Författare Ämne: Det finns förfalskade guldmynt i EU. (Även Wolfram == Tungsten mynt)  (läst 17143 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Det finns förfalskade guldmynt i EU. (Även Wolfram == Tungsten mynt)
« Svar #16 skrivet: måndag 30, oktober 2017, 21:29:01 »
https://www.silverdoctors.com/gold/gold-news/is-the-royal-canadian-mint-putting-out-fake-sealed-gold-bars/

Det var väl en löjlig och onödig rubrik hos "Silver Doctors"

"Skickar The Royal Canadian Mint ut falska förslutna guldtackor?"

Så klart att de inte gör det, och därifrån kommer de inte. Det är ingenting nytt att det finns falska 1 oz Royal Canadian Mint guldtackor ute. Vi hade t.ex. en uppe i tråden
Oseriösa säljare på Tradera Svar #1191 tidigare. Och det finns falska 1 oz guldtackor från snart sagt alla producenter och ingen tror väl att det är dem själva håller sådana.

Sedan pratar de i artikeln om tester med syror, liksom det görs i en annan tråd just nu i detta forum. Och då skall jag påminna om det som tidigare också har varit uppe här på Äf nämligen

Ädelmetalltestaren från Sigma Metalytics
som mäter de elektriska egenskaper i en ädelmetall, och kan med det bestämma om ädelmetallen är äkta eller falsk. Och det kan den göra utan att objektet behöver tas ur sin förseglade behållare. Inget spill med syror och ingenting som påverkar ädelmetallen. En förträfflig apparat som alla större firmor som köper och säljer investeringsmetaller borde ha.

Den äldre och enklare modellen beskrivs här på YouYuben

Här en länk till tillverkarens sida  och den förbättrade apparaten Sigma Metalytics Pro och en

video som visar hur PMV pro används med förseglade behållare.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #17 skrivet: tisdag 31, oktober 2017, 09:23:41 »
Royal Canadian Mint har svarat på ovanstående artikel hos "Silver Doctors"

Phoney gold bar was a counterfeit attempt

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #18 skrivet: torsdag 02, november 2017, 08:33:40 »
Jag har köpt fler än 400 guldmynt på Tradera och har inte blivit "blåst" en enda gång.
I och för sig har 99% av de mynten varit 1000- och 2000-kronor.
Ebay har jag aldrig handlat på, och skulle aldrig göra.
Jag har inte varit till närmelsevis lika aktiv, men ett dussin mynt har det nog blivt, mest från Tradera men även två ggr från eBay. Blåst en gång (på en 1/20oz guldpanda), men fick tillbaka pengarna efter att ha bråkat med säljaren.

Men jag kände efter det jag slagit till på fakepandan att här blev det nog fel. Det var en okänd säljare och priset var lite för bra. Så jag var lite misstänksam redan innan myntet anlände. Idag måste man bara inse att det inte längre går att "fynda" guldmynt. Intresset är för stort, marknaden funkar rätt bra. Är priset helt fel så finns det en orsak och det är inte att det är din tur att göra ett fynd.

Men detta gör ju även att Tradera stegvis blir mindre intressant för att köpa bullion när priset närmar sig vad riktiga handlare tar. och ökar riskpremien pga fler fakes så blir det helt ointressant.

jumu

• Gäst
« Svar #19 skrivet: torsdag 02, november 2017, 23:24:52 »
Var på en demo med Holger Andreasen AB från Örebro för några år sen, de visade sina XR maskiner. Då var det lite nytt och den portabla modellen var nog inte i produktion ännu. Har inte kollat runt det senaste men de tippade själv att tekniken snabbt skulle bli överkomlig i pris framöver. Kan vara värt o kolla en leverantör här hemma om man är ute efter tekniken.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #20 skrivet: fredag 03, november 2017, 09:29:31 »
En sigma maskin kostar väl en 6-7k kronor för standard varianten, tyckte det lät överkomligt men störde mig lite på att det verkar som 1oz är största myntet man kan testa med den.
Inte sugen på att punga ut för den avancerade maskinen

mrSju

• Gäst
« Svar #21 skrivet: fredag 03, november 2017, 10:00:12 »
Har man ett referensmynt, så borde man va hundraprocentig med en vanlig metalldetektor. Jag har en X-Terra 705 Jag hade kunnat testa med. Med den visar olika "metallmassor" en siffra på displayen mellan typ -10 till 60 elle va de nu va.

Hade gärna kommit över ett volframmynt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #22 skrivet: fredag 03, november 2017, 11:53:05 »
En sigma maskin kostar väl en 6-7k kronor för standard varianten, tyckte det lät överkomligt men störde mig lite på att det verkar som 1oz är största myntet man kan testa med den.
Inte sugen på att punga ut för den avancerade maskinen

Firmor som köper och säljer investeringsmetaller skulle allt ha en sådan här Sigma apparat, Pro eller den enklare modellen. Men för personligt  bruk så är det ändå mycket pengar.

När det gäller största storleken på myntet som den kan ta så refererar 1 oz till den lösa detektorn, som används till mindre storlekar, och i de fall som mynten ligger i en slabb. Då kanten på slabben är för hög sätter man den lösa detektorn på den platta ytan  och kommer på så sätt närmare myntet med detektorn.

På den här sajten så finns manualer till bägge apparaterna, Pro och den enklare

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #23 skrivet: fredag 03, november 2017, 23:34:30 »
Verkar som jag missförstått texten där ja, i manualen stod det i princip bara min mått.
Det stod också att den klarar att mäta 1,5mm djupt, är väl inget problem för 1oz då man kan vända på myntet och testa igen men för större mynt blir det lite mer osäkert

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz