Författare Ämne: Elmarknaden  (läst 10651 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
SV: Elmarknaden
« Svar #30 skrivet: fredag 09, september 2022, 18:38:57 »
Vi får väl själva hänvisa till samma force majeur och bara vägra betala räkningarna för de bolag som ensidigt häver avtal med hänvisning till force majeur  :)
Men nu när media tagit upp det tror jag inte många bolag vågar sig på att försöka få igenom detta.

Testa att inte betala din telefonräkning och se vad som händer. Ring mig och återkom med resultat :)

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #31 skrivet: fredag 09, september 2022, 18:56:22 »
Jag är ganska övertygad att jag skulle vinna i tingsrätten om telefonbolaget ensidigt ändrade avtalet med hänvisning till Putin/Force majeur/deras ökade omkostnader.
Att bara låta bli betala är ju självklart en dålig idé. Självklart måste man bestrida med motivering till varför. Det var lite underförstått :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #32 skrivet: fredag 09, september 2022, 19:22:03 »
Jag är ganska övertygad att jag skulle vinna i tingsrätten om telefonbolaget ensidigt ändrade avtalet med hänvisning till Putin/Force majeur/deras ökade omkostnader.
Att bara låta bli betala är ju självklart en dålig idé. Självklart måste man bestrida med motivering till varför. Det var lite underförstått :)

Förstår du även vad som skulle hända om ingen betalade pengar till telefonbolaget?

Skulle du fortfarande kunna ringa mig då?

Utloggad Argent007

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #33 skrivet: fredag 09, september 2022, 22:56:01 »

Förstår du även vad som skulle hända om ingen betalade pengar till telefonbolaget?

Fast nu var det ju inte det som var frågan, utan att elbolag/telebolag etc som i strid med gällande avtal ändrar villkoren och ändrar avtalade priser utan andra partens godkännande. Och det är inte tillåtet i Sverige, förutsatt det inte framgår i villkoren som kunden godkänt..

Om de kan ändra villkoren ensidigt, så kan jag göra det, om man ska hårdra det.
Men det kan varken de eller jag. Det var dit jag ville komma.

Om de vill ändra t.ex. den avtalade avgiften under gällande avtalstid får de säga upp avtalet förutsatt villkoren i avtalet medger det och försöka få mig att teckna ett nytt. Men det kan de ju fetglömma. Det jag vill komma till är att om du har avtalat ett pris med en leverantör i x antal år, så kan leverantören inte självsvåldigt ändra på det.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #34 skrivet: lördag 10, september 2022, 12:39:49 »

Fast nu var det ju inte det som var frågan, utan att elbolag/telebolag etc som i strid med gällande avtal ändrar villkoren och ändrar avtalade priser utan andra partens godkännande. Och det är inte tillåtet i Sverige, förutsatt det inte framgår i villkoren som kunden godkänt..

Om de kan ändra villkoren ensidigt, så kan jag göra det, om man ska hårdra det.
Men det kan varken de eller jag. Det var dit jag ville komma.

Om de vill ändra t.ex. den avtalade avgiften under gällande avtalstid får de säga upp avtalet förutsatt villkoren i avtalet medger det och försöka få mig att teckna ett nytt. Men det kan de ju fetglömma. Det jag vill komma till är att om du har avtalat ett pris med en leverantör i x antal år, så kan leverantören inte självsvåldigt ändra på det.

Jag vet absolut inte vilka regler som gäller med avtal.
Men elmarknaden fungerar som en person som säljer kantareller idag som han beräknas hitta imorgon och finns det dåligt med kantareller blir det knas.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-09/lagarde-says-ecb-can-offer-liquidity-to-banks-not-energy-firms

Här är en intressant artikel som vill att regeringarna ska "baila" ut energibolagen och förmodligen kommer ECB rädda regeringarna istället.
Då slukas mindre energibolag upp av de större antar jag men någon större skillnad blir det inte och skulderna bara växer sedan måste länderna som ta lån betala enorma räntor om styrräntan går över 0%.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz