Författare Ämne: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?  (läst 22393 gånger)

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?
« skrivet: tisdag 27, april 2021, 22:41:14 »
Tjenare!

Skapade precis ett konto på Avanza, undrar vad som är bäst, aktie-fond konto eller investeringskonto. Jag vet att det varierar från person till person. Jag tänker mer på varför en bank skulle sköta din bokföring när du själv kan göra det. Jag förstår inte så mycket på detta schablonskatten heller, för om du beskattas årligen men efter att du sålt några av dina investeringar kommer du inte att betala skatt på den vinsten? Då tänker jag att det blir mer skatt man får betala än AFK. Kan någon eller några vara snälla och ge mig en liten guide, skulle uppskatta det. Tack för er som klickat förbi!

Med vänliga hälsningar
« Senast ändrad: tisdag 27, april 2021, 22:45:20 av AndrewJackson72 »

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 0
SV: Nybörjare i börsen, ISK eller AFK?
« Svar #1 skrivet: onsdag 28, april 2021, 09:12:31 »
I nästan alla fall är ISK eller KF (kapitalförsäkring) att föredra. Undantaget är räntefonder, där är AK vara bättre.

Så länge du tror på stigande kurser, vilket jag utgår ifrån att du gör, så blir skatten på ISK, lägre. (Lite beroende på hur många år och hur stor/liten värdestegringen är. Men det ska vara en rätt så dålig värdeökning för att AK ska bli vinnare) Får du utdelningar så blir dessa nästan skattefria. Du slipper väldigt mycket administration vid försäljningar och deklaration.

Även psykologiskt är det surt att i en AK sälja en aktie eller fond med stor värdeökning. Kapitalavbränningen pga reavinstskatten är inte rolig, och man drar sig för att ta hem vinst. Det är svårt nog att sälja ändå tycker jag.

För mig är ISK eller KF det självklara valet
« Senast ändrad: onsdag 28, april 2021, 11:32:50 av Tole »

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: onsdag 28, april 2021, 09:28:58 »
Man kan förstås ha både ISK och KF.

Rätta mig om jag har fel, men KF är bra när man ska köpa utländska aktier. Om dessa aktier ger utdelning så behöver man ofta betala skatt på utdelningen i aktiens land, men har man dem i en KF så får man automagiskt tillbaka skatten på utdelningen. För att få tillbaka skatten i ett ISK krävs det snårigt pappersarbete.

Men som sagt, i valet mellan ISK och AK så är ISK nästan alltid att föredra.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 28, april 2021, 11:29:14 »
Rätta mig om jag har fel, men KF är bra när man ska köpa utländska aktier. Om dessa aktier ger utdelning så behöver man ofta betala skatt på utdelningen i aktiens land, men har man dem i en KF så får man automagiskt tillbaka skatten på utdelningen. För att få tillbaka skatten i ett ISK krävs det snårigt pappersarbete.

Inte riktigt. Det stämmer att i ett KF så är inte du juridisk ägare till aktierna, det är försäkringsbolaget. Det betyder att de tar hand om all denna hantering. Detta med varierad framgång. Ofta får man tillbaks utdelningsskatten, men ibland missar de. Brukar väl säga att ca 90% fås tillbaka. Och det tar upp till ca 2 år att få dessa pengar. Vissa försäkringsbolag är bättre på detta än andra. I ett ISK så drar Skatteverket av den utländska utdelningsskatten automatiskt enligt schablon. Denna schablon täcker de flesta länder, te.x USA och Kanada. Men inte t.ex Finland. Det finns även ett takbelopp i % av totala kapitalet på ISKn på hur mycket Skatteverket max drar av. Men det är rätt så högt så har man blandade svenska och utländska aktier ska det mycket till för att slå i taket. Så sål sålänge man handlar utländska utdelningsaktier med länder som håller sig till schablonbeskattningen (dvs de flesta) och man inte slår i max taket så är ISK bättre än även när det gäller detta. Även om KF teoretiskt ska vara bättre

Att notera är att Nordnet fixar den finska utdelningen åt sina kunder även på ISK, det gör inte Avanza. Där får man själv vända sig till finska skatteverket och återkräva denna summa. Därav bör man inte ha finska aktier med utdelning på ISK hos Avanza

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, april 2021, 23:58:26 »
I nästan alla fall är ISK eller KF (kapitalförsäkring) att föredra. Undantaget är räntefonder, där är AK vara bättre.

Så länge du tror på stigande kurser, vilket jag utgår ifrån att du gör, så blir skatten på ISK, lägre. (Lite beroende på hur många år och hur stor/liten värdestegringen är. Men det ska vara en rätt så dålig värdeökning för att AK ska bli vinnare) Får du utdelningar så blir dessa nästan skattefria. Du slipper väldigt mycket administration vid försäljningar och deklaration.

Även psykologiskt är det surt att i en AK sälja en aktie eller fond med stor värdeökning. Kapitalavbränningen pga reavinstskatten är inte rolig, och man drar sig för att ta hem vinst. Det är svårt nog att sälja ändå tycker jag.

Jag undrar, på ISK så finns det en schablonskatt, när man säljer av sin ISK så måste man betala skatt på den. Om man lägger till den skatten plus schablonskatten blir det inte mer än 30% (på AFK då). Hur tänker du på detta?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #5 skrivet: fredag 30, april 2021, 00:35:27 »

Jag undrar, på ISK så finns det en schablonskatt, när man säljer av sin ISK så måste man betala skatt på den. Om man lägger till den skatten plus schablonskatten blir det inte mer än 30% (på AFK då). Hur tänker du på detta?
Nej det där är felaktigt. Schablonskatten baseras på ISK:ns totala värde, inte på om du köpt eller sålt eller vilka värdepapper som finns i den. Det är ingen extraskatt vid värdepappersförsäljning i en ISK.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 30, april 2021, 02:32:42 »

Nej det där är felaktigt. Schablonskatten baseras på ISK:ns totala värde, inte på om du köpt eller sålt eller vilka värdepapper som finns i den. Det är ingen extraskatt vid värdepappersförsäljning i en ISK.

Så när du säljer från din ISK kommer inte det beskattas?

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #7 skrivet: fredag 30, april 2021, 02:39:08 »

Så när du säljer från din ISK kommer inte det beskattas?
Nej, det är ingen vinstskatt på själva försäljningen. Om du behåller kapitalet i ISK-kontot så forsätter ju kontot beskattas för sitt totala genomsnittliga värde under året, eftersom oinvesterat kapital i kontot beskattas lika mycket som värdepapper. Därför ska man inte ha oinvesterat kapital i en ISK.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 30, april 2021, 07:22:24 »

[/quote]
Nej, det är ingen vinstskatt på själva försäljningen. Om du behåller kapitalet i ISK-kontot så forsätter ju kontot beskattas för sitt totala genomsnittliga värde under året, eftersom oinvesterat kapital i kontot beskattas lika mycket som värdepapper. Därför ska man inte ha oinvesterat kapital i en ISK.
[/quote]

Skulle det inte vara smartare då om du hade allt i ett AFK då det bara beskattas en gång, alltså när det säljs. För om man gör uträkningen tror jag du blir beskattad betydligt mer om du har ISK eftersom du blir beskattad regelbundet.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 30, april 2021, 09:53:09 »
Skulle det inte vara smartare då om du hade allt i ett AFK då det bara beskattas en gång, alltså när det säljs. För om man gör uträkningen tror jag du blir beskattad betydligt mer om du har ISK eftersom du blir beskattad regelbundet.

Det beror på värdeutvecklingen. Vid låg värdeutveckling har du rätt. Därav att räntefonder är bättre att ha på AK. Men för aktier så brukar de stiga så mycket att ISK/KF blir att bättre.

Jag kommer inte ihåg var brytpunkten ligger, det var många år sedan jag räknade på det. Men har för mig att över ca 2-3% uppgång per år så blir ISK/KF bättre än AK. Men detta är bara taget från mitt minne, kan vara en annan %siffra. Gör ett excelark så får du svaret

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: fredag 30, april 2021, 10:21:15 »
Jag citerar mig själv från Svar #2 skrivet: onsdag 27, januari 2021 _
   och tråden Skatt på ISK

Som sagt så betalar man skatt på summan av tillgångarna på ett ISK-konto oavsett om värdet går upp eller ner.

2021 får du skatta 0,375 % av hela ditt innehav, och räknar man på det så är det vinst om du har en utveckling på ditt sparande som är högre än 1,25%.

Så här beräknas ISK-skatten:   
Multiplicera de tillgångar som finns på investeringssparkonto med summan av statslåneräntan den 30 november föregående år plus en procent. Nu vart statslåneräntan för årets beräkning -0,1 procent, vilket innebär att vi slår i “golvet” för den lägsta nivån som är 1,25 % och multiplicera så 30 % på det. Då får vi 0,375 % i skatt på kapitalet på ett ISK-konto för året 2021.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: fredag 30, april 2021, 20:15:06 »

Det beror på värdeutvecklingen. Vid låg värdeutveckling har du rätt. Därav att räntefonder är bättre att ha på AK. Men för aktier så brukar de stiga så mycket att ISK/KF blir att bättre.

Jag kommer inte ihåg var brytpunkten ligger, det var många år sedan jag räknade på det. Men har för mig att över ca 2-3% uppgång per år så blir ISK/KF bättre än AK. Men detta är bara taget från mitt minne, kan vara en annan %siffra. Gör ett excelark så får du svaret

Om man ska investera i aktier som man tror kommer stiga som fan över 5-10 år är det bara dumt att ha det på ISK då det skattas regelbundet även skattas beroende på hur mycket du har, sjukt att även förluster ska beskattas. På AFK så beskattas bara vinsten, det där är bara engångsskatt. Om du ska långtidsinvestera kommer schablonskattan köra över dig, låt os säga 10 år. Om du har kvar dessa aktier i 30 år säger vi, 3x30 blir ju 90. Så 90% försvinner av dina investeringar, grejen är att det är märkligt hur banker och regeringen vill att man ska ha ett sådant konto, man har fixat automatisk deklaration som ökar intresset för betydligt många människor. Folk är lata och bara faller för det bara för att andra skaffar ISK men tänker inte själva. Men om du ska ha aktier i 5-10 år är det okej med ISK, längre än det blir AFK.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 30, april 2021, 23:29:32 »
Jag citerar mig själv från Svar #2 skrivet: onsdag 27, januari 2021 _
   och tråden Skatt på ISK

Som sagt så betalar man skatt på summan av tillgångarna på ett ISK-konto oavsett om värdet går upp eller ner.

2021 får du skatta 0,375 % av hela ditt innehav, och räknar man på det så är det vinst om du har en utveckling på ditt sparande som är högre än 1,25%.

Så här beräknas ISK-skatten:   
Multiplicera de tillgångar som finns på investeringssparkonto med summan av statslåneräntan den 30 november föregående år plus en procent. Nu vart statslåneräntan för årets beräkning -0,1 procent, vilket innebär att vi slår i “golvet” för den lägsta nivån som är 1,25 % och multiplicera så 30 % på det. Då får vi 0,375 % i skatt på kapitalet på ett ISK-konto för året 2021.

Är du säker på att det är procent och inte procentenheter?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #13 skrivet: lördag 01, maj 2021, 08:48:52 »
Kapitalunderlaget för ett ISK-konto räknas fram som ett genomsnitt av värdet på ditt konto i början av varje kvartal, dvs den 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober, plus de insättningar du gör under året. Dessa värden läggs ihop och divideras med fyra.

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % gånger statslåneräntan plus en procentenhet. Statslåneräntan föregående år var negativ, men golvet är 1,25%, och vi får:

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % av 1,25 %, dvs 0,375 %.

A.J.72 tyckte antagligen att det är mkt låg skatt på ett ISK-konto...

Procentenheter anger bara förändringen mellan ett procentvärde till ett annat. Om någonting har gått från 15% till 25% – då är det en ökning på 10 procentenheter.

Om du ska långtidsinvestera kommer schablons kattan köra över dig, låt os säga 10 år.

Skulle en aktiepost gå minus ett år på ett AFK-konto, så tjänar du det året den summa du annars skulle fått betala i skatt på ett ISK-konto

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 01, maj 2021, 09:36:14 »
Kapitalunderlaget för ett ISK-konto räknas fram som ett genomsnitt av värdet på ditt konto i början av varje kvartal, dvs den 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober, plus de insättningar du gör under året. Dessa värden läggs ihop och divideras med fyra.

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % gånger statslåneräntan plus en procentenhet. Statslåneräntan föregående år var negativ, men golvet är 1,25%, och vi får:

Skattesatsen för ISK 2021 är 30 % av 1,25 %, dvs 0,375 %.

A.J.72 tyckte antagligen att det är mkt låg skatt på ett ISK-konto...

Procentenheter anger bara förändringen mellan ett procentvärde till ett annat. Om någonting har gått från 15% till 25% – då är det en ökning på 10 procentenheter.

Om du ska långtidsinvestera kommer schablons kattan köra över dig, låt os säga 10 år.

Skulle en aktiepost gå minus ett år på ett AFK-konto, så tjänar du det året den summa du annars skulle fått betala i skatt på ett ISK-konto

Procentenheter är exempelvis 0.375 ,vilket är 37.5%. Om det nu är 0.375% så verkar det vara lågt. Det sista du sa där förstod jag inte direkt, skulle du kunna förtydliga "Skulle en aktiepost gå minus ett år på ett AFK-konto, så tjänar du det året den summa du annars skulle fått betala i skatt på ett ISK-konto"

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51