” Towards the end of July, news emerged in the Russian media that Moscow and a number of its Eurasian allies are now reviewing a proposal to create an entirely new trading and pricing infrastructure for the international precious metals in order to both destroy London and New York’s monopoly over global precious metals pricing, and to stabilise the Russian gold market.”
Det är svårt att sia om framtiden, och i just denna fråga är det helt omöjligt.
Jag håller med om att detta verkar vara en mer uttänkt strategi och inte bara ett sätt att kompensera för att ryska refiners kastades ut från LBMA i våras. Men vilken effekt det kan få, tja, vet inte.
Betänk att vi haft ett alternativ till LBMA och COMEX i Shanghai i flera år redan. Har det fått några märkbara konsekvenser på metallpriserna? Inte direkt. Jag vill inte låta överdrivet pessimistisk, men det är svårt att ändra system där det nuvarande systemet är till fördel för väldigt starka intressen.
Jag håller helt med om att förr eller senare så kommer nuvarande system (där en ren pappersmarknad till effekt styr det fysiska priset genom att vara så mycket större) att falla och det kommer att sluta i tårar för diverse innehavare av papper. Men att skapandet av ytterligare en metallbörs skulle göra att detta inträffar väsentligt snabbare känns som en än så länge obevisad slutsats.
Det som måste till är att utfärdandet av papperskontrakt som inte är backade av fysisk metall måste ta slut. Men samtidigt är detta en av de mest fundamentala egenskaperna och tjänsterna som en marknad för futures erbjuder, så den kan liksom inte bara tas bort eftersom den behövs. Knepigt. Så om papperskontrakt finns kvar så måste marknaden på något sätt förändras så att man i högre utsträckning
vill ta fysisk leverans. Det kan kanske hända av olika skäl, må det vara inflationsspöken eller något annat. Men att en rysk metallbörs skulle ha någon märkbar påverkan på västerländska aktörers förtjusning i papperskontrakt känns lite långsökt.
Men vad vet jag? Citat från GOT: ”You know nothing, Jon Snow”. Och jag vet ännu mindre.