Författare Ämne: Investera silvertacka eller guldmynt?  (läst 1192 gånger)

Utloggad ddtgbg

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
Investera silvertacka eller guldmynt?
« skrivet: onsdag 24, februari 2021, 05:59:01 »
Funderar på köpa en silvertacka 1 kg eller guldmynt av något slag. Så min fråga är vilket tror ni e bäst investering mynt eller silvertacka. Och vilken tacka ska man köpa för minska risken att bli blåst? sen silver får man betala 10-11 tusen för hos handlare finns det billigare någon annanstans, e ju inte kul om man behöver sälja så får man 7000 hos handlaren hur gör ni och hur skulle ni gjort tacka eller gmynt?

Inloggad Boko

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 4
SV: Investera silvertacka eller guldmynt?
« Svar #1 skrivet: onsdag 24, februari 2021, 07:50:07 »
Funderar på köpa en silvertacka 1 kg eller guldmynt av något slag. Så min fråga är vilket tror ni e bäst investering mynt eller silvertacka. Och vilken tacka ska man köpa för minska risken att bli blåst? sen silver får man betala 10-11 tusen för hos handlare finns det billigare någon annanstans, e ju inte kul om man behöver sälja så får man 7000 hos handlaren hur gör ni och hur skulle ni gjort tacka eller gmynt?

Hej o välkommen till forumet!..  Din frågeställning är väldigt vanlig bland nytillkommna så kika runt på forumet så kommer du hitta flera olika svar.. Men jag kan ändå ge dig min syn på det.

Du var specifik rörande silvertacka 1kg eller guldmynt, låt mig först dela på det, guld eller silver..
Min rekomendation är att du köper guld, och från en etablerad handlare. Orsaken är tryggheten samt att guld är momsfritt så handlarnas pris är inte så mycket högre än du kan hitta på andra ställen. Silver däremot är en helt annat historia med stor skillnad på köp&sälj pris hos handlare.

När du blivit mer insatt så finns ju fler ställen som du kan göra än bättre affär på, som ex utomlands.. eller auktioner, eller på forum som här.. Och när du känner dig trygg med det så kan ju silver vara bra med..

Vad gäller rörande mynt eller tacka så tycker jag mynt har fler fördelar än tackor, men det är ju också ett personligt val. Fördelarna som jag ser med mynt är ju att du kan se, mäta, väga mm på mynt, samt svårare o förfalska och att dom är finare. Tackor (iaf dom mindre) kommer ofta inplastade o det gör det svårare o säkerställa vad man har utan o förstöra förpackningen.

Utloggad cnils

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 13, mars 2021, 12:07:39 »
Hej,

Jag håller med om vad ddtgbg säger, mynt känns lite roligare att köpa, plus att det finns ett samlarvärde utöver själva guldet eller silvret.

Ett tips är att köpa mynt som präglats från den latinska myntunionen, då alla Francs har samma vikt samt antal guld eller silver.

Så vare sig det är 20 Francs från Frankrike eller Belgien, så har de samma egenskaper.

Så är både lätt att köpa och sälja vidare tycker jag :)

Inloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 283
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #3 skrivet: lördag 13, mars 2021, 12:44:00 »
Välkommen hit till oss!

Utloggad tekopp

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: söndag 14, mars 2021, 20:24:56 »
Man brukar säga att man ska ha guld om man ska ha säkerhet, och silver om man vill ha större vinst (och större volatilitet). Också tidsaspekt, är man pensionär, så är det i princip guld som gäller. Är man vågande ungdom så kan man chansa lite mer på silver.

Silver tappar i värde om du måste sälja tillbaks det innan priset har stigit. Och det kanske kan dröja 20 år till, även om folk på youtube varnar för global inflation, och att 'vi är i slutfasen' innan ädelmetall stiger.

Vill du kunna flytta på det enkelt, så är det lättare att hantera ett litet guldmynt, än en 1-kilos-tacka av silver. Också lättare att gömma guldet i lägenheten.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Igår kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
tisdag 20, april 2021, 21:33:42

Corona, inte ölen by maggan
tisdag 20, april 2021, 08:16:05