Författare Ämne: The great reset  (läst 15668 gånger)

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
The great reset
« skrivet: onsdag 27, juli 2022, 11:06:12 »
Att the great reset är full galopp i EU börjar väl vara ganska uppenbart -WEF erbjuder sig att köpa upp land från Nederländska bönder i knipa, Sri Lanka bankrutt och behöver ta lån/köpas upp pga mismanagement från politisk ledning, privatpersoner ska inte äga sin bil, you will own nothing and be happy o.s.v. Även i Kanada syns tydliga spår.

Men hur mycket ser forumet av detta i Sverige? Här tänker jag att vi kan posta observationer i frågan.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 54
SV: The great reset
« Svar #1 skrivet: onsdag 27, juli 2022, 14:14:54 »
Från 1 augusti 2022 tillämpas en lag som gör att försäljning av kontantkort måste ske genom att köparen identifierar sig. Detta ska gå igång då staten försöker göra det svårare för kriminella att kommunicera mellan varandra. Hur det funkar är att samtal kommer spåras, (vilket man har kunnat göra även tidigare) men nu kopplas samtal till personer då kontantkorten är nu registrerade.

Tankar: Staten verkar göra allt i deras makt att krossa gängen, men inget av det som har funkat. Det verkar som att staten vill få folket och tro att dem verkligen bryr sig om vad som händer och gör det dem kan för att sätta stopp på kriminella. Ur min synpunkt så bryr staten inte ett dugg om folket eller vad som händer i landet. Jag tror att staten kan krossa dessa gäng om dem sannerligen vill det, för jag vet hur pantade dessa kriminella är egentligen. Skulle det vara så att kriminella är så pantade som jag tror, vad gör det staten till då?

Lagarna som tillämpas som är för att sätta stopp för kriminella tror jag är en fasad för att egentligen "göra folk nakna" om man säger så, för det är hur det känns, att staten ska övervaka varje steg som du tar. Det känns som att någon stirrar på dig medans du sover. Det tar bort den naturliga friheten som vi människor är skapade med. Det är bara inom ett fängelse som dina steg blir övervakade, men när det även sker "ute i den fria världen" så är något fel. Då lever vi inte i en fri värld längre utan i ett fängelse. Jag förstår varför många använder sg av uttrycket "keep calm and slave on".

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 303
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: torsdag 28, juli 2022, 13:23:20 »
Även om man skulle anta att kravet på registrering av kontantkort skulle leda till enklare övervakning, så är det nu inte fallet. Det återstår fortfarande att bevisa vem som faktiskt använde kontantkortet. Det går för övrigt fortfarande att kommunicera via internet utan att behöva identifiera sig, t.ex. via wi-fi-hotspots på ett lagligt sätt, men också på ett olagligt sätt genom att knäcka lösenord.

En helt annan anledning till att det nu finns ett lagkrav på att registrera sitt kontantkort är det mycket troliga kommande genomförandet av skärpta säkerhetskrav för t.ex. BankID. Nästa steg blir med största sannolikhet att skanna biometriska pass/id-kort vid registrering.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1096
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, juli 2022, 18:26:14 »
Finansdepartementet skriver: "Många konsumenter drabbas av bedrägerier vid krediter vid e-handel och det är angeläget att möjligheterna för kriminella att genomföra sådana bedrägerier motverkas. Det föreslås därför ett utökat krav på stark kundautentisering. Det innebär att en betaltjänstleverantör eller ett konsumentkreditinstitut ska tillämpa stark kundautentisering när en konsument använder ett betalningssätt som innebär betalningsanstånd vid ett köp av varor eller tjänster online."

I ett lagförslag föreslås tvåstegsautentisering och att identifikationskrav bli obligatoriskt. Ett liknande krav infördes för andra betalmetoder år 2019, något som innebar en kraftig minskning av bedrägerier vid e-handel.
Om den nya lagen antas ska de nya reglerna börja gälla  från den 1 januari år 2023.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 731
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: måndag 01, augusti 2022, 18:54:33 »
Även om man skulle anta att kravet på registrering av kontantkort skulle leda till enklare övervakning, så är det nu inte fallet. Det återstår fortfarande att bevisa vem som faktiskt använde kontantkortet. Det går för övrigt fortfarande att kommunicera via internet utan att behöva identifiera sig, t.ex. via wi-fi-hotspots på ett lagligt sätt, men också på ett olagligt sätt genom att knäcka lösenord.

En helt annan anledning till att det nu finns ett lagkrav på att registrera sitt kontantkort är det mycket troliga kommande genomförandet av skärpta säkerhetskrav för t.ex. BankID. Nästa steg blir med största sannolikhet att skanna biometriska pass/id-kort vid registrering.

Gängen är ju bra för staten/bankerna.
Hur skulle de annars kunna sälja enorma lån för överprisade bostäder bara för folk vill fly våldet :P

Hade man viljan att få bort gängen skulle de nog varit borta för 10-20 år sedan.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: måndag 01, augusti 2022, 22:28:22 »
Jag bävar lite inför e-kronan. Den finns inte ännu men med dagens snabba tekniska utveckling så kanske vi allihop använder den om 5 år?

Citera
Riksbanken undersöker om det är möjligt att ge ut ett digitalt komplement till kontanter, en så kallad e-krona. Precis som kontanterna skulle e-kronan ges ut av Riksbanken och vara tillgänglig för alla. Det finns ännu inget beslut om att ge ut e-kronor.

Citera
E-kronor – statliga pengar i digital form
Idag har allmänheten tillgång till svenska kronor i form av statligt utgivna kontanter samt digitala pengar utgivna av affärsbankerna. I takt med att kontanter används allt mindre finns det en risk att allmänheten i framtiden inte längre har tillgång till och kan betala med statligt utgivna pengar. Därför undersöker Riksbanken möjligheten att ge e-kronor – digitala centralbankspengar (internationellt används begreppet CBDC, central bank digital currency).

Riksbanken anser att e-kronor skulle kunna bidra till att stärka betalningssystemets motståndskraft. Det är viktigt att ha tillgång till en alternativ betalningsform vid allvarliga störningar i bankernas eller kortföretagens system. E-kronan skulle kunna fylla samma uppgift som kontanterna hittills har gjort – att erbjuda ett statligt betalningsalternativ som är tillgängligt för alla och som kompletterar utbudet av betalningstjänster från den privata sektorn. Genom att tillhandahålla e-kronor och därmed en alternativ infrastruktur för betalningar kan Riksbanken dessutom ge andra aktörer än banker direkt tillgång till en betalningsinfrastruktur där de kan erbjuda betaltjänster till sina kunder. Detta underlättar för mindre och nya aktörer att konkurrera vilket gynnar innovation.

Att förse allmänheten med centralbankspengar i form av sedlar och mynt är en viktig del i Riksbankens uppdrag att se till att svenska betalningar är säkra och effektiva. Att tekniken utvecklas förändrar inte det uppdraget. Kontanterna behöver helt enkelt anpassas till dagens teknik. Därför tycker Riksbanken att det kan finnas anledning att ge ut svenska kronor digitalt i form av e-kronor.

En e-krona skulle fungera tillsammans med existerande betalningssystem och 1 e-krona skulle vara lika mycket värd som en fysisk 1-krona eller en krona på ett privat bankkonto.

Citera
Nästa steg i e-kronaprojektet
Under 2022 fortsätter Riksbanken arbetet med:

Att utreda behovet och effekterna av en e-krona på svensk ekonomi.
Tester av den tekniska lösningen för e-kronan inom e-kronapiloten.
Att utreda om och i så fall hur en e-krona skulle påverka svensk lagstiftning och Riksbankens uppdrag.
Att jämföra olika tekniska lösningar och modeller för en e-krona.
Att förbereda för en eventuell upphandling av en utgivningsbar e-krona.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

Här är vad de "glömde" skriva så jag har gjort ett tillägg:

"E-krona möjliggör en total transparens av alla transaktioner hos alla individer och organisationer i hela samhället. Det försvårar penningtvätt, vanlig samt ekonomisk kriminalitet och (den ständiga favoriten!) finansiering av terrorism. I händelse av allvarlig lågkonjunktur kan staten direkt sätta in tidsbegränsade pengar på ditt e-krona-konto för att uppmuntra till konsumtion. Detta anses positivt och vi kommer därför att sträva efter att så snart som möjligt ersätta vanliga kontanter med e-kronor."

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 01, augusti 2022, 23:00:13 »
Jag bävar lite inför e-kronan. Den finns inte ännu men med dagens snabba tekniska utveckling så kanske vi allihop använder den om 5 år?

Om svensken fortsätter att bara göra som alla andra – då, ja, e-kronan är ersättningen för kontanter i Sverige. När allt kommer omkring är 80 % av människorna lätt begåvade i det här landet, när man alltid går runt och är rädd för att sticka ut. Använd dock kontanter så ofta som möjligt och se till att det finns gott om eurosedlar hemma.

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #7 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 04:22:07 »

Citera
"I händelse av allvarlig lågkonjunktur kan staten direkt sätta in tidsbegränsade pengar på ditt e-krona-konto för att uppmuntra till konsumtion. Detta anses positivt och vi kommer därför att sträva efter att så snart som möjligt ersätta vanliga kontanter med e-kronor."

Innebär det inte också möjligheter att genomföra "bail-inns". Kan föreställa mig staten eller bankerna som ser ett behov av att utöka likviditet genom att konfiskera eller "frysa" pengar under en tidsperiod...

...eller att i värsta fall helt låsa konton för politiska motståndare.

Iofs är allt det möjligt att genomföra i vårt nuvarande fiatsystem, men e-krona skulle onekligen underlätta! ;-)

/DEScypher

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 07:41:53 »
Till skillnad från många andra är jag faktiskt positiv till en e-krona utgiven av Riksbanken.

Min syn är att oavsett hur mycket jag argumenterar för och själv använder kontanter så är det sannolikt ett förlorat krig. Bankerna har vunnit genom att de fått i princip alla att tycka att detta med ”icke-kontanter” är så fantastiskt på alla sätt. Tänk bara på hur otroligt ohygieniskt det är med sedlar, uj uj uj, bra att slippa…

Men om det måste bli digitalt, och ja, jag fattar självklart detta med inegritetsaspekter, allt blir spårbart, mystiska saker kan hända med mina pengar vid kris, etc, så ser jag ändå oerhört mycket hellre en digital Riksbankspeng än en digital bankpeng (som vi har idag). Med en riksbankspeng har jag rättigheter i egenskap av att vara medborgare, med en bankpeng har jag snart bara skyldigheter i takt med att det steg för steg bara blir allt struligare att vara kund i en bank. Att ha sina pengar i en bank innebär en risk (bortsett från det aktuella exemplet Kina så är det ju uppenbart att banken allt mer betraktar pengen på kontot som sin tillgång som du måste övertyga dem om att du skall få nyttja). Att ha pengen direkt hos Riksbanken eliminerar denna risk, eller åtminstone delar av den.

Det betyder inte att jag säger att det är ”riskfritt” att ha en Riksbankspeng, men det är rimligen så att den risken finns i någon form oavsett, men den ytterligare risk som följer av att vara kund till en kommersiell bank kommer rimligen att minimeras.

Om bankkontoren ändå försvinner och kontanterna försvinner och allt blir digitalt, behöver jag då verkligen ”banken”? Självklart behöver alla som vill låna pengar en bank. Men idag sitter vi alla fast i bankernas klor, även om vi sköter ekonomin och t.o.m. blir skuldfria (jag är inte där än, men jobbar på det).

Och, just detta med att man med en e-krona kommer att kunna sköta sin ekonomi helt utan att vara kedjad vid en bank är ju något som även bankerna fattat. Så blotta det faktum att bankerna är stenhårt emot e-kronan gör att jag känner att det verkar finnas samsyn mellan mig och bankerna i att en e-krona sannolikt är dåligt för dem och därmed bra för mig.

Ja, jag använder kontanter, och ja, jag tycker att kontanter i grunden är en mycket bättre lösning, ffa pga integritetsaspekterna. Men det finns ändå en punkt där man måste inse att det sannolikt är kört och då gäller det att göra det bästa av det nya snarare än att ägna sitt liv åt att likt Don Quixote slåss med väderkvarnar.

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 10:12:29 »
De svenska kronor som bankerna ger ut finns uteslutande i form av lån. Det är lån där majoriteten av beloppet inte finns – det är en fiktiv summa, bankerna ger ut skulder. Att elektroniska betalningar har tagit över i Sverige beror på att svenskar generellt sett är skuldsatta, och det är långivaren som bestämmer hur han vill ha pengarna tillbaka. I princip kommer e-kronan att vara mest intressant för skuldfria individer, eftersom de inte har något behov av banker.

Jag är en av de sistnämnda skuldfria individerna och det sista jag är intresserad av är att staten får mer insyn i min ekonomi för att jag ska få tillgång till elektroniska kontanter. Jag vill ha fysiska svenska kontanter annars hittar jag ett alternativ.

Det som behöver göras är att optimera konkurrensen i bankvärlden. Det måste bli lättare att driva bank eller sparbank och det måste öppnas för att fler utländska banker kan etablera sig i Sverige.

Utloggad Värnamo_Marknad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
« Svar #10 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 13:16:35 »
E-kronan är tänkt att fungera genom en mobil-app. Så säkerheten är exakt lika stor, dvs liten, som med swish och bank-id.

Dessutom tänker sig Riksbanken att e-kronan skall distribueras av bankerna - så mycket för det oberoendet, och penningtvättlagen gäller fullt ut så någon anonymitet finns ej.

Till slut saknas helt förutsättningar för konkurrens så länge staten garanterar bankinsättningar upp till 100 000 Euro, medan Riksbanken aldrig garanterar någonting, utan regelmässigt vägrar lösa in betydligt mindre belopp av kontanter.

Avskaffa insättningsgarantin, visa i handling att statliga pengar är säkra, distribuera e-kronan direkt till konsument utan mellanhänder, gör hanteringen av e-krona plattformsoberoende. Då kanske. Nu är det bara trams.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
« Svar #11 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 17:39:27 »

Till slut saknas helt förutsättningar för konkurrens så länge staten garanterar bankinsättningar upp till 100 000 Euro, medan Riksbanken aldrig garanterar någonting, utan regelmässigt vägrar lösa in betydligt mindre belopp av kontanter.

Förstår inte hur insättningsgarantin påverkar här? Menar banker kontra Riksbanken? Hur skulle avskaffandet av insättningsgarantin förändra deras förhållande sinsemellan?

Jag menar att insättningsgarantin har en lugnande effekt på samhället och skapar en ekonomisk stabilitet som gynnar alla ekonomiskt. Varesig du sparar eller inte. Plötslig panik utlöst av oron att sparade pengar är osäkra kan i sig utlösa än större konsekvenser då ekonomi bygger på tillit. Att denna garanti dessutom inte kostar staten något, utan finansieras av bankerna själva, dvs spararna som får sämre ränta, tycker jag är rimligt.

Hur kan detta vara dåligt?

Att sen inte Riksbanken löser in sina egna utgivna skuldsedlar (dvs tryckta pengar) är en annan fråga.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 21:14:41 »
Citera

Förmodligen är det dållgt då marknaden blir snedvriden, ingen kund behöver bry sig om dess bank är bra eller dålig, vi ger i stället ett carte blanche till dåliga banker att fortsätta existera. I en fri marknad där banker kan gå i konkurs så skulle kunderna vara försiktigare med var deras fiat-siffor förvarades. Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?

Utloggad Truthster

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: tisdag 02, augusti 2022, 22:24:54 »
... visa i handling att statliga pengar är säkra ...

Det kommer att bli svårt eftersom inga pengar är säkra. Det finns bara vissa staters pengar som är säkrare än andra staters pengar.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 731
« Svar #14 skrivet: onsdag 03, augusti 2022, 10:16:59 »
Citera

Förmodligen är det dållgt då marknaden blir snedvriden, ingen kund behöver bry sig om dess bank är bra eller dålig, vi ger i stället ett carte blanche till dåliga banker att fortsätta existera. I en fri marknad där banker kan gå i konkurs så skulle kunderna vara försiktigare med var deras fiat-siffor förvarades. Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?

Jag kan garantera dig att ingen här förstår vad du menar men det du säger stämmer till 100%.

Folk är helt enkelt för hjärntvättade för att sätta sig in i hur saker fungerar och får sin information ifrån TV och aftonbladet och liknande.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz