Författare Ämne: Köpa ädelmetall på ebay  (läst 24695 gånger)

Utloggad hedstrom

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 2
Köpa ädelmetall på ebay
« skrivet: tisdag 29, maj 2012, 17:03:13 »
Vad tycker ni är det OK att handla guld och silver på ebay? Jag förstår att det finns en del fallgropar där men att handla från "stora" säljare med många omdömespoäng? Det finns ju förstås en risk att åka dit på momsen men annars?

Utloggad ZeroIntel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 3
SV: Köpa ädelmetall på ebay
« Svar #1 skrivet: tisdag 29, maj 2012, 22:37:39 »
Det handlar om att bedöma risk.

Själv köper jag mina vanliga mynt bara från handlare.

Från Ebay har jag köpt en del proofs som inte går att få tag på annars, så länge äkthetsbevis och allt är komplett är det för mig en rimlig risk. Köper också bara från säljare med lång historik.

Så länge du köper från europeiska säljare och det skickas inom europa är det ingen svensk moms.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 29, maj 2012, 22:41:03 »
Ebay har ju "ebay Buyers Protection" som en del av tjänsterna som ingår, och jag har behövt använda det en gång. Detta då med en tröttmössa som inte skickat och inte klarade kommunicera. Måste säga att det fungerade utmärkt.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 30, maj 2012, 14:44:42 »
Amerikanska eBay har ju störst utbud, men brittiska eller tyska eBay borde i såfall vara absolut mest lönsamt för oss svenskar? Lägre fraktkostnader och ingen risk för tullavgifter och svensk moms. Vilket lands eBay brukar ni som handlar där köpa ifrån?

Utloggad Gedenkmünzen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
« Svar #4 skrivet: söndag 10, juni 2012, 18:13:24 »
Finns många stora och seriösa säljare på tyska eBay, de är generellt kompetenta och packar vanligtvis sina försändelser mycket väl. Däremot så är tyska posten opålitlig, så försäkrad försändelse (vanligtvis DHL) är att rekommendera.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #5 skrivet: måndag 11, juni 2012, 02:21:17 »
För hög andel bedrägeri på eBay och Tradera för att jag personligen skulle handla där för att spara någon/några procent.
Jag föredrar att handla från välkända handlare och med personer jag träffar personligen och tar leg på samt att man gör en en riskbedömning på plats (här får man lita på sina fördomar)

Utloggad Gedenkmünzen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
« Svar #6 skrivet: måndag 11, juni 2012, 20:27:06 »
För hög andel bedrägeri på eBay och Tradera för att jag personligen skulle handla där för att spara någon/några procent.
Jag föredrar att handla från välkända handlare och med personer jag träffar personligen och tar leg på samt att man gör en en riskbedömning på plats (här får man lita på sina fördomar)

Välkända handlare har vi ju på Tradera också, behöver knappast fråga Wallin, Thörnström eller Uppsala mynthandel om leg  ;).

Beroende på vilket mynt det handlar om så kan ju dessutom antalet procent som skiljer sig mot vad en "välkänd handlare" tar vara avseevärt, dock mer så på eBay än på Tradera.

Men helt klart, man ska vara försiktig och absolut inte vara dumsnål.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: lördag 01, september 2012, 14:39:17 »
Själv handlar jag majoriteten av mitt silver på Ebay då främst från Spanien, England samt Tyskland och har inte haft några problem alls.

Enda gång jag varit tvyngen att använda deras säkerhet är när jag köpt en tavla o säljaren hade bestämt sig för att sluta skicka ut varor till alla som väntade men fick pengarna tillbaka av Ebay.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #8 skrivet: lördag 01, september 2012, 17:11:55 »
Det finns ingen anlednings att överdriva riskerna med att handla på auktionssajtena. Jag har gjort massor med affärer och aldrig blivit lurad. Är man bara lite vaken, frågar och låter bli att bli girig så är det inget problem. Jag har heller aldrig tvekat med att handla av säljare med få omdömespoäng, tvärt om så har jag nog gjort de bästa affärerna vid sådana tillfällen. Dock gäller det att vara lite extra vaken.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: lördag 01, september 2012, 22:10:00 »
Jag har inte vågat mig på silver ännu men däremot handlat en del elektronik via ebay. Har dock blivit missnöjd i minst 75% av affärerna. Trots det har det fungerat bra då jag hittills alltid fått tillbaka pengarna helt eller delvis, antingen genom paypal eller direkt av säljare som är måna om att inte få negativa omdömen.
Vore mycket intressant att veta om någon fått tillbaka pengar efter att ha köpt falska mynt.

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #10 skrivet: söndag 02, september 2012, 00:22:16 »
Jag har inte vågat mig på silver ännu men däremot handlat en del elektronik via ebay. Har dock blivit missnöjd i minst 75% av affärerna. Trots det har det fungerat bra då jag hittills alltid fått tillbaka pengarna helt eller delvis, antingen genom paypal eller direkt av säljare som är måna om att inte få negativa omdömen.
Vore mycket intressant att veta om någon fått tillbaka pengar efter att ha köpt falska mynt.

Jag har faktiskt inte stött på något falskt mynt hittills. En förklaring kan vara att jag undviker auktioner som denna :D

http://www.tradera.com/akta-guldmynt-fran-1886-auktion_220211_162869055

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
« Svar #11 skrivet: söndag 02, september 2012, 02:20:20 »

Ebay har rätt bra koll nu efter att det varit sådan kaos förra året och deras rykte åkte ner till noll i princip så dom är hårda på att allt som inte är rent ska det inte stå rent silver m.m på tillskillnad från Tradera där dom inte har någon som kontrollerar mer än när någon tex här anmäler en annons.

Dålig produkt som dålig produkt, alltså det spelar ingen roll vad det gäller utan Ebay har sina garantier m.m
« Senast ändrad: söndag 02, september 2012, 03:44:36 av Silver_Neo »

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #12 skrivet: torsdag 13, september 2012, 15:44:28 »
Är inne på att köpa lite på EBAY.

Vet att det finns kvoter på silver från Tyskland till Sverige. Men om man köper från ebay fast det är en butik tex från tyskland så får dom sälja den till mig utan problem? Säkert en dum fråga men frågar ändå.

Hoppas ni förstår. Tex silberstars.de har en del till salu på ebay.se som exempel

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
« Svar #13 skrivet: torsdag 13, september 2012, 17:55:26 »
Är inne på att köpa lite på EBAY.

Vet att det finns kvoter på silver från Tyskland till Sverige. Men om man köper från ebay fast det är en butik tex från tyskland så får dom sälja den till mig utan problem? Säkert en dum fråga men frågar ändå.

Hoppas ni förstår. Tex silberstars.de har en del till salu på ebay.se som exempel

Så länge det är samma juridiska person som säljer så borde det vara samma "tak" som gäller. Är det inte bara så att de har listat sina annonser på ett sätt som gör att de syns på ebay.se?

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
« Svar #14 skrivet: torsdag 13, september 2012, 20:18:25 »
Antagligen är det så. Men vad händer om jag försöker köpa. Kommer det att stå kvoten är full och att de inte kan leverera till mig?

Eller ska jag veta detta och inte köpa om kvoten är full? Vad händer med pengarna om jag betalar? Har inte köpt något än men blev lite fundersam bara hur det funkar. Tycker att om kvoten är full så borde de ju inte annonsera mot svenska ebay.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august