Författare Ämne: Belåning vid aktieköp  (läst 34641 gånger)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1008
  • Affärsomdömen: 3
SV: Belåning vid aktieköp
« Svar #15 skrivet: söndag 20, september 2020, 10:28:01 »
...men det finns alltför många som försöker ta genvägar och det är sällan en bra idé (senast hörde jag om någon idiot som kortade Tesla ;) ).

Vi var nog många som frestades att "korta" Tesla aktien när den gick till förnyade All Time High under hösten, och med ett Tesla P/E ratio på över 1000.

Jag gick in Bear Tesla redan 24 augusti då jag trodde att den hade gått i taket då. Men det blev dyrt för mig också...
då köparna (Robinhoodarna) ville köpa mer och aktien bara fortsatte uppåt. När den till slut toppade hade jag sedan länge lämnat arenan...

Robinhood users are buying these stocks:
Tesla (TSLA)     Amazon.com (AMZN)     Apple (AAPL)

haberdasher

• Gäst
« Svar #16 skrivet: söndag 20, september 2020, 11:56:19 »
För att kunna bli helt ekonomiskt oberoende (aldrig behöva jobba igen, oavsett hur långt det är till pensionen) krävs ca 10mkr i eget kapital (räknat på 4% safe withdrawal rate), kanske 15-20 om man vill vara på den säkra sidan eller vill leva lite flottare

Aldrig behöva jobba igen - om du har arbetat hela ditt liv för att uppnå målet att aldrig behöva arbeta igen, kommer det att bli tufft. De flesta inser inte det, men vissa av oss "arbetar" alltid. Även om jag inte behöver "jobba" gör jag alltid något för att tjäna pengar, "a buck saved is a buck earned". Jag kan inte bara sätta mig ner och stänga av det jag har gjort hela mitt liv. Men det är verkligen en trevlig tanke att jag kan göra absolut ingenting om jag väljer att göra så.
« Senast ändrad: söndag 20, september 2020, 12:01:04 av haberdasher »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2127
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #17 skrivet: söndag 20, september 2020, 16:24:26 »
...men det finns alltför många som försöker ta genvägar och det är sällan en bra idé (senast hörde jag om någon idiot som kortade Tesla ;) ).
Vi var nog många som frestades att "korta" Tesla aktien när den gick till förnyade All Time High under hösten, och med ett Tesla P/E ratio på över 1000.

Jag gick in Bear Tesla redan 24 augusti då jag trodde att den hade gått i taket då. Men det blev dyrt för mig också...
då köparna (Robinhoodarna) ville köpa mer och aktien bara fortsatte uppåt. När den till slut toppade hade jag sedan länge lämnat arenan...
Bland mina olika försiktighetsprinciper är en att jag aldrig kortar någonting. En annan (som funkat bra för mig) är klassikern ”Don’t fight the Fed”, vilket jag just nu tolkar som ”stonks only go up” (för att citera Portnoy).  Ytterligare en är ”People go mad in crowds but only regain their senses one by one”.

Samtliga dessa har sagt till mig att inte korta Tesla :-)

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #18 skrivet: söndag 20, september 2020, 17:30:51 »
Vad jag menar är att samhället har förändrats sedan våra föräldrars och deras föräldrars generationer. Då gick det att spara sig till oberoende, baserat på arbetsinkomsten. Idag går det inte. Åtminstone inte för de flesta, även om det alltid finns undantag. Konsekvensen blir givetvis att folk tvingas allt längre ut på riskskalan i jakten på avkastning. Antingen så tar man någon sorts risk eller så åker man sakta baklänges, pga inflation.

Jag ser det som oacceptabelt att riskera en stor del av mitt kapital och accepterar därför att det sannolikt inte går att bli oberoende. Detta är ett aktivt val. Men att inte vilja vandra ut på riskskalan med större delen av sina besparingar betyder ju inte att man måste sitta helt still.

Mitt val är att istället för att ta lite högre risk (typ aktier på Stockholmsbörsen) med en större del så accepterar jag ”obegränsad risk” för en mindre del (och placerar i bolag som borrar efter nickel i Vietnam, letar uran i Afrika eller producerar guld i Nicaragua). Nu är inte ”obegränsad risk” riktigt så illa som det låter. Jag har ägt bolag som konkat från den ena dagen till den andra men även bolag som givit mig 10-baggers och totalt sett har det gått utmärkt. Min försäkringsrådgivare måste iofs ta lugnande medel när vi har haft vår årliga genomgång, men i hennes värld så är en guldgruva extremt riskfyllt, alldeles oavsett hur mycket vinst den går med. Just nu går ju som bekant PM-bolagen enormt bra och skulle metallpriserna fortsätta upp så kommer kurserna för många av gruvorna att gå upp än mer och då kommer mitt alternativ till att skaffa sportbil att... stiga märkbart i värde medan en sportbil hade sjunkit.

Men ekonomiskt oberoende kommer jag inte att bli, eftersom det skulle kräva att jag spelade med ett betydligt större startkapital än jag är villig att riskera, oavsett oddsen.

Jag håller med om en del av vad du säger, men inte allt. Jag tror faktiskt (och det finns nog faktiskt vetenskap som backar upp det, men jag orkar inte gräva just nu) att möjligheterna att få bra avkastning är mycket större om man tar en del risk (aktier med bred exponering över olika branscher) med en stor andel av sitt kapital än om man tar stor risk med en liten del och bara inflationsrisk med den största delen (fixed income/räntesparande).

Vad gäller det här med möjligheterna att bli ekonomiskt oberoende så tycker jag det är en komplex fråga.

För det första är det oklart vad som ens åsyftas när folk pratar om begreppet ekonomiskt oberoende. Få kan ju bli helt oberoende för obegränsad tid, men många kan gå i pension 5-10 år tidigare än andra om man ger sig den på det.

Jag skulle snarare hävda att det är enklare nu iom större möjligheter att placera pengar utan stor kunskap & hög inträdesbarriär i kronor och ören - en medelklassperson för 40 år sedan var jäkligt avancerad om hen hade mer sofistikerade investeringar än ett hus och sparkonto + någon form av obligationssparande. Men att nå hela vägen till ekonomiskt oberoende är såklart fortfarande utom räckhåll för de flesta.

(här kommer en lång rant som nog inte alls är svar på något du sagt, utan mer bara nåt jag gillar att skriva om så ta det för vad det är :) )

För att kunna bli helt ekonomiskt oberoende (aldrig behöva jobba igen, oavsett hur långt det är till pensionen) krävs ca 10mkr i eget kapital (räknat på 4% safe withdrawal rate). Kanske 15-20 om man vill vara på den säkra sidan eller vill leva lite flottare, kanske något mindre om man är mer sparsam och/eller kan tänka sig att leva med en liten risk att man måste börja jobba igen.

Vill man komma dit måste man förstås både ha en riktigt bra lön, vara sparsamt lagd och lyckas hyggligt med sina investeringar. Och det tar TID. Kan man lägga undan 20kkr/månad, och fått en avkastning på 6%/år på sparkapitalet så har man efter 25 år sparat ihop 12mkr (enligt t ex https://www.ekonomifokus.se/ranta-pa-ranta).

Men vad jag egentligen vill säga är att de flesta inte kommer bli ekonomiskt oberoende och att det inte heller ska vara målsättningen, eller något man "ger upp på". Är man inte arvtagare till nån miljonär, startar ett framgångsrikt företag eller är både högavlönad OCH sparsamt lagd så kommer man sannolikt inte nå hela vägen fram, men det är inte en antingen-eller-situation.

Du verkar ha bra koll, men det finns alltför många som försöker ta genvägar och det är sällan en bra idé (senast hörde jag om någon idiot som kortade Tesla ;) ). Och det finns ju som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet.

Vilken intressant diskussion!  :)

Själv så började jag att titta på "value investing"/värdeinvestering (Warren Buffet). Problemet med det är att bygger på en model det är företag är kraftigt undervärderat och att man då köper det i förhoppningen att det ska stiga i värde och allra helst också ska ha någon typ av avkastning.

Den modellen har funkat i många år historiskt sett, men i rådande marknad så har de flesta företag ingen avkastning värd namnet och många företag verkar i alla för mig kraftigt övervärderade.

Lägg därtill en situation där vi har prisökningar där inflation är en del av detta, så är jag inte så övertygad om det just nu är läge att göra större investeringar i aktier utom i några få undantag t.ex. inom PM.

Just nu är jag faktiskt mer intresserad av titta på Swingtrade och kanske slänga in en 10-20k bara för att lära mig hur det funkar (d.v.s. det är potential acceptabel förlust för att lära mig något nytt).

Jag har tittat lite på Webull, men inte hittat något europeiskt alternativ. Avanza känns ju kanske inte helt optimalt med tanke på courtageavgifterna.

När marknaden har gjort en kraftig korrektion(kanske tom. depression), så kanske det kan vara läge att göra mer värdeinvesteringar, men innan dess kvarstår ju problemet med att säkra sina tillgångar. Vilket man iofs kan göra inom:

* PM (inklusive mynt)
* Cryptocurrency (Bitcoin)
* Fastigheter (som man äger och kan hyra ut, kan även sjuka i pris i händelse av fastighetskrasch)
* Skog/land
* Konst (här gäller det att veta vad som är värdefullt )
* Driva eget företag, som går med vinst (inte alltid det lättaste med tanke på det här landets skatteregler, även om konsultande kan vara rätt ok)
* Värdepapper (aktier, fonder, obligationer et.c)

Utav ovanstånde alternativ så tror i alla fall jag mest på PM, Bitcoin och eget företagande just nu. Sen gäller det väl att hitta en balans som passar en själv. Jag har såklart lite tillgångar i både aktier och fonder, men jag tror inte att det är där som avkastningen kommer att vara som högst inom de närmsta åren.

Till syvende sist så handlar det såklart om vad som passar en själv bäst!

Vad tror ni?  :)

DEScypher

« Senast ändrad: söndag 20, september 2020, 17:32:39 av DEScypher »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2208
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #19 skrivet: söndag 20, september 2020, 21:08:03 »
Skall man "Swingtrada" skall man ha bra med ledig tid, och i princip ha koll på graferna med priserna upp och ner minut för minut. Är man pensionär, och inte har någonting annat trevligt för sig, så kan man ju roa sig med det. Inte tror jag heller att man gör några pengar på det.

Är man inte själv bra på TA, EW-räkning, traditionell TA eller cykelmönster, så måste man ha ett proffs som man följer för att lyckas i trejdingen. Trada efter bara fundamenta håller ej. Det räcker med Trumpen skickar ut en Tweet, och så kan en trend, upp eller ner, på Indexen vända i samma stund.

Skulle någon ändå vilja prova på trejding så har Avanza gratis courtage på Bull & Bear certifikat, om man handlar för över 1000:- på en trade. Det var visst upp till 25.000 :- förr, men vet inte om det är borttaget. Och då skall man trada på ett ISK-konto så att man slipper all deklaration.

Och så ett trejdingtips från mig: Håll dig ifrån aktiemarknaden och dess Index till en bit in på oktober månad, om du som august bara trejdar på den långa sidan, d.v.s. uppåt och inte vill få röda siffror på trejdingkontot :- )

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: söndag 20, september 2020, 22:44:17 »
Sarek har 100% rätt här. Swingtrading kräver enormt med tid och insikt. Av de gånger jag försökt har jah förlorat i 9 fall av 10, och den gång jag gått plus har vinsten varit sådär några udda procent. Helt meningslöst i mitt fall (som vare sig har tiden eller insikten).

Ett passande citat från Jesse Livermore: ”It was never my thinking that made me money, it was my sitting.”

Och det är även denna insikt (brist på tid att sitta och vakta) som lett till att jag avstår korta positioner eftersom de mer eller mindre per definition är tidsbegränsade hedgar.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: måndag 21, september 2020, 19:23:56 »
Och så ett trejdingtips från mig: Håll dig ifrån aktiemarknaden och dess Index till en bit in på oktober månad, om du som august bara trejdar på den långa sidan, d.v.s. uppåt och inte vill få röda siffror på trejdingkontot :- )

Idag var det i alla fall bra att inte ha legat inne med några positioner i aktiemarknaden...

Utloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #22 skrivet: tisdag 22, september 2020, 01:12:23 »

Idag var det i alla fall bra att inte ha legat inne med några positioner i aktiemarknaden...

Tack för tipsen!  :)

Det blev inget aktiehandlande för mig idag. Jag tänker nog avvkata till Jan-Mar 2021 och se om bättre lägen uppstår, undantagt förstås om någon PM aktie ser kraftigt undervärderad ut.

Det fick bli lite Au idag istället och kanske lite bitcoin senare i veckan.  ;)

DEScypher

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #23 skrivet: tisdag 22, september 2020, 10:08:47 »
Jag tycker absolut belåning har sin plats i en väl diversifierad aktieportfölj.
Hos avanza har man superlånet med 0 ränta på vissa aktier upp till en viss procent.

Man behöver dock ha en plan med sin belåning, min plan tex är att vara ganska kortsiktig i belåningen och ha den som en extra liten buffert när marknaden tankar som den gjorde i mars. När börsen går ner så mycket som den gjorde i mars så tycker jag det är ett ypperligt tillfälle att ta in lite belåning och sen när marknaden börjat återhämta sig och rent av börjat bli dyr igen så betalar man av lånet istället för nyköp. Nu är inte ett läge att sitta med belåning enligt min strategi med andra ord, den borde man börjat betala av i juli/augusti

Men som alltid, det är min strategi och funkar säkert inte lika bra för alla :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: tisdag 22, september 2020, 16:17:46 »
Man behöver dock ha en plan med sin belåning, min plan tex är att vara ganska kortsiktig i belåningen och ha den som en extra liten buffert när marknaden tankar som den gjorde i mars. När börsen går ner så mycket som den gjorde i mars så tycker jag det är ett ypperligt tillfälle att ta in lite belåning och sen när marknaden börjat återhämta sig och rent av börjat bli dyr igen så betalar man av lånet istället för nyköp. Nu är inte ett läge att sitta med belåning enligt min strategi med andra ord, den borde man börjat betala av i juli/augusti
Jag tycker att det låter som en utmärkt strategi (kanske för att jag kom fram till ungefär samma sak i mina egna funderingar).

Jag valde att ansöka om kredit, vilket kostar noll om den inte utnyttas och därmed ha lite extra torrt krut redo om det går ner. Och, se, det gjorde det, så sannolikt kommer jag att ffg utnyttja kredit vid köp under den närmaste veckan eller två, beroende på hur den här korrektionen utvecklar sig.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #25 skrivet: tisdag 22, september 2020, 16:31:19 »
"Varningstext" behövs nog här. Att låna till spekulation är nog inte för alla. Man bör liksom August vara väldigt insatt och påläst annars kan det bli surt efter.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: tisdag 22, september 2020, 22:37:58 »
"Varningstext" behövs nog här. Att låna till spekulation är nog inte för alla. Man bör liksom August vara väldigt insatt och påläst annars kan det bli surt efter.

Birka är definitivt inne på rätt spår...

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #27 skrivet: onsdag 23, september 2020, 13:42:05 »
August har nog definitivt bättre koll än mig på dylikt och vilka risker man vill ta är nog mest en smaksak, men jag personligen skulle inte vilja ha min bostad inblandad i ekvationen. Själv föredrar jag blancolån, även om det blir en del i ränta om betalning av en kredit skulle råka dröja lite för länge. Har dock upptäckt att banker och finansbolag har blivit betydligt kinkigare de senaste åren med att bevilja dylika.

haberdasher

• Gäst
« Svar #28 skrivet: onsdag 23, september 2020, 15:40:34 »
Har dock upptäckt att banker och finansbolag har blivit betydligt kinkigare de senaste åren med att bevilja dylika.

Kinky leder till perversion och snart har vi ännu en stor kris. Det kommer alltid att finnas någon som tycker att det är möjligt att gå på vatten.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #29 skrivet: onsdag 23, september 2020, 16:13:50 »
Kul travestering på kinkig :-)
Att förlora pengar är aldrig kul men att förlora lånade pengar är katastrof.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes- Silvertackor 10 OZ by AndrewJackson72
Idag kl. 02:57

Sökes : Sigma Metalytics PMV Original by Bosse68
Idag kl. 02:25

Lunar årgång 2025 2oz by Os
Igår kl. 09:47

Lot med svenska silvermynt 40% samt 80 % sammanlagt rent silver 1286,4 gram by cleztone
söndag 22, juni 2025, 22:12:35

MMidsommar by august
lördag 21, juni 2025, 21:32:53

sommar äntligen by Sarek
lördag 21, juni 2025, 09:59:56

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
fredag 20, juni 2025, 15:52:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 20, juni 2025, 10:30:09

Vart testa sitt guld i Stockholm mha XRF eller ultrasonic? by gbz
onsdag 18, juni 2025, 09:55:53

Silver köpes by M-Ädel