Författare Ämne: MMT: lite att läsa  (läst 1511 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
MMT: lite att läsa
« skrivet: torsdag 06, juni 2019, 21:24:38 »
”Den som söker han letar”, jag menar ”skall finna”.

Jag nämnde ju i en annan tråd min syn att MMT (i någon form) sannolikt är det störst hotet mot ett kommande moon shoot för guldet. Men MMT är ett slingrigt begrepp med många olika inkarnationer så jag påstår mig absolut inte ha någon större koll (snarare tvärtom) på MMT annat än en gnagande magkänsla att det är där vi kommer att hamna eftersom våra politiker med osviklig precision konsekvent misslyckas med att lösa problemen på något annat sätt.

Så jag googlade frenetiskt en stund och hittade plötsligt följande. Jag har läst Kevin Muir (the Macro Tourist) tidigare men det är inte någon jag följer regelbundet. Men detta passade perfekt med vad jag letade efter. Missa inte att han i slutet av den första och tredje artikeln har en lista av relevanta MMT-referenser och artiklar. Jag har läst hans tre artiklar nu, men ännu inte hans referenser.

Varm rekommendation, väl värt tiden att tugga igenom.

https://www.themacrotourist.com/posts/2019/01/23/mmt/

https://www.themacrotourist.com/posts/2019/04/23/mmt1/

https://www.themacrotourist.com/posts/2019/04/24/mmt2/

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 439
  • Affärsomdömen: 8
SV: MMT: lite att läsa
« Svar #1 skrivet: torsdag 06, juni 2019, 21:45:34 »

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 171
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 08, juni 2019, 15:53:57 »
Tack. Skall tugga mig igenom dessa nån gång framöver.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #3 skrivet: söndag 09, juni 2019, 00:35:03 »
Som jag ser det är MMT bara en variation på ett gammalt tema av olika typer av riksbankernas pengaskapande.

Helikopterpengar bygger på samma idé, staten skapar pengar ur intet som sedan på något sätt skall ut i cirkulation.
När det gäller helikopterpengar delar staten ut pengarna till medborgarna som sedan använder dem till privat konsumtion.
När man istället använder termen "Modern monetary theory" skickas pengarna ut i cirkulation genom att staten använder dem för att finansiera sina projekt.

Ur inflationssynpunkt spelar det ingen roll om det är privat eller statlig konsumtion som distribuerar nyskapade pengar,
centralbankscheferna har uppnått sitt mål i båda fallen. En centralbankschef vänder helt enkelt kappan efter vinden
och använder den metod som för tillfället har störst stöd hos befolkningen.

När höger-vänster-pendeln svänger till höger ser man till använda helikopterpengar eftersom privat konsumtion enklast kan motiveras.
När pendeln istället svänger till vänster kör man MMT eftersom statliga projekt har folkets stöd.

Enda lilla skillnaden mellan helikopterpengar och MMT är väl möjligen att helikopterpengar brukar ses som en sista utväg,
medan MMT är mer "normalfallet". Fast MMT är nog egentligen också en sista utväg även om det inte framställs så.

Har svårt att se varför MMT skulle vara ett hot mot en moon shot för guldet?
Tycker MMT låter som ett recept på hur man får farligt hög prisinflation.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 09, juni 2019, 10:58:22 »
Som jag ser det är MMT bara en variation på ett gammalt tema av olika typer av riksbankernas pengaskapande.

Helikopterpengar bygger på samma idé, staten skapar pengar ur intet som sedan på något sätt skall ut i cirkulation.
När det gäller helikopterpengar delar staten ut pengarna till medborgarna som sedan använder dem till privat konsumtion.
När man istället använder termen "Modern monetary theory" skickas pengarna ut i cirkulation genom att staten använder dem för att finansiera sina projekt.
...
Enda lilla skillnaden mellan helikopterpengar och MMT är väl möjligen att helikopterpengar brukar ses som en sista utväg, medan MMT är mer "normalfallet". Fast MMT är nog egentligen också en sista utväg även om det inte framställs så.

Har svårt att se varför MMT skulle vara ett hot mot en moon shot för guldet?
Tycker MMT låter som ett recept på hur man får farligt hög prisinflation.
Vi är fullständigt överens (möjligtvis så när som på att det låter som att du lite sätter likhetstecken mellan "riksbank" och "stat", vilket för mig är helt olika saker). "Helikopterpengar" är även i mina ögon en form av MMT. Vad gäller moon shot eller ej så är min tes i princip följande:

Det som kommer att trigga ett skott mot månen är i grund och botten att "man" förlorar förtroendet för att världens stater kommer att lyckas reda ut problemen (guldpriset är negativt korrelerat mot förtroendet för världens finansiella system). När förtroendet slutligt gått förlorat så lämnar man skeppet, och i detta fall betyder det sälj fiat köp annat, ffa guld. Vad är då "problemet" som inte reds ut? I första varvet av den pågående krisen så var det till stor del för hög belåning inom den privata sektorn och i korthet innebar lösningen att en massa skulder flyttades över på den statliga balansräkningen. När det akuta problemet var löst kunde man återgå till att knarka TV-serier och inbilla sig att allt var ok igen, trots att det inte är det (man lyssnar på det man vill höra).

I nästa varv av krisen så är oron att staterna kommer att förlora kontrollen över sina skulder och drunkna i ett hyperinflationsträsk (eftersom de måste erbjuda högre och högre räntor för att lyckas sälja sina statsobligationer). Med MMT så förändras detta fullständigt eftersom det inte längre behövs någon räntehöjning för att sälja en stadsobligation när man som stat istället direkt trycker pengar. Detta innebär även att hela den statliga skuldproblematiken upphör (när man kan trycka pengar direkt så är det bara att trycka och betala av lånen...problemet löst).

Självklart har du rätt i att detta på sikt kommer att leda till prisinflation och urholkning av värdet på fiatvalutan. Men inte direkt.

Det som först kommer att hända är att folk drar en suck av lättnad över att våra kloka och insiktsfulla ledare har lyckats navigera ut ur hörnet vi var kollektivt inmålade i och därmed har räddat oss alla. Världen vill bli bedragen och det folk vill höra är att "det kommer att ordna sig". Så när MMT presenteras som lösningen som kommer att rädda oss så kommer 999 av 1000 personer att dra en suck av lättnad och gå tillbaka till att titta på TV-serier via nätet. En person av 1000 kommer att tänka att "men va f-n? det där kommer ju inte att funka i längden, det kommer ju att leda till prisinflation". Sedan går han och köper lite mer guld och väntar på att det brakar ihop.

Förutsättningen för att MMT skall fungera är att den som trycker pengarna exakt lyckas moderera tryckandet så att det motsvarar ekonomins expansion och därmed inte skapar inflation. Detta kommer givetvis att misslyckas, det finns såvitt jag vet noll exempel på stater som inte tryckt för mycket pengar när de haft möjligheten. Men det kommer att ta tid innan det är uppenbart för de flesta att det misslyckas.

Därför så tror jag att MMT riskerar att fördröja, inte förhindra, guldets moon shot.

Utloggad morotspinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #5 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 15:04:50 »
Dom pratar guld i dagens börslunch. Där nämns mmt som trigger för att guld ska sticka iväg på uppsidan. Värt att kika på

https://www.youtube.com/watch?v=XzTWJBO6uo0

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: lördag 15, juni 2019, 15:27:28 »
Dom pratar guld i dagens börslunch. Där nämns mmt som trigger för att guld ska sticka iväg på uppsidan. Värt att kika på
https://www.youtube.com/watch?v=XzTWJBO6uo0
Jag tror att de har fel.

Inte för att jag invänder mot det fundamentala resonemanget som Eric och Anna för fram (det stämmer väl med min egen uppfattning) utan för att de bara tittar på det fundamentala resonemanget och helt ignorerar psykologiska aspekter.

Om (när) MMT införs så kommer det att behöva en sales pitch. Pitchen kommer att vara att MMT är räddningen och att bara vi inför MMT så kommer allt att ordna sig (men annars kommer det att gå åt päppelfjäll). ”Det kommer att ordna sig” i kombination med att MMT kommer att innebära låga räntor för evigt = risk on. Risk on betyder att pengarna i första hand hamnar på börsen.

MMT innebär absolut ett skott i skrovet på obligationsmarknaden, men utan ”risk off” så kommer obligationspengarna initialt att snarare gå till börsen än guld.

Min syn att ett införande av MMT skulle senarelägga ett moon shot för guld kvarstår.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: lördag 15, juni 2019, 16:09:55 »
Psykologin är mycket viktig, och mediepropaganda kommer användas för att tvinga fram förändringar.

Mainstreammedia kommer inte tillstå att man "skapar pengar", det är istället en "expansiv penningpolitik" med "nödvändiga förändringar" som införs.
Stefan Ingves kommer kunna föra en monolog i media utan en enda kritisk fråga från mainstreammedia inklusive liberala ledarsidor eller public service.

Besluten kommer så långt det är möjligt tas av riksbanken istället för av riksdagen för att undvika publicitet, ungefär som under novemberrevolutionen.

ALLT kommer göras för att försöka senarelägga ett moon shot för guld.

Tror dock inte att de lyckas, eftersom när åtgärdena vidtas kommer marknaderna redan ha fallit brant och investerarna har mindre förtroende för det ekonomiska läget.
Folk i allmänhet går att hålla ovetande, men de investerare som hanterar stora värden kan förväntas ha lite mer kunskap än så.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: lördag 15, juni 2019, 22:03:12 »

Det gäller att nå ut även till den unga generationen.

« Senast ändrad: lördag 15, juni 2019, 22:05:28 av grinne »

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 341
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #9 skrivet: lördag 15, juni 2019, 22:56:06 »
Det är nästan genant att läsa de mail son jag får från universitetet genom gamla REG. Lovar trygga jobb i offentligvsektor. Allt frontat av pop-ikoner som pushar för mässor. Att man kommer att expandera offentlig sektor visste nog de flesta redan men att det skulle vara så syndiskt som det porträtteras är inte hederligt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goderafton alla samlare by Mange
Idag kl. 00:52

Guldmynt köpes by Lassiter
Igår kl. 22:52

Bankfack/Värdefack? by Tyr
Igår kl. 19:04

Aktuella moms- och skatteregler 2019 by Birka
Igår kl. 18:29

Europa - Hur har dom/vi det by I_am_mine
onsdag 04, december 2019, 20:36:11

Miniatyrmynt, info? 2 x 50 peso och 1 x portugisisk/brasiliansk 960 Réis by sff123
onsdag 04, december 2019, 16:46:28

Varför olika pris? by sff123
onsdag 04, december 2019, 09:53:25

Bad jokes. by I_am_mine
tisdag 03, december 2019, 20:02:39

Guld säljes (Uppdaterad) by Carambola
måndag 02, december 2019, 15:11:10

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Lassiter
måndag 02, december 2019, 07:41:24

Ny här (Arte_2) by Kungsleden
söndag 01, december 2019, 22:22:54

För den som behöver vatten på sin kvarn 😉 by Frassekatt