Författare Ämne: Erfarenheter av facket  (läst 18901 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Erfarenheter av facket
« Svar #15 skrivet: torsdag 12, juli 2012, 23:48:35 »
Jag är med i facket, unionen och det verkar mest vara en klubb för inbördes beundran där man skor sig med "lättsamma" dagar.
Får bla annat en medlemstidning som bla för fram hur bedrövligt gruvarbetare har det i tex Nicaragua. Hur intressant är det ??
Man skjuter långt över målet att vara en organisation som tar tillvara medlemmarnas intressen på det  lokala planet.
Men vi ska inte glömma att vi själva har valt in de som sitter i facket, så hur smarta är vi själva egentligen.
Hörde ett uttalende från en representant: "varför styras av idioter när man kan vara en själv"

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #16 skrivet: fredag 13, juli 2012, 11:27:08 »
Jag är med i facket (Sveriges Ingenjörer). Tycker att jag har fått bra hjälp när jag har haft frågor.

Är inte emot fackföreningar så länge de bygger på frivillighet. Men tyvärr har fackföreningar specialprivilegier som gör att man är i stort underläge som icke-facklig. Man hamnar lätt utanför när företagen och facket gör upp (som de måste göra enligt MBL).

Därför är det inte helt frivilligt att vara med i facket. Som tur är så är Sveriges Ingenjörer ett fackförbund som har låg medlemsavgift, billig a-kassa (inkl "inkomstförsäkring") och inte är så stridslystna.

Utloggad bettan34

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: lördag 21, juli 2012, 09:31:35 »
Läste om detta forum och har just nu ett stort problem med IF-metall

Vi är utanför metalls avtalsområde och metall håller på och motarbetar oss och anmäler att vi gör jobb inom deras avtalsområde

Personen som djävlas med oss är ett skyddsombud och hör och häpna SKALL MOTARBETA BLAND ANNAT MOBBNING inom IF-metalls medlemmar.

Personen håller på och ställer in sig fjäskar in sig i gruppen och sprider ut rykten om personer i syfte att svärta ner oss

Denna person beter sig precis som en HALLIK i IF-metalls namn fjäskar och sedan snackar han skit bakom ryggen och sedan dessutom spelar han ängel som räddaren i mobbing situationer bland sina egna medlemmar. Riktig dubbelnatur och inkompetent med en jättkäft

METALL I MITT TYCKE ÄR EN riktigt korrumperad skit organisation som enbart säljer sig för pengar för sin egen vinning födkrok för inkompetenta och lata personer där skitsnack och luft och en hög medlemsavg enbart ger luft och svek för för valutan

Utloggad vAx

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #18 skrivet: torsdag 02, augusti 2012, 22:52:34 »
min enda riktiga erfarenhet av facket förutom att betala avgifter till dem är när jag för ett antal år sedan hamna i konflikt med min dåvarande arbetsgivare efter jag hade sagt upp mig.

Jag var hyfsat färsk på arbetsmarknaden och flaggade till min dåvarande arbetsgivare att jag tänkte säga upp mig inom en snar framtid, tänkte naivt att det var det rätta att göra så de kunde leta efter en ersättare och ge de lite tid för överlämning och liknande men när jag väl faktiskt sade upp mig så ansåg människan att det hade jag redan gjort och jag fick mer eller mindre gå på dagen, det kanske ska nämnas att jag sade upp mig skriftligen den sista nov och arbetsgivare hade ingen lust att betala för de röda dagar i december.

Jag hörde då av mig till facket (htf), de höll visserligen med mig om att det var fel men de gjorde inte ett smack för hjälpa mig det handla väl bara om en halv månadslön och det var inte värt besväret enligt deras mening. så hädanefter nästa gång jag ska byta jobb så ska jag begära semester och så fort den börjar så lämnar jag in min avskedsansökan.

Jag bad htf att fara åt pipsvängen och var inte fackligt ansluten på ett par år men nu är jag det (inte htf) mest på grund av aea och inkomstförsäkringen och allmänna försäkringar, själva facket ger jag inte mycket för och tror inte de kommer vara speciellt mycket stöd om jag skulle behöva det.

Utloggad bettan34

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #19 skrivet: lördag 04, augusti 2012, 08:51:14 »
Som du säger kan försäkringarna vara vara mer förmånliga i vissa fack och därmed göra det mer förmånligt att vara med i vissa än andra.
Om man jämför det man får för medlemsavgiften, denna jämförelse är möjlig att göra på nätet fack mot fack. Då ser man även att tyvärr  att IF inte ligger ligger i det absoluta toppskiktet när det gäller försäkringar i förhållande till den höga medlemsavgiften.
Tyvärr är det även som du säger att alla fack mer eller mindre utgör en karriärbrygga för mindre kompetent folk. Nej avskaffa facken och lägg utredningarna på en speciell AD domstol som hjälper oberoende fackområde då försvinner partiskheten och rättskipningen hamnar under domstol och rättskunnigt folk. Som det nu är finns en partiskhet beroende på politikbundenhet eller en ovilja att hamna i konflikt med AG. Det går inte och komma i från denna fakta.
Man förstår de otaliga fall när man studerar nätet de gånger fackliga skyddsombud har varit inblandade att lösa konflikter på arbetsplatsen. Allt försvinner ut i sanden det beror på att skyddsombuden som skall lösa konflikten antigen är partiska eller har nära relation med AG och får även förmåner via dem.       

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #20 skrivet: söndag 17, mars 2013, 09:15:41 »
Då var det dags igen...

"Nej är IF Metalls svar på det avtalsförslag som presenterats av de opartiska ordförandena, opo. Förslaget var ett treårigt avtal med ett sammanlagt avtalsvärde på sex procent.

– Ska det över huvud taget vara möjligt att diskutera ett längre avtal krävs rejäla ökningar av lönenivån och förbättringar av allmänna villkor, säger IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.

Förslaget till treårigt avtal innebar ett avtalsvärde om 6 procent inklusive 0,5 procent för arbetstidsförkortning. Förslaget till avtalsperiod var den 1 april 2013 till och med den 31 mars 2016.

– Förutom rejäla ökningar av lönenivån kräver ett kommande avtal att vårt jämställdhetskrav om en utbyggnad av föräldralönen från fem till sex månader är tillgodosett, säger Anders Ferbe.

Även de andra fackförbunden inom industrin, Livs, GS, Unionen och Sveriges ingenjörer avvisar opos avtalsförslag."

Det är ju bara till att höja priset (ett faktiskt argument jag fått från IF Metall)! Med export av mestadels egentillverkade produkter innehållande stor del insatsvaror tillverkade i Sverige tror jag absolut det är rätt väg att gå  ;). Den som vill veta hur jag löst detta kan skicka ett pm.

Jag drar dock slutsatsen att fackförbundet (och antagligen arb.giv.org är väl medvetna om att Sverige inte har deflation utan motsatsen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal