Författare Ämne: Vill ha boktips!  (läst 14904 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Vill ha boktips!
« skrivet: tisdag 15, januari 2013, 18:10:08 »
Någon som kan tipsa om en läsvärd bok? Behöver nödvändigtvis inte innehålla ädelmetaller utan kan vara allt relaterat till ekonomi och pengar..
Tacksam för tips!

Utloggad sebari

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 122
  • Affärsomdömen: 5
SV: Vill ha boktips!
« Svar #1 skrivet: tisdag 15, januari 2013, 18:47:06 »
-Sanningen om Ikea
-Den nya överklassen
-Oligarkerna

Alla är spännande och roliga att läsa!  :)

Utloggad Buljong

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 15, januari 2013, 20:23:31 »
Steve Jobs - en biografi

Visar att vägen till rikedom inte innebär att fokusera på pengar.
Steve, jag saknar dig !

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Guldtest.se
« Svar #3 skrivet: tisdag 15, januari 2013, 21:31:18 »
Atlas Shrugged av Ayn Rand
Tegelsten som kommer förändra ditt liv :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: tisdag 15, januari 2013, 22:36:09 »
Atlas Shrugged av Ayn Rand

+1,

Förändra livet vet jag inte, men den innehåller fullt av logiska "aha´n" och "exakt".

Johan Norbergs: En Perfekt Storm är också läsvärd, även om författaren spårat ut totalt på senare tid.

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #5 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 09:29:49 »
Bra trådstart!
Jag tipsar om Bankbluffen: Så blir du blåst på dina pengar http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174419501
De flesta på detta forum har nog redan bra koll på vad som finns att lära av boken, men den kan vara en bra rekommendation till en vän.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 10:51:47 »
1984 av George Orwell. En dystopisk klassiker från 1949, med många poänger som har förekommit i verkligheten under historiens gång, och även i modern tid. Bra roman som får en att fundera över begreppen frihet och förtryck.

Inte särskilt mycket inriktning på ekonomi, men läsvärd ändå :)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 11:22:28 »

1984 av George Orwell. En dystopisk klassiker från 1949, med många poänger som har förekommit i verkligheten under historiens gång, och även i modern tid. Bra roman som får en att fundera över begreppen frihet och förtryck.

Inte särskilt mycket inriktning på ekonomi, men läsvärd ändå :)

Jag skulle vilja slå ett slag för Kallocain av Karin Boye också - i samma genre som 1984.

Citat från boken:

"Från laboratoriet hade jag köpt med mig hem ett mycket litet stycke natrium, som jag tänkte låta fara omkring på vattnet med sin blekvioletta låga. Vi ställde fram ett fyllt fat, släckte ljuset och samlades omkring min lilla kemiska märkvärdighet. Själv hade jag varit mycket förtjust över fenomenet, då jag var liten och min far visade det för mig, men för mina barn gjorde det övervägande fiasko. Ossu, som redan gjorde upp eldar på egen hand, sköt med barnpistol och kastade små smällare, som föreställde handgranater - nå, att han inte uppskattade den lilla bleka lågan, det var kanske rätt naturligt. Men att inte heller Laila, fyraåringen, var intresserad av en explosion, om den inte kostade några fiender livet, det kom mig att häpna. Den enda som verkade fängslad var Maryl, mellanflickan. Hon satt stilla och drömmande som vanligt och följde den fräsande lyktgubben med vidöppna ögon, som påminde om hennes mors. Och fast hennes uppmärksamhet nog gav mig en viss tröst, oroade den mig samtidigt. Klart och tydligt gick det upp för mig, att det var Ossu och Laila, som var den nya tidens barn. Deras inställning var den sakliga och riktiga, medan min var ett utslag av föråldrad romantik. Och trots den upprättelse hon gav mig, önskade jag plötsligt att Maryl varit mer lik de andra. Det bådade inte gott, att hon på det där sättet föll utanför generationernas sunda utveckling."

Tankegångarna att det är fel att vara annorlunda är oerhört skrämmande och något jag ser mer och mer av i samhället. :(

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #8 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 14:57:20 »
Ekonomitips på svenska: Schlichters "Papperspengarnas kollaps", går igenom hela pyramidspelet från topp till botten. Läser du engelska finns ju hur mycket som helst men på samma tema är nog "Planet Ponzi av Mitch Feierstein roligast.

Senast har jag själv läst Ron Pauls "The Revolution". Även om jag inte håller med om allt så lyckas den gamle doktorn och presidentkandidaten framstå som en sympatisk politiker med ett libertarianskt alternativ presenterat på ett riktigt trovärdigt sätt (väldigt USA-tillvänt förstås). Intressant att se hur libertarianismen åtminstone ur svensk synvinkel undandrar sig typiska höger/vänsteretiketter.

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #9 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 16:33:10 »
Oj, vad många tips! Nu återstår det bara att välja en av dom att börja med:)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #10 skrivet: onsdag 16, januari 2013, 22:27:28 »
Här kommer ett boktips till

Crossing the Rubicon (= point of no return)av Michael Ruppert.

Edit:
Förträfflig kortfattad recension av boken

The attacks of September 11, 2001, were accomplished through an amazing orchestration of logistics and personnel. Crossing the Rubicon discovers and identifies key suspects—finding some of them in the highest echelons of American government—by showing how they acted in concert to guarantee that the attacks produced the desired result.

Crossing the Rubicon is unique not only for its case-breaking examination of 9/11, but for the breadth and depth of its world picture—an interdisciplinary analysis of petroleum, geopolitics, narcotraffic, intelligence and militarism—without which 9/11 cannot be understood.

The US manufacturing sector has been mostly replaced by speculation on financial data whose underlying economic reality is a dark secret. Hundreds of billions of dollars in laundered drug money flow through Wall Street each year from opium and coca fields maintained by CIA-sponsored warlords and US-backed covert paramilitary violence. America’s global dominance depends on a continually turning mill of guns, drugs, oil and money. Oil and natural gas—the fuels that make economic growth possible—are subsidized by American military force and foreign lending

« Senast ändrad: onsdag 16, januari 2013, 22:39:32 av kristensson »

Utloggad walter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: fredag 01, februari 2013, 06:58:53 »
Holder på med Bankbluffen: Så blir du blåst på dina pengar nå,veldig bra syns jeg.
Må prøve meg på Atlas shrugged igjen også,en av få bøker jeg har startet men ikke avsluttet.
Har kjøpt og lest litt andre bøker om økonomi og investering etter jeg ble medlem her.

Utloggad silverbullet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #12 skrivet: måndag 18, februari 2013, 20:18:42 »
Dags att lämna ekorrhjulet? av Eric Hartvig

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: måndag 18, februari 2013, 21:16:44 »
Det här kanske kan vara något. De handlar ju onekligen om pengar :) Dessutom finns det mycket att hämta även för gratisätaren.

http://books.google.se/books?id=jI5QOJGScHgC&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

http://books.google.se/books?id=yMDGCiLM2DMC&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

http://books.google.se/books?id=zJKy8Nle4V4C&dq=South%20Georgia%20and%20The%20South%20Sandwich%20Islands%202003%20silver&hl=sv&source=gbs_similarbooks

Tycker man att det är för mycket bilder i dessa så rekomenderar jag istället "Djurfarmen" av G. Orwell. En alldeles utmärkt liten bok om man någon dag skulle känna sig alltför positivt inställd till det mänskiga förnuftet.
Ett annat litet guldkorn är "Farenheit 451" av R. Bradbury. Den får dessutom ytterligare djup om man byter ut den gängse tolkningen om "kritik mot statens censur" mot Bradburys egen andemening, att det är folket självt som står för censuren. Man bränner självmant kunskapen på bål i utbyte mot en ytlig dokusåpavärld. Det känns möjligen som att den gode Ray kan ha varit något på spåret där.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: måndag 18, februari 2013, 21:36:42 »
Ett annat litet guldkorn är "Farenheit 451" av R. Bradbury. Den får dessutom ytterligare djup om man byter ut den gängse tolkningen om "kritik mot statens censur" mot Bradburys egen andemening, att det är folket självt som står för censuren. Man bränner självmant kunskapen på bål i utbyte mot en ytlig dokusåpavärld. Det känns möjligen som att den gode Ray kan ha varit något på spåret där.

Det är visserligen ämne för en annan tråd, men tänkte inflika att Fahrenheit 451 även finns som film från 1966. Mycket speciell berättelse inom dystopi-genren :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal