Författare Ämne: Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?  (läst 17246 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?
« skrivet: fredag 16, mars 2012, 00:22:53 »
Vi som hänger här vet ju redan hur och varför vi köper ädelmetaller. Våra närstående kanske känner till vårt intresse, utan att faktiskt förstå tanken bakom. Kanske framstår vi som lite underliga i andras ögon? :)

Min undran är om ni på forumet lyckas inspirera någon familjemedlem, vän, släktning, kollega eller liknande att placera en del av sina pengar i fysiska ädelmetaller?

Personligen rekommenderade jag min ömma moder att göra detta för 2-3 år sedan, i stället för att ha allt i fonder. Visserligen har fonderna gått relativt bra, men hade hon valt att placera hälften i guld hade värdeökningen blivit betydligt desto bättre. För att inte tala om bankernas saftiga avgifter och risken man tar med sin placering, samt skatt på vinsten när man säljer. Nu står min mor inför att sälja sitt radhus och flytta till hyresrätt, så nu går jag in för att få henne att placera en del av pengarna från den kommande försäljningen i guld och förvara på säker plats i stället.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: Har du övertalat någon närstående att spara i ädelmetaller?
« Svar #1 skrivet: fredag 16, mars 2012, 01:03:52 »

Min undran är om ni på forumet lyckas inspirera någon familjemedlem, vän, släktning, kollega eller liknande att placera en del av sina pengar i fysiska ädelmetaller?

Javisst. Minst 5 kollegor/arbetskompisar och 3 släktingar. En med ett imponerade belopp. Det är dock bara ett par som fortsatt på egen hand men de andra verkar glada åt värdeökningar på 50-150% på det jag hjälpte dem att köpa så här långt...

En av dem har till och med övertygat några av sina vänner och de hade tydligen investerat 6-siffriga belopp i silver! ;-)

/H

Inloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: fredag 16, mars 2012, 01:28:16 »
Min far inspirerade mig. Jag inspirerade min syster. Jag har även inspirerat en kollega till ett mindre belopp samt den sista halvåret har mina föräldrars hyresgäst köpt guld och silver av mig! ;-)

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 16, mars 2012, 07:01:31 »
En arbetskompis köpte silver efter att jag förklarat varför jag sätter pengar i silver. Han är dock den enda, har pratat om detta med min kära mor och mina syskon men har inte haft någon större framgång. Min flickvän "förstår" men orkar inte bry sig.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: fredag 16, mars 2012, 08:57:27 »

Det känns som Sverige har en lång väg kvar och så länge banken har kundernas pengar i ett järngrepp i fonder osv så ser jag inte att guld kommer att bli mainstream...

Jag tror också att det krävs fler seriösa handlare över hela landet för att folk enklare skall kunna köpa OCH sälja sina metaller.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: fredag 16, mars 2012, 09:04:25 »
Har försökt förklara värdet av att ha en del i PM sedan -04, resultat 2 personer som idag är helnöjda.
Argumenten idag för att inte gå in brukar vara, loppet är kört det har ju gått upp så mycket.
Inget kan vara mer fel men det är ett pedagogiskt problem.
Det viktiga är ju att de som går in förstår varför och inte bara gör det för att nån annan sagt att det är bra.

sisu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: fredag 16, mars 2012, 09:29:02 »
Fått en del bekanta och vänner att faktiskt investera, dock aldrig med mig själv som mellanhand. Detta för att visa att det inte har handlat om att tjäna för egen del utan för att jag bryr mig om dem. Dock har inga investerat "sexsiffriga belopp" som nämndes av någon tidigare i tråden. ;)

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: fredag 16, mars 2012, 09:54:33 »
Jag säger inte till någon att jag köper ädelmetaller, jag vill inte att någon ljusskygg person ska få reda på det även om jag bara har små mängder än så länge. Det räcker att någon tror att jag har byrålådorna fulla med guld för att jag ska åka på ett inbrott.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #8 skrivet: fredag 16, mars 2012, 10:16:32 »
Nej. Jag är av samma åsikt som Gunnarsson. Det enda jag diskuterar är det världsekonomiska läget och försöker göra dem uppmärksamma på att det kan bli väldigt mycket värre. Slutsatsen hur man skall skydda sig får dom leta reda på själva. Det kan kännas lockande att avslöja hur jag gjort men jag vågar helt enkelt inte tala klarspråk. Säger jag att man borde investera i ädelmetaller kommer ju frågan direkt om jag själv ligger med sådana. Det sägs ju att vet en person en hemlighet är den bevarad men om två vet är det inte längre en hemlighet. (Jag litar på min fru) Mina barn vet inget men jag har sett till att dom får reda på var metallerna finns om jag och min fru förolyckas.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: fredag 16, mars 2012, 10:20:41 »
Jag har gett min syn på vilka scenarior som kan komma på de monetära områdena till nära och kära. Och pekat på PM som ett sätt att säkra sitt kapital. Men jag låter folk själva avgöra vad de vill göra.

No pressure just information.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: fredag 16, mars 2012, 10:26:54 »
Jag har för flera vänner pratat om läget i världsekonomin och i Sverige och gett min synpunkt på varthän det barkar. Folk lyssnar oftast intresserat, men jag är ganska säker på att dagen efter har de glömt hela diskussionen. Jag tror de flesta inte är mottagliga för vad som händer förrän det drabbar dem själva i sådan omfattning att man omöjligt kan ignorera det längre.

Den enda jag vet som faktiskt påverkats av mina synpunkter och dessutom köpt en mindre mängd guld, är en av mina närmaste vänner som även är medlem här på forumet.

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #11 skrivet: fredag 16, mars 2012, 12:18:12 »
Jag diskuterade det ekonomiska läget med ett par kompisar för ett tag sedan, och alla var överens om att det nog går mer eller mindre åt skogen snart. Däremot såg en av dem situationen på ett lite annat sätt, "lika bra att låna så mycket man kan, det kommer ju ändå att braka ihop"  :)  Med glimten i ögat naturligtvis.

Utloggad ZeroIntel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: fredag 16, mars 2012, 15:30:32 »
Pratar enbart med närmsta familjen och ingen utanför vet att jag sparar eller hur mycket jag har i fysisk ädelmetall. Man vill ju inte riskera något

Dock har vi diskuterat mycket inom syskonskaran och resulterat i att barnbidrag inte sparas längre i fonder utan i fysisk guld/silver. Inget bättre sätt att inflationsskydda kapitalet över så många år.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #13 skrivet: fredag 16, mars 2012, 16:42:34 »
Hasse A - Det där är ju inte helt sant, som Hells Angels enligt uppgift uttrycker det. Tre personer kan bevara en hemlighet om två av dem är döda. ;)

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: fredag 16, mars 2012, 17:58:28 »
Har endast berättat för min sambo. Hon svarade "Är du knäpp? vad skall du med det till?"
Efter ett antal gånger där jag förklarat varför, att jag ser det som en investering och en "försäkring" och efter hon fått se varan så har hon blivit lite mer förstående i alla fall.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72