Manga bra inlagg i traden.
Jag tycker sunt fornuft och lite planering funkar bast for bade kop och forvaring. Safety first - jag tycker man skall forsoka vara forsiktig och anonym!!
KOP:
Nar man koper en storre post privat och betalar cash sa har jag med mig +1, ex. tjejen eller en nara van. Vanligtvis kommer den jag gor affaren med tillsammans med en van. Vi mots pa en neutral plats om vi inte kanner varandra fran forr. Jag vet redan vart jag skall forvara mynten nar jag gor affaren.
FORVARING:
Jag tycker man skall forvara sitt PM sakert och pa flera platser. Hemma, bankfack och hos familjen funkar for mig. Jag har PM i 3 olika lander, 6 olika platser.. Haha.. vilket bade ar nackdel och fordel. Kanske ar jag for paranoid. Hahaha.
Forsakringar kan man forhandla med flera bolag om. Det mesta ar pa langtidsforvaring. Stall dig fragen. Vad vill du egentligen ha hemma aven om du har ett kassaskap? Jag ar latt paranoid, gillar inte onodig risk och gillar inte banken men gillar bankfack anda. Samma med min familj.
Guld;
Guld i etuier tar onodigt mycket plats, ex. vis Svenska 1000/2000/4000kr mynten och proofmynt. Jag tycker etuierna kan forvaras i en kasse pa vinden och sjalva mynten forvarar du i plastkapsel eller en myntram pa en annan saker plats.
Krugerrands, Sovereigns etc. forvaras sakert pa enklast mojliga satt.
Silver;
Jag sparar mina numismatiska mynt; Tex Svenska silvermynt 1kr, 2kr osv i parmar efter ett system med artal som grund.
Dessa parmar far ta lite plats, jag har mynt i olika kvaliteer och gillar dessa mer och mer.

Bullion har jag i kapslar(Kookas, Lunar II osv), ror(Canadian Wildlife etc.) eller for de bullion jag har mkt av The-Awesome-Monsterbox-From-Heaven(!).

Det mesta ar pa langtidsforvaring.
Silverskrotmynt, 40-80%iga mynt etc.. tar mkt plats och saljes av med jamna mellanrum sa man inte ackumulerar for mkt.