Författare Ämne: Börja samla på pandor, fördelar?  (läst 29371 gånger)

Utloggad European Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 0
SV: Börja samla på pandor, fördelar?
« Svar #15 skrivet: torsdag 23, april 2020, 11:14:23 »
Samlandet och att skaffa kompletta serier(för rimliga priser) höll mig syselsatt i många år. Bla St Gaudens duble eagles (obs ännu inte komplett pga de extrema priserna på vissa årtal :) och de flesta 1oz silverserierna (kookaburra, koala, wildlife, Lunar mmfl) Slutade dock nyligen att komplettera med de nyaste årtalen...

Nu så sitter jag nöjd och köper bara lite bulk ibland.

/H

Det låter som en bra ide. Jag är ganska ung, så ibland funderar jag på att börja samla från min generation också. Dvs, köper mynt från 2000 talet och uppåt. Om 70 år så blir dom ju värda mer också. Och det är billiga inköpspriser för mig idag haha. Varje generation kan starta från sin egen tid typ :D

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: torsdag 23, april 2020, 12:51:23 »
När man köper saker som har samlarvärde är det viktigt att veta att samlarvärdet är väldigt trendkänsligt. Om (när?) merparten samlare riktar sin uppmärksamhet åt annat håll kan det man köpt för dyra pengar förlora sitt värde nästan helt. Jämför frimärksmarknaden som för ett antal år sedan fick pyspunka och de flesta frimärkssamlingar är numera värda betydligt mindre än under frimärkssamlandets glansdagar.
När jag köper mynt betraktar jag ädelmetalldelen av priset som kapitalplacering, men bekostar eventuell premie med pengar budgeterade för nöjen.

• Silvermedlem
« Svar #17 skrivet: torsdag 23, april 2020, 13:13:43 »
När man köper saker som har samlarvärde är det viktigt att veta att samlarvärdet är väldigt trendkänsligt. Om (när?) merparten samlare riktar sin uppmärksamhet åt annat håll kan det man köpt för dyra pengar förlora sitt värde nästan helt. Jämför frimärksmarknaden som för ett antal år sedan fick pyspunka och de flesta frimärkssamlingar är numera värda betydligt mindre än under frimärkssamlandets glansdagar.
När jag köper mynt betraktar jag ädelmetalldelen av priset som kapitalplacering, men bekostar eventuell premie med pengar budgeterade för nöjen.

Sverre, det låter som en kanonstrategi. Jag förstår precis vad du menar. Betalar du mer för mynt så är det ett nöje och det ska tas från samma spargris :) Tack så mycket, jag ska ta med mig detta!

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #18 skrivet: torsdag 23, april 2020, 13:22:59 »

Instämmer helt i detta.

Börja alltid med vanlig bullion med lägsta möjliga premie.
Därefter, när man känner att man byggt upp en tillräckligt stor stack, kan man börja med något roligare.
Parallellt med det roliga samlandet kan man likväl fortsätta att bygga på sin bullionstack när man känner att bra tillfälle ges.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #19 skrivet: torsdag 23, april 2020, 15:54:30 »
När man köper saker som har samlarvärde är det viktigt att veta att samlarvärdet är väldigt trendkänsligt. Om (när?) merparten samlare riktar sin uppmärksamhet åt annat håll kan det man köpt för dyra pengar förlora sitt värde nästan helt.
...
Detta med trendkänsligheten är en del i det som tidigt gjorde att valde att sluta samla på "premiumsilver" (dvs jag insåg eller oroade mig för att det som var inne då kanske inte skulle vara inne när jag en gång i framtiden skulle sälja). Istället så växlade jag över till äldre guldmynt (samt valvguld, men det är en annan historia).

En orsak var att äldre mynt har haft mer tid  på sig att visa på hållbarheten i samlarintresset. Tar vi t ex brittiska sovereigns så har de samlats över hela världen i 150 år, så det intresset verkar inte vara någon fluga.

En annan orsak var att det då (vi får se hur det blir i framtiden) fortfarande gick att köpa massvis med olika guldmynt, ofta med mer än 100 år på nacken, för rimligt nära spot. Så även om guld är dyrare per gram så gick "nöjesdelen" av budgeten inte upp när jag växlade till guld, även om "investeringsdelen" givetvis har växt.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #20 skrivet: torsdag 23, april 2020, 16:59:18 »
Pandasnack utan Fantomen känns lite konstigt  :D Minns jag inte fel så skapade han på forumet en riktig pandafeber under en tid.

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: torsdag 23, april 2020, 20:30:17 »
Pandasnack utan Fantomen känns lite konstigt  :D Minns jag inte fel så skapade han på forumet en riktig pandafeber under en tid.

Jasså, trodde Bosse var pandans häskare :D Kanske finns delad plats

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #22 skrivet: fredag 24, april 2020, 01:12:08 »
Tror det var strax före Bosses tid runt 2013.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1567
  • Affärsomdömen: 409
  • "Allting är relativt"
« Svar #23 skrivet: fredag 24, april 2020, 02:23:46 »
Här finns en bra tråd Info om Silver Kina Panda mynt: länk till tråden "PANDAGUIDE: Kinesisk Silver Panda"

Jag samlar på dem, men sålde min graderade samling några år sedan när jag behövde pengar till studier, så har kvar endast vanliga ograderade.
Om jag minns rätt så erbjöd jag gradering för panda mynt (kanske till och med var den första medlem som ordnade gradering för mynt här på forumet). :P
Det finns fler seriösa Panda mynt samlare här på forumet (lätt säga mycket mer seriösa än jag) 8)

Men det är Bosse som är Boss här sedan flera år tillbaka. :)

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: fredag 24, april 2020, 08:52:08 »
Här finns en bra tråd Info om Silver Kina Panda mynt: länk till tråden "PANDAGUIDE: Kinesisk Silver Panda"

Jag samlar på dem, men sålde min graderade samling några år sedan när jag behövde pengar till studier, så har kvar endast vanliga ograderade.
Om jag minns rätt så erbjöd jag gradering för panda mynt (kanske till och med var den första medlem som ordnade gradering för mynt här på forumet). :P
Det finns fler seriösa Panda mynt samlare här på forumet (lätt säga mycket mer seriösa än jag) 8)

Men det är Bosse som är Boss här sedan flera år tillbaka. :)

Tack! Jättebra beskrivning! :) Den delen som jag gillar med samlingar är att samla på något värdefullt. Därför är ju guld och silver kanon. Dock har guld och silver funnits i alla tider, oavsätt i vilken form och hur det har varit smällt. Att köpa ett mynt som är värt 250 kronor i silvervärde för 250 000, kommer nog alltid att förbli en distant verklighet för mig. Dock är det roligt att stacka och samla silver från samma serier med olika motiv och där verkar pandor vara överlägsna :) Tack alla för eran input! :) Superintressant

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #25 skrivet: fredag 24, april 2020, 15:20:02 »
Hej,

Jag älskar kinesiska bullion- och proof mynt (och medaljer) där silver och guld Panda-serien är de vanligaste. Men utbudet av vackra mynt är enormt - Pandor, Guldfiskar, Unicorns, Lunars, Historical Figures, Gudinnor, Invention & Discoveries, Olympiska Serier och sjølvaste Ghengis Khan, Bi-metalliska mynt etc.. så vad skall man samla på?

Personligen startade jag som de flesta med Silver BU Panda mynt serien från 1989. Jag köpte främst OMP-mynt (Original Mint Package) och en del av dem graderade jag. Känslan när man får ett perfekt score på NGC MS70 är inte fel.  :)

Sedan köpte jag några stora 1 kilos Ag-mynt i gamla gedigna trä boxar med Cert# och 5 oz Pandor i moderna mindre box+cert. De kan vara svårare att samla, hitta, gradera, men här fanns det fynd att göra.

Så rullade det på..

Jag började köpa guld bullion Panda mynt i serien som startar från 1982. Först för att de är snygga, har 999-renhet och har låga premier nära spot för en 1 oz'are oavsett om den är präglad i 1983 eller 2013.

Men så lärde jag mig om upplagor, raritet, Small vs. Large Date och att vissa har en fantastisk uppsida. Köpte exempel vis in 1/2-oz'are från 2000-talet för spot och flippade de på rätt marknad för dubbla spot priset. Hittar man enstaka rariteter från 90-talet kan det vara 10x spot.

Vilken bullion mynt serie kan du göra dessa flippar med?

Efter förra boomåren har marknaden svalnat. Förra boomen steg “Pandaindex” med stigande Au/Ag priser och peakade kring +300k/kg. Det vore kul om historien upprepade sig med AU på +560k/kg.
« Senast ändrad: lördag 25, april 2020, 11:36:04 av mowi_af »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #26 skrivet: söndag 26, april 2020, 18:52:28 »
En för mig okänd färgad Panda 2005 1Oz Ag.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: söndag 26, april 2020, 19:31:42 »
En för mig okänd färgad Panda 2005 1Oz Ag.

Vad som är ovanligt?
Det finns en separat tråd "Bilder på Pandor" ifall du postar endast en bild.

Det finns 100 tal olika andrahands färgade variationer, speciellt på 1 oz variant. Har faktiskt skrivit om det på forumet, men minns inte när och vilken tråd det hamnade. :) 

2014 försökte jag samla ihop olika färgade, förgyllda, mm... på 1 oz variant, men det tog aldrig slut..

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #28 skrivet: söndag 26, april 2020, 19:32:23 »
2014 försökte jag samla ihop olika färgade, förgyllda, mm... på 1 oz variant, men det tog aldrig slut..

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #29 skrivet: söndag 26, april 2020, 19:32:59 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14