Författare Ämne: En fråga om guldpriset? Och om jag ska köpa nu eller avvakta!  (läst 17746 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: En fråga om guldpriset? Och om jag ska köpa nu eller avvakta!
« Svar #15 skrivet: onsdag 25, september 2019, 19:29:46 »
Jag är på Toles sida. Att grafen i SEK ser bra ut pga att SEK/USD dykt som en säl är att lura sig själv. Vad gäller svenskt forum så är det ju i grunden investeringar vi pratar om och där är ju världen (än så länge, och modulo EUs korkade restriktioner på ETFer och annat) öppen. Jag har mer pengar på börser som inte sätter kurser i SEK än jag har på Stockholmsbörsen.

Det betyder inte att det varit någon lysande affär (eftersom alla valutor sjunker mot dollarn), men det gör att det är oerhört tydligt för mig hur ”vi” (dvs Sverige) blir fattigare över tid och man måste anstränga sig bara för att bromsa fallet.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #16 skrivet: onsdag 25, september 2019, 19:40:40 »
Jag är på Toles sida. Att grafen i SEK ser bra ut pga att SEK/USD dykt som en säl är att lura sig själv. Vad gäller svenskt forum så är det ju i grunden investeringar vi pratar om och där är ju världen (än så länge, och modulo EUs korkade restriktioner på ETFer och annat) öppen. Jag har mer pengar på börser som inte sätter kurser i SEK än jag har på Stockholmsbörsen.

Det betyder inte att det varit någon lysande affär (eftersom alla valutor sjunker mot dollarn), men det gör att det är oerhört tydligt för mig hur ”vi” (dvs Sverige) blir fattigare över tid och man måste anstränga sig bara för att bromsa fallet.

Javisst, men jag tycker att om man säger "Köpte du guld 2012/2013 ligger du fortfarande back, trots den rusning vi haft i år."
Så är det DIREKT felaktigt ur ett SVENSKT perspektiv!

I rest my case.  8)

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: onsdag 25, september 2019, 21:23:50 »
Tror inte vi ska dra det så mycket länge, det har blivit lite ot. Men för att kort visa vad jag menar. Sedan 2012 till idag har du tjänat ca 26% i SEK på din guldaffär enl dit diagram. Hade du struntat i att köpa guld och istället bara köpt dollar hade du från 25/9 2012 då usd stod i 6,58 SEK till idag då den står i 9,96 tjänat ca 51%. Dvs guldinvesteringen har dragit ner din vinst eftersom guldet sjunkit, men tack vare den låga kronkursen ligger du på plus. Hade du bara köpt dollar o inte guld hade du tjänat dubbelt så mycket. Du har alltså spekulerat och tjänat på en valuta förändring, inte på guld.

Men jag förstår hur du menar och jag tror vi ska låta det bero med det.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #18 skrivet: onsdag 25, september 2019, 21:45:05 »
Det är bara att köpa.
Vänta dig ingen direkt utdelning procentuellt räknat även om du sitter på samma mynt i kanske 10 år, för då är du utsatt för svängningarna i guldpriset som för det mesta räknas i dollar. Just nu finns en stor fördel i,o,m att SEK ser ut att devalveras kraftigt i takt med att lågkunjunkturen sätter tänderna i valutaspekulationer mot SEK.

Har själv samlat silver och guld ett helt decennium, och det var ju ett skämt för utdelningen när jag blev tvungen att sälja av innehavet för att finansiera bostadsköp bl.a,.
Jag fick 40% upp när jag sålde. Och det är rena skämtet för vad jag skulle kunna ha fått om jag köpte aktier i de stora techföretagen under samma period.Uppskattar att detta var min sämsta affär någonsin, och kommer aldrig att köpa silver och guld i fysiskt form EVER igen.
Om det är annorlunda , den här vändan , i tider av lågkonjunktur , har jag svårt att tro. Guldet har haft en undermålig utveckling sedan QE införts 2008 och idag fortsätter samma recept. Mitt tips är att undersöka ration Guld/Silver papper och spendera en veckas självutbildning i tradingen. Det finns så mycket mer att hämta,än att låsa sig fast i ett värdekonservativt enfaldighet enbart.
Nuförtiden är min portfölj mindre än 15% fysiska metaller. Och det borde väl vara självklart att fysiskt guld och silver det inte borde vara mer än en nödlösning , när skiten helt totalt lägger av ?
Trada på, mens du kan !

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #19 skrivet: onsdag 25, september 2019, 22:04:52 »
Det är bara att köpa.
Vänta dig ingen direkt utdelning procentuellt räknat även om du sitter på samma mynt i kanske 10 år, för då är du utsatt för svängningarna i guldpriset som för det mesta räknas i dollar. Just nu finns en stor fördel i,o,m att SEK ser ut att devalveras kraftigt i takt med att lågkunjunkturen sätter tänderna i valutaspekulationer mot SEK.

Har själv samlat silver och guld ett helt decennium, och det var ju ett skämt för utdelningen när jag blev tvungen att sälja av innehavet för att finansiera bostadsköp bl.a,.
Jag fick 40% upp när jag sålde. Och det är rena skämtet för vad jag skulle kunna ha fått om jag köpte aktier i de stora techföretagen under samma period.Uppskattar att detta var min sämsta affär någonsin, och kommer aldrig att köpa silver och guld i fysiskt form EVER igen.
Om det är annorlunda , den här vändan , i tider av lågkonjunktur , har jag svårt att tro. Guldet har haft en undermålig utveckling sedan QE införts 2008 och idag fortsätter samma recept. Mitt tips är att undersöka ration Guld/Silver papper och spendera en veckas självutbildning i tradingen. Det finns så mycket mer att hämta,än att låsa sig fast i ett värdekonservativt enfaldighet enbart.
Nuförtiden är min portfölj mindre än 15% fysiska metaller. Och det borde väl vara självklart att fysiskt guld och silver det inte borde vara mer än en nödlösning , när skiten helt totalt lägger av ?
Trada på, mens du kan !
Surt sa räven om rönnbären ;)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #20 skrivet: onsdag 25, september 2019, 22:32:40 »
" Surt sa räven om rönnbären"

Finns det fler kvicka plattityder på detta forum, eller är jag helt fel ute i ett "Ädelmetallforum"  som verkar vara instiftad samtida  med Gustav Vasas kröning ?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #21 skrivet: onsdag 25, september 2019, 22:54:43 »
Ibland så funkar inte de där emojisarna.  8)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #22 skrivet: onsdag 25, september 2019, 22:57:22 »
Långsiktigt går säkert guld bra jfr mot SEK, men att sia när rätt lägga att köpa är svårt. Sprid riskerna. Men man måste också titta på aktier, långsiktigt har givit god avkastning. Inflation är djävulens påfund men politikerna älskar det. Politikerna kan lova högre pension nominellt och bli återvalda samtidigt som vi att vi får mindre i pension när vi skall handla mat.

Negativ ränta är en återvändsgränd som Ingves och övriga riksbanker skapat för att straffa sunt sparande och pensioner. Se inflation som en extra skatt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: torsdag 26, september 2019, 04:11:13 »
Det är bara att köpa.

Trada på, mens du kan !
Istället för att kasta sten på varandra föreslår jag att folk läser FDLs inlägg med omsorg. Det finns en hel rad med viktiga saker att begrunda, ffa om man bara har hållit på med detta ett år eller två (dvs inte har träffat björnen personligen).
  • Spread och likviditet:
Det är och förblir ett problem att det är svårt att sälja fysisk metall snabbt och till bra pris. Spread mellan köp- och säljpriser är ofta jättestor och sedan tillkommer transport och säkerhetsaspekter. Allt detta leder till inlåsningseffekter som gör det svårt att balansera om i ”portföljen”.
  • Exponering:
En gammal sanning är att inte spekulera med pengar du inte har råd att förlora. Det låter ju enkelt, men i takt med att negativa räntor och annat förstör de flesta ”säkrare” placeringsalternativ så tvingas allt fler allt längre ut på riskkurvan. Det gäller alla, från pensionärer och barnfamiljer till PM-tokar. Då är det blott alltför lätt hänt att exponeringen blir för stor, och i kombination med inlåsningseffekten ovan ökar då risken lavinartat.
  • Trading vs buy and hold:
Under en bear är det ju självklart att BAH är en dålig strategi medan trading alltid kan generera avkastning, givet att man kan lägga ner tillräckligt mycket tid (och är någotsånär duktig). Det finns inget motsatsförhållande här annat än at inlåsningseffekterna (igen) gör att det är svårt att växla från BAH till trading (eller icke-PM) när behov uppstår.
  • Alternativ:
Om man nu tror på PM men vill undvika att fastna i en position som är svår att ta sig ur om det går åt fel håll (vilket det bevisligen kan göra och har gjort), vad göra? Mitt svar är valvguld, pappersguld (och, med en stor varning, gruvaktier). Alla dessa är likvida, saknar transport och säkerhetsproblematik och har en spread som är en viskning av vad fysisk PM har.
[/list]
Absolut, man kan sitta på sin kammare och ömt krama sin näve med guldmynt medan man mumlar om ”My precious” och ”If you don’t hold it you don’t own it”... men om man ser lite mer rationellt på det hela så gör man klokt i att sprida riskerna och se till att balansera risken att bli sittande med sina mynt i en PM-bear mot risken att valvguldoperatören är ohederlig och mot att GLD saknar fysisk backning. Det finns risker med allt och enda svaret är att sprida riskerna.

Jag vill inte gå så långt som att tro att forumets årsringar sträcker sig tillbaka till Gustav Vasa, men jag håller till 100% med FDL om att man gör klokt i att begränsa andelen fysiskt PM i portföljen. Och den åsikten är svår att få gehör för här, ”If you don’t hold it...”-atmosfären är ibland tjock nog att man måste skära i den med kniv.

• Gäst
« Svar #24 skrivet: torsdag 26, september 2019, 06:43:52 »
Jag känner en otrevlig kommunist.
När jag säger till honom att guldet stigit mycket i pris (då självklart i kronor, eftersom vi befinner oss i Sverige) då hänvisar han (han också) alltid till guldpriset i dollar.
Jag vet inte varför vissa är så avundsamma ?  ;)
« Senast ändrad: torsdag 26, september 2019, 06:55:40 av Rödlöga »

jumu

• Gäst
« Svar #25 skrivet: torsdag 26, september 2019, 07:04:47 »
Trodde inte att man kan bli dumförklarad på ett PM forum för att man gillar att köpa en peng eller tacka fysiskt då och då och tänker långsiktigt. Detta gillar jag att pyssla med och har noll intresse för aktier. Började för två år sen och köpte mina första 1 oz:are för strax över tio papp, vad man får för dom idag bör väl kompensera försämrad krona... Kontakter för att sälja saknas inte om man skulle behöva för oväntade händelser.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: torsdag 26, september 2019, 11:01:07 »
Trodde inte att man kan bli dumförklarad på ett PM forum för att man gillar att köpa en peng eller tacka fysiskt då och då och tänker långsiktigt. Detta gillar jag att pyssla med och har noll intresse för aktier. Började för två år sen och köpte mina första 1 oz:are för strax över tio papp, vad man får för dom idag bör väl kompensera försämrad krona... Kontakter för att sälja saknas inte om man skulle behöva för oväntade händelser.
Det var absolut inte min avsikt att dumförklara någon.

Det jag ville var att med Fiat de Lux meddelande som backdrop peka på att man utan att tänka så himla mycket på det kan hamna i läget att man ökat sin riskexponering betydligt mer än avsett. Jag gör själv exakt som du (jag  tror inte att någon på detta forum kan ha fått ett intryck av att jag inte skulle gilla fysisk metall) och jag har också koll på försäljningskanaler vid behov. Men som du vet (alternativt kan hitta i gamla trådar) så har vi diskuterat exakt sådana saker flera gånger tidigare och då har absolut inte alla här haft någon uttänkt plan på hur man avyttrar vid behov.

Det händer alltid exakt samma sak när någonting går upp kraftigt i pris (som guldet i år): det kommer in en massa nya intressenter i vad det nu är som gått upp (crypto, guld, whatever). Dessa nya har mindre erfarenhet och ett högre ingångspris (eftersom de inte redan köpt under ett antal år med lägre priser). Detta gör att de är både mer sårbara om någonting negativt händer och mer benägna att reagera fel. När forumet då får frågan "skall jag köpa nu eller vänta" (även om TS inte är direkt ny) så finns det nog ett behov av ett lite mer nyanserat svar än

"Kööööp!"

Jag hängde en hel del på gamla Börsforum (eller vad det nu hette, forumet på DI) före, under och efter 2008. Före var det en hel del folk som tjoade om "köööp". Under kraschen så var det lite kaotiskt. Efteråt, och ffa ett par år efteråt, så kom det en del inlägg av typen "så här j%&%$a illa gick det för mig: jag var för exponerad mot börsen före krashen, jag investerade pengar jag inte hade råd att förlora och jag hamnade i läget att jag måste sälja vid fel tillfälle... och nu är jag satt i skuld för resten av mitt liv".

Jag tycker att det är lite av ett kollektivt intresse här att moderera en aning, prata om riskexponering och alternativ, i förhoppning att ingenting sådant skall drabba medlemmar på detta forum. Ingenting av det handlar om dumförklaring av någon.

jumu

• Gäst
« Svar #27 skrivet: torsdag 26, september 2019, 11:26:24 »
okej, javisst är det på sin plats att de mer erfarna informerar om hur man bäst klarar sig ifrån otrevliga utvecklingar. Men jag tror att det finns fler än jag som inte vill skola in sig in i aktier och optioner. Värdekonservativ enfaldighet och uttryck som att vi sitter o kramar våra mynt och mumlar gjorde att jag reagerade, kanske för mycket. Vi fortsätter väl och köra på de sätt som passar för var o en. Jag läser allt som du skriver august och tar till mig de råd som har relevans för mitt PM sparande. Ha en trevlig dag önskar Jumu.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: torsdag 26, september 2019, 11:28:33 »
Att avyttra guld är väl inte så svårt. Lasta bilen och ta en semestertripp till Tyskland.
Med "köööp" menar jag köp regelbundet och så ofta du kan och så var det med det Ågyst.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #29 skrivet: torsdag 26, september 2019, 11:39:46 »
Att avyttra guld är väl inte så svårt. Lasta bilen och ta en semestertripp till Tyskland.
Med "köööp" menar jag köp regelbundet och så ofta du kan och så var det med det Ågyst.

Och då menar jag köp guld.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13