Författare Ämne: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?  (läst 22415 gånger)

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
SV: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?
« Svar #15 skrivet: lördag 01, maj 2021, 09:40:34 »

Om man ska investera i aktier som man tror kommer stiga som fan över 5-10 år är det bara dumt att ha det på ISK då det skattas regelbundet även skattas beroende på hur mycket du har, sjukt att även förluster ska beskattas. På AFK så beskattas bara vinsten, det där är bara engångsskatt. Om du ska långtidsinvestera kommer schablonskattan köra över dig, låt os säga 10 år. Om du har kvar dessa aktier i 30 år säger vi, 3x30 blir ju 90. Så 90% försvinner av dina investeringar, grejen är att det är märkligt hur banker och regeringen vill att man ska ha ett sådant konto, man har fixat automatisk deklaration som ökar intresset för betydligt många människor. Folk är lata och bara faller för det bara för att andra skaffar ISK men tänker inte själva. Men om du ska ha aktier i 5-10 år är det okej med ISK, längre än det blir AFK.

Men om du är så säker, varför ställde du frågan i första hand?

Istället för att höfta lite siffror, varför inte istället göra en enkel beräkning på en aktie som stiger som fan. Gör en beräkning på 5, respektive 10 och 30 år så får du enkelt svaret vad som är lönsammast, ISK eller AK

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #16 skrivet: lördag 01, maj 2021, 10:25:29 »

Om man ska investera i aktier som man tror kommer stiga som fan över 5-10 år är det bara dumt att ha det på ISK då det skattas regelbundet även skattas beroende på hur mycket du har, sjukt att även förluster ska beskattas. På AFK så beskattas bara vinsten, det där är bara engångsskatt. Om du ska långtidsinvestera kommer schablonskattan köra över dig, låt os säga 10 år. Om du har kvar dessa aktier i 30 år säger vi, 3x30 blir ju 90. Så 90% försvinner av dina investeringar, grejen är att det är märkligt hur banker och regeringen vill att man ska ha ett sådant konto, man har fixat automatisk deklaration som ökar intresset för betydligt många människor. Folk är lata och bara faller för det bara för att andra skaffar ISK men tänker inte själva. Men om du ska ha aktier i 5-10 år är det okej med ISK, längre än det blir AFK.

Men om du är så säker, varför ställde du frågan i första hand?

Istället för att höfta lite siffror, varför inte istället göra en enkel beräkning på en aktie som stiger som fan. Gör en beräkning på 5, respektive 10 och 30 år så får du enkelt svaret vad som är lönsammast, ISK eller AK

Jag är inte så säker, har tankar och funderingar så jag skrev det. Jag ställde frågan för att få svar, och sedan diskuterar vi. Gillar du inte att någon säger emot dig eller hur är det?

Inloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #17 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:08:38 »
Finns nog inget helt korrekt svar utan är lite upp till var och en. För del flesta är nog ISK det enklaste och mest korrekta.

Personligen har jag ISK, KF och vanlig AK. Enda aktien jag har kvar på vanligt aktiekonto är en aktie som låg mycket plus på och inte ville skatta bort 30% på. Men även på denna är det dyrare i AK då utdelningskatten är högre än ISK skatten. Men för de mycket riskvilliga kan det vara bra med AK då förluster kan dras av.

Använder mest ISK och för alla svenska aktier, använder KF för vissa utländska aktier då utländska skatten ordnas automatisk även om det tar 2-3 år innan du får tillbaka den på Avanza.

På tex Avanza skriver de så här och håller med.

” Generellt sett är investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring det mest gynnsamma om du tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,27 % för 2021. Det är på grund av att skatten på ISK och kapitalförsäkring är 30 % av statslåneräntan (året innan), och på en vanlig depå (som aktie- och fondkonto) betalas 30 % kapitalvinstskatt på eventuella vinster. ”

Se även ytterligare info och länkar inom Avanza på tex utlänsk skatt.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:19:54 »
Finns nog inget helt korrekt svar utan är lite upp till var och en. För del flesta är nog ISK det enklaste och mest korrekta.

Personligen har jag ISK, KF och vanlig AK. Enda aktien jag har kvar på vanligt aktiekonto är en aktie som låg mycket plus på och inte ville skatta bort 30% på. Men även på denna är det dyrare i AK då utdelningskatten är högre än ISK skatten. Men för de mycket riskvilliga kan det vara bra med AK då förluster kan dras av.

Använder mest ISK och för alla svenska aktier, använder KF för vissa utländska aktier då utländska skatten ordnas automatisk även om det tar 2-3 år innan du får tillbaka den på Avanza.

På tex Avanza skriver de så här och håller med.

” Generellt sett är investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring det mest gynnsamma om du tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,27 % för 2021. Det är på grund av att skatten på ISK och kapitalförsäkring är 30 % av statslåneräntan (året innan), och på en vanlig depå (som aktie- och fondkonto) betalas 30 % kapitalvinstskatt på eventuella vinster. ”

Se även ytterligare info och länkar inom Avanza på tex utlänsk skatt.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Varför skulle någon ens ha tanken på att ha KF, du äger inte dem så vad är meningen, ha ISK bara

Inloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #19 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:27:33 »

Varför skulle någon ens ha tanken på att ha KF, du äger inte dem så vad är meningen, ha ISK bara

Som sagt är lite upp till var och en men min anledning till en del i KF är utländskt udelningsskatt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #20 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:36:16 »
I riskstrategin skall väl också tilläggas att staten fritt kan höja schablonskatten på ISK vilket de redan gjort vid ett tillfälle.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:37:05 »

Jag är inte så säker, har tankar och funderingar så jag skrev det. Jag ställde frågan för att få svar, och sedan diskuterar vi. Gillar du inte att någon säger emot dig eller hur är det?

Inga problem att bli emotsagd, bara nyttigt att ifrågasätta idéer.  :) Men här är det inte om idéer, utan ren matematik, och du kommer med siffror och säkra uttalanden som är direkt felaktiga. Om du gissar eller tycker så skriv det så lurar du inte andra som tror att det du skriver är korrekt.

Jag gjorde jobbet åt dig och räknade på vad du får behålla efter skatt på ISK/KF samt AK efter 5, 10, 20 och 30år. Vet inte vad du menar med en aktie som stiger som fan. Men jag räknade först med rimliga 6% värdestegring per år. Sen tog 15% vilken över tid får anses vara högt. Tog sedan i från tårna och räknade på 20% årlig tillväxt. Jag startade i samtliga fall på 100kr

Beräkningarna förutsätter även att nuvarande statslåneränta är oförändrad
Siffror med * har beräknats med schablonmetoden på anskaffningsvärde då det är fördelaktigare.

6% ger
År.      ISK/KF       AK.   
5.       131.           124
10.     172.           155
20.     297.           254
30.     513.           436*

15% ger
År.      ISK/KF.       AK
5.       197.           171
10.     390.           313
20.     1.518.        1.244*
30.     5.915.        5.032*

20% ger
År.      ISK/KF.       AK
5.       244.           204
10.     596.           470*
20.     3.556.        2.914*
30.     21.207.      18.041*

EDIT, ovanstående siffror räknas utan utdelning. Får man även utdelning så blir skillnaden större då den är skattefri på ISK/KF
« Senast ändrad: lördag 01, maj 2021, 11:48:20 av Tole »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 01, maj 2021, 11:45:30 »

Som sagt är lite upp till var och en men min anledning till en del i KF är utländskt udelningsskatt.

KF har även andra fördelar mot ISK och AK. Det kan läggas så den inte kommer att ingå i ett dödsbo t.ex.

Lite osäker, men jag tror den kan utformas så den hålls utanför en bodelning. Är dock inte säker på det sista.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 01, maj 2021, 12:44:47 »
Jag gjorde om ovanstående uträkning där jag även räknade in en årlig utdelning om 1,9% (typ folkaktien Investor) som återinvesteras. På ISK/KF återinvesteras denna helt, på AK återinvesteras 70% då 30% först dras i skatt. Har räknat på 6% årlig tillväxt.

År.     ISK/KF.        AK
5.      141.            129
10.    203.            171
20.    417.            319
30.    861.            640*

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
« Svar #24 skrivet: lördag 01, maj 2021, 21:43:51 »
Tack för jobbet, Tole. För en som är 100% i krypto, cash, metaller och RE så får det bli ett ISK för lite kryptovinster.

Signade upp på Avanza. Måste säga att det är lite kul att läsa bloggarna från deras "experter".

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #25 skrivet: lördag 01, maj 2021, 23:25:51 »
Jag gjorde om ovanstående uträkning där jag även räknade in en årlig utdelning om 1,9% (typ folkaktien Investor) som återinvesteras. På ISK/KF återinvesteras denna helt, på AK återinvesteras 70% då 30% först dras i skatt. Har räknat på 6% årlig tillväxt.

År.     ISK/KF.        AK
5.      141.            129
10.    203.            171
20.    417.            319
30.    861.            640*

Tack för din information ,det jag gjorde med mina uträkningar var ett missförstånd när du sa att det är 3% uppgång, du menade värdeutvecklingen, jag trodde du menade 3% skatt årligen. Därför fick jag 30% om uträkning på 10 år av 3% skatt per år.

Utloggad Mark

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #26 skrivet: söndag 09, maj 2021, 22:46:08 »
Kapitalunderlaget för ett ISK-konto räknas fram som ett genomsnitt av värdet på ditt konto i början av varje kvartal, dvs den 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober, plus de insättningar du gör under året. Dessa värden läggs ihop och divideras med fyra.

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % gånger statslåneräntan plus en procentenhet. Statslåneräntan föregående år var negativ, men golvet är 1,25%, och vi får:

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % av 1,25 %, dvs 0,375 %.

Är du säker på att det är procent och inte procentenheter?

A.J.72 tyckte antagligen att det är mkt låg skatt på ett ISK-konto...

Procentenheter anger bara förändringen mellan ett procentvärde till ett annat. Om någonting har gått från 15% till 25% – då är det en ökning på 10 procentenheter.

Om du ska långtidsinvestera kommer schablons kattan köra över dig, låt os säga 10 år.

Skulle en aktiepost gå minus ett år på ett AFK-konto, så tjänar du det året den summa du annars skulle fått betala i skatt på ett ISK-konto

Procentenheter är exempelvis 0.375 ,vilket är 37.5%. Om det nu är 0.375% så verkar det vara lågt. Det sista du sa där förstod jag inte direkt, skulle du kunna förtydliga "Skulle en aktiepost gå minus ett år på ett AFK-konto, så tjänar du det året den summa du annars skulle fått betala i skatt på ett ISK-konto"

Med risk för att låta dryg, men någon behöver läsa på om procent och procentenheter. Jag tror det blir lättare att förstå de beräkningar och föklaringar som folk försöker ge efter det :)

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/procent/procent-och-procentenheter

Säkrast är sedan att gå direkt till källan för skattereglerna:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d800037851.html

"Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra.

Schablonintäkten är 1,25 procent av kapitalunderlaget. Procentsatsen är statslåneräntan den 30 november föregående år plus en (1) procentenhet, men den kan aldrig bli lägre än 1,25 procent. Den 30 november 2019 var statslåneräntan -0,09 procent. Procentsatsen -0,09 + 1 procentenhet blir lägre än golvet som är satt till 1,25 procent. Det betyder alltså att schablonintäkten för inkomståret 2020 blir 1,25 procent av kapitalunderlaget.

På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent."

>>>

Jag har i år sålt av Apple som jag haft sedan iPhone 4 introducerades. Det sved ordentligt med skatten och hade varit mycket bättre att ha haft dessa på ISK än på AFK. Mellan tummen och pekfingret cirka 10x mer skatt totalt på AFK:n jmf med ISK:n i det fallet.
« Senast ändrad: söndag 09, maj 2021, 22:53:22 av Mark »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47