Författare Ämne: EFN talar om vad pengar är och hur de skapas  (läst 4316 gånger)

Utloggad Guldfisken1000

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
EFN talar om vad pengar är och hur de skapas
« skrivet: lördag 16, december 2017, 20:02:43 »
Intressant och avslöjande inslag på EFN om hur pengar skapas. De "glömmer" dock att nämna att medborgaren betalar ränta på de av bankerna skapade pengarna.

Det skrämmer mig att centralbankerna kan "trycka" pengar och köpa upp värden som har producerats och har ett mer permanent värde. Kan de köpa guld eller finns det regler som förbjuder den typen av transaktioner?

https://www.efn.se/bors-finans/josefsson-om-pengar/

/Guldfisken

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: EFN talar om vad pengar är och hur de skapas
« Svar #1 skrivet: lördag 16, december 2017, 21:15:48 »
Någon sade och jag hörde...
Try to place a ten million dollar order to buy gold, and you will get som real problems....
Visst finns det restriktioner och inte minst ett frakt problem med för stora order av fysiskt guld.
Vilka restriktioner och lösningar har jag ingen aning om.
Vad jag har förstått så har de fattigaste länderna, på pappret, mest guld!
Och det rikaste länderna, på pappret, har minst guld.
Varför? För att det ska vara så och därför är det också så.

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: EFN talar om vad pengar är och hur de skapas
« Svar #2 skrivet: lördag 16, december 2017, 22:40:57 »
Centralbankerna har visat sig kunna köpa lite vad som helst, så länge politikerna köper deras kris-retorik. Sen är nog inte guld det mest attraktiva för dem. Vill de få ner räntan så föredrar de obligationer (ett köptryck på obligationer höjer ju omedelbart priset på obligationen vilket innebär lägre ränta/avkastning på den). Japan har fått slut på statsobligationer att köpa och har istället köpt aktier (även schweitz om jag minns rätt). Köper man utländska aktier så driver man även ner den egna valutan vilket ju är poppis för centralbanker som vill öka på inflationen.

Nästan alla centralbanker äger en viss mängd guld (långt innan man började med QE), men det är mest som en slags garanti för att man kan betala sina skulder även om valutan skulle gå åt skogen.

Apropå valutor som går i putten så bara måste jag visa upp mitt senaste inköp! enligt vad jag hört så var den ungefär vad som krävdes för att betala en bussresa innan den helt las ner. Nu har den samlarvärde och kostar mer än 500kr - där kan vi snacka bra avkastning :)

Utloggad Guldfisken1000

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
SV: EFN talar om vad pengar är och hur de skapas
« Svar #3 skrivet: söndag 17, december 2017, 20:15:55 »
Det är just det jag tycker är obehagligt att centralbankerna köper aktier i mängder med nyskapade pengar. Kan man inte säga att de konfiskerar egendom? Visst, det skapas nya fiatpengar men det är ju någon som sitter med kontanter i handen och har sålt sin andel i ett företag av kött och blod.

/Guldfisken

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: EFN talar om vad pengar är och hur de skapas
« Svar #4 skrivet: söndag 17, december 2017, 22:04:14 »
Obehagligt dom fan ja. Fast egentligen inte så annorlunda eller mer skrämmande än när kommersiella banker skapar nya pengar genom utlåning. En väldigt god anledning att aldrig vara positivt exponerad mot fiat. Så köp ett hus/en bostadsrätt och låna så fort du kan (det kan ju aldrig gå fel :P )

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17