Författare Ämne: gold silver ratio  (läst 8227 gånger)

Utloggad dario

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
gold silver ratio
« skrivet: söndag 18, mars 2018, 18:59:52 »
Hejsan !  nu är det såhär att gold/silver ration är över 80 nu. och senaste 4 gångerna har det dippat ganska ordentligt. och själv tycker jag att silver är rätt billigt fortfarande när det står på 16.32. vad är era tankar om denna höga ration. tar ni tillfället och köper eller vad gör ni ?
tror ni silverpriset kommer sjunka mer i och med juni & juli kommer?
 då priset brukar sjunka under sommar månaderna enligt historiken.
själv är jag rätt sugen o köpa en del. men är rätt ny inom guld o silver. så vill höra lite från er erfarna män och kvinnor :)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: gold silver ratio
« Svar #1 skrivet: söndag 18, mars 2018, 19:37:28 »
Hejsan !  nu är det såhär att gold/silver ration är över 80 nu. och senaste 4 gångerna har det dippat ganska ordentligt. och själv tycker jag att silver är rätt billigt fortfarande när det står på 16.32. vad är era tankar om denna höga ration. tar ni tillfället och köper eller vad gör ni ?
själv är jag rätt sugen o köpa en del. men är rätt ny inom guld o silver. så vill höra lite från er erfarna män och kvinnor :)

Jag la också mycket vikt på GSR när jag började (för inte så länge sen) men jag har ändrat min synpunkt lite och anser inte att det finns någon rätt ratio för att det är två fundamentalt olika ämnen och användningsområdena ser annorlunda ut.

Det som skulle få ration att gå ner ordentligt är om det blir en rejäl uppgång i ädelmetaller i stort, eftersom silvermarknaden är betydligt mindre än guldmarknaden så blir tillgången då liten och priset stiger mer. Det omvända händer när marknaden är sval vilket vi ser nu med ett högt ratio

Ett annat problem är att det är svårt att handla med detta ratio om du inte köper pappersguld och papperssilver eftersom premien på silver är väldigt hög och sen betalar du en premie igen på guldet. Premien äter mao upp i princip hela vinsten

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: söndag 18, mars 2018, 20:23:23 »
Vill du få mest metall för pengarna finns det säkerligen en poäng med att kolla på GSR. Det är således läge att köpa silver nu och switcha till guld när GSR har sjunkit ordentligt. Det låter väldigt bra och enkelt. Men, som nämndes ovan, finns det en del praktiska problem. Först ska man köpa silvret med så liten premie som möjlig (och utan moms). Sedan måste du ha en köpare som betalar bra för silvret när det är dags att sälja. Var och hur snabbt får du tag på den? Att köpa guld nära spot brukar sedan vara minsta problemet.
Därefter: om GSR stiger igen: switchar du tillbaka till silver? Det vore det logiska men jag svårt för att byta guld mot silver. Guld är ju guld....

Utloggad dario

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 18, mars 2018, 20:54:31 »
Vill du få mest metall för pengarna finns det säkerligen en poäng med att kolla på GSR. Det är således läge att köpa silver nu och switcha till guld när GSR har sjunkit ordentligt. Det låter väldigt bra och enkelt. Men, som nämndes ovan, finns det en del praktiska problem. Först ska man köpa silvret med så liten premie som möjlig (och utan moms). Sedan måste du ha en köpare som betalar bra för silvret när det är dags att sälja. Var och hur snabbt får du tag på den? Att köpa guld nära spot brukar sedan vara minsta problemet.
Därefter: om GSR stiger igen: switchar du tillbaka till silver? Det vore det logiska men jag svårt för att byta guld mot silver. Guld är ju guld....
men om man inte tänker på själva ration. så är väll silver ändå billigt ? visst det har varit lite lägre några gånger under de närmaste 5 åren

Utloggad dario

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 18, mars 2018, 21:02:26 »

Jag la också mycket vikt på GSR när jag började (för inte så länge sen) men jag har ändrat min synpunkt lite och anser inte att det finns någon rätt ratio för att det är två fundamentalt olika ämnen och användningsområdena ser annorlunda ut.

Det som skulle få ration att gå ner ordentligt är om det blir en rejäl uppgång i ädelmetaller i stort, eftersom silvermarknaden är betydligt mindre än guldmarknaden så blir tillgången då liten och priset stiger mer. Det omvända händer när marknaden är sval vilket vi ser nu med ett högt ratio

Ett annat problem är att det är svårt att handla med detta ratio om du inte köper pappersguld och papperssilver eftersom premien på silver är väldigt hög och sen betalar du en premie igen på guldet. Premien äter mao upp i princip hela vinsten

jo det är ju sant det du säger. vet ju om det du skrev men hur ser du på guld jäntemot silver ? vad köper du? och hur kollar du upp om det är billigt eller ej? kollar du på historiken, räknar in inflationen pga ökade priser m.m. ?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #5 skrivet: söndag 18, mars 2018, 21:30:46 »
jo det är ju sant det du säger. vet ju om det du skrev men hur ser du på guld jäntemot silver ? vad köper du? och hur kollar du upp om det är billigt eller ej? kollar du på historiken, räknar in inflationen pga ökade priser m.m. ?

Jag har köpt det silver jag vill ha och köper förutom enstaka grejer bara guld.
Jämför man priset på guld och silver de senaste åren så har silver tappat mer än guld och som jag skrev innan så beror det troligtvis på att silvermarknaden är mindre och därför mer volatil. Förmodligen så kommer silver då också öka mer i en bullmarknad men av många anledningar tror jag att det är problematiskt att vinna på att trejda GSR med fysisk metall.

Är silver billigt?
Jag vet faktiskt inte, kollar man på denna graf som sträcker sig till 2009 så ser det inte så billigt ut om man bortser från bubblan. Innan dess var det ännu billigare...

Men jag tror att det kommer bli dyrare även om jag inte nödvändigtvis tycker att det är billigt ;)

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 156
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #6 skrivet: måndag 19, mars 2018, 17:14:59 »
Om silver är billigt eller dyrt vet jag inte, men tycker att silver varit svagt en längre tid. Hoppas givetvis på en uppgång, men frågan är vad som skall trigga igång detta. Antagligen behövs något som gör att folk börjar stacka silver igen, men frågan vilket triggar som skapar detta. Historiska ratio vs guld tittar jag på men tar nog ingen större hänsyn till detta då det framåt kanske är 80 som är det normala.

Nu har jag mest silver då jag tycker svenska kronan är kass och som en försäkring.

Utloggad qalin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #7 skrivet: måndag 25, februari 2019, 14:47:36 »
Hej!

De flesta känner till Gold silver ratio och hur man kan öka sitt innehav av den ena eller den andra metallen. Men hur gör man det i praktiken?
T ex om jag har 500 ounces silver och GSR går ner till 30. Då kan jag teoretiskt få 16,67 ounces av guld för det. Men hur gör man egentligen? Knallar man bara in på Tavex och ser om de kan byta direkt, det låter lite för enkelt.

Eller tvingas man först sälja sitt silver till gällande pris och sedan köpa guld för pengarna? Vore ju grymt och man kunde byta direkt här på forumet, är det ngr som har gjort det någon gång sinsemellan. Kanske byta med någon som vill ha silver just då.

Jag har velat göra bytet någon gång men inte fattat hur man praktisk går till väga. Lättare än att faktiskt samla på den metall man är ute efter tycker jag.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: måndag 25, februari 2019, 15:48:46 »
De flesta känner till Gold silver ratio och hur man kan öka sitt innehav av den ena eller den andra metallen. Men hur gör man det i praktiken?
T ex om jag har 500 ounces silver och GSR går ner till 30. Då kan jag teoretiskt få 16,67 ounces av guld för det. Men hur gör man egentligen? Knallar man bara in på Tavex och ser om de kan byta direkt, det låter lite för enkelt.

Eller tvingas man först sälja sitt silver till gällande pris och sedan köpa guld för pengarna? Vore ju grymt och man kunde byta direkt här på forumet, är det ngr som har gjort det någon gång sinsemellan. Kanske byta med någon som vill ha silver just då.
Om du går till Tavex och försöker göra detta så kommer de att bli jätteglada eftersom de först får köpa ditt innehav i metall A till ett för dem bra pris och sedan sälja en post av metall B till dig för ett för dem bra pris. De tjänar i båda ändar av affären. Så detta kommer inte att funka för dig.

I praktiken så är det helt omöjligt att syssla med "trading" i fysiska metaller. Marginalerna måste vara skyhöga för att kompensera för alla transaktionskostnader, spreadar, etc. Vill du syssla med sånt är det papper eller möjligen valvmetall som gäller. I papper går spreaden ner nästan till noll och med valvmetall så blir det någon procent åt vardera hållet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal