Författare Ämne: Ryssland & EEU ska knäcka LBMA  (läst 2459 gånger)

Utloggad JohanB

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 532
  • Affärsomdömen: 12
Ryssland & EEU ska knäcka LBMA
« skrivet: onsdag 31, augusti 2022, 17:49:26 »
Denna artikel är bara för kännedom.
Ja har ingen egen uppfattning om vad som är på gång eller om det har någon relevans elle påverkan på ädelmetallpriserna.

Ronan Manly på BulionStar i Singapore har uförligt redogjort omständigheterna i artikeln som jag tycker är mycket läsvärd.

https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/eurasian-alliance-plans-a-moscow-world-standard-to-destroy-lbmas-monopoly-in-precious-metals-pricing/

” Towards the end of July, news emerged in the Russian media that Moscow and a number of its Eurasian allies are now reviewing a proposal to create an entirely new trading and pricing infrastructure for the international precious metals in order to both destroy London and New York’s monopoly over global precious metals pricing, and to stabilise the Russian gold market.”
……….

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Ryssland & EEU ska knäcka LBMA
« Svar #1 skrivet: onsdag 31, augusti 2022, 18:33:40 »
” Towards the end of July, news emerged in the Russian media that Moscow and a number of its Eurasian allies are now reviewing a proposal to create an entirely new trading and pricing infrastructure for the international precious metals in order to both destroy London and New York’s monopoly over global precious metals pricing, and to stabilise the Russian gold market.”
Det är svårt att sia om framtiden, och i just denna fråga är det helt omöjligt.

Jag håller med om att detta verkar vara en mer uttänkt strategi och inte bara ett sätt att kompensera för att ryska refiners kastades ut från LBMA i våras. Men vilken effekt det kan få, tja, vet inte.

Betänk att vi haft ett alternativ till LBMA och COMEX i Shanghai i flera år redan. Har det fått några märkbara konsekvenser på metallpriserna? Inte direkt. Jag vill inte låta överdrivet pessimistisk, men det är svårt att ändra system där det nuvarande systemet är till fördel för väldigt starka intressen.

Jag håller helt med om att förr eller senare så kommer nuvarande system (där en ren pappersmarknad till effekt styr det fysiska priset genom att vara så mycket större) att falla och det kommer att sluta i tårar för diverse innehavare av papper. Men att skapandet av ytterligare en metallbörs skulle göra att detta inträffar väsentligt snabbare känns som en än så länge obevisad slutsats.

Det som måste till är att utfärdandet av papperskontrakt som inte är backade av fysisk metall måste ta slut. Men samtidigt är detta en av de mest fundamentala egenskaperna och tjänsterna som en marknad för futures erbjuder, så den kan liksom inte bara tas bort eftersom den behövs. Knepigt. Så om papperskontrakt finns kvar så måste marknaden på något sätt förändras så att man i högre utsträckning vill ta fysisk leverans. Det kan kanske hända av olika skäl, må det vara inflationsspöken eller något annat. Men att en rysk metallbörs skulle ha någon märkbar påverkan på västerländska aktörers förtjusning i papperskontrakt känns lite långsökt.

Men vad vet jag? Citat från GOT: ”You know nothing, Jon Snow”. Och jag vet ännu mindre.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Ryssland & EEU ska knäcka LBMA
« Svar #2 skrivet: onsdag 31, augusti 2022, 18:41:25 »
Jo, en sak till, när jag ändå sitter här och gaggar för mig själv (jag måste skriva ett föredrag till imorgon, så detta är mest att jag prokastinerar):

Det som jag tror faktiskt har betydelse för att guldpriset skall lossna ur papperskontraktens strypgrepp är erosionen av dollarn som världens reservvaluta. Och den erosionen har ju påtagligt accelererat efter det kriget i Ukraina startade och alla sanktioner drogs igång.

Men hur lång tid som återstår av USD hegemonin vågar nog ingen sia om. Och när den en gång tar slut så kommer det sannolikt att ha en massa negativa konsekvenser som mer än uppväger eventuell glädje över ett stigande guldpris.

Aldrig får man vara riktigt glad. Men den dagen den sorgen. :-) 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane