Författare Ämne: Förfalskning eller inte? Hjälp!  (läst 19009 gånger)

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
Förfalskning eller inte? Hjälp!
« skrivet: måndag 09, april 2018, 10:45:01 »
Hej

För tillfället ligger det på Tradera från samma säljare ute två annonser på guld sovereigns. Min undran är ifall det här finns någon kunnig här som kan hjälpa till att bedöma ifall de är äkta eller inte. Anledningen att jag undrar är dels att bilderna är så oskarpa att det är svårt att avgöra hur de egentligen ser ut och dels att det finns några (vad jag uppfattar som ) underligheter i annonserna:

Mynt 1) https://www.tradera.com/item/220208/307489749/guld-mynt-england
- Vikten sägs vara 8,5 gram. Vad jag kan läsa mig till bör vikten istället vara 7,98 gram.

mynt 2) https://www.tradera.com/item/220208/307127880/engelsk-sovering-
- På baksidan står det 22 karat. Jag har inte lyckats hitta någon motsvarande text på någon annan bild av sovereign på nätet.

Jag vill samtidigt framhålla att jag är nybörjare på mynt i allmänhet och sovereigns i synnerhet, så jag kanske är helt ute och cyklar här. Vill inte heller på något sätt smutskasta säljaren genom att insinuera något, utan är genuint intresserad. Kan tillägga att jag även mejlat säljaren och bett om skarpare foton av  mynten.

Tacksam för all input från forumet!

med vänlig hälsning
F

Utloggad Nils

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: måndag 09, april 2018, 12:12:01 »
Om du tittar på mynten som Tavex säljer, så står det inte 22k på baksidan.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #2 skrivet: måndag 09, april 2018, 12:31:32 »
Jag avråder från båda. Den med 22K-märkning är uppenbart konstig och den andra har fel vikt precis som du säger.

Rent allmänt så rekommenderar jag att i början när man är lite osäker på mynt och hur man känner igen äkta vs. falsk vara så är det bättre att köpa över disk i pålitlig butik (om möjligt) och i annat fall från känd och välrenommerad butik via nätet (må det vara en svensk eller utländsk). Att köpa från suspekta säljare på Tradera är dels riskabelt, dels kostsamt. Med kostsamt menar jag den tid du får lägga ner på att försäkra dig om vad det är du köper alternativt strulet efteråt om du inte kollade tillräckligt noga.

Och, ärligt talat, givet att det florerar en massa falska mynt, varför ens lägga tid på att bjuda på mynt från en säljare som inte ens stavar rätt och bara lägger upp suddiga bilder? Om man betalar nån hundring extra för sina första sovs genom att köpa dem från Tavex/LS eller liknsnde så är det nog väl investerade pengar.

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #3 skrivet: måndag 09, april 2018, 13:12:06 »
Om du tittar på mynten som Tavex säljer, så står det inte 22k på baksidan.

Exakt, och det gör det inte på någon annan bild som jag har hittat av denna typ av mynt heller. Därför undrar jag om någon vet ifall det är något som i sig visar på tveksam äkthet (vilket det verkar som)

Med vänlig hälsning
F

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #4 skrivet: måndag 09, april 2018, 13:19:48 »
Jag avråder från båda. Den med 22K-märkning är uppenbart konstig och den andra har fel vikt precis som du säger.

Rent allmänt så rekommenderar jag att i början när man är lite osäker på mynt och hur man känner igen äkta vs. falsk vara så är det bättre att köpa över disk i pålitlig butik (om möjligt) och i annat fall från känd och välrenommerad butik via nätet (må det vara en svensk eller utländsk). Att köpa från suspekta säljare på Tradera är dels riskabelt, dels kostsamt. Med kostsamt menar jag den tid du får lägga ner på att försäkra dig om vad det är du köper alternativt strulet efteråt om du inte kollade tillräckligt noga.

Och, ärligt talat, givet att det florerar en massa falska mynt, varför ens lägga tid på att bjuda på mynt från en säljare som inte ens stavar rätt och bara lägger upp suddiga bilder? Om man betalar nån hundring extra för sina första sovs genom att köpa dem från Tavex/LS eller liknsnde så är det nog väl investerade pengar.

Hej.

Tack för din feed back; både vad gäller just dessa mynt samt förhållningssättet i allmänhet. Kan inte annat än att hålla med om det du säger.

Tyvärr rycktes jag med lite av köpivern och har mot bättre vetande lagt bud på bägge mynten. Har dock fått svar från säljaren som lovat att skicka bättre bilder samt kontrollväga mynten. Får väl se vad detta resulterar i och om det kan kasta mer ljus över dessa mynts äkthet.

Med vänlig hälsning
F

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #5 skrivet: måndag 09, april 2018, 16:11:48 »
Citat från: august
Och, ärligt talat, givet att det florerar en massa falska mynt, varför ens lägga tid på att bjuda på mynt från en säljare som inte ens stavar rätt och bara lägger upp suddiga bilder? Om man betalar nån hundring extra för sina första sovs genom att köpa dem från Tavex/LS eller liknande så är det nog väl investerade pengar.
Tyvärr rycktes jag med lite av köpivern och har mot bättre vetande lagt bud på bägge mynten. Har dock fått svar från säljaren som lovat att skicka bättre bilder samt kontrollväga mynten. Får väl se vad detta resulterar i och om det kan kasta mer ljus över dessa mynts äkthet.
Jag förstår absolut detta. Det har hänt mig också. Och det som kom i posten efteråt var ett falskt mynt som jag kunde bevisa att det var falskt genom att jag råkade ha ett likadant men äkta sedan tidigare.

Hade jag inte haft det andra myntet att jämföra med så finns det en viss risk att det falska myntet hade legat i min stack idag och kanske någon gång i framtiden ha sålts till någon oskyldig baserat på att den köparen litade på mig. Men jag upptäckte alltså att myntet var falskt och strulet jag hade med att reda upp den affären och få tillbaka pengarna fick mig att kraftigt omvärdera detta med att spara en liten slant genom att köpa ett standardmynt via Tradera relativt risken för storstrul (och kanske även ren förlust).

Detta med renommé och förtroende är otroligt viktigt när det gäller PM-affärer på distans. Du måste ju i praktiken lita på att säljaren undersöker myntet åt dig och om du inte kan lita på att han är kompetent att göra det (samt dessutom ärlig nog att ge ett sanningsenligt besked) så rekommenderar jag att man tackar nej från start. Och någon som sysslar med att sälja mynt för tusentals kronor per styck men inte klarar av att ens beskriva varan korrekt inger inte det nödvändiga förtroendet.

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #6 skrivet: måndag 09, april 2018, 16:31:57 »
Citera
För tillfället ligger det på Tradera från samma säljare ute två annonser på guld sovereigns

När vi tidigare har haft uppe förfalskade mynt och tackor här på forumet och jag undersökt objekten i auktionerna så har jag ett par gånger sett denna säljare buda på bevisligen falska, och ibland uppenbart falska objekt, och jag undrat vad det kan vara för en .....

Så det skulle inte förvåna mig att falska mynt som denne säljare har köpt sedan säljes igen genom Tradera.
 
Jag kan ingenting om Soverigns, men som Frassekatt skrev så hittar man ingen bild på nätet på en Sovereign stämplat med 22K. Så det myntet skall du inte köpa, om du får högsta budet på auktionen. Betala då hellre provisionsbeloppet som de kostar säljaren än att riskera att få hem något falskt mynt.

Inloggad Sverre

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #7 skrivet: måndag 09, april 2018, 17:24:01 »
Läs denna tråd: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10940.0

I länder som Indien har det alltid varit tradition att ge gåvor i form av guldmynt vid bröllop, dop osv. Då tillgången på original sovereigns varit begränsad har juvelerare tillverkat kopior i 21 och 22 karat, ej för att luras alltså. [..] Att man också stämplat 21Kt lutar åt det hållet.

jumu

  • Gäst
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #8 skrivet: måndag 09, april 2018, 17:54:24 »
Här är den senaste sajten om Sovereigns, dom har flyttat:

https://www.chards.co.uk/

Det jag skrev i gamla tråden om avvikande färg på 21 och 22 karat kopiorna beror på att tillverkaren använt mer silver i legeringen än original som har förhållandevis mycket koppar i sig. Guldhalten stämmer troligen i de av kopiorna som skulle ges bort eller sättas i smycken, men varför o chansa...

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #9 skrivet: måndag 09, april 2018, 18:20:24 »
Som Sverre och Jumu tar upp litegrann så finns det en rätt stor chans att den uppenbart falska sovereignen innehåller korrekt finhalt på 0,917% = 22 karat.

Finns nog många här som har bättre koll på sovereigns än mig men under tidiga 1900 talet så slutade man tillverka sovereigns i England men efterfrågan var fortfarande enorm så det förfalskades massor med mynt i Europa med fullt guldvärde.


Jag skulle inte ha köpt mynten utan hållit mitt cool lite och se om någon bjuder högre om inte annat försöka slippa pga att mynten uppenbart är förfalskningar (åtminstone den ena med 22k texten)

Som August säger är det bäst att hålla sig borta från e-bay och tradera när man handlar PM, ett felköp raderar snabbt alla tidigare och framtida klipp

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #10 skrivet: måndag 09, april 2018, 18:54:35 »
Hittade denna sida med frågor och svar. Sovereigner med märkningen 22 k är tydligen juvelerarfabrikat och inte legal tender.

https://www.coincommunity.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=168178

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #11 skrivet: måndag 09, april 2018, 20:49:59 »
Om det är som det står i Birkas länk att myntet håller 22K guld så är det i så fall värt guldvärdet d.v.s. 7.3149 x dagens guldpris, minus några procent om man säljer det till gulduppköpare.

Citat: "while your "coin" is not a genuine legal tender sovereign and may not weigh the same as a genuine sovereign, it is (or should be) solid 22k gold. It is worth its weight in gold, but no more than that"

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #12 skrivet: måndag 09, april 2018, 21:19:32 »
Hej alla!

Enormt tacksam för ert engagemang, alla kloka råd och bra information! Jag lyfter på hatten och bockar och tackar!

Jag mejlade säljaren angående ”22-karatsmyntet” och förklarade att det med största sannolikhet är en replika och att jag därför drog tillbaka mitt bud och förutsatte att hon ville ta bort sin missvisande annons. Har inte fått något svar ännu men auktionen är nu avslutad och en annan köpare bjöd över mig. Ska bli intressant att se ifall säljaren väljer att höra av sig till mig, trots det.

För det andra myntet väntar jag också svar från samma säljare angående den felaktiga vikten. Tänker avvakta nån dag innan jag hör av mig igen.

Fortsättning följer...

Med vänliga hälsningar
F

Utloggad Krippa

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #13 skrivet: måndag 09, april 2018, 21:34:00 »
Har sett denna säljare/köpare senaste tiden som bjuder hej vilt på allt. Betalar överpriser och köper tveksamma objekt. Personen är antingen utstuderat smart eller en oskyldig nybörjare som överbjuder på allt.

Svårt att veta, då det finns många dårar  :o. Får nog räkna in mig själv bland dårarna.

Men trots allt glad att läsa trådar som dessa och all input.


Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Förfalskning eller inte? Hjälp!
« Svar #14 skrivet: tisdag 10, april 2018, 14:19:50 »
Har sett denna säljare/köpare senaste tiden som bjuder hej vilt på allt. Betalar överpriser och köper tveksamma objekt. Personen är antingen utstuderat smart eller en oskyldig nybörjare som överbjuder på allt.
Det finns ju tyvärr även möjligheten att han/hon efter att ha budat lite vilt avyttrar misstagen på andra. Dvs lite av ”the greater fool theory”.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15