Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 770892 gånger)

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #285 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 12:06:41 »
Du ställer en fråga som inte kräver speciellt mycket engagemang att ställa och den är ställd på ett sätt som jag (kanske felaktigt) uppfattar som oppositionellt.  Ska man svara seriöst på den så kräver det en längre utläggning för att utveckla ett resonemang. Det känns inte riktigt rättvist att jag ska göra det som svar på en sådan enkel fråga.

Något tänker jag iaf svara till att börja med. Vi kan ju vända på det hela! Antingen så finns det etniska svenskar eller kanske inte?  Det är självklart att definitionen måste bli ganska flytande. Vad tycker du ? och hur motiverar du ditt ställningstagande ? En sak är klar och det är att starka intressen verkar för att tesen att inga folk eller nationer existerar skall bli den allenarådande uppfattningen hos gemene man.

Diskussionen om etniska svenskar fördes fram samband med detta att skattepengar= arbetande människor; finansierar bostäder samt livstids försörjning åt personer som kommer från andra länder.

Berätta varför (om du tycker det?) det är rätt att politiker via tvång uppbackat med våldsmonopol skall stjäla människors egendom för att ge den till flyktingar vars misär man också varit med och skapat i syfte att upprätthålla kreditexpansion samt idka globalisering ?

Har tidigare skrivit bland annat om varför nationalstaten med alla sina brister bör bevaras hellre än att gynna det gigantiska globalist- oligark- och fascistsamhälle som växer fram.
Det är lättare för eliten att styra en enhetlig konformistisk enhet än en massa jobbiga folkslag med inbördes lojalitet.

Det är tydligt hur etablissemanget reagerar och vart de vill föra oss om man betänker hur Brexit-omröstningen beskrivs i medierna som de äger.

Både Wolodarski och PM Nilsson (DI) /Bonnier  skriver (självklart i andra ordalag) om hur viktigt det är att folk aldrig mer får chansen att gå emot eliten i tex dylika omröstningar. Allt handlar om att bryta ner det nationella. Starka intressen verkar i denna riktning.

Ja, min fråga var enkel. Har ju sett benämningen "etniska svenskar" lite här och var och har alltid undrat vilka de är. Nu dök det upp här på forumet så jag tänkte vara fråga dig som då använder benämningen vilka mer exakt som avses när du använder det.

Personligen har jag faktiskt ingen uppfattning alls om vad som är etniska svenskar, etniska tyskar, eller etniska etiopier för den delen.

Är samer etniska svenskar? Är en i Sverige född tjej vars pappa immigrerade från Danmark 1975 etnisk svensk? Är en i Sverige född kille vars farmor immigrerade till Sverige från Iran 1959 etnisk svensk? Vad är de som bor i Tornedalen, etniska svenskar eller etniska finnar? Vad är vi i Skåne?

För övrigt kan jag inte berätta varför det är rätt av politiker att via tvång stjäla någonting och ge det till någon över huvud taget uppbackat våld, hot eller sanktioner - för jag tycker inte det är rätt.

Missförstå mig rätt, jag vänder mig inte emot till resonemang utan är bara intresserad av begreppet "etniska svenskar".

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #286 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 12:44:42 »
Du ställer en fråga som inte kräver speciellt mycket engagemang att ställa och den är ställd på ett sätt som jag (kanske felaktigt) uppfattar som oppositionellt.  Ska man svara seriöst på den så kräver det en längre utläggning för att utveckla ett resonemang. Det känns inte riktigt rättvist att jag ska göra det som svar på en sådan enkel fråga.

Något tänker jag iaf svara till att börja med. Vi kan ju vända på det hela! Antingen så finns det etniska svenskar eller kanske inte?  Det är självklart att definitionen måste bli ganska flytande. Vad tycker du ? och hur motiverar du ditt ställningstagande ? En sak är klar och det är att starka intressen verkar för att tesen att inga folk eller nationer existerar skall bli den allenarådande uppfattningen hos gemene man.

Diskussionen om etniska svenskar fördes fram samband med detta att skattepengar= arbetande människor; finansierar bostäder samt livstids försörjning åt personer som kommer från andra länder.

Berätta varför (om du tycker det?) det är rätt att politiker via tvång uppbackat med våldsmonopol skall stjäla människors egendom för att ge den till flyktingar vars misär man också varit med och skapat i syfte att upprätthålla kreditexpansion samt idka globalisering ?

Har tidigare skrivit bland annat om varför nationalstaten med alla sina brister bör bevaras hellre än att gynna det gigantiska globalist- oligark- och fascistsamhälle som växer fram.
Det är lättare för eliten att styra en enhetlig konformistisk enhet än en massa jobbiga folkslag med inbördes lojalitet.

Det är tydligt hur etablissemanget reagerar och vart de vill föra oss om man betänker hur Brexit-omröstningen beskrivs i medierna som de äger.

Både Wolodarski och PM Nilsson (DI) /Bonnier  skriver (självklart i andra ordalag) om hur viktigt det är att folk aldrig mer får chansen att gå emot eliten i tex dylika omröstningar. Allt handlar om att bryta ner det nationella. Starka intressen verkar i denna riktning.

Ja, min fråga var enkel. Har ju sett benämningen "etniska svenskar" lite här och var och har alltid undrat vilka de är. Nu dök det upp här på forumet så jag tänkte vara fråga dig som då använder benämningen vilka mer exakt som avses när du använder det.

Personligen har jag faktiskt ingen uppfattning alls om vad som är etniska svenskar, etniska tyskar, eller etniska etiopier för den delen.

Är samer etniska svenskar? Är en i Sverige född tjej vars pappa immigrerade från Danmark 1975 etnisk svensk? Är en i Sverige född kille vars farmor immigrerade till Sverige från Iran 1959 etnisk svensk? Vad är de som bor i Tornedalen, etniska svenskar eller etniska finnar? Vad är vi i Skåne?

För övrigt kan jag inte berätta varför det är rätt av politiker att via tvång stjäla någonting och ge det till någon över huvud taget uppbackat våld, hot eller sanktioner - för jag tycker inte det är rätt.

Missförstå mig rätt, jag vänder mig inte emot till resonemang utan är bara intresserad av begreppet "etniska svenskar".

Detta är visserligen OT, men för att göra det enkelt för diskussionens skull kan etnicitet definieras antingen som biologisk eller kulturell tillhörighet, eller både och. Kort och gott, något som definierar en grupp människor och särskiljer dem från andra grupper baserat på gemensamma gruppattribut. Men visst är det ett begrepp som inte är helt oproblematiskt då definitionerna går isär.

Slut/OT

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #287 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 13:46:20 »
För många ”svenskar”  (förlåt uttrycket) är detta med etnicitet i detta land som egentligen inte finns / är en skamfläck på jordens yta  / och enligt vissa med sitt folk (som egentligen inte finns)  bör försvinna / helt oproblematiskt.  Det finns nämligen enligt vissa ett knep;  däribland Åsa Romsson som hävdar:  ..Är du Japan, Mexikan eller Ceylones:,  .. Åk tåg på tunnelbanan i Stockholm så vipps har du fått en ny etnicitet.  (”Alla som åker tåg på tunnelbanan i Stockholm blir Svenskar”.

Tänk, ..Jag är egentligen Göteborgare men har alltid tyckt att det har varit något magiskt över Stockholm.

Slut/ OT

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #288 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 14:33:08 »
Omdaningen av Sverige sker inte isolerat från den ekonomiska utvecklingen utan tvärtom, varvid diskussionen är fullt relevant i denna tråd.          Jag använde orden etnisk svensk lite halvprovokativt och som sagt så finns ju bara flytande definitioner.   

Man kan ju även Fråga Reinfeldt eftersom han nog är den mest kände person som uttryckt dessa laddade ord. Man kan nog säga att det var en Freudian slip.

Egentligen så är det inte den mest relevanta diskussionen man kan ha men den kan leda till andra viktigare saker.

Även fast det på sätt och vis är korrekt rent logiskt och krasst att etniska svenskar inte finns eftersom definitionen är så otydlig att det knappt finns någon definition så reagerar jag med aversion. Det beror på att många utav dem som ivrigast förnekar att det finns etniska svenskar är de personer som har en helt annan agenda än frihet kärlek och broderskap alternativt så är de lurade nyttiga idioter till vänsteraktivister.

Denna video är ju inte precis opartisk. Den är klippt och dramatiserad men man kan ju i vart fall  fundera över om det är etniska (greker?) som kommer och väller in i byn med den gråtande kvinnan

Det är  fantastiskt att vi reser ,vi handlar med varandra vi utbyter kultur, vi har arbetskraftsinvandring , kärleksinvandring (och utvandring naturligtvis) men det är bara fantastiskt  när det sker genom egna (folkliga) initiativ. När globalismen kommer uppifrån godhetsapostlar som Geroge Soros vars mångkulturella lobbygrupper går och marscherar eller karriärsugna politiker eller Bilderbergare, då är inte folkvandringarna något som gynnar någon annan än särintressen.
Ron Paul är inne på samma linje ca 5 min in.

Det verkar som muslimerna i form av flyktingar både används som skuldbärare för att se till att skuldsättningen inte slutar öka, de används som ett redskap för att tränga ut svensk kultur (finns svensk kultur förresten?  ny tråd ? :) ) och även för att hålla konfliktnivån hög eftersom det finns stora pengar att tjäna på ständiga konflikter och krig.

Kanske är svenskar och svensk kultur sådana och sådant som etablerats i Sverige genom egna frivilliga initiativt från enskilda människor eller frivilliga sammanslagningar i motsats till ett toppstyrt centralplanerat överhetsprojekt av personer med dolda agendor. Jag ser flyktingströmmarna just nu som ett regisserat skådespel som styrs av samma personer som tjänar pengar på det.

Det är ganska fascinerande hur smutskastningen av muslimer sker samtidigt som muslimer försvaras av vad jag faktiskt tror är samma grupper i tex medierna. Tvetydigheten framstår ju som logisk  mot bakgund av de olika sätt på vilka muslimerna används som redskap för eliten. Flyktingmottagandet måste försvaras till varje pris.  Därmed måste muslimerna försvaras.  Samtidigt så måste vi (enligt eliten) vara lite rädda för muslimerna och rösta ja till kollektivism krig och övervakningssamhälle.

Det finns väldigt mycket destruktiva krafter som vill smutskasta muslimer när dessa människor i själva verket bara används som ett vapen mot oss. Våra verkliga fiender sitter i toppen av samhället inom politik och finans och medier.

Gerald Celente formulerade det bra ca 59 min in.

"Om jag bodde i Irak Jemen Libyen Syrien Afghanistan  utlänningar kommer o  bombar  mitt hem och hela mitt land till ruiner. De förstör allt som jag tycket om och står för. De  förstör min framtid och jag är en ung grabb. Mina föräldrar är döda. Mina  vänner är döda. Jag har  ingen framtid. Är det konstigt om jag blir radikaliserad ?   Tror ni inte att man skulle döda några inkräktare om man får chansen"
..  och om man dör själv spelar ingen roll när man känner att livet är förstört.    Terrorismen är skapad och framprovocerad.   Terrorister är inte nödvändigtvis irrationella fundamentalistiska muslimer.   För tydlighetens skull så bör man ju poängtera att de som bombar sönder dessa länder inte var muslimer. Såvida man inte tycker att muslimer styr USA.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #289 skrivet: måndag 04, juli 2016, 07:39:12 »
Inte allt för munter läsning.

"Hälften (jösses) av landets yngre hushåll klarar inte en ränteuppgång på 3 procent. Det framgår av statliga SBAB:s årliga rapport Bo & Låna som presenteras i dag."

http://www.svd.se/unga-hushall-tal-inte-hogre-bolaneranta/om/hushallens-skulder

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #290 skrivet: måndag 04, juli 2016, 12:55:04 »
Vi ser inte hur frågan är ställd. Och man kan också räkna med att somliga inte ser färre nya dyra prylar, indragna semesterresor och en diet på blodpudding och gröt som ett alternativ, men kan dra åt svångremmen ordentligt om de blir tvungna.

Jag har sett ett råd om att man ska lägga undan motsvarande sex procents ränta på ett speciellt konto, så har man redan vant sig vid den nivån när räntan höjs (och kan nog göra en rejäl amortering också). Fast det är kanske inte så många som följer det rådet...

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #291 skrivet: måndag 04, juli 2016, 15:17:58 »
Vi ser inte hur frågan är ställd. Och man kan också räkna med att somliga inte ser färre nya dyra prylar, indragna semesterresor och en diet på blodpudding och gröt som ett alternativ, men kan dra åt svångremmen ordentligt om de blir tvungna.

Rimliga frågeställningar. Däremot är nog enkäten en bra indikation på hur lite folk funderar i de banorna. Vi har lån på vårt hus och inte en enda gång har vår bankkontakt bett oss att fundera över hur vi skulle klara betydligt högre räntor.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #292 skrivet: måndag 04, juli 2016, 15:41:08 »

Rimliga frågeställningar. Däremot är nog enkäten en bra indikation på hur lite folk funderar i de banorna. Vi har lån på vårt hus och inte en enda gång har vår bankkontakt bett oss att fundera över hur vi skulle klara betydligt högre räntor.

Självklart så frågar de inte eftersom räntan inte kan höjas utan direkta skuldavskrivningar eller indirekta genom monetärisering utan att mäta verklig inflation. Sedan 1996 har räntan kontinuerligt sjunkit och några 4% i styrränta igen är endast fantasier som politiker, media och banker försöker skrämma oss med när de vill att vi ska agera i en viss riktning.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #293 skrivet: onsdag 06, juli 2016, 19:15:56 »
Riksbanken lämnar reporäntan oförändrad och allt är Brittiska rasisters fel.  ::)

Minusräntan på 0,5% ligger kvar. Köp av statsobligationer fortsätter enligt tidigare plan
Räntan kommer att höjas 2017 säger Ingves. Enligt mina beräkningar så innebär det närmare bestämt inte ett smack eftersom riksbanken alltid har fel.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/05/riksbanken-tror-alltid-pa-hogre-rantor.html

Det är Bullkalas för oss med gyllene tillgångar när centralmakten ger dylika besked! Men det visste vi ju innan.  Det blir verkligen spännande att se vad som händer i höst när alla bostäder som dragits tillbaka från fastighetsmäklarna nu under våren/ sommaren  beroende på att säljarna inte fått så bra bud som man tänkt sig kommer ut på marknaden i höst. Då tror de att de ska få komma till vid ett nytt försök.  Men nej, det får de ju inte så då blir marknaden överfull med objekt till salu och en efterfrågan som är lägre än normalt. Pang!!! Sedan valet i november i USA.  Spännande !!!

Säg åt alla vänner som är lånetorskar att binda räntan nu!

Förr eller senare kommer räntan upp när förtroendet för vår valuta urholkats tillräckligt genom den experimentella centralplaneringen som man ägnar sig åt.

Mer kommer var så säkra !

Citat RB
"Beredskap att göra mer

Direktionen har en fortsatt hög beredskap att göra penningpolitiken ännu mer expansiv om så skulle behövas, även mellan de ordinarie penningpolitiska mötena. Det finns fortfarande möjligheter att sänka reporäntan ytterligare. Om det skulle behövas kan Riksbanken också vidta åtgärder i det penningpolitiska styrsystemet för att understödja penningpolitiken. Därtill kan köpen av värdepapper utökas. Riksbanken står fortsatt beredd att intervenera på valutamarknaden om kronan stärks så snabbt att det hotar inflationsuppgången. Direktionen har därför också fattat beslut om att förlänga det mandat som underlättar att snabbt kunna intervenera på valutamarknaden."

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddelanden/2016/Reporantan-oforandrad-pa--05-procent--kommande-rantehojningar-fordrojs/

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #294 skrivet: onsdag 06, juli 2016, 22:57:56 »
Räntekrig
Inflationskrig
...vad sen?

Den dolda inflationen...

Enl kpi sista 12 mån 0,6%...

Ny premie på en försäkring ökade FÖRBANNAT mycket - 7,1%
Ifrågasättande..
Svar..

" indexering + höjning.
Jag har inte gjort någon ytterligare djupdykning i detta ärende just nu men kan konstatera att höjningar sker ofta och förklaring som ges är att Fastighetsaffären inte bär sig varvid alla försäkringsbolag har justerat sina tariffer.

Jag kan om du vill få förklaring om din försäkring efter ytterligare kontakt…?

Fastighetsförsäkring har varit föremål för höjningar under en längre tid, olika mycket i de olika försäkringsbolagen under olika perioder"

Och ja, premien har ökat med ACCEPTABEL nivå varje år. Men 7,1% på ett år?!?
- byt bolag!
Det är konkurrensutsatt, varje år. Alla gör samma.

Så, om detta går upp 7,1 % måste annat bli billigare. Vad?

Ps. Detta är en företagsgrej. Min erfarenhet är att prisökningar slår mot företag först. Andra med insikt i företagskostnader, dela gärna med er av era erfarenheter. Ja, alla andra är såklart också välkomna att dela med sig av "inflationserfarenheter". Ds

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #295 skrivet: onsdag 13, juli 2016, 20:52:42 »
Sveriges valutareserver kan tvingas stärkas för att klara bankkris enligt artikel i DN, 2016-07-13.

"Riksbanken kan tvingas stärka valutareserven, säger vice riksbankschef Cecilia Skingsley. Anledningen är Nordeas nya struktur där de utländska dotterbolagen ska lyda direkt under det svenska moderbolaget. Det ökar riskerna för Sverige, konstaterar Skingsley."

"Nordeas senaste drag där bolaget låter de helägda dotterbolagen i Danmark, Finland och Norge gå upp i det svenska moderbolaget, så kallad filialisering. Beslutet innebär att större risk hamnar i Sverige om banken hamnar i finansiella svårigheter. Därför borde också kravet på Nordeas likviditetstäckning, pengar att använda i ett krisläge, ha ökat, menar Skingsley. Men Finansinspektionen tyckte annorlunda och godkände Nordeas upplägg."

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-valutareserver-kan-tvingas-starkas-for-att-klara-bankkris/

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #296 skrivet: måndag 18, juli 2016, 12:54:42 »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #297 skrivet: måndag 18, juli 2016, 20:43:24 »
Ännu ett slag mot kontanterna
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23191803.ab

Detta är extremt allvarligt. Blir arg fastän jag visste att det skulle bli såhär. Har gått på politiker sedan 2014 i denna frågan och gjort vissa andra insatser.

Något som retar mig är det ointresse för frågan som finns.   Några är insatta och känner likadant som jag men de flesta är givetvis totalt okunniga om riskerna med hur kontrollsamhället hela tiden tar över via de små stegens tyranni. De i toppen vet precis vad de gör. Men de spelar helt oskyldiga och rider på den stora massan med konflikträdda svenskar som tycker att det är väl skönt med kort och Iphone appar att parkera med. Älskar att vara beroende av multinationella storföretag för att styra hela mitt liv.

Och enda argumentet som kommer fram för myntautomater är att det är synd om äldre med all teknik. Och ja det är synd om dem. Men varför ska det bara handla om vem det är mest synd om ?  Det finns så många fler aspekter på att kontanterna är en förutsättning för mänskliga rättigheter.  Jag älskar teknik och prylar men avskyr kontrollsamhälle och fascism.

Varför använda riksbankspengar när man kan använda räntebärande bankskulder som betalmedel i Sverige?   Varför använda ett gammaldags system med fysiska pengar som alltid fungerar oavsett strömavbrott krig sabotage bankkris. Det är ju massa baciller på dem.  Usch!

Varför ska man parkera anonymt?  Jag har ju rent mjöl i påsen. Jag har en webcam i sovrummet och toaletten. Där är det lite skit ibland . men i påsen är det rent.. Har ju rent mjöl i påsen. Så jag har inget att dölja..   Och regimen kommer alltid att vara god så jag vill att de ska ha all kontroll. Under resten av mitt liv.

Mjöl i huvudet möjligtvis. Suck

Funderar hur man ska ta sig runt detta.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #298 skrivet: måndag 18, juli 2016, 21:14:14 »
Starta namninsamling!
Vid sjukhuset i Lidköping hade dom tagit bort myntautomaterna ett tag
Protesterna blev för stora, så nu finns myntautomaterna där igen

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #299 skrivet: fredag 05, augusti 2016, 20:11:00 »

Sverige får uppmärksamhet på Zerohedge !

JIHAD förlåt YEEHAAAAAA

http://www.zerohedge.com/news/2016-08-05/30000-refugees-go-missing-swedes-face-increasing-violence-asylum-seekers

Skönt att polisen har resurser att jaga en i månader när man tex nekar till en bot på 500kr för brott mot trafikförordningen men inga resurser när 30 000 personer (med bibehållen rätt till bidrag) vistas illegalt här.

ZH har även fått med våldtäktsarmbanden a la Dan Eliasson.... Ja Sverige är ju en nation av innovationer och utveckling så våldtäktsarmbanden kanske kan bli vår pensionsräddare nu när vi snart inte har någon industri kvar...  Pite Havsbad får ett rejält uppsving! Tillväxt !!

Har en bekant och några som jag känner lite löst som håller på med eller ska starta HVB-hem....1900kr per dygn får man. Per boende ! !! tänk 20 st på en månad. Fin inkomst! bortåt 1,2 mille i månaden härligt.    Minus lite kostnader såklart men ändå...!

Själv funderar jag på att hyra ut lite.. köpa guld o prepperutrustning för lönen från migrationsverket  och framför allt en rejäl ranson med popcorn och titta på när Sverige brinner.

Det här gå ju totalt åt h-e  !!!

Känner mig lite som Alex Jones ibland när han gråter över vad som händer..   

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 06:33

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane