Författare Ämne: guldtackor-premie och good delivery list  (läst 458 gånger)

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 4
guldtackor-premie och good delivery list
« skrivet: söndag 16, september 2018, 12:08:49 »
Hej! Har varit inne och nosat på detta tidigare... Tyckte denna site hade bra info för en nybörjare som mig om skillnader i premie mellan olika fabrikat. Dock inte mycket om Europa och norden, får luska vidare. Eller fyll på med hur ni på forumet tänker. Är det guld som guld när det kommer till exempelvis småtackor 5-10 gram?

https://www.hellogold.com/powerful-brands-world-gold-bars/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1119
  • Affärsomdömen: 38
SV: guldtackor-premie och good delivery list
« Svar #1 skrivet: söndag 16, september 2018, 15:19:40 »
Är det guld som guld när det kommer till exempelvis småtackor 5-10 gram?
Jag förstår vad sidan försöker beskriva, men jag tycker att de kommer fram till en helt bakvänd slutsats.

Det är helt korrekt att allt annat lika så kommer du att kunna sälja en liten PAMP-tacka med COA, serienummer och lite tjusig plast för ett högre pris än den tuggade och böjda stackars tacka som jag fick levererad i en svettig strumpa. Betyder det att jag gjorde ett dåligt köp? Absolut inte, det beror ju helt på vad jag betalade...

En affär är ju egentligen klar först när man både köpt och sålt, det är ju först då det går att räkna ut om det blev någon vinst. Problemet är att vid köptillfället så vet du ju inte vad det framtida försäljningspriset kommer att bli, så det enda du kan gå på är att sikta på så bra inköpspris som möjligt, i kombination med att välja en produkt med en likvid marknad (se tråden om Rodium) samt att hoppas på stigande PM-pris.

Detta gör att de där 15% mer som artikeln hävdar att du kan få ut av en PAMP sannolikt redan är inprisat i vad du får betala. Och då blir det ju ingen vinst (relativt att ha köpt en billigare tacka), utan tvärtom så kommer du att behöva ligga ute med mer kapital för din 5g tacka fram till den dag du säljer.

Min rekommendation är därför att bara titta på premien, mätt i procent över spot, vid inköp. Med rätt premie är vilken guldbit som helst köpvärd, med för hög premie är vilken guldbit som helst ett dåligt köp. Dessutom så betalar man ju premie inte bara för att det skall vara ett känt märke, utan även för att det är en mindre storlek (små tackor är ofta så dyra att de blir ointressanta), samt för känd proveniens (en splitter ny PAMP från Tavex är värd mer än en motsvarande tacka köpt på en bakluckeloppis i Vetlanda).

Skulle jag betala mer för en PAMP i plast än för tingesten i strumpan? Absolut. Skulle jag betala, säg 20% mer? Aldrig i livet. Skulle jag betala mer (i kr/gram) för en 5g tacka än för en 100g? Sannolikt. Skulle jag betala 20% mer? Ytterst osannolikt.

« Senast ändrad: söndag 16, september 2018, 15:21:44 av august »

Inloggad jumu

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 16, september 2018, 16:49:08 »
Jamenvisst, jag förstår att vad jag betalar vid köpet är det mest relevanta samt hur mycket av det är premie samt hur gramvikten påverkar densamme. Nåt tuggat i en svettig strumpa?
Jag är nog lite luddig, men det jag inte fått klarhet i är om man väljer mellan tackor från t ex Heraeus och C.Hafner, varför betala mer premie och välja Heraeus då båda leverantörena är listade good delivery och de serienumrerade tackorna båda packade uv-säkrat... Sidan förklarade detta på ett sätt, men jag är ointresserad av om tackorna är gångbara i Malaysia eller Hong Kong. Om man är en liten investerare i Svedala, hur väljer man? "Guld är guld" eller "jag måste ta Heraeus för det är ett välkänt fabrikat". Vet fortfarande inte...

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1521
« Svar #3 skrivet: söndag 16, september 2018, 17:27:53 »
Varför inte köpa från Umicore? Oftast låg premie, konfliktfritt och hållbart guld.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 101
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: söndag 16, september 2018, 19:42:41 »
Bäst tycker jag det är om man köper de sorter som Tavex och LS säljer. Det är gångbara sorter vart du än sedan säljer när den dagen kommer.

Inloggad jumu

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: söndag 16, september 2018, 20:03:08 »
Ja det är kanske så Tyr.

Men om man har en kontakt där man kan få en bra deal på tackor från mindre känd tilllverkare (med good delivery status), hur mycket svårare kan det bli att sälja den dagen man behöver göra det? Jag kanske överanalyserar detta...

Tänker ändå att jag köper det som ger mig guld till lägst premie och bekymrar mig inte mer om när det skall säljas. Den dagen den sorgen, och om guldet blir en viktig resurs framöver kanske det inte handlar om premier och tillverkare längre... Go kväll!

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1521
« Svar #6 skrivet: söndag 16, september 2018, 20:11:29 »
Att betala så lite som möjligt tycker jag låter smart.  :)

https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/goldbarren-10-gramm

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sålt: 1oz och 2 oz mynt, graderat och inte by niklassthlm
Idag kl. 19:52

Lunar 2–Goat 10oz by Birka
Idag kl. 10:30

Investera i ädelmetaller på börsen by Tyr
Igår kl. 21:19

Nybörjare söker hjälp från er experter. by Birka
Igår kl. 15:35

Köpes: Guldmynt! Krugerrand,Eagle,Maple,Sovereigns.m.m by cherokee