Författare Ämne: Över 40 och söka lagerjobb i Norge?  (läst 7874 gånger)

Utloggad hardhitter69

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
Över 40 och söka lagerjobb i Norge?
« skrivet: söndag 20, januari 2013, 21:25:18 »
Jag jobbar på en rätt stor firma som inte går så bra, risken är stor att skiten slår igen inom ca. att år.
Så som arbetsmarknaden ser ut i landet och i synnerhet i mina trakter är jag rädd att det blir väldigt svårt att hitta något nytt.

Därför undrar jag om någon av er vet hur det ser ut i grannlandet för en drygt 40-årig man med gedigen lagervana. Har jobbat på ett flertal olika lager, kört de flesta sorters truckar och även jobbat som lageransvarig.

Finns det några möjligheter för mig eller är det bara för yngre förmågor?

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
SV: Över 40 och söka lagerjobb i Norge?
« Svar #1 skrivet: söndag 20, januari 2013, 21:37:53 »
Möjligheter till jobb i Norge, det är däremot väldigt dyrt att leva där.

Utloggad hardhitter69

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 20, januari 2013, 22:22:47 »
Jo, att det är dyrt är jag medveten om men som ensamstående i en liten "billig" lägenhet bör man klara sig rätt så bra.

Förutsatt att man kan få tag på ett jobb alltså.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #3 skrivet: söndag 20, januari 2013, 22:48:19 »
Du har nog jobb på en vecka, enklare om du söker utanför oslo området, jag tror åldern är en fördel..

Utloggad hardhitter69

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 20, januari 2013, 23:06:42 »
Är det någon del av Norge som är bättre att sikta in sig på?
Har hört att det kan skilja en del på arbetsmöjligheter, löner och levnadskostnader beroende på region.

Ifall det blir av så kommer jag antagligen att bli kvar, om inte permanent så i alla fall, en längre tid.
Har ju inte tänkt rensa fisk ett halvår för att åka till Indien och knarka upp pengarna.  ;D

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: måndag 21, januari 2013, 10:33:41 »
Åldern är definitivt en fördel. Jag hade helt klart kikat på Sørlandet, längs E18 till Kristiansand. E18 har och håller på att förbättras rejält och det går på rimlig tid att köra till t.ex. Göteborg. Bra väder och trevligt folk. Alternativt runt Oslo men undvik centrala Oslo (bilköer, narkomaner och dyrt) och Stavanger (lång och jobbig pendling, mycket dyra bostäder då du konkurrerar med oljefolket).

Använd dig av www.finn.no för att skaffa dig en uppfattning om arbetsmöjligheter, lgh-priser osv.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: måndag 21, januari 2013, 11:45:36 »
... Alternativt runt Oslo men undvik centrala Oslo (bilköer, narkomaner och dyrt) ...
Använd dig av www.finn.no för att skaffa dig en uppfattning om arbetsmöjligheter, lgh-priser osv.

Personligen gillar jag centrala Oslo!  ;)

Men haller med BI i stort. Finn.no ar bra for allt, tank aven pa att du kan byta branch. I Norge ar det mesta mojligt om du har lite erfarenhet. Lycka till!!

Utloggad hardhitter69

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: måndag 21, januari 2013, 22:55:39 »
Det verkar minsann som att det inte är helt kört för gubbjäveln...  ;D

Jag har kollat en del på finn.no och nav.no och har fått en hyffsad bild av både arbetsmarknads- och bostadssituationen.

Det känns bra att flera av er säger att åldern kan vara till min fördel.

Angående det där att byta branch; när jag var yngre så jobbade jag inom byggsektorn men det var med tyngre grejer som borrning, sågning och rivning och även om jag saknar det ibland så tror jag inte att jag orkar med det rent fysiskt
 Omskolning och/eller utbildning känns inte riktigt aktuellt just nu, möjligtvis till något inom logistik, lageradministration eller liknande som en naturlig fortsättning på det jag gjort de senaste åren.

Utloggad Seglarn

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #8 skrivet: torsdag 14, februari 2013, 14:57:11 »
Du borde kunna få jobb ganska omgående. Lættast ær det via uthyrningsfirma typ Adecco. Det finns hundratals av dessa firmor. Problemet ær att dom sællan følger avtal. Oslo ær rena cirkusen på arbetsmarknaden. Ska du betala boende o mat sjælv så blir det dyrt, æven bomstationer går nog på dryga tusenlappen / månad. Om du flyttar från sverige o bor mer permanent i norge så tænk på att du inte kan køra svensk bil, då kommer snart tull o polis. Norsk bil kan vara upp till det dubbla av en likadan svensk + saftig avgift till staten nær du ska føra øver den i ditt namn. Kolla om du kan få jobb som hjælparbetare på varvs/olje industri på væstlandet. Då bor och æter du gratis och har oftast flygresor exempelvis sth-osl-stv fritt. Det jobbas exempelvis 12dgr o 16 ledigt eller 14dgr o 21 ledigt. Andra rotationsordningar førekommer också. Som hjælparbetare tippar jag att man tjænar ca200Nkr/tim idag.(12tim dagar) Tempot man jobbar i i norge ær betydligt lægre æn i sverige så du ska inte behøva slita ut dig. lycka till

Utloggad silverbullet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #9 skrivet: måndag 18, februari 2013, 20:28:11 »
Det verkar minsann som att det inte är helt kört för gubbjäveln...  ;D

Jag har kollat en del på finn.no och nav.no och har fått en hyffsad bild av både arbetsmarknads- och bostadssituationen.

Det känns bra att flera av er säger att åldern kan vara till min fördel.

Angående det där att byta branch; när jag var yngre så jobbade jag inom byggsektorn men det var med tyngre grejer som borrning, sågning och rivning och även om jag saknar det ibland så tror jag inte att jag orkar med det rent fysiskt
 Omskolning och/eller utbildning känns inte riktigt aktuellt just nu, möjligtvis till något inom logistik, lageradministration eller liknande som en naturlig fortsättning på det jag gjort de senaste åren.

Klart att det inte är kört!
Kör på bara, det kommer att gå bra. Det är lättast att få jobb om du söker jobb när du är på plats.
Tänk även på att det är vanligt med 3 månaders deposition vid hyra av bostad i Norge.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi