Författare Ämne: Rösta två gånger till valet?  (läst 4301 gånger)

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
Rösta två gånger till valet?
« skrivet: söndag 11, september 2022, 18:01:40 »
Det går att förtidsrösta innan själva valdagen och ångrar man sig kan man rösta på själva valdagen och då är det den senast avgivna rösten som gäller.

Frågan är bara, hur hittar man kuverten med röster som inte ska räknas?

https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/fortidsrosta.html

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
SV: Rösta två gånger till valet?
« Svar #1 skrivet: söndag 11, september 2022, 18:07:37 »
Och då finns möjligheten att man har blivit felaktigt avprickad i röstlängden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ingella-i-karlstad-fick-inte-rosta-felaktigt-avprickad

Hur är det möjligt när man kan ångra sin röst på själva valdagen, och därmed rösta en gång till (när man redan har blivit avprickad på röstlängden)?

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 11, september 2022, 18:26:38 »
Det finns en beskrivning av hur förtidsröstning går till, men det gör mig inte lugnare.

"När du förtidsröstar lägger röstmottagaren dina förslutna valkuvert i ett större fönsterkuvert tillsammans med ditt röstkort. Hen antecknar att du förtidsröstat och lägger kuvertet i en sluten uppsamlingslåda.

Kuvertet skickas till din vallokal där du sedan prickas av mot röstlängden. När röstmottagningen avslutas på valdagen skiljs ditt röstkort från de oöppnade valkuverten, som röstmottagaren lägger i respektive urna för de olika valen tillsammans med övriga röster. Det innebär att dina valkuvert inte kan kopplas ihop med ditt röstkort när rösterna räknas. Det är alltså aldrig någon som kan se vad du röstat på.
"

https://www.val.se/val-2022/val-2022/sa-fungerar-valet.html

Det är möjligt att förtidsrösta från 24 augusti till 10 september, d.v.s. väljarens namn är kopplat till den eller de röster som avgivits av väljaren i mer än två veckor. Det krävs mycket tro på att ingen ska ta en titt på kuverten, än mindre byta ut innehållet.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1096
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 11, september 2022, 18:43:52 »
Hur är det möjligt när man kan ångra sin röst på själva valdagen, och därmed rösta en gång till...

Som i det amerikanska valet 2020:

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 11, september 2022, 20:00:15 »
Dessutom förstår jag inte varför väljarna inte själva får lägga de avgivna rösterna i valurnorna.

https://www.val.se/download/18.4563398b163997d3952fd1/1538644590701/R%C3%B6sta%20i%20vallokal.pdf

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: söndag 11, september 2022, 20:38:02 »
Har man förtidsröstat och har möjlighet borde man gå till vallokalen på valdagen och kolla vad som ligger i kuvertet som kommer från förtidsrösten. Här är det klart att det är upplagt för valfusk. Om man går till vallokalen och ser när valförrättaren lägger kuverten i lådorna är det mycket svårare att fuska.
Man bör kolla att lådorna är låsta. I förra valet slarvades det med detta.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: måndag 12, september 2022, 09:11:09 »
Med det sagt så hoppas jag att vi slipper trumpismens "valet var riggat" oavsett vilken sida som vinner.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: måndag 12, september 2022, 13:03:06 »
Med det sagt så hoppas jag att vi slipper trumpismens "valet var riggat" oavsett vilken sida som vinner.

Ja antagligen när SD köper annonsplatser och är stamkund på aftonbladet där svensson får sin dagliga propaganda är det nog inga problem.

I Sverige är det inte heller någon som vinner utan konstant tjaffs om vem som ska leda den politik alla 8 partier är överens om :)

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: måndag 12, september 2022, 22:16:58 »
Valet är den enda möjligheten jag och alla andra har att påverka sammansättningen av de människor som ska representera oss i vår demokrati.
Anledningen till att jag startade tråden är att jag skäms över hur lite genomtänkt valprocessen är i Sverige.

Valprocessen är uppbyggd som när man var tvungen att köpa sprit på systemet förr i tiden. Jag fick stå i kö tre gånger innan jag hade lagt min röst. Först att ta röstsedlar, sedan att få kuvert och sedan lämna in kuverten med innehåll. Och det var först när man stod färdig i kö och skulle lägga sina röster som det kontrollerades om man hade rätt att avge sin röst. ( källa )

Om denna procedur var omvänd så skulle man kunna nöja sig med att ställa sig i kö en gång, men det kräver förstås att myndigheterna har förtroende för att folk kan tänka själva.
  • Röstkort lämnas in, väljare visar legitimation och får kuvert utlämnade.
  • Väljarna avger sin röst genom att lägga färgkodade valsedlar i kuvert.
  • Väljarna lägger kuvert i olika färgkodade valurnor.

Men förbättringar har gjorts. I förra valet gick det att se vilka valsedlar folk tog och det fick valobservatörer från Europarådet att kritisera det svenska valsystemet, så i detta val fick valsedlar tas bakom en skärm från nyfikna ögon.

Det är för mig dock obegripligt varför förtidsröster ska förvaras tillsammans med valkortet i upp till 14 dagar innan själva valet. Och det är ännu mer obegripligt för mig varför folk ska få ångra sin förtidsröst.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: tisdag 13, september 2022, 08:23:53 »
Det är väl ganska rimligt att man ska få ångra sin förtidsröst? Man kanske förtidsröstar för att man tror att man inte kommer att hinna på själva valdagen, och sen kan ju saker hända i politiken fram till valet.

Det här med att väljare inte får lägga sina röster själv i valurnorna beror väl på risken att man skulle kunna smussla ner fem kuvert extra (som man har förberett hemma).

Illa ändå med långa köer eftersom det kan avskräcka vissa grupper från att rösta. Jag tror ändå att det blir annorlunda nästa gång. Det vore ju ganska lätt att bli av med köerna genom att ha flera ta-lappar-bås. För visst var det där som flaskhalsen var?

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: tisdag 13, september 2022, 10:45:26 »
Det är väl ganska rimligt att man ska få ångra sin förtidsröst? Man kanske förtidsröstar för att man tror att man inte kommer att hinna på själva valdagen, och sen kan ju saker hända i politiken fram till valet.

Det beror på om man röstar utifrån vilket politiskt program partiet har eller man röstar utifrån enskilda frågor som är aktuella under valrörelsen. Partipolitiska program ändras sällan under valkampanjer. Att ge möjlighet att ångra sin röst är enligt mig att främja populism. Jag tycker att möjligheten till förtidsrösta borde finnas, men att det inte ska gå att ångra den avgivna rösten.

Det här med att väljare inte får lägga sina röster själv i valurnorna beror väl på risken att man skulle kunna smussla ner fem kuvert extra (som man har förberett hemma).

Nu är kuverten inget man kan köpa i butik, och det borde gå att trycka några kuvert till själva valdagen som inte går att förfalska. Det kan även göras som utomlands, genom att trycka en stor valsedel med namnen på de partier som redan är representerade i riksdagen samt ett ledigt utrymme där man kan skriva namn på ett annat anmält parti.

Illa ändå med långa köer eftersom det kan avskräcka vissa grupper från att rösta. Jag tror ändå att det blir annorlunda nästa gång. Det vore ju ganska lätt att bli av med köerna genom att ha flera ta-lappar-bås. För visst var det där som flaskhalsen var?

Precis.
« Senast ändrad: tisdag 13, september 2022, 10:53:56 av Truthster »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz