August har nog definitivt bättre koll än mig på dylikt och vilka risker man vill ta är nog mest en smaksak, men jag personligen skulle inte vilja ha min bostad inblandad i ekvationen. Själv föredrar jag blancolån, även om det blir en del i ränta om betalning av en kredit skulle råka dröja lite för länge. Har dock upptäckt att banker och finansbolag har blivit betydligt kinkigare de senaste åren med att bevilja dylika.
Åsikterna går med all rätt isär vad gäller om august har koll. Att han handlat med PM juniorer sedan 2009 är absolut inte något bevis på koll, eftersom motargumentet är "alltför korkad för att göra full exit ur en bear som varade i nästan tio år imponerar inte". Även om jag gått plus under de svåra åren (med en reducerad kapitalexponering) så håller jag med om att det var korkat att inte göra exit typ 2013.
Däremot så kan ni vara helt lugna för att jag har lite koll på detta med riskhantering. Det är ju bl a därför jag har en helt separat PM-aktie verksamhet, och den skulle givetvis aldrig någonsin använda vare sig bostad eller någon annan del av familjeekonomin som säkerhet för någonting. Dessutom så, bara så att det är sagt, så har det inte stoppats in nytt kapital i dessa portföljer sedan 2010 eller så, men däremot tagits ut utdelningar. Detta gör att det kapital som jag "riskerar" är rätt begränsat, belåning eller inte.
Av samma skäl sysslar jag inte med blancolån (räntan är för hög och om inte som i detta fall en PM-portfölj har tillräcklig säkerhet för att säkra lånet så blir det inget lån).
Men jag är den förste att hålla med om att att en varning är på sin plats, och det var ju därför jag skrev högst upp i mitt första inlägg, "...varna känsliga personer för att detta absolut inte är någon rekommendation, etc". Det var allvarligt menat. Om man inte har koll på sin riskhantering så kan man bränna sig rätt hårt på att leka i den här branschen.