Författare Ämne: Köpa ädelmetall på ebay  (läst 26570 gånger)

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
SV: Köpa ädelmetall på ebay
« Svar #15 skrivet: torsdag 13, september 2012, 21:28:26 »
Antingen har de inte fyllt kvoten eller så har de varit slarviga med att lägga upp annonsen. Vet att man kan exkludera länder när man lägger upp annonser på Ebay.

Vore jag du skulle jag ta kontakt med säljaren och kolla vad som gäller, då har du fakta innan du lägger något bud.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: fredag 14, september 2012, 15:31:57 »
Antingen har de inte fyllt kvoten eller så har de varit slarviga med att lägga upp annonsen. Vet att man kan exkludera länder när man lägger upp annonser på Ebay.

Vore jag du skulle jag ta kontakt med säljaren och kolla vad som gäller, då har du fakta innan du lägger något bud.

Bra idé. Ska göra det. Tänkte inte på det. Hissen går ju inte ända upp ibland........

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: fredag 14, september 2012, 22:55:02 »
Är hur säkert som helst att handla från ebay.se köpte nyss en lunar dragon 2012 för drygt 500 kr inklusive frakt, säljaren har drygt 16.000 omdömen och man betalar via paypal. Myntet levererades inom 7-8 dagar hos mitt närmaste postombud. Gällande kvoten, jag citerar ebay.se
"Uppskatta importskatt:När du köper en artikel inom EU tillkommer inga extra kostnader för tull, skatt eller moms."
« Senast ändrad: fredag 14, september 2012, 23:16:28 av moonlight81 »

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
« Svar #18 skrivet: lördag 15, september 2012, 08:48:26 »
Är hur säkert som helst att handla från ebay.se köpte nyss en lunar dragon 2012 för drygt 500 kr inklusive frakt, säljaren har drygt 16.000 omdömen och man betalar via paypal. Myntet levererades inom 7-8 dagar hos mitt närmaste postombud. Gällande kvoten, jag citerar ebay.se
"Uppskatta importskatt:När du köper en artikel inom EU tillkommer inga extra kostnader för tull, skatt eller moms."

Nja, för att vara petig så gäller väl det där citatet de generella handelsreglerna inom EU. Det har inget med den enskilda handlarens kvot att göra.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #19 skrivet: lördag 15, september 2012, 16:50:55 »

Nja, för att vara petig så gäller väl det där citatet de generella handelsreglerna inom EU. Det har inget med den enskilda handlarens kvot att göra.

Men gäller inte kvoterna bara online butikerna som ex. silber werte. Silberstars vet jag har en onlinebutik oxå men han jag köpte av verkar bara sälja via ebay, även om kvoten gäller för dom tar det nog ett tag att nå upp till 100000 euro, så många svenskar handlar inte där  ;)

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
« Svar #20 skrivet: måndag 24, september 2012, 03:32:57 »
Köpt silver ifrån flera Tyska affärer genom Ebay, enkelt sätt att komma förbi kvoten och inte haft några problem med det o brukar ta fyra dagar.

Angående Ebay.se så är det ju bara en front för dom riktiga Ebay's och längst ner i vänstra hörnet finns en länk så att man kommer till original annonsen. Har inte köpt genom .se utan bara handlar direkt från originalet då .se inte visar i närheten av allt man söker på ändå vilket gör att man missar saker.

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
« Svar #21 skrivet: måndag 24, september 2012, 06:51:51 »
Köpt silver ifrån flera Tyska affärer genom Ebay, enkelt sätt att komma förbi kvoten och inte haft några problem med det o brukar ta fyra dagar.

Förstår inte, kan du förklara?
Jag förstår inte hur att sälja via eBay skulle vara ett sätt att kringgå kvoten? Det handlar väl om samma juridiska person som säljer och därmed samma totalkvot, samma böcker, samma momsredovisning osv osv som omfattas av kvoten?

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
« Svar #22 skrivet: måndag 24, september 2012, 15:40:01 »
Förstår inte, kan du förklara?
Jag förstår inte hur att sälja via eBay skulle vara ett sätt att kringgå kvoten? Det handlar väl om samma juridiska person som säljer och därmed samma totalkvot, samma böcker, samma momsredovisning osv osv som omfattas av kvoten?

Tyvärr inte, det jag vet är att det inte går att köpa igenom affärernas hemsidor pga uppfylld kvot men har inte haft några problem att beställa igenom Ebay ifrån samma och då står land o vem som skickat o till vem så klart, får även med kvitto på köpet i paketet.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Köpa ädelmetall på ebay
« Svar #23 skrivet: måndag 24, september 2012, 16:02:32 »
Kvotreglerna gäller endast vid försäljning genom en webbshop. Konstigt men sant, det är alltså fritt fram för en leverantör att sälja obegränsad mängd silver på Ebay.

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #24 skrivet: måndag 24, september 2012, 18:44:50 »
Kvotreglerna gäller endast vid försäljning genom en webbshop. Konstigt men sant, det är alltså fritt fram för en leverantör att sälja obegränsad mängd silver på Ebay.

Intressant detta. Sen kan man ju undra varför det ska vara tillåtet från ebay och inte genom webshop. Tycker det är löjligt att det finns kvoter inom EU. Bort med det så vi som vill köpa PM för göra som vi vill med våra FIAT-Pengar.

Bra för oss dock att man kan få tag i PM från Ebay tycker jag. Finns ju lite "finmynt" som man blir sugen på. Tyvärr så verkar priset bli högre än från webshoppen men det är väl så de vill ha det kanske. Vi ska betala för att vi tror på något annat än FIAT.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 461
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #25 skrivet: söndag 14, maj 2023, 23:11:58 »
Hur står det till idag såhär 11 år senare? Funderar på beställa lite silver från Ebay .. betalar man moms om man beställer från USA?  :)

Hälsningar

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #26 skrivet: söndag 14, maj 2023, 23:44:09 »
Jag beställde ett enstaka mynt från USA via Ebay förra hösten. Innan jag kunde hämta ut den fick jag betala en räkning som Tullverket skickade (tror att det var importmoms). Så nu försöker jag att köpa från eu länder i första hand om jag handlar på Ebay.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: måndag 15, maj 2023, 10:07:14 »
Jag beställde ett enstaka mynt från USA via Ebay förra hösten. Innan jag kunde hämta ut den fick jag betala en räkning som Tullverket skickade (tror att det var importmoms). Så nu försöker jag att köpa från eu länder i första hand om jag handlar på Ebay.

Hur mycket rörde det sig om?

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #28 skrivet: måndag 15, maj 2023, 22:38:35 »
Betalade 367 kr. för myntet plus ca. 75 kr. i tullavgift.

Det som är lite förvirrande är att man vet inte vad tullavgfiten baseras på.

Beställde också några myntställ från Kina förra året som kostade 52 kr. inkl. transport. Då fick jag betala 86 kr. i tullavgift innan jag kunde hämta ut dom.

Så nu beställer jag inte gärna från ebay ( i så fall från EU land för då tillkommer ingen tullavgift).

Förr så fick jag aldrig tullfakturor när jag köpte på ebay utanför EU men det verkar ändrat nu.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: fredag 22, mars 2024, 19:04:58 »
Har en tull fråga som jag önskar hjälp med ..

Ska köpa ett mynt från Ebay, säljaren är i USA och myntet kostar 560$+ frakt.

Myntet är .900 guld och väger ca 3.2 gram, präglades 1870. Kan knappast vara investeringsguld? Hur mycket kan tullen bli?

Hur vet tullen vad jag betalade för myntet?

Vänligen

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes- Silvertackor 10 OZ by AndrewJackson72
Idag kl. 02:57

Sökes : Sigma Metalytics PMV Original by Bosse68
Idag kl. 02:25

Lunar årgång 2025 2oz by Os
Igår kl. 09:47

Lot med svenska silvermynt 40% samt 80 % sammanlagt rent silver 1286,4 gram by cleztone
söndag 22, juni 2025, 22:12:35

MMidsommar by august
lördag 21, juni 2025, 21:32:53

sommar äntligen by Sarek
lördag 21, juni 2025, 09:59:56

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
fredag 20, juni 2025, 15:52:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 20, juni 2025, 10:30:09

Vart testa sitt guld i Stockholm mha XRF eller ultrasonic? by gbz
onsdag 18, juni 2025, 09:55:53

Silver köpes by M-Ädel