Författare Ämne: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.  (läst 31488 gånger)

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Silver vs. guld. Låt oss avgöra frågan.
« Svar #15 skrivet: söndag 15, juli 2012, 09:55:45 »
Det här kan bli intressant... jag hoppas att vi lyckas hålla ihop diskussionen utan att bli osams, det finns alldeles för många exempel på forum där takhöjden är rätt låg och man måste hålla sig till partilinjen för att inte bli påhoppad.

Målet är inte att såga silver som en investering. För mig har silvret faktiskt varit en rent lysande sådan. Det jag däremot vill se är en diskussion för och emot. Hittills har det kommit många intresanta och tänkvärda argument från båda sidor. Dina har varit några av dem. Vi får se om det fortsätter.

Som jag framförde i mitt tidigare inlägg så ser jag guld som värdebevararen men silver kan mycket väl vara ett bättre investeringsalternativ om man är ute efter maximal värdeökning. Silver skall alltså inte sågas ur den synvinkeln.

Men... många har också bränt sig historiskt. Silvermarknaden är mycket volatil. Det är en begränsad marknad som lätt kan drivas av en eller ett fåtal aktörer åt både det ena och det andra hållet. Man bör noga tänka över detta innan man ger sig på några större positioner och ha en väl genomtänkt strategi för att undvika att ryckes med i euforin när det börjar dra uppåt igen.
« Senast ändrad: söndag 15, juli 2012, 09:57:19 av Goldfinger »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: söndag 15, juli 2012, 21:52:10 »
Först en rättelse.
Ration guld/silver ca 4:1 av kännda tillgångar OVAN mark, inte i mark som jag skrev i tidigare inlägg.
Att fotoindustrin bara använder en bråkdel idag mot tidigare lär inte spela stor roll då det fanns ett välfungerande återvinningssystem och mycket silver kom tillbaka den vägen.
Att silverförbrukningen skulle minska vid en lågkonjunktur är ju rätt men det drabbar många metaller och det mesta silvret kommer ju fram som biprodukter vid annan metallbrytning och de lär också drabbas av lågknjunktur och mindre silver skulle komma fram som bimetaller från gruvdrift av bla zink, tenn, bly mm.
Silvrets antibakteriella egenskaper gör att det finns i underkläder, strumpor, sportskläder mm då det effektivt förhindrar dålig lukt-finns även kylskåp med beläggning för att hindra illa lukt. Detta silver är så litet i var plagg att de inte återvinns.
Silvrets termiska egenskaper är överlägsna guldets.
Att vara "född med silversked i munnen" betyder inte som många tror att man är född rik, utan att man är född med hälsan då man åt med silversked, den antibakteriella egenskapen hos silver är känd sedan länge.
Centralbanker köper inte silver då det finns för lite och att det kräver stora utrymmen men likt ett tidigare inlägg så har jag någonstans läst att Kina samlar även på silver. Vilket iofs inte är anmärkningsvärt då dom samlar på sig ett stort antal metaller, däribland även sällsynta jordartsmetaller.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #17 skrivet: måndag 16, juli 2012, 01:54:04 »
Man jämför ofta ration mellan silver och guld i marken, ovan mark, vad som produceras etc etc. Det jag tycker är intressant är att försöka reda ut hur den gemene PM investeraren placerar.
Personligen har jag placerat ca 33% av värdet i silver, snittet på 50/50 talar bl.a Eric Sprott om. Fortsätter vi placera med den fördelningen så kommer "småplacerarnas" efterfrågan på silver driva priset.

Hur ser eran fördelning ut? Tvivlar på att det är många som ens är nära dagens ratio på ~ 55.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: måndag 16, juli 2012, 03:16:47 »
Först en rättelse.
Ration guld/silver ca 4:1 av kännda tillgångar OVAN mark, inte i mark som jag skrev i tidigare inlägg.

Tack för rättelsen, intressant.

Att fotoindustrin bara använder en bråkdel idag mot tidigare lär inte spela stor roll då det fanns ett välfungerande återvinningssystem och mycket silver kom tillbaka den vägen.

Självklart har det betydelse. Om kanske det största användningsområdet för en råvara försvinner, har det självklart betydelse för värdet. Lägg därtill att silvret också slutat användas i mynt, vilket även det, också var ett stort användningsområde. Om merparten dessutom återvunnits (som du skriver) betyder det ju att mycket också kommit tillbaka i cirkulation.

Till silvrets försvar då, att andra användningsområden har uppstått istället.

Att silverförbrukningen skulle minska vid en lågkonjunktur är ju rätt men det drabbar många metaller och det mesta silvret kommer ju fram som biprodukter vid annan metallbrytning och de lär också drabbas av lågknjunktur och mindre silver skulle komma fram som bimetaller från gruvdrift av bla zink, tenn, bly mm.

Det är trots allt, det är en klen tröst, att efterfrågan minskar och andra råvaror som också faller i pris. Om man tror på det ekonomiska katastrofscenariot, är målet snarare att skydda sig mot prisfall.

Silvrets antibakteriella egenskaper gör att det finns i underkläder, strumpor, sportskläder mm då det effektivt förhindrar dålig lukt-finns även kylskåp med beläggning för att hindra illa lukt. Detta silver är så litet i var plagg att de inte återvinns.
Silvrets termiska egenskaper är överlägsna guldets.

Där har du andra användningsområden som exempel på ersättare för ovanstående. Frågan är om de motsvarar i omfattning och behov?

Att vara "född med silversked i munnen" betyder inte som många tror att man är född rik, utan att man är född med hälsan då man åt med silversked, den antibakteriella egenskapen hos silver är känd sedan länge.

Intressant.

Visste du att traditionen att man kastar ett mynt i en brunn för tur, ursprungligen kommer ifrån att man kastade ett silvermynt i en nygrävd brunn för att ta död på bakterier?

Centralbanker köper inte silver då det finns för lite och att det kräver stora utrymmen men likt ett tidigare inlägg så har jag någonstans läst att Kina samlar även på silver. Vilket iofs inte är anmärkningsvärt då dom samlar på sig ett stort antal metaller, däribland även sällsynta jordartsmetaller.

Det där tror jag faktiskt inte på. Hade centralbankerna velat få tag på silver, hade de nog fått det. En snabb överslagsräkning ger också följande. En enkilostacka finsilver med ett sportpris på 6190 kr motsvarar runt 88 kubikcentimeter. Ett valv på 50 kvadratmeter med en takhöjd på 2,5 meter har en volym på 125 kubikmeter. En kubikmeter motsvaras av 1´000´000 kubikcentimeter. Räknar vi då på det teoretiska silvervärdet som kunde förvaras på den 125 kubikmetrarna ser kalkylen ut såhär. 125 m3 x 1´000´0000 = 125´000´000 cm3 / 88 * 6190 = 8´792´613´636 kr. I ett pyttelitet valv motsvarande ett bankontors ryms alltså nästan nio miljarder i värde. Riksbanker har tillgång till enorma säkra valv.

Att det kanske inte är så praktiskt däremot kan nog istället vara en av orsakerna. Detta och att silver är betraktat som en råvara likt koppar, platina eller någon annan råvara, en annan orsak.

Kristensson, missförstå mig inte. Jag tror säkert vi kommer se högre silverpriser i framtiden. Skälet till tråden är att jag vill ha en diskussion baserad på fakta (positiv som negativ sådan). Det är att det enda sättet att fatta rationella beslut är att basera dem just på fakta.

Det finns också ett antal PM-buggs. Kommer inte ihåg vilken av dem, men det var en av de mest tongivande som brukar synas en del. En som i slutet av förra året, lovade dubblade eller rentutav troligen tredubblade priser i silver under första kvartalet i år. Hur det gick med det vet vi. Det var också sådant som gjorde att jag skapade den här tråden. En plats för saklig diskussion, argument och motargument.

Jag tror personligen inte heller en sekund på sådana uttalanden. Tror också att den typen av överoptimistiskt skitprat istället kan skada trovärdigheten för seriösa investerare och för ädelmetall som investering som helhet. Det är lite som att läsa rubrikerna över vilka aktier som är ”fyndköp” i ekonomitidningarna spalter, eller för all del, lyssna på bankernas rekommendationer. Det finns alltid en baktanke bakom dessa ”välmenande gratisråd”.

Skall ge ett argument för silvret. Ett tänkbart argument i vart fall. Dock inte enbart för silver utan liktydigt för guldet. De som argumenterar för att vi står inför en förestående monetär förtroendekris har tyvärr starka argument för att så mycket väl kan vara fallet. Inget är nytt ur ett historiskt perspektiv då detta inträffat många gånger tidigare.

En sak skiljer däremot situationen idag mot tidigare historiskt liknande händelser. Detta är omfattningen av missbruket i det ekonomiska systemet. Det är inte små skitvalutor som zimbabwedollar, jugoslaviska dinarer, eller ungerska pengő som missbruket sker idag. Det är istället valutor som dollar och euro som missbruket sker i.

En annan sak har också förändrats. Detta genom införandet av informationssamhället. När något väl inträffar går det fort. Informationen sprids sekundsnabbt och faller börserna, faller de som regel världen över. Reaktionen blir simultan då marknaden reagerar med flockinstinkt världen över. Marknadens aktörer kan jämföras med fiskstim som kvickt simmar åt det ena eller andra hållet. Tänk då att alla världens fiskar samtidigt fick en signal att röra sig åt ett specifikt håll. Då förstår man snabbt att det är stora rörelser vi talar om. När den monetära krasch då, som så många idag säger slutligen blir oundviklig (om den blir det). När den väl då inträffar kommer den att ske på bred front och gå fort, ruskigt fort.

Vad som då kan hända, är att både guldet och silvret drivs upp i en desperat flykt från traditionella fiat-valutor under en kort period. Här kan silvrets monetära historia som värde i valutor vara till silvrets fördel.

Kolla 1:23 in i filmen så förstår du vad jag menar.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: måndag 16, juli 2012, 09:03:54 »

...När den monetära krasch då, som så många idag säger slutligen blir oundviklig (om den blir det). När den väl då inträffar kommer den att ske på bred front och gå fort, ruskigt fort.

Vad som då kan hända, är att både guldet och silvret drivs upp i en desperat flykt från traditionella fiat-valutor under en kort period. Här kan silvrets monetära historia som värde i valutor vara till silvrets fördel.

Varför tror du att silver har en historisk fördel? Är den någon av metallerna som har en historia som värdebevarare i kristid så är det väl guldet? Skulle valutasystemen krascha så antingen dyker ett nytt system upp och då troligtvis kopplat till guld, alternativt blir det anarki och då blir det de stora massorna som styr värdet. Om du frågar den genomsnittlige världsmedborgaren vad han föredrar så misstänker jag att guld har högre status än silver som värdebevarare.

Frågan är mer hypotetisk ställd eftersom både guld och silver kommer att vara gynnat i detta senario som vi för övrigt får hoppas inte blir verklighet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: måndag 16, juli 2012, 14:39:10 »

...När den monetära krasch då, som så många idag säger slutligen blir oundviklig (om den blir det). När den väl då inträffar kommer den att ske på bred front och gå fort, ruskigt fort.

Varför tror du att silver har en historisk fördel? Är den någon av metallerna som har en historia som värdebevarare i kristid så är det väl guldet? Skulle valutasystemen krascha så antingen dyker ett nytt system upp och då troligtvis kopplat till guld, alternativt blir det anarki och då blir det de stora massorna som styr värdet. Om du frågar den genomsnittlige världsmedborgaren vad han föredrar så misstänker jag att guld har högre status än silver som värdebevarare.

Frågan är mer hypotetisk ställd eftersom både guld och silver kommer att vara gynnat i detta senario som vi för övrigt får hoppas inte blir verklighet.

Du måste läsa vad jag skrev. Jag skrev "Ett tänkbart argument i vart fall. Dock inte enbart för silver utan liktydigt för guldet".

Visst, guldet är mer betraktat som en värdebevarare, men även silvret har en lång monetär historia. Silver har funnits i mynt sedan vikingatiden. På många sedlar förr i tiden, stod det att de kunde läsas in mot silver. Det var alltså inte bara guld sedlar kunde lösas in mot.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: måndag 16, juli 2012, 17:06:42 »

Du måste läsa vad jag skrev. Jag skrev "Ett tänkbart argument i vart fall. Dock inte enbart för silver utan liktydigt för guldet".

Visst, guldet är mer betraktat som en värdebevarare, men även silvret har en lång monetär historia. Silver har funnits i mynt sedan vikingatiden. På många sedlar förr i tiden, stod det att de kunde läsas in mot silver. Det var alltså inte bara guld sedlar kunde lösas in mot.

Ok då är jag med på ditt resonemang. Angående silvermynt under vikingatiden så hade Sverige från början silvermyntfot då det guld man hade i första hand användes för internationell handel.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:22:10 »
Papperspengar är ju trots allt ett bekvämt sätt att bära med sig o betala med jm fört med guld/silvermynt.
Kan tänka mig att med alla de tryckta fiat som finns idag så skulle man "enkelt" värdera upp guld sådär 100ggr så simsalabim så hade man gulduppbackning för 100ggr så mycket fiat.
Vi styrs ju trots allt av politiker så vari ligger problemet med en uppvärdering av tex. guld

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #23 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:34:13 »
Åbama - det där med silvermynt i brunnen var nytt för mig.
Många intresanta för o nackdelar med resp Guld/Silver som kommer fram här.
I solpaneler finns det mycket silver och detta kommer säkert att återvinnas men med en livslängd på 25 år så är vi närmare 2040 innan något kommer tillbaka därifrån.
Mobiltelefoner är en annan intressant produkt, fler o fler företag samlar in mobiltelefoner
Varför? - Jo det finns mer guld i en mobiltelefon i förhållande till vikt än vad många miningbolag i dag har i marken. Guld ut en mobil återvinns lättare än att bryta massa berg för att få fram guld.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 16, juli 2012, 22:45:11 »
Papperspengar är ju trots allt ett bekvämt sätt att bära med sig o betala med jm fört med guld/silvermynt.
Kan tänka mig att med alla de tryckta fiat som finns idag så skulle man "enkelt" värdera upp guld sådär 100ggr så simsalabim så hade man gulduppbackning för 100ggr så mycket fiat.
Vi styrs ju trots allt av politiker så vari ligger problemet med en uppvärdering av tex. guld

Papperspengar eller för den delen digitala pengar kopplade till kort, är oändligt mycket mer praktiska, än mynt i guld och silver för daglig handel. Skulle större valörer göras av mynt motsvarande vår gamla 5-, 10-, och 20-krona i guld för att användas i daglig cirkulation, skulle förfalskningarna öka något enormt.

Tanken att vi skulle börja använda guld- och silvermynt till vardags ser i vart fall jag därför som högt osannolik. En guldmyntfot lär också i så fall komma under galgen från all världens politiker. Personligen tror jag vi lär se en krasch först.
« Senast ändrad: måndag 16, juli 2012, 22:47:36 av Åbama »

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: måndag 16, juli 2012, 23:38:11 »

Till och börja med så innebär en gulduppbackning att man tar ifrån politiker och centralbanker en kontrollmöjligheten och det sitter nog hårt inne. Sen kan inte värdet av guld manipuleras så lättvindigt. Värdet av guld är mer eller mindre konstant så att uppvärdera guld 100 gånger är samma sak som att skapa en enorm inflation i fiat värde.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 16, juli 2012, 23:46:32 »

Papperspengar eller för den delen digitala pengar kopplade till kort, är oändligt mycket mer praktiska, än mynt i guld och silver för daglig handel. Skulle större valörer göras av mynt motsvarande vår gamla 5-, 10-, och 20-krona i guld för att användas i daglig cirkulation, skulle förfalskningarna öka något enormt.

Tanken att vi skulle börja använda guld- och silvermynt till vardags ser i vart fall jag därför som högt osannolik. En guldmyntfot lär också i så fall komma under galgen från all världens politiker. Personligen tror jag vi lär se en krasch först.

Jag håller med. Man behöver inte gå tillbaka till 1800-talet bara för att man önskar en sund ekonomi. Kort och andra digitala pengar förenklar mycket i samhället. Problemet ligger heller inte där utan i systemet bakom.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #27 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 00:15:36 »

Till och börja med så innebär en gulduppbackning att man tar ifrån politiker och centralbanker en kontrollmöjligheten och det sitter nog hårt inne. Sen kan inte värdet av guld manipuleras så lättvindigt. Värdet av guld är mer eller mindre konstant så att uppvärdera guld 100 gånger är samma sak som att skapa en enorm inflation i fiat värde.

Inflationen är redan ett faktum och har varit så under lång tid. Ta silverinnehållet i våra svenska mynt exempelvis. 1942 blev 1- och 2-kronorna lättare och fick halverat silverinnehåll. Metallvärdet skulle annars efter ett tag vida överstigit det nominella värdet. 1968 togs silvret bort helt ur enkronor och titta på vad man får för en 40-procentig enkrona idag. Läste någonstans att när riksbanken avskaffade 50-öringen, fick man mer än 50 öre styck för mynten som såldes som skrot för 50-öringarna med kopparinnehåll (se bild).

Skulle vi få se en återgång till guldmyntfot, vore det just under extrema förhållanden, troligen infört i någon ny valuta. Tror personligen vi får se en rejäl krasch före något sådant inträffar. Säga vad man vill om guldet och silvret. Att silver är en volatil råvara osv. Inflation är samtidigt en dold skatt och båda ädelmetallerna har varit en hedge mot inflation under lång tid och lär nog så förbli.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #28 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 02:23:23 »
Det jag läste om 50-öringen var att just den legeringen myntet innehåller passade exact för någon tillämpning i Kina och att dom därför betalade drygt 50 öre för varje mynt.

Detta blev dock senare avfärdat som en form av skröna, allt enligt husorganet GP, Göteborgs Posten.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #29 skrivet: tisdag 17, juli 2012, 11:09:22 »
Tror till och med att det var ett aprilskämt. Riksbanken gick ut och dementerade att så var fallet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KINA by Hodja
Idag kl. 00:48

32 stk postfriska frimärken by zodiac
Igår kl. 18:05

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by JL_GBG
Igår kl. 14:23

Swedbank krasch by pennypacker
Igår kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
torsdag 24, april 2025, 17:32:19