Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 219524 gånger)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Corona, inte ölen
« Svar #90 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 08:21:27 »
Detta är visserligen en extremt politiserad artikel men den har ett visst värde i denna diskussion ändå

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/feb/28/coronavirus-millions-of-americans-uninsured?fbclid=IwAR1NpQRqQA0eEAEH7bGC7vzjNfSE_Jwq8KCy-0qsUaQ2UfBnSe7xNtDD6Es

Verkar stämma ganska bra om man kollar på denna länk. https://covid19info.live
Extremt hög dödlighet i USA visar på att väldigt få söker sig till sjukhusen och därför inte dokumenteras förrän dom avlidit

edit:
Spanien och tyskland verkar ligga bäst till i ligan av de röda områdena, kanske är för tidigt att säga ännu även för USA som just nu ligger mer än dubbelt så högt som Kina och Italien i dödlighet
« Senast ändrad: onsdag 04, mars 2020, 08:27:25 av I_am_mine »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #91 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 12:57:37 »
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/feb/28/coronavirus-millions-of-americans-uninsured?fbclid=IwAR1NpQRqQA0eEAEH7bGC7vzjNfSE_Jwq8KCy-0qsUaQ2UfBnSe7xNtDD6Es
Verkar stämma ganska bra om man kollar på denna länk. https://covid19info.live
Extremt hög dödlighet i USA visar på att väldigt få söker sig till sjukhusen och därför inte dokumenteras förrän dom avlidit
Jag är skeptisk till denna tolkning. Jag tror inte att de som avlider av Covid-19 utan att ha varit konstaterat smittade hamnar i Covid-19-statistiken.

Däremot så tror jag att eftersom USA är så usla på att testa så får man främst in relativt svåra fall och missar helt alla med lindriga symptom. Detta leder till en anomali i den statistiska dödligheten för just USA. Vem vet, om två veckor kanske Sverige uppvisar samma fenomen.

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #92 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 14:17:07 »
"I måndags var antalet smittade i Sverige 15 personer. Nu är det 35. Alla personer har koppling till områden med smittspridning utanför Sverige – de allra flesta gäller norra Italien."

Såsom jag ser det så är "utmaning" ett ord som är överanvänt här i Sverige de senaste åren. "Smittspårning" börjar också bli ett populärt ord. Eftersom vi inte har mod att stoppa vid gränser så lär också användandet av dessa redan nötta ord öka i kubik.

Har du ångest kanske du just behöver tala med behörig inom det området. Jag har själv ingen ångest för jag är "ung o stark" men har medkänsla för äldre o svaga (i detta sammanhang) som kan känna oro o självklart de drabbade.

Att väckarklockan inte har ringt hos UD om avrådan om resor till Norra Italien förvånar mig. Eftersom folk tydligen litar fullt ut på denna myndighet så kommer smittan att öka. Det är inte troglodyter o stora monster som vi enkelt kan upptäcka o klubba ner eller avvisa vid Sveriges gräns; det rör sig om nåt osynligt vi inte har full koll på och som kan transmutera. Buden är många o skiftar: barn kan inte smitta/smittas. Virus kan ej sitta på ytor osv, osv, osv.

https://mobil.corren.se/nyheter/vardpersonal-pa-semester-till-norra-italien-om6528417.aspx

Å här är glada vård/läkargänget som just planerar att göra en Sabuni.
UD har ju faktiskt inte avrått till resan...

Edit: ovan är delvis fundering runt o replik på Chrilles (nu borttagna) inlägg..
« Senast ändrad: onsdag 04, mars 2020, 17:17:36 av Silver_999 »

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #93 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 14:39:45 »
Re.Chrille:
Citat"
"Jag känner en person som hade träffat en läkare för några dagar sedan. Den läkaren sa att det egentligen inte är Corona-viruset som är så farligt, utan det är oron och ångesten kring det viruset som gör störst skada. Sedan har jag hört att här i Sverige har en del livsmedelsbutiker har fått slut på vissa konserver. En del apotek har slut på handsprit och munskydd hörde jag på Ekot i P1 radion. Kommer folk däremot börja hamstra i livsmedelsbutikerna gör bara det större skada än själva viruset också såsom jag ser det. :)"
Slut citat"

Säg det till de som bor i Wuhan...
Varför inte titta på dokument utifrån som ligger på nätet?

https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset
Mvh
« Senast ändrad: onsdag 04, mars 2020, 14:53:00 av Blåkrona »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #94 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 17:07:13 »
Utan det är oron och ångesten kring det viruset som gör störst skada.
Varför inte titta på dokument utifrån som ligger på nätet?
Jag tänker här att det är den statliga och globalistiska vänstervridda och EU/FN-vänliga propagandan med verktygen TV/Tidningar/Radio/Internet som sprider oro och ångest.
Inte viruset i sig.
Och jag står över att titta på TV och statlig propaganda om detta virus då det knappast kommer att reflektera sanningen.

Det känns mer som ett påhitt, träning eller förberedelse att staten ska få stänga ner stora områden och rannsaka både hem och liv på global skala.
Känns mer som ett test-scenario än något annat.
Tycker också att det är svart på vitt att viruset SKA komma hit och folket SKA smittas.
Annars hade vår högt älskade svenska konung gått in och satt ner foten för att rädda sitt folk, hahaha.....
Jag tycker bara att det är mycket skumt alltihop. Som en taskig såpopera som folket inte kan slita sig ifrån.

Igen, så är det mycket få människor som drabbas överhuvudtaget bland jordens 10miljarder människor.
Antisceptiskt och munnskydd.....LOL!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #95 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 17:44:42 »
Menar du att du inte ser problemet?

Vi vet inte hur långt det kommer att gå. Kanske tusentals döda, kanske miljontals... En mutation av viruset eller en andra allvarlig våg kan vara förödande. En överbelastning av sjukvårdssystemet?
Kan man minska risken med små medel. Varför inte?

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #96 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 18:05:29 »
Igen, så är det mycket få människor som drabbas överhuvudtaget bland jordens 10miljarder människor.
Antisceptiskt och munnskydd.....LOL!
Du säger att du bor på landet. Jag föreslår att du gör tankeexperimentet att du bodde i Stockholm och behövde åka i tunnelbanan i rusningstrafik varje dag. Antag vidare att antalet smittade fortsätter att åka exponentiellt, i Stockholm som annorstädes.

Skulle du då fortfarande skratta åt detta med munskydd vid dina resor när du trängs axel mot axel med andra på morgontåget mot T-centralen tre veckor från idag?

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #97 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 19:00:55 »
Jag skrattar inte viruset eller munskyddet. Det är dina ord!
Hur skrattar man med munskydd på?
Tyckte det var lustigt att blanda in vår Konung i att "rädda sitt" folk. För han har ingenting att säga om något i kungariket.
Beklagar missuppfattningen och ironin i det otroligt svåra läget många människor befinner sig i just nu angående viruset.

Och jag reser 3-4 dagar i veckan in till storstaden med buss och tunnelbana än den dag idag, och jobbar ansikt till ansikt, tränar kropp mot kropp och går på cafe hand i hand med vänner(mest väninnor :) ).
Vi skojjar om det på på mattan när vi ligger och brottas med varandra på träningen, man hostar till litegrann i handen på cafe`et och frågar kompisen  med utsträckt hand om det skal vara lite Corona till kaffet.
Dem som reser med munskydd på tunnelbanan ligger inte och tränar brottning med främmande människor heller ;)
Dem har väl redan satt sig i karantän när dem inte är på jobbet och sitter som små lipsillar och tror på armageddon framför SVT nyheter.

Kanske också pga att jag inte ser på TV, läser dagstidningar eller lyssnar på P1/P3.
Jag tror helt enkelt inte på propagandan. Unmanipulable 2.0 so to say.
Ej heller ber jag om det negativa som aldrig har hänt.

Visst spelar jag på lotto ibland men att tro på att jag skulle bli smittad av Corona är väl lite att ta i.
Det finns således större chans att vinna på lotto än att bli smittad av HIV, SARS, gonorrè, syfilis, fågel och/eller svin influensa eller vanlig influensa eller nu detta Corona-virus som har kommit till landet de sista 30åren.
Det är alltför låga siffror för att jag skulle överhuvudtaget bli smittad.
Blir jag smittad så är chansen att jag skulle DÖ ännu mindre.

Tycker att det hela är uppblåst och det är tagit helt ut ur proportioner om verkligheten och statistik.
Som jag skrivit tidigare, Retorik, gramatik och numismatik bygger framtiden. För dåliga siffror helt enkelt.
Det ligger något annat bakom kulisserna.
Den som lever får se....
Och det som aldrig har hänt tänker jag inte så mycket på. Oroar mig sällan för något som inte finns eller vi inte vet något om.
« Senast ändrad: onsdag 04, mars 2020, 20:47:19 av Krugerangel »

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #98 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 19:22:00 »
Det tråkiga med debatten är att den i huvudsak är saklig och hänvisar till faktabaserad information meeeen..............

Så kommer inläggen Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara....suck

Sen att det råder lite olika uppfattningar beroende på hur folk tolkar den information som är saklig är inte så konstigt,
eftersom vi alla försöker se nyktert på den information som kommer men att vi känner oro lite till mans är inte konstigt alls.

För svaret på vilka konsekvenser Coronaviruset kommer att få vet vi först när det är under kontroll och detta kommer nog att,
dröja många månader till och det är som August påpekar att det finns variabler i det som vi inte kan förutspå.

Det är bara att hoppas att världen tar det på allvar innan det är för sent största faran är att viruset kan mutera och detta sker sällan till en mildare form.
Så allt som går att göra förebyggande i detta "sena" skede av spridningen kan man bara hoppas tas på allvar.

Och dem clowner som gör sig lustiga över detta tycker jag kan kommunicera med likasinnade på ett annat forum!!!

Mest går mina tankar till dom länder som har föga eller ingen möjlighet att hantera en epedemi av den här digniteten

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #99 skrivet: onsdag 04, mars 2020, 19:29:29 »
Tycker ni är en riktigt intressant, om än oftast osaklig, lustigkurre själv ;)
Med sig själv känner man andra bäst och det man inte gillar hos andra är oftast som man själv är.

Jag ska be för de drabbade och deras anhöriga.
Och det finns fler som dör av felmedicinering i USA än som dör av detta virus.
För att inte snacka om antal människor som dör i trafiken på världsbasis.
Igen...för låga tal om detta virus som har funnits ganska länge nu.

Hade människor ägt guld och silver och hållit sig till det så hade många människor inte farit illa av bankernas framfart.
Än mindre självmord.

Forumtrivsel:
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet. Vi uppmuntrar och värderar yttrandefrihet, och är således ganska liberala i fråga om vad som tillåts i forumet. Använd ert sunda förnuft innan ni postar ett inlägg så kommer vi upprätthålla en trivsam stämning för alla. Diskutera gärna, men personangrepp på andra medlemmar tolereras inte och kommer beivras.

Politiska diskussioner är vanligt förekommande.
Kan du inte diskutera politik utan att bli upprörd och otrevlig, håll tyst i stället. Här respekterar vi varandras åsikter även om vi inte håller med.
« Senast ändrad: onsdag 04, mars 2020, 22:17:52 av Krugerangel »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #100 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 08:43:06 »
Kanske också pga att jag inte ser på TV, läser dagstidningar eller lyssnar på P1/P3.
Jag tror helt enkelt inte på propagandan.

Så var hämtar du din briljanta sanning ifrån om man får undra. Om s.k. mainstream-media nu ljuger om både klimatkris och corona-kris i en illvillig konspiration om att ta över världen, vem sitter på sanningen?

Du kanske inte blir smittad, och som du säger så klarar du dig nog även om du skulle bli smittad. Men tänk på alla äldre och de med redan nedsatt imunförsvar. De flesta av oss har nog föräldrar eller far/morföräldrar i riskgrupperna. I den meningen är det nog klokt att åt minstone kika lite på vad som sägs i media och ta till rimliga åtgärder för att skydda sig själv och andra. Sen finns det så klart sensationslysten mediahysteri om dödlighet hit och dit. Man får väl filtrera lite beroende på källan.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #101 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 08:58:39 »
Jag får hålla med Kruger om detta, jag läser inte heller de stora mediatidningarna, det skrivs om corona överallt och det mesta är väl balanserat. framförallt kan man ha lite koll själv på livesidan som visar spridningen, information om hur man skyddar sig tog jag reda på långt innan tidningarna plockade upp bollen om corona.

Min sambo läser Aftonbladet till mitt förtret och hon är ett vandrande nervsammanbrott (lätt överdrivet, men nära sanningen) men jag gör mitt bästa för att lugna henne, vi är förberedda på det värsta

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #102 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 09:23:34 »
Självklart överdriver massmedia för att sälja och få in klick. Samtidigt tycker jag det är märkligt att så många litar på kinesiska myndigheter, situationen kan vara mycket värre än vad man vill visa utåt.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #103 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 11:20:05 »
Självklart överdriver massmedia för att sälja och få in klick. Samtidigt tycker jag det är märkligt att så många litar på kinesiska myndigheter, situationen kan vara mycket värre än vad man vill visa utåt.

Helt klart, den absolut bästa informationen hittar man nog i Sydkoreas och Diamond princess statistik med en dödlighet på bara 8 respektive 6 promille.
Mest pålitligt eftersom dom har testat alla

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #104 skrivet: torsdag 05, mars 2020, 11:51:08 »
Kinesiska siffror jag tror att dom har ringa intresse av att skriva upp siffrorna och med tanke på siffrorna ligger det nära tillhands att,
förmoda att dom ligger relativt nära sanningen "bara min personliga åsikt givetvis".

Jag söker det mesta om Coronaviruset utanför mainstream media

Jag har sett på olika sociala medier hur massor med människor raljerar om Coronaviruset utan att ha någon fakta alls vilket är skrämmande.
En del av dessa på ett sätt som gör mig mörkrädd och nästan önskar att dom blev en del statistiken men bara nästan,

Källhänvisning illustrerad vetenskap Länk till artikel längst ner

Vanligt influensavirus ligger varje år bakom upp emot 650 000 dödsfall världen över. Sedan december 2019 har coronaviruset kostat knappt 3000 människor livet.

Viruset är alltså inte någon stor mördare, men om man är över 60 år och har existerande hälsoproblem finns det all anledning att vidta försiktighetsåtgärder.

Den största studien av coronaviruset hittills, genomförd av det kinesiska centret för sjukdomskontroll och förebyggande, kommer fram till en genomsnittlig dödlighet på 2,3% bland de smittade.

Siffran täcker de stora variationerna mellan olika åldersgrupper:

10–39 år: 0,2% dödlighet
40–49 år: 0,4% dödlighet
50–59 år: 1,3% dödlighet
60–69 år: 3,6% dödlighet
70–79 år: 8% dödlighet
+80 år: 14,8% dödlighet

80 procent av de sjukdomsdrabbade uppvisar som tur är milda symptom på viruset, och bara i de värsta fallen – primärt bland äldre och personer med, exempelvis förhöjt blodtryck och diabetes – förekommer risk att utveckla lunginflammation och organsvikt, som kan leda till dödsfall.

För att coronaviruset på allvar ska bli farligt för många krävs det att det muterar till en mer smittsam och dödlig variant.

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/5-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54