Författare Ämne: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.  (läst 31484 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.
« Svar #30 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 21:58:41 »
Tror till och med att det var ett aprilskämt. Riksbanken gick ut och dementerade att så var fallet.

Där ser man. Då fyller ju tråden ett syfte som avslöjar felaktigheter och avlivar myter.:)

Rent logiskt stämmer det ju också. En femtioöring väger 3,7 gram. Det innebär ju att det blir drygt 270 st på ett kilo. Något som skulle innebära ett kilopris på 135 kr för kopparn, vilket är en bra bit över skrotpriset för koppar om jag inte har fel.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #31 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 22:04:01 »
Silver vs Guld

Kan för min del anse att det ena utsluter inte det amdra.
Alltså blir svaret Silver o. Guld

Utloggad Caveman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #32 skrivet: tisdag 29, juni 2021, 20:05:19 »
Snubblade över denna video, som fick mig att tänka på något jag tänkt många gånger förut

https://www.youtube.com/watch?v=Eh6DkxetfRQ

I dagsläget ligger kostnadsration mellan silver och guld kring 68:1
Det bör ju finnas någon övre gräns där silvret inte kan passera (tänker typ att den har för stor industriell användbarhet för att bli för undervärderad gentemot guld).

Vad är era tankar kring en rimlig ratio mellan guld/silver?
När bör man kunna hitta medellångsiktiga arbitragemöjligheter i att köpa det ena gentemot det andra?

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 533
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #33 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 08:19:57 »
Rent tillgångsmässigt är det väl 16:1 som gäller, att det finns 16 ggr så mycket guld som silver i jordskorpan. Eller är det att det bryts 16 ggr så mycket guld som silver?
Rent teoretiskt kan man ju tänka sig en ännu lägre siffra någon gång i framtiden om man inte skulle hinna bryta silver i den takt som industrin efterfrågar. Historiskt sett så brukar väl ändå ration inte gå under 40:1 särskilt ofta.

Svårt att säga vad som är rimligt, men när det närmar sig 40:1 kanske man ska börja växla om till guld.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #34 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 08:57:12 »
Vad är era tankar kring en rimlig ratio mellan guld/silver?
När bör man kunna hitta medellångsiktiga arbitragemöjligheter i att köpa det ena gentemot det andra?
Jag tycker att GSR är nonsens.

Att ”rätt” prisrelation mellan två varor skulle bero på deras relativa vanlighet i jordskorpan är trams. Isåfall finns det många andra saker som borde ha astronomiska priser men inte har det. Och arbitrage är i princip omöjligt för fysiska innehav, pga att kringkostnaderna äter upp den eventuella vinsten. Så arbitrage är primärt för papperssilver och -guld (och möjligen för valvmetall). Möjligen kan man använda GSR för att vid ett visst tillfälle välja att köpa det ena hellre än det andra, men även det är rätt tveksamt.

Jag ser detta som väldigt likt gnabbet mellan vissa krypto- och PM-bugs. Det är som bekant ett ständigt tjafsande där de ägnar sig åt att racka ner på varandra. Onödigt och olyckligt, vi är ju på samma sida och den rationella positionen är PM och krypto.

På samma sätt är det med guld och silver: det rationella är guld och silver. Man äger dem av olika orsak och det helt oavsett vad GSR råkar vara just nu.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #35 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 09:09:23 »
Hehe. Såg först nu att detta var en uråldrig tråd som väcktes upp och att även jag varit inne och gaggat i den tidigare för en massa år sedan. Herregud vad man känner sig gammal när man ser egna inlägg från snart tio år sedan…

Utloggad Caveman

• Medlem
  • *
« Svar #36 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 09:56:21 »
Men för att vara så konstruktiv som möjligt bör man väl kunna själv ha någon intern gräns för vilken relation där det inte är lönt att köpa guld tid till exempel.
Menar vid ration 100:1 skulle jag hellre köpa silver vid det investeringstillfället. Men har ingen känsla för jag jag själv tycker det är en rimlig ratio heller. Kanske det jag var ute efter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #37 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 10:10:59 »
Men för att vara så konstruktiv som möjligt bör man väl kunna själv ha någon intern gräns för vilken relation där det inte är lönt att köpa guld tid till exempel.
Menar vid ration 100:1 skulle jag hellre köpa silver vid det investeringstillfället. Men har ingen känsla för jag jag själv tycker det är en rimlig ratio heller. Kanske det jag var ute efter.
Om GSR är 100:1 och jag bara ägde guld så skulle jag köpa silver. Men om jag bara ägde silver så skulle jag köpa guld. Om jag var ute efter en investering så skulle det nog bli silver. Om det var värdebevarande och att överleva en annalkande finansiell härdsmälta skulle jag köpa guld. Etc.

Min poäng är att det inte går att förenkla ett köpbeslut (inklusive delen om man alls skall köpa någonting) till ett binärt val baserat på en siffra. De viktigaste delarna i beslutet (egen situation, avsikt, tro om framtiden, tidigare innehav, fysiskt eller papper, etc) syns inte i GSR och då blir GSR en ganska meningslös detalj för oss småsparare.

Men om du vore en mäklare och fattar köp och säljbeslut dagligen i både guld och silver, då håller jag med dig. En mäklare tittar givetvis på GSR (men ännu mer tittar han nog på sin provision, eftersom han inte handlar för egna pengar…).

Jag är inte en mäklare och jag handlar för egna pengar och då har jag funnit att GSR är rätt irrelevant för mig inför beslut. Men det är jag, jag vet att många andra tycker att GSR är viktigt. To each his own.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #38 skrivet: onsdag 30, juni 2021, 15:35:44 »
Jag har en strategi som går ut på att ha lika mycket pengar placerat i guld som i silver. Det innebär att om GSR ändras från 90 till 100 så säljer jag guld och köper silver, men om ändringen är från 110 till 100 så säljer jag silver och köper guld.
För att det skall fungera att göra flera små affärer är det pappersguld och papperssilver som gäller.

Utloggad Caveman

• Medlem
  • *
« Svar #39 skrivet: fredag 02, juli 2021, 13:55:35 »
Om GSR är 100:1 och jag bara ägde guld så skulle jag köpa silver. Men om jag bara ägde silver så skulle jag köpa guld. Om jag var ute efter en investering så skulle det nog bli silver. Om det var värdebevarande och att överleva en annalkande finansiell härdsmälta skulle jag köpa guld. Etc.

Min poäng är att det inte går att förenkla ett köpbeslut (inklusive delen om man alls skall köpa någonting) till ett binärt val baserat på en siffra. De viktigaste delarna i beslutet (egen situation, avsikt, tro om framtiden, tidigare innehav, fysiskt eller papper, etc) syns inte i GSR och då blir GSR en ganska meningslös detalj för oss småsparare.

Men om du vore en mäklare och fattar köp och säljbeslut dagligen i både guld och silver, då håller jag med dig. En mäklare tittar givetvis på GSR (men ännu mer tittar han nog på sin provision, eftersom han inte handlar för egna pengar…).

Jag är inte en mäklare och jag handlar för egna pengar och då har jag funnit att GSR är rätt irrelevant för mig inför beslut. Men det är jag, jag vet att många andra tycker att GSR är viktigt. To each his own.

Tack för intressanta tankar! Just på grund av liknande tankeutbyte var min motivering till att gå med i detta forum!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Swedbank krasch by pennypacker
Idag kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
Igår kl. 17:32

Hej på er alla fina! – En nygammal här som har hittat hem igen! by zodiac
Igår kl. 14:26

Hej, ny här (Koppar) by Silvernewb
onsdag 23, april 2025, 14:05:55

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by RickyB
onsdag 23, april 2025, 11:28:35