Författare Ämne: Tankar om Wisdomtree ETF?  (läst 20857 gånger)

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 37
Tankar om Wisdomtree ETF?
« skrivet: måndag 30, december 2019, 10:13:35 »
Hallå, alla. Jag har börjat investera i guld och silver och tänkte höra om era åsikter om Wisdomtrees ETF:er Physical Gold och Physical Silver. Till skillnad från många (alla?) andra instrument på marknaden menar de på att här finns alltså den fysiska råvaran uppbackad.

"WisdomTree Physical Silver is backed by physical allocated silver held by HSBC Bank plc (the custodian). Only metal that conforms with the London Bullion Market Association's (LBMA) rules for Good Delivery can be accepted by the custodian. Each physical bar is segregated, individually identified and allocated."

Tror ni det finns någon fördel att äga detta papper gentemot andra där det inte finns uppbackning? Eller blir det samma skit i slutändan iochmed att man ändå aldrig kan begära ut själva metallen? Det står Assets under management €945.24M. Betyder det att man har 63M uns silver uppbackat för denna ETF? Är det rimligt tror ni?

https://www.boerse-frankfurt.de/en/etf/wisdomtree-physical-silver-individual-securities

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
SV: Tankar om Wisdomtree ETF?
« Svar #1 skrivet: måndag 30, december 2019, 10:45:20 »
Hallå, alla. Jag har börjat investera i guld och silver och tänkte höra om era åsikter om Wisdomtrees ETF:er Physical Gold och Physical Silver. Till skillnad från många (alla?) andra instrument på marknaden menar de på att här finns alltså den fysiska råvaran uppbackad.

"WisdomTree Physical Silver is backed by physical allocated silver held by HSBC Bank plc (the custodian). Only metal that conforms with the London Bullion Market Association's (LBMA) rules for Good Delivery can be accepted by the custodian. Each physical bar is segregated, individually identified and allocated."

Tror ni det finns någon fördel att äga detta papper gentemot andra där det inte finns uppbackning? Eller blir det samma skit i slutändan iochmed att man ändå aldrig kan begära ut själva metallen? Det står Assets under management €945.24M. Betyder det att man har 63M uns silver uppbackat för denna ETF? Är det rimligt tror ni?
Det finns många sätt att beskriva vad som finns bakom ett papper. Till att börja med är detta inte den enda ETF som är ”uppbackad”. De flesta, inklusive GLD och SLV hävdar att de är uppbackade.

Sedan har vi detta med ”allocated” (vs unallocated). Här är det trubbigare, alla hävdar inte att individuella tackor är allokerade till specifika kunder och normalt brukar det i förlängningen trilla ut i form av högre kostnader (om det står ditt namn på en viss tacka, eller del av tacka, så kommer någon att vilja att du betalar förvaringskostnaden).

Detta innebär att om man litar på leverantören så är unallocated kanske bättre (billigare), givet 100% uppbackning. Om man inte litar på leveratören så är lösningen kanske inte att betala för allocated utan snarare att byta leverantör.

Jag känner inte till WisdomTree specifikt, men HSBC är ju en av monsterbankerna så jag hade kanske hellre valt en prodokt från någon som är mer nischad mot PM. Men det går givetvis att argumentera för att större bank är bättre så i slutänden är det bara en fråga om vem du väljer att lita på.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: måndag 30, december 2019, 14:34:09 »
Ok jag hade fått för mig att det var relativt ovanligt med "uppbackat" guld/silver... Ju mer jag läser om dessa instrument ju mer skeptiskt blir jag. Blir nog bara småköp genom dessa.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: tisdag 31, december 2019, 09:54:41 »
Wisdomtrees ETF Physical Gold hette tidigare ETFS Physical Swiss Gold (GZUR).

WisdomTree Physical Silver (VZLC) kan vara ett billigare alternativ till AuAg Silver Bullet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #4 skrivet: tisdag 31, december 2019, 12:28:40 »
Wisdomtrees ETF Physical Gold hette tidigare ETFS Physical Swiss Gold (GZUR).

WisdomTree Physical Silver (VZLC) kan vara ett billigare alternativ till AuAg Silver Bullet.
Det håller jag absolut inte med om. VZLC är direkt kopplad till silverpriset medan Silver Bullet är en fond med gruvbolag. Enda likheten är att båda lär stiga i pris om silverpriset går upp, i övrigt är det äpplen och päron.

Utloggad Jukka

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: tisdag 31, december 2019, 14:09:26 »
Jag funderar på att lägga mindre belopp, ca 5000 åt gången, i någon fond med exponering mot silverpriset i väntan på att kunna göra ett större köp av fysiskt silver. Skulle wisdomtree vara ett av de bättre alternativen för det? Det känns som att courtaget på nordnet är lite för högt för att det ska vara värt det. Auags silverbullet är förvisso en gruvbolagsfond, men kanske ändå är ett bättre val för mitt behov. Finns det något annat vettigt?

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 31, december 2019, 15:48:22 »
Du har ju SILVER AVA på Avanza för 0,39% i avgift... Det är ett rent papper om jag förstått det rätt men det känns som att det spelar mindre roll. WisdomTree är väl inte så dyr? Jag tror jag betalade €0.8 i avgifter när jag köpte för €250 senast. Sedan är avgiften 0,49% på själva ETF:en...

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
Tankar om Wisdomtree ETF?
« Svar #7 skrivet: onsdag 01, januari 2020, 15:28:45 »
Har själv nedanstående börshandlade fonder med fysisk backning för likvida tillgångar istället för att ha motsvarande belopp på bankkonto eller liknande.

Wisdom Tree Physical Swiss Gold, GZUR.
Wisdom Tree Physical Silver, VZLC.
Wisdom Tree Physical Platinum, VZLA.

Ovanstående kan handlas i Euro via NordNet.

GZUR rekommenderas av Jan Bolmeson som har "Rika Tillsammans" bloggen, se nedanstående länkar.
https://rikatillsammans.se/pacific-precious-gzur/
https://www.youtube.com/watch?v=cpTDSSMczCw

Utloggad Danne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #8 skrivet: söndag 05, april 2020, 11:50:47 »
Skulle vara intressant att höra skillnaden mellan SLV och WisdomTrees VZLC, om någon satt sig in i det?
Ser många pratar i Sverige om VZLC, men SLV borde väl vara än större? så nyfiken om det finns någon nackdel med den i jämförelse.

Det finns många sätt att beskriva vad som finns bakom ett papper. Till att börja med är detta inte den enda ETF som är ”uppbackad”. De flesta, inklusive GLD och SLV hävdar att de är uppbackade.

Sedan har vi detta med ”allocated” (vs unallocated). Här är det trubbigare, alla hävdar inte att individuella tackor är allokerade till specifika kunder och normalt brukar det i förlängningen trilla ut i form av högre kostnader (om det står ditt namn på en viss tacka, eller del av tacka, så kommer någon att vilja att du betalar förvaringskostnaden).

Detta innebär att om man litar på leverantören så är unallocated kanske bättre (billigare), givet 100% uppbackning. Om man inte litar på leveratören så är lösningen kanske inte att betala för allocated utan snarare att byta leverantör.

Jag känner inte till WisdomTree specifikt, men HSBC är ju en av monsterbankerna så jag hade kanske hellre valt en prodokt från någon som är mer nischad mot PM. Men det går givetvis att argumentera för att större bank är bättre så i slutänden är det bara en fråga om vem du väljer att lita på.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #9 skrivet: söndag 05, april 2020, 18:38:32 »
Mina tankar går till uttrycket:
You own it when you hold it!
Aldrig i livet hade jag låtit någon annan ta vara på mina surt besparade pengar och inte i aktier heller då kunskapen och vetskapen är att guld slår börsen på sikt samt är skattefritt och underhållsfritt.

Och det man inte kan hålla i handen äger man inte.
När man har mängder med ädeltmetall, bostad cashat och klart, inga lån, lite sparkapital på banken och med en bunt på 100 tusen i kontanter hemma så kan man börja tänka på att andra kan förvalta en liten del av det fysiska innehav.
Har man ett par-tre monsterboxar 30-50kilo med rent silver och 4-5kilo guld, fysiskt, som man kan hålla i handen kanske det blir aktuellt.
Är det svårt(av någon konstig anledning ) att lagra detta själv hemma eller nergrävt eller på annat sätt gömt undan så kanske.
Jag hade inte litat på att ett Schweiziskt företag lovar att leverera.
Också pga att staten kan införa reseförbud(som nu i corona-kriser ) och det kan bli svårt att få fraktat hem sina ägodelar på grund av andra orsaker man ännu inte vet om. Skatter kan införas och man kan bli av med det mesta på vägen.
Det kan bli som att gå på rött i tullen och allt blir konfiskerat + böter.
Jag är mycket tveksam till att andra ska ta hand om ens ägor i form av ädelmetall.
För all del, kör på, prova, det har funkat för andra förut och fungerar säkert igen och igen.
« Senast ändrad: söndag 05, april 2020, 18:41:32 av Krugerangel »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 10:32

Nygammal medlem by Strokur
Idag kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Idag kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
Igår kl. 14:50

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
Igår kl. 06:27

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47