Författare Ämne: Köp guldmynt av mynthandlare  (läst 13255 gånger)

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 131
  • Affärsomdömen: 23
Köp guldmynt av mynthandlare
« skrivet: fredag 04, januari 2019, 21:38:53 »
Är intresserad att investera i form av guld, och har köpt på Tavex och libertysilver några gånger.
I lokala tidningen såg jag en mynthandlare som köper guldmynt, skickade en meddelande om han även säljer, han svarade ja.
Frågan är om det är fördelaktig att köpa guld av honom direkt eller via tavex eller LS rent prismässigt?
Jag har hittils köpt bara Kanada maple leaf och Danska 10-20 kronor och helst skulle äga bara likadana mynten, vet dock inte värför riktigt, kanske att jag litar på mer mynt som jag känner :)
Har funderat också att köpa från den här forumet, silver och guldmynt men vet inte riktigt om man kan lita på här heller?
Jag är nog kanska lätt att lura på då jag är novis vad gäller gold.
En fråga till, kan man beställa guld som REK till Poste restante?
« Senast ändrad: tisdag 06, augusti 2019, 19:18:12 av Lassiter »

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: Köp guldmynt av mynthandlare
« Svar #1 skrivet: fredag 04, januari 2019, 22:07:30 »
Hejsan,
Välkommen till forumet

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #2 skrivet: fredag 04, januari 2019, 22:20:47 »
Istället för att räkna upp alla jag anser att man kan lita på säger jag istället; köp inte på Ebay eller Tradera,
Välkommen hit!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: fredag 04, januari 2019, 22:29:12 »
Hej och välkommen!

Jag är för att handla av lokala mynthandlare, även om det kostar ett par kronor mer än från Tavex eller liknande. Det bästa är väl helt enkelt att jämföra priset...

Forumet har så här längt ett fantastiskt track record vad gäller lyckade affärer där båda parter är nöjda, så även om du börjar handla av en lokal mynthandel så tror jag säkert att du kommer att handla på forumet med tiden.

Vad gäller rek till poste restante så har jag dessvärre ingen aning, men det är en intressant fråga så dela gärna med dig av resultatet när du har det.

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #4 skrivet: fredag 04, januari 2019, 22:31:46 »
Hej! Välkommen hit :)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #5 skrivet: lördag 05, januari 2019, 00:00:08 »
Jag har en mynthandlare som i princip aldrig har något att sälja eller aldrig är hemma och jobbar, kanske för att jag inte vill betala premium men visst har han sålt både silver och guld till mig vid tillfälle.
Han säger alltid "ja dessa har jag köpt dyrt" eller "jag tror priset kommer gå upp"

I regel köper dom bara under spot så är man där en dag då dom vill få pengarna att rulla så kan man få ett bra pris långt under tavex.

Jag handlar mer än gärna från forumet och har aldrig köpt något fake men nojig som jag är så har jag också köpt en Sigma PMV för att vara helt säker.

Jag tycker det är oerhört viktigt att vi har forumet för att ta bort mellanhanden som alltid vill tjäna 5-10% på varje handel.

Och som birka säger, undvik Tradera och E-bay för allt du inte har stenkoll på.

Välkommen till forumet

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: lördag 05, januari 2019, 00:09:05 »
Välkommen!

Jag tycker det är oerhört viktigt att vi har forumet för att ta bort mellanhanden som alltid vill tjäna 5-10% på varje handel.

Jag är av samma åsikt. Däremot har jag ej ännu köpt via forumet, vilket beror på att jag värderar anonymitet väldigt högt. Vet ej hur jag ska bli bekväm med att släppa anonymiteten.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: lördag 05, januari 2019, 00:30:49 »
Välkommen!

Jag är av samma åsikt. Däremot har jag ej ännu köpt via forumet, vilket beror på att jag värderar anonymitet väldigt högt. Vet ej hur jag ska bli bekväm med att släppa anonymiteten.

Jag förstår dilemmat, enda alternativet egentligen är att träffas anonymt och betala kontant, tyvärr inte så enkelt eller önskvärt vid större belopp.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #8 skrivet: lördag 05, januari 2019, 09:31:22 »
Välkommen!

Är inget större problem skicka värdeförsändelsen om du köper privat via någon du känner och litar på :)

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 05, januari 2019, 11:04:14 »
Fick svar av min mynthandlare att han tar 5% på spotpris av bullionmynt. Blir nog mer köp här på forumet som någon sa tidigare. 😀

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #10 skrivet: lördag 05, januari 2019, 17:02:20 »
Jag har en mynthandlare som i princip aldrig har något att sälja eller aldrig är hemma och jobbar, kanske för att jag inte vill betala premium men visst har han sålt både silver och guld till mig vid tillfälle.
Han säger alltid "ja dessa har jag köpt dyrt" eller "jag tror priset kommer gå upp"

I regel köper dom bara under spot så är man där en dag då dom vill få pengarna att rulla så kan man få ett bra pris långt under tavex.

Jag handlar mer än gärna från forumet och har aldrig köpt något fake men nojig som jag är så har jag också köpt en Sigma PMV för att vara helt säker.

Välkommen till forumet

I princip tror jag mig förstå dig även om några frågor hopar sig.

Du har haft en dålig erfarenhet av en mynthandlare (trots att du köpt mynt långt under tavex pris?) och retar dig på att denne tjänar pengar på sina affärer. Ok så långt, skulle jag försöka av någon anledning säga emot så skulle det förmodligen resultera i att det blir en principsak och göra att du aldrig mer handlar av mynthandlare, så det låter jag bli.. ;)

Men var dra gränsen, är det tex bara ok att handla av privatpersoner så länge de inte gör sina affärer för att tjäna pengar på dem - och, vad är det för skillnad att handla av utländska näthandlare (som tex Goldsilver.be, som knappast bedriver ideell verksamhet) eller en svensk mynthandlare?

Jag bara undrar...

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 05, januari 2019, 21:56:24 »

Välkommen till forumet

I princip tror jag mig förstå dig även om några frågor hopar sig.

Du har haft en dålig erfarenhet av en mynthandlare (trots att du köpt mynt långt under tavex pris?) och retar dig på att denne tjänar pengar på sina affärer. Ok så långt, skulle jag försöka av någon anledning säga emot så skulle det förmodligen resultera i att det blir en principsak och göra att du aldrig mer handlar av mynthandlare, så det låter jag bli.. ;)

Men var dra gränsen, är det tex bara ok att handla av privatpersoner så länge de inte gör sina affärer för att tjäna pengar på dem - och, vad är det för skillnad att handla av utländska näthandlare (som tex Goldsilver.be, som knappast bedriver ideell verksamhet) eller en svensk mynthandlare?

Jag bara undrar...

Nä jag handlar mer än gärna av min mynthandlare så du har missförstått mig, klart dom ska tjäna pengar på sin verksamhet, annars hade den ju inte funnits..

Däremot handlar jag inte av vare sig tavex eller libertysilver som jag vet att många gör här för jag tycker att dom är för dyra, då föredrar jag forumet.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #12 skrivet: lördag 05, januari 2019, 22:28:15 »
Fair enough och jag kan hålla med om att Liberty silver och Tavex har höga påslag på framför allt en del mynt. Trots allt tur att de hittar köpare så de får vara kvar på en marknad som snarare behöver fler aktörer än färre.

Inloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: lördag 05, januari 2019, 22:51:36 »
Vad är normal påslag över spot för en mynthandlare?
Tänkte erbujuda min handlare att om det finns bullionmynt att sälja på spotpris är jag intresserad i framtiden, finns det nån möjlighet där?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: lördag 05, januari 2019, 22:59:29 »
Vad är normal påslag över spot för en mynthandlare?
Tänkte erbujuda min handlare att om det finns bullionmynt att sälja på spotpris är jag intresserad i framtiden, finns det nån möjlighet där?

Jag har bara erfarenhet från min lokala och han brukar köpa guld för ca 5% under spot och sälja från spot och uppåt beroende på vad det är

Vad gäller silver så blir det ett momspåslag så det är inte ens värt att tänka tanken annat än för Svenska silvermynt

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane