Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 770843 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #255 skrivet: tisdag 15, mars 2016, 23:20:52 »
En hingst har hittat hem till spiltan.

http://www.nytimes.com/2016/03/16/business/dealbook/bank-of-america-hires-ex-swedish-prime-minister-fredrik-reinfeldt.html?_r=0

En åsna om du frågar mig.

Man undrar ju också nu om kontohavarna nu ska "öppna sina konton". Varför rika banker och finansinstitut samtidigt samlar avdankade politiker är rätt uppenbart. Det är ju givetvis p.g.a. av deras politiska kontaktnät.

Enda glädjeämnet är möjligen att skattebetalarna nu slipper betala garantilönen från Riksdagen. Där Reinfeldt så snyggt utnyttjade kryphålet med att fakturera till eget bolag utan att ta ut lön från det. Inte dåligt jobbat för en idealist som en gång så hårt drivit på att folk på bidrag skulle ut i arbete.

“Fredrik Reinfeldt has been one of Europe’s most highly respected politicians in recent years,”

Johan Lustig, the head of Nordic corporate and investment banking at Bank of America Merrill Lynch.

Nog var han lustig alltid. :D
« Senast ändrad: tisdag 15, mars 2016, 23:39:04 av Åbama »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
Sveriges guldreserv , journalist nekas information
« Svar #256 skrivet: fredag 08, april 2016, 08:58:59 »
http://www.dagensjuridik.se/2016/04/uppgifter-om-sveriges-guldreserv-hemliga-journalist-forlorar-i-hfd

Journalisten ville ta del av konkreta uppgifter från Riksbanken om Sveriges guldreserv - men fick nej med hänvisning till sekretess. Högsta förvaltnings-domstolen konstaterar nu att både utrikessekre-tessen och säkerhetsaspekten innebär att upp-gifterna ska få förbli hemliga.

från kommentarsfältet

" Grön Energi tis, 2016-04-05 08:02

Tackornas märkningsnummer borde rimligen kunna lämnas utan att någon aspekt för rikets säkerhet berörs.

Den enda anledning jag kan se till varför de utländska aktörerna inte vill att svenska centralbanken ska lämna ut tackornas serienummer är i fall de bedömer det finnas en risk att andra kunder skulle känna igen serienumren från sina egna inventarierapporter.

Det skulle givetvis kunna betraktas som en "olägenhet" om det skulle visa sig att tackorna är registrerade på flera ägare samtidigt - och skulle mycket väl kunna få till följd att Riksbanken inte längre får förvara guld hos dessa banker i framtiden.

Lösningen borde vara att flytta guldet till en mer seriös aktör som tillåter att vi offentligt publicerar serienumren på våra egna guldtackor."

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Sveriges guldreserv , journalist nekas information
« Svar #257 skrivet: fredag 08, april 2016, 09:27:19 »
http://www.dagensjuridik.se/2016/04/uppgifter-om-sveriges-guldreserv-hemliga-journalist-forlorar-i-hfd

Journalisten ville ta del av konkreta uppgifter från Riksbanken om Sveriges guldreserv - men fick nej med hänvisning till sekretess. Högsta förvaltnings-domstolen konstaterar nu att både utrikessekre-tessen och säkerhetsaspekten innebär att upp-gifterna ska få förbli hemliga.

från kommentarsfältet

" Grön Energi tis, 2016-04-05 08:02

Tackornas märkningsnummer borde rimligen kunna lämnas utan att någon aspekt för rikets säkerhet berörs.

Den enda anledning jag kan se till varför de utländska aktörerna inte vill att svenska centralbanken ska lämna ut tackornas serienummer är i fall de bedömer det finnas en risk att andra kunder skulle känna igen serienumren från sina egna inventarierapporter.

Det skulle givetvis kunna betraktas som en "olägenhet" om det skulle visa sig att tackorna är registrerade på flera ägare samtidigt - och skulle mycket väl kunna få till följd att Riksbanken inte längre får förvara guld hos dessa banker i framtiden.

Lösningen borde vara att flytta guldet till en mer seriös aktör som tillåter att vi offentligt publicerar serienumren på våra egna guldtackor."

Skulle jag börja gräva i det här så är jag ganska säker på resultet.
Sveriges Riksbank har inget guld alls.
Guldet är flyttat, sålt eller på något annat sätt borta och ute ur landet för gott.
När fabriker, byggnader, mark, gårdar och skog, vapenteknologi, myntverk och sedelpress, och allt annat i Sverige har blivit privatiserat och sålt till utlänningar på börsen, så varför skulle guldet vara kvar?

Det man vet, det vet man. Och vi vet att vi inte vet, om det finns något guld i valvet.
Så då tar jag för givet att Sv.Rbank inte har någon guld-reserv.
Det är heller inte något nytt att de protestantiska länderna har fått sitt guld "stulet" under en lång period.
De rikaste länderna i EU, norra Europa, protestanterna, har inget guld och högt värderad valuta och prissättning. Det blir till skyhöga skatter som går till södra Europa.
Södra Europas länder, de katolska, har gigantiska guldreserver och är det fattigaste på pappret. Dem bidrar mkt lite och får stor del av kakan.
Det är nog bara en av alla överenskommelser, att en gång för alla kvitta sig med protestanterna och kristendomen.
Take from them everything and give them nothing. :-\

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #258 skrivet: torsdag 14, april 2016, 16:39:24 »
nordea.se ligger nere 

Även fast det drabbar tredje man har jag svårt att dölja min skadeglädje HAHAHAHAHAHA
Drabbas lite själv också men det är det värt :)

Hoppas att sådana här händelser på folk att tänka till lite.

DDOS?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 8)

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
« Svar #259 skrivet: torsdag 14, april 2016, 19:56:05 »
nordea.se ligger nere 

Även fast det drabbar tredje man har jag svårt att dölja min skadeglädje HAHAHAHAHAHA
Drabbas lite själv också men det är det värt :)

Hoppas att sådana här händelser på folk att tänka till lite.

DDOS?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 8)
Flippade själv på det idag. Helt galet hur sena de var med att komma ut med uppgifter om det också, det tog över 1h från att det var nere.

Någon som vet mer om vad som hände?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #260 skrivet: fredag 15, april 2016, 10:51:18 »
Inte ett ljud i medierna...Bara viktiga nyheter som att Jonas Gardell firar 30 år som artist men inte att hundratusentals kunder drabbas i Sverige.
Nordea är ett av världens 500 största "företag" och utgör en stoooooor del av vår infrastruktur.
Ni ska inte tro att det bara var i Sverige deras it-system knasade, var strul även i Danmark och Finland. Vet ej om det var på fler platser än i dessa länder, men lär ju ha varit det.

Sett i diverse kommentarsfält om Anonymous. De har även talat om det själva i sociala medier. Inte tagit på sig något men lite får man ju tänka själv.  :) Vet inte så mkt om dem. De spelar en viktig roll i att öppna folks ögon. Inte för att de har en lätt motståndare men respekt till de som försöker.  Hittade en bild. Om någon aktivist lyfter fram 1984 så KAN de ju inte vara onda  :P

Svårt att hitta information.  Korrekt och fri information är ju det största hotet mot det finansiella systemet så information är ju ständigt en bristvara. 

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #261 skrivet: fredag 15, april 2016, 23:19:00 »
Stimulansdårarna, med Krugman & co i spetsen, lyckades från 2008 fram till nu verkligen sabba västvärlden och har nu lett oss mot en mer totalitär framtid. Den totala bristen på insikt om hur inflationsmåttet är riggat för att visa ingen eller liten inflation och den totala okunskapen om att BNP som mått är intetsägande om inte orsaken till att måttet stiger eller sjunker tas i beaktan, eller insikten att det är centralbankerna med dess centralstyrning som är den direkta orsaken till den tsunami av valuta som lett till tillgångsbubblor samt överproduktion av råvaror världen över - är häpnadsväckande och har nu lett fram till det skräckscenario som jag och vissa andra, alldeles för få, påpekade under flera år i bland annat SVD när det var tillåtet att kommentera nyhetsflödet och det politiska livet.

Här hemma och i USA har nu folk fått för sig att presidentkandidaten Bernie Sanders står för anti-etablissemang och står bakom löntagare och medelklass. Men nämnde Sanders stora problem med centralbankerna är att han tycker att de stimulerar för lite och med honom följer ännu större centralstyrning och ännu mer svallvågor av valutamanipulation runt om i världen. Rent konkret så skulle Bernie Sanders realisera Bernankes/Krugmans/EO Svenssons våta drömmar om helikopterpengar och en total monitärisering av skulder och ekonomi. Det kommer iallafall inte fungera i USA eftersom dessa helikopterpengar går till en konstlad konsumtion som i mångt mycket är importerad från producentländer som då tar en stor del av helikopterpengarna från USA och hela helikopteridéen ger en snabb och kort boost av ekonomin för att ganska snart kräva ännu större insatser.

Skräckfilm fast på riktigt.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #262 skrivet: torsdag 21, april 2016, 16:37:28 »
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddelanden/2016/prm160421/

Riksbanken köper statsobligationer för
ytterligare 45 miljarder kronor.

Reporäntan oförändrad på  -0,50 procent

Vice riksbankschef Cecilia Skingsley reserverade sig mot beslutet att genomföra ytterligare
obligationsköp för 45 miljarder kronor.

Undrar hur de rekryterar dessa orakel ? Har de speciella spåkulor och tarotkort för centralplanerare som vägledning ? Hur kan deras kunskap motsvara den samlade kunskapen hos marknaden ? Fantastiskt!

Nu sjösätter riksbanken sin patenterade plan...
köp av statsobligationer totalt 245 miljarder kronor. Nu kommer det stora lyftet för Sverige.
Alla blir rika och lyckliga. Alla är vinnare.  Det har aldrig fungerat förut men den här gången är det annorlunda.

Typ 25tusen spänn per skalle!   Vi kan sluta jobba o bara njuta av gratis pengar. Synd att detta inte gagnar alla utan bara i slutänden fetar till tillgångspriser för de besuttna samt fräter sönder besparingar och gör oss fattigare.

Samtidigt som man blåser upp historiens största bubbla så försöker man hålla ryggen fri genom lite svammel om finansinspektionen och tillgång och efterfrågan på bostäder. HAHAHAH  först i andra hand nämns viljan att skuldsätta sig.   Efterfrågan är ju en väldigt liten komponent i det hela  när bankerna ju delar ut gratis pengar.  Den plötsliga befolkningsexplosionen var tydligen inte relevant i sammanhanget dock.. hmmmmmmmmmm. Dåligt för karriären att ta upp sådant ?

Tror riksbanksdirektionen själva på det de håller på med ?  Eller följer de bara sina åtaganden som tjänstemän och lyfter sina feta löner ? Svagbegåvade eller psykopater är ett annat sätt att ställa frågan.   

Jag tror inte man törs inte sänka räntan mer för stunden , men det kommer så småningom. Det finns ju  fortfarande dessa  envisa bakåtsträvare som använder riksbankspengar att betala med istället för bankskulder. 
Sålänge du kan ta ut pengar kontant så blir det svårt för kabalerna att ge oss kraftiga minusräntor..Dags att skicka in mer propaganda. Var är Björn Ulvaeus ?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #263 skrivet: onsdag 27, april 2016, 10:16:31 »
Ja mina vänner..   vi kör med full fart mot destination finansiell härdsmälta !

En nyhet som uppmärksammats redan i mars men som jag missat fram till nu när SVT tar upp det ånyo.

"Karlskoga tvingas betala för att ha pengar på banken"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kommun-kravs-pa-miljonranta-for-sparpengar

"Om kommunen har 100 miljoner kronor i genomsnitt på sitt konto hos Nordea vill banken ha 613 000 kronor om året av Falköping."

http://www.svd.se/kommuner-far-betala-for-skattepengar-pa-banken

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/nu-kostar-det-att-spara-hos-nordea/

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #264 skrivet: onsdag 27, april 2016, 20:30:25 »
inte för att jag vill försvara bankerna men normala kommuner har väl kapitalunderskott? de pengar de tillfälligt råkar ha på banken (transaktionskonton) balanseras med råge med de låga räntorna på de mycket större lånen. dvs kommunerna tjänar på  negativa räntor totalt sett.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #265 skrivet: onsdag 27, april 2016, 23:16:02 »
Ja mina vänner..   vi kör med full fart mot destination finansiell härdsmälta !

En nyhet som uppmärksammats redan i mars men som jag missat fram till nu när SVT tar upp det ånyo.

"Karlskoga tvingas betala för att ha pengar på banken"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kommun-kravs-pa-miljonranta-for-sparpengar

"Om kommunen har 100 miljoner kronor i genomsnitt på sitt konto hos Nordea vill banken ha 613 000 kronor om året av Falköping."

http://www.svd.se/kommuner-far-betala-for-skattepengar-pa-banken

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/nu-kostar-det-att-spara-hos-nordea/

För 613000 finns bra kassaskåp, så var den saken löst.

Banken vill alltså inte låna in pengar längre ?  :D  , Kan Riksbankens negativa ränta att göra med saken  :D

Jag förslår att kommunen skickar pengarna till mig. Jag kör helt och hållet analogt. Ordning och reda,cash på fredag. Enbart kontanter på hemligt ställe . Min avgift är endast 6130/månad.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #266 skrivet: fredag 29, april 2016, 17:12:02 »
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3972204.ece

Tror att jag skrivit en artikel i mainstream media och sedan gått ut på stan och blivit drogad av en tjusig Österrikisk kvinna och sedan glömt bort allting.  Känns iaf som jag skrivit detta själv utan att ha något minne av det haha ! Blev förvånad över frispråkigheten. Kanske för att Bonnier inte äger HELA tidningen ??

”Sverige går mot ekonomisk krasch”

Sverige har under en längre tid byggt upp obalanser i ekonomin, och en framtida kris riskerar att bli än värre än krisen under 1990-talet, enligt en rapport från tankesmedjan Intelligence Watch som bedriver analys och opinionsbildning inom hållbar utveckling.

"Kombinationen av kostnader för flyktingmottagandet, bristande integration och finansiella obalanser bäddar för en allvarlig och svår situation för svensk ekonomi när konjunkturen vänder", skriver Fredrik N.G. Andersson, Andreas Bergh och Anders Olshov vid tankesmedjan Intelligence Watch på Dagens Industris debattsida.

De har nyligen tagit fram en rapport med titeln "Sverige in i dimman - ett obehagligt sannolikt krisscenario".

"En ekonomisk krasch kommer att slå hårt mot hela den svenska ekonomin och den svenska modellen. Historien visar att finanskriser är de ekonomiskt mest kostsamma kriserna ett land kan drabbas av under fredstid. Kopplat till kostnader för flyktingmottagandet och bristande integration blir effekterna av krisen än värre. Med en svag arbetsmarknad på grund av krisen blir utanförskapet för nyanlända större och integrationen sämre", resonerar debattörerna.

I rapporten lyfter de fram att under sämre tider försvagas kronan samtidigt som investerare kräver högre svenska räntor visavi omvärlden för att investera i Sverige. Under finanskrisen 2008-2009 handlades kronan tidvis mer än 20 procent lägre än vad som kan beskrivas som ett jämviktsläge.

"Riksbankens minusränta kan efteråt framstå som ett kontraproduktivt experiment som destabiliserade ekonomin, bidrog till en svensk ekonomisk kris, förmögenhetsomförflyttningar inom Sverige och mellan Sverige och utländska aktörer samt orsakade deflation", enligt Andersson, Bergh och Olshov.

De menar att situationen i Sverige på många sätt påminner både om bubbelekonomin i slutet av 1980-talet och om situationen i Spanien, Portugal och Irland åren före finanskrisen 2008. Hög tillväxt stimulerad av låga realräntor och kortsiktiga stimulanser ger tillfälligt hög tillväxt - innan det är dags att betala priset för politiken.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #267 skrivet: lördag 30, april 2016, 20:19:33 »
"Sverige in i dimman" - finns att ladda ner och läsa här.

"Ekonomirapport april 2016" från SKL finns att ladda ner och läsa här.

Munter läsning utlovas ;) Kommentera gärna vidare i tråden!

Utloggad Hans Augustsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #268 skrivet: torsdag 19, maj 2016, 20:35:33 »
Nu är det tydligen inte omöjligt med "helikopter"-pengar i sverige enligt Riksbanken.
Är slutet nära ?

http://www.di.se/artiklar/2016/5/19/skingsley-helikopterpengar-en-mojlighet/

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #269 skrivet: onsdag 25, maj 2016, 11:42:21 »
Vad är era tankar kring hushållens skuldsättning och amorteringskravet på nya bolån?

Att huspriserna i bland annat Stockholm är i en bubbla råder det inga tvivel om i min mening. I områden med medianlöner på 28.000kr kan priset för en normalvilla från 60-talet landa på 6.000.000kr.

Detta samtidigt som kostnaden för en helt nybyggd och nyckelfärdig villa med ett tomtpris på 500.000kr landar på ca 3.000.000.

Att priserna kommer att gå ner i städerna känns mer eller mindre ofrånkomligt.
Men vad kommer egentligen att hända när allt mer av hushållens pengar kommer att gå åt till att amortera ner dessa skulder?
Vad kommer hända med alla dessa människor som inser att det 50 år gamla huset med underhållsbehov som de köpte helt plötsligt "bara" är värt 5.000.000kr?
Vad kommer dessa människor att göra när deras förhållanden går i kras och de tvingas separera?
Förluster på hundratusentals kronor som de kommer tvingas betala av i framtiden.
En skuld på 350.000kr låter liten i ett samhälle där en villa kostar flera miljoner kronor, men det är ändå en amortering på 3000kr i månaden i 10 (!) år!

Risken för deflation bör bara stor samtidigt som riksbanken eldar på i andra ändan med sitt inflationsmål.

Jag är varken någon konspirationsteoretiker eller domedagsprofet, men vi lever i en intressant tid där många kommer komma ut på andra sidan som vinnare eller förlorare

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by 9darter
Igår kl. 23:57

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane