Samlandet och att skaffa kompletta serier(för rimliga priser) höll mig syselsatt i många år. Bla St Gaudens duble eagles (obs ännu inte komplett pga de extrema priserna på vissa årtal och de flesta 1oz silverserierna (kookaburra, koala, wildlife, Lunar mmfl) Slutade dock nyligen att komplettera med de nyaste årtalen...Nu så sitter jag nöjd och köper bara lite bulk ibland./H
När man köper saker som har samlarvärde är det viktigt att veta att samlarvärdet är väldigt trendkänsligt. Om (när?) merparten samlare riktar sin uppmärksamhet åt annat håll kan det man köpt för dyra pengar förlora sitt värde nästan helt. Jämför frimärksmarknaden som för ett antal år sedan fick pyspunka och de flesta frimärkssamlingar är numera värda betydligt mindre än under frimärkssamlandets glansdagar.När jag köper mynt betraktar jag ädelmetalldelen av priset som kapitalplacering, men bekostar eventuell premie med pengar budgeterade för nöjen.
När man köper saker som har samlarvärde är det viktigt att veta att samlarvärdet är väldigt trendkänsligt. Om (när?) merparten samlare riktar sin uppmärksamhet åt annat håll kan det man köpt för dyra pengar förlora sitt värde nästan helt....När jag köper mynt betraktar jag ädelmetalldelen av priset som kapitalplacering, men bekostar eventuell premie med pengar budgeterade för nöjen.
Pandasnack utan Fantomen känns lite konstigt Minns jag inte fel så skapade han på forumet en riktig pandafeber under en tid.
Här finns en bra tråd Info om Silver Kina Panda mynt: länk till tråden "PANDAGUIDE: Kinesisk Silver Panda"Jag samlar på dem, men sålde min graderade samling några år sedan när jag behövde pengar till studier, så har kvar endast vanliga ograderade. Om jag minns rätt så erbjöd jag gradering för panda mynt (kanske till och med var den första medlem som ordnade gradering för mynt här på forumet). Det finns fler seriösa Panda mynt samlare här på forumet (lätt säga mycket mer seriösa än jag) Men det är Bosse som är Boss här sedan flera år tillbaka.
En för mig okänd färgad Panda 2005 1Oz Ag.