Författare Ämne: DDR-meddelande från banken  (läst 2952 gånger)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 10
SV: DDR-meddelande från banken
« Svar #15 skrivet: torsdag 14, juni 2018, 13:56:38 »
Det hände mig för ett par dagar sedan med (länsförsäkringar) massa frågor som tex. Kommer du ta ut kontanter kryssa - ja/nej. Om ja skriv in syftet med det. Jag kände mig tvungen att skriva in som svar - vad brukar man ha kontanter till?

Det här väcker ändå lite frågor: ”Kommer du ta ut kontanter”?

Visst, kontanter används mycket för att undvika spårbarhet och det har vi sett sedan 2015 med ett utflöde av pengar genom migrationen. Samtidigt skvallrar det om en misstro om att det som tidigare lämnats öppet för enstaka tjänster mellan individer har minskat. Förmodligen finns en koppling till diskussionen om krypta inom EU och hur man ska förhålla sig till det överstatligt.

Måste läsa på om detta mer noggrannare - det är hursomhelst förbannat vidrigt att se hur banker, kollektivtrafik, företag men även vissa samhällsinstitutioner tvingar äldre att vända i dörren med sina pengar i handen.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1649
  • Affärsomdömen: 170
« Svar #16 skrivet: onsdag 20, juni 2018, 21:04:40 »
Jag fick ett mycket omfattande frågeformulär på Nordeas internetbank om kontantinsättningar, uttag utlandsbetalningar. kopplingar till USA etc.
"Glömde" fylla i på någon månad. Fick påminnelse men fyllde inte i. Sedan slutade mina signeringar av räkningar fungera. Provade många gånger. Misstänkte banken, fyllde motvilligt i och se... Nu kunde jag betala mina räkningar igen...

Trött på dom!

/H

Märkligt. Mot bakgrunden att det är ett EU direktiv så verkar det tillämpas lite olika beroende på hur man tolkar det. Banker utanför Sverige verkar inte lika nitiska.

"För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera internetbanken eller mobilbanken, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor. "

Varit kund i flera år och har bolån och konto här. Men de känner inte mig ???

/H

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: fredag 22, juni 2018, 16:06:57 »
Fick nått sånt här skit på min 3:e bank Swedban här om dagen, svarade bara random svammel på frågorna, får se om säpo tar mig nu... helt absurt :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1119
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #18 skrivet: fredag 29, juni 2018, 17:04:21 »
Vad gäller detta med ifrågasättande av vad kontanter skall användas till så tror jag att mycket är en fråga om att inte bryta mönstret. Det är förändringar i mönster som får övervakningen att signalera fara.

Som datapunkt har jag i mer än tio års tid tagit ut hundratusentsls kronor per år kontant. Jag har envist använt kontanter till det mesta, inklusive all mat, bensin, boende under semestrar, etc. Totalt sett rör det sig ju uppenbart om hyfsat stora belopp. Jag har aldrig någonsin fått någon fråga om vad dessa pengar skall användas till, men samtidigt så håller jag lite koll för stt se till att jag ligger ganska lika från månad till månad.

Utloggad Krippa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #19 skrivet: lördag 30, juni 2018, 01:12:00 »
Plocka ut pengar fungerar, det blir massor varje år, sen att jag bara har vita inkomster underlättar Att sätta in pengar i större mängder kan vara problematiskt. Men samtidigt borde alla kunna använda komtanter upp till tex 25000 kr om man sprider ut det lite.

Jag uppmuntrar inte till svartarbete/svarta pengar men ett samhälle som kontrolleras mig till 100 % av staten vill jag inte heller uppmuntra till.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sålt: 1oz och 2 oz mynt, graderat och inte by niklassthlm
Idag kl. 19:52

Lunar 2–Goat 10oz by Birka
Idag kl. 10:30

Investera i ädelmetaller på börsen by Tyr
Igår kl. 21:19

Nybörjare söker hjälp från er experter. by Birka
Igår kl. 15:35

Köpes: Guldmynt! Krugerrand,Eagle,Maple,Sovereigns.m.m by cherokee
söndag 23, september 2018, 20:01:28