Författare Ämne: Banköverföring till utlandet, Hur funkar det?  (läst 866 gånger)

Utloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 1
Banköverföring till utlandet, Hur funkar det?
« skrivet: söndag 12, november 2017, 05:00:22 »
Tänkte prova idag o beställa lite ädelmetall från utlandet (goldsilver.be) o betala med banköverföring..  Gick dock bet på flera plan, så därav lite frågor..

När man ska göra en utlandsbetalning via internetbanken så fick man lite frågor utöver kontonummer (iban)..  Ex namn, address.. Måste dessa vara EXAKT..  Tänker på det att datorer ofta kan vara väldigt digitala i synsättet.. dvs stava 1 bokstav fel o du hamnar fel.. Är det samma här?. Fick även problemet att addressraden var 38 tecken lång, men raden bara accepterar 35 tecken..

En annan fråga är vad är betalningkod?, Spelar det roll för motagaren?.. kunde välja på ett 20tal olika koder...

/Boko

Inloggad Stitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
SV: Banköverföring till utlandet, Hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: söndag 12, november 2017, 08:18:18 »
Har betalat till goldsilver några gånger i år, och alltid funkat bra. Att adressen blir exakt rätt verkar inte vara kritiskt, tror tom jag har angett olika innehåll på de olika raderna från gång til gång efterssom adressfälten inte riktigt korrelerar till belgiska adresser. Det viltiga är ju såklart komtonummer, och att du anger rätt info till mottagaren (ordernumret).

Inloggad I_am_mine

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: söndag 12, november 2017, 09:35:57 »

När man ska göra en utlandsbetalning via internetbanken så fick man lite frågor utöver kontonummer (iban)..  Ex namn, address.. Måste dessa vara EXAKT..  Tänker på det att datorer ofta kan vara väldigt digitala i synsättet.. dvs stava 1 bokstav fel o du hamnar fel.. Är det samma här?. Fick även problemet att addressraden var 38 tecken lång, men raden bara accepterar 35 tecken..

En annan fråga är vad är betalningkod?, Spelar det roll för motagaren?.. kunde välja på ett 20tal olika koder...

/Boko

Låter betydligt mer komplicerat än för mig, vad har du för bank?

Iban måste såklart vara exakt annars blir det strul.
Adress och namn till mottagare är väl mer ifall det skulle gå fel så kan man lätt se att vem mottagaren skulle ha varit och det är enklare att återkalla överföringen.

Jag har tex Swedbank och där finns det tex 3 eller 4 adressrader, gott om utrymme.

Vet inte vad du menar me betalningskod

Inloggad seXes

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 223
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: söndag 12, november 2017, 11:16:15 »
Vilken bank använder du? Du kan inte ta en "screenshot" på problemet?
När jag betalar till England så har jag märkt att de flesta britter använder något som kallas UK sort code, istället för iban. Detta ser ut som 6 siffror i 3 par, typ. "20 33 44" sedan ett konto nummer.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 196
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: söndag 12, november 2017, 19:00:40 »
När du lagt din order till GS.be får du ett mail med alla uppgifter. Det som man kan bli osäker på ibland är att de byter bank lite då och då. Jag skrev och frågade varför och fick till svar att de inte är önskvärda kunder hos en del banker när de får reda på att de handlar med ÄM! Se nedan. Inte avsett att skrämma dig, det funkar klockrent med GS.be varje gång. Rekommenderas.

Dear customer,

2 banks closed our account unilaterally as they got conscious their customers were taking away their savings from the bank to buy precious metals at goldsilver.be
We are the third bank in the EU to experience this. But most people still believe everything turns around  as usual.

Best regards,
Eva
Customer service

Utloggad jumu

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: måndag 13, november 2017, 09:28:51 »
Swebanks internetbank är ganska enkel. Fyll i efter den info du får på din orderbekräftan från GS. Om de bytt bank brukar det stå typ Please use new IBAN nummer xxxxx....
Om nåt är bristfälligt ifyllt så säger sidan ifrån, och man får backa. Tror inte det kan bli mycke fel om man bara skriver rätt på kontonummer osv. Jag gjorde en ganska blygsam beställning första gången (jag vet, dyr frakt) och det funkade bra, sen är allting sparat för nästa betalning hos GS

Utloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #6 skrivet: tisdag 14, november 2017, 07:47:33 »
Har betalat till goldsilver några gånger i år, och alltid funkat bra. Att adressen blir exakt rätt verkar inte vara kritiskt, tror tom jag har angett olika innehåll på de olika raderna från gång til gång efterssom adressfälten inte riktigt korrelerar till belgiska adresser.

Jag hörde mig för lite kring detta både hos banken och gs.be, men gs gav inget vettigt svar, och banken tyckte att jag skulle ta med allt, "skriv på fler rader"..  Men fanns ju bara 3 rader, med max 35 tecken i varje rad..  Men skönt att höra att det fungerat bra för dig oavsett hur man skriver in det..

Låter betydligt mer komplicerat än för mig, vad har du för bank?

Vet inte vad du menar me betalningskod

Jag har Skandiabanken.. Där är internetbanken gratis.. :)

Och vad gäller betalningkod så har jag fått reda på att det är något myndigheterna vill ha för att ha koll på transaktioner..  På wiki står det "för belopp >150.000kr, men olika aktörer kanske tolkar det olika, Hos skandiabanken får man välja en kod oavsett belopp. Det knepiga är ju att koderna känns mer för företag eller så, finns ingen "vettig" kod att välja.. typ kod xxx = Köp av vara, bara massa knepiga alternativ, kika själv på https://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningskod , detta är wiki's lista, finns olika detaljerade listor lite varstans. (hos min bank var det inte så många, kanske kring 20st olika..)

Hur som så verkar det ju inte ha med transaktionen i sig att göra, så känner att jag inte bryr mig om det inte är korrekt.. tog nån kod typ "import av varor" eller nått.. Och adressen knöka jag in på dom raderna som fanns, även om det blev på "fel rad"..

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #7 skrivet: tisdag 14, november 2017, 11:59:26 »
Tråden känns lite rörig alla banker har en kundtjänst när du har orderbekräftelse,
ring bankens kundtjänst så lotsar dom dig igenom betalningen.
Så enkelt va de :)

Utloggad Rödlöga

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: tisdag 14, november 2017, 12:08:16 »
Jag betalar via Nordea, och jag fyller aldrig i några bankkontonummer eller betalningskoder.
Det enda jag fyller i är IBAN, adress, summa, ordernummer och BIC.
Och jag har aldrig haft nåt problem nån enda gång.
IBAN är väl i och för sig ett bankkontonummer ?
« Senast ändrad: tisdag 14, november 2017, 12:10:24 av Rödlöga »

Utloggad Tyr

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: tisdag 14, november 2017, 13:10:43 »
IBAN är väl i och för sig ett bankkontonummer ?
Inget frågetecken behövs för...

IBAN (International Bank Account Number) eller Internationellt bankkontonummer används för att identifiera ett bankkonto vid internationella transaktioner. I första hand används det vid transaktioner till konton i Europa. Till bland annat USA fungerar det inte.
IBAN består av Landskod, Kontrollsiffror, Bankkod och fullständigt kontonummer.

BIC (Business Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera banker i samband med utlandsbetalningar. Ibland används ordet SWIFT istället för BIC. Koden består av 8 eller 11 tecken och de sex första är alltid bokstäver, som skrivs med stora bokstäver

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham
Igår kl. 18:33