Författare Ämne: Tjänstepension  (läst 2360 gånger)

Utloggad Goldlover

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Tjänstepension
« skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 15:09:50 »
Vad tänker ni kring placering. Själv har jag placerat mycket i guld/silver vilket är högrisk. Samtidigt får de västerländska ekonomierna svårt framöver och många investerar i guld och silver så de borde vara lukrativt. Hur mycket högrisk kontra annat tänker ni är bra i portföljen. Jag är en högriskperson så jag tenderar att placera riskfyllt.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1032
  • Affärsomdömen: 24
SV: Tjänstepension
« Svar #1 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 19:08:15 »
Jag har länge haft en del av min PPM i Black rock world gold fund. Olika stor del beroende på vad jag tror om framtiden. Just nu har jag 40% BGF och 60% ränta då jag inte har mycket förhoppningar om börsen.

Önskar jag fick placera min tjänstepension lite friare

Inloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: torsdag 10, oktober 2019, 19:19:23 »
Vad tänker ni kring placering. Själv har jag placerat mycket i guld/silver vilket är högrisk. Samtidigt får de västerländska ekonomierna svårt framöver och många investerar i guld och silver så de borde vara lukrativt. Hur mycket högrisk kontra annat tänker ni är bra i portföljen. Jag är en högriskperson så jag tenderar att placera riskfyllt.

Spelar stor roll hur mycket du är villig att gambla kontra hur långt du har till att ta ut din Premiepension (Du menar väl premiepension och inte Tjänstepension?)  Tjänstepensionen är en annan avdelning med helt andra avtal.

Har du mer än 15 år kvar, så hinner du att manövrera dig ut ur ett knepigt läge om det skulle visa sig att dina ägg som du till stor del lagt i samma korg visade sig vara ett mindre bra val. Har du mindre än 10 år kvar innan pension så ska man kanske ta sig en funderare på hur man ska försöka diversifiera mer än din vilja till risktagningar säger hur du ska agera...
Vi har sett uppsida på guld 2011, den kan gå till 1900$ , men katalysatorn var en katastrofal kris 2008 som utlöste en enorm rädsla bland placerare i åratal.
Faran med att placera i pappersguld samt papperssilver är att du gamblar emot dig själv. När prissättningen på guld faller,så faller silverpriset dubbelt så mycket. När priset på silver stiger ,så stiger guldet mindre än hälften. När Guldet stiger så stiger silvret mindre än hälften.Kolla det någon gång. Om man ska tag i det hela måste man ingående studera Gold/Silver Ration´s mekanismer, vara beredd att sälja och köpa frekvent. En ganska tidsödande strategi är nödvändigt , men belönande
En bra start är : https://www.dailyfx.com/gold-price/trading-the-gold-silver-ratio.html
Faran med både guld och silver innehav är alltså att kursrörelserna gör att du står och stampar på samma fläck under avsevärt framtid utan att din portfölj ökar i värde. Förutom då förståss, när något verkligen allvarligt händer i världspolitiken, som vi har sett prov på de senaste månaderna,då både guld och silver ökar i värde. Men dessa tillfällen är rätt sällsynta,och så fort placerare känner att faran är över - säljer sina parkerade andelar och fortsätter som vanligt i andra tillgångar.
« Senast ändrad: torsdag 10, oktober 2019, 19:57:15 av Fiat de Lux »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #3 skrivet: fredag 11, oktober 2019, 12:24:02 »
Spelar stor roll hur mycket du är villig att gambla kontra hur långt du har till att ta ut din Premiepension (Du menar väl premiepension och inte Tjänstepension?)  Tjänstepensionen är en annan avdelning med helt andra avtal.
Den underliggande frågan är densamma oavsett om det gäller tjänstepension eller premiepension.
Citera
Faran med att placera i pappersguld samt papperssilver är att du gamblar emot dig själv. När prissättningen på guld faller,så faller silverpriset dubbelt så mycket. När priset på silver stiger ,så stiger guldet mindre än hälften. När Guldet stiger så stiger silvret mindre än hälften.
Jag håller i stort med om det du skriver, men ovanstående förstår jag helt enkelt inte. På vilket sätt gamblar man mot sig själv och menar du att det är möjligt att guld stiger mindre än hälften så mycket som silver samtidigt som silver stiger mindre än hälften så mycket som guld?

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 258
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: fredag 11, oktober 2019, 13:44:52 »
När priset på silver stiger ,så stiger guldet mindre än hälften. När Guldet stiger så stiger silvret mindre än hälften.Kolla det någon gång.

Som svar på det, när man läser det rakt av så är sista meningen motsägelsefull.

Vi får allt göra en "vetenskaplig granskning" på hur guld och silverpriserna har rört sig. På diagrambilden nedan ser vi att under den senaste 2 års-perioden:
Guldet och silvret har rört sig upp och ner i samtidighet, och i den senaste gemensamma uppgången ökade priset på guld med 15% och silvret med 21,6%. Detta med reservation för marginella felberäkningar.

Utloggad Goldlover

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 18, oktober 2019, 10:16:04 »
Den underliggande frågan är densamma oavsett om det gäller tjänstepension eller premiepension.
Citera
Faran med att placera i pappersguld samt papperssilver är att du gamblar emot dig själv. När prissättningen på guld faller,så faller silverpriset dubbelt så mycket. När priset på silver stiger ,så stiger guldet mindre än hälften. När Guldet stiger så stiger silvret mindre än hälften.
Jag håller i stort med om det du skriver, men ovanstående förstår jag helt enkelt inte. På vilket sätt gamblar man mot sig själv och menar du att det är möjligt att guld stiger mindre än hälften så mycket som silver samtidigt som silver stiger mindre än hälften så mycket som guld?

Visst menar jag premiepension. Fel av mig. Jag är nog rätt så gamblingsbenägen. Jag har 10 år till 55 och följaktligen 20 år till 65 så jag antar att en del skulle tycka att lite försiktighet vore på sin plats. Jag har placerat 50% i blackrock sedan resten i lite annat. Att silver stiger mer kontra guld tror jag att jag har koll på dock finns bara black rock gold att satsa på. Kan någon förklara räntefonder och vad vinsten skulle vara på det? Jättelågt antar jag?

Säg att guldet stiger mycket det närmaste året. Eftersom en del tänker att krisen är nära så bör uppköp av guld och silver fortsätta. Har lyssnat lite på Jeff Berwick. Tankar om det?

Utloggad Goldlover

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: fredag 18, oktober 2019, 10:22:13 »
Förut hade jag en tjänst som placerade min premiepension, nu har den möjligheten tagits bort vilket är beklagligt eftersom det faktiskt gick riktigt bra med min portfölj. Jag har placerat själv men är sjukt osäker. Såg idag att blackrock gått ner. Jag är dessutom för känslomässig egentligen och har inga riktigt bra utvecklade strategier.

Hur placerar ni andra?

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #7 skrivet: fredag 18, oktober 2019, 10:42:57 »

Visst menar jag premiepension. Fel av mig. Jag är nog rätt så gamblingsbenägen. Jag har 10 år till 55 och följaktligen 20 år till 65 så jag antar att en del skulle tycka att lite försiktighet vore på sin plats. Jag har placerat 50% i blackrock sedan resten i lite annat. Att silver stiger mer kontra guld tror jag att jag har koll på dock finns bara black rock gold att satsa på. Kan någon förklara räntefonder och vad vinsten skulle vara på det? Jättelågt antar jag?

Säg att guldet stiger mycket det närmaste året. Eftersom en del tänker att krisen är nära så bör uppköp av guld och silver fortsätta. Har lyssnat lite på Jeff Berwick. Tankar om det?

10 år är lång sikt, 20 är mycket lång sikt (och du kommer ju inte bränna av alla pengarna direkt), 65 är ju bara början på tiden du kommer ta ut tjänstepensionen.

Kom också ihåg att en stor del av pensionen ändå ligger i den "vanliga" inkomstpensionen, vilket i princip motsvarar cash (noll marknadsrisk, noll chans till avkastning om aktiermarknaden går bra).

Själv har jag 80% AP7 Såfa, 10% BGF World Gold och 10% Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema A1 (med ungefär lika långt kvar till pensionen som dig, trots lite lägre ålder, eftersom jag tänkte börja redan vid ca 60). Men vad vet jag :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1032
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #8 skrivet: fredag 18, oktober 2019, 17:22:38 »
Citera

Ränta tycker jag för det mesta är dåligt och att guld kan fylla den platsen bra som diversifiering till börsen men just nu tror jag noll på börsen och att guld ska stiga men inte såpass att jag satsar 100% i guld så vad diversifierar man med då?

Jag tror ju då att ränta är det som faller minst om det kraschar och guld stiger som jag hoppas på, skulle jag ha fel och guld faller så har jag iaf räntorna som är stabila.

Utloggad snus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #9 skrivet: fredag 18, oktober 2019, 23:14:13 »
Förut hade jag en tjänst som placerade min premiepension, nu har den möjligheten tagits bort vilket är beklagligt eftersom det faktiskt gick riktigt bra med min portfölj. Jag har placerat själv men är sjukt osäker. Såg idag att blackrock gått ner. Jag är dessutom för känslomässig egentligen och har inga riktigt bra utvecklade strategier.

Hur placerar ni andra?

Här har du några tips. Tycker RT-portföljen är intressant.

https://rikatillsammans.se/ombalansering-2019/

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] Silver: 2019 PM Coinbar, Britannia. by Cyberdyne
Idag kl. 10:12

Värdering silvermynt by simy55
Idag kl. 07:41

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 22:14

Guldtacka, 2st á 50g, köpes by TheHun
Igår kl. 18:20

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. - HELGERBJUDANDE FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:08:50

Förstatliga banker? by CLF
fredag 15, november 2019, 20:07:51

Svenska silvermynt m.m säljes! -HELGERBJUDANDE + FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:06:34

Köpes Guldtackor by CLF
fredag 15, november 2019, 20:02:58

Bankfack/Värdefack? by CLF
fredag 15, november 2019, 19:42:32

Sigma pro eller Sigma standard + precisionsvåg by CLF
fredag 15, november 2019, 19:39:28

Rwanda proofs + silica låda by Ritva