Författare Ämne: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?  (läst 18446 gånger)

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #15 skrivet: fredag 17, januari 2014, 22:37:51 »
Soppåsarna blir bara tunnare och tunnare. Snart kan man lika gärna kasta soporna direkt på golvet, då påsen alltid går sönder när man tar ut den. Priset är dock stabilt, ingen inflation här inte...

Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #16 skrivet: fredag 17, januari 2014, 22:58:13 »

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #17 skrivet: fredag 17, januari 2014, 23:14:56 »
Jag har noterat att anslutningssladdarna till hushållsmaskiner under de senare åren blivit allt kortare. Snart får man plugga hårfönen eller borrmaskinen rätt i väggen.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #18 skrivet: fredag 17, januari 2014, 23:57:05 »
19 cigaretter i paketet istället för 20 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.238098-cigaretten-som-forsvann


"Så du menar att det är det nya antalet, och inte det lägre priset som folk uppskattar?

– Det kan nog vara individuellt, men vi har sett att konkurrrerande märken som gått ned på 19 cigaretter har gått bra. Folk gillar det uppenbarligen."

Sure. Right ;-) Dra den om rödluvan också...

/H

Inloggad Stacker

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #19 skrivet: lördag 18, januari 2014, 03:06:41 »
Jag har noterat att anslutningssladdarna till hushållsmaskiner under de senare åren blivit allt kortare. Snart får man plugga hårfönen eller borrmaskinen rätt i väggen.

Ja just det, det har jag tänkt på. Kan man spara 0.02 USD i metall på en kortare kabel så blir det mycket pengar vid hundratusentals tillverkade maskiner, laddare eller nåt sånt. En annan sak jag lagt märke till är att kablarna blir klenare och klenare. Köpte en Samsungtelefon nyligen, kabeln från väggladdaren är ungefär en tredjedel så tjock som till den förra telefonen från 2011.

Köpte även en ny 3,5 mm audiokabel mellan telefon och bilstereo, den är riktigt tunn. Undrar om det ens är tre gram metall i den. Äldre kablar jag hittade hemma efteråt har varsitt hölje för varje kanal, riktig dubbelskärmning (ser ut som en högtalarkabel) och är även den ungefär tre ggr så grov. Nya klenkabeln brusar förstås rejält pga störningarna i fordonsmiljö. Den går i soporna.

Det bara fuskas med allt överallt på alla områden nuförtiden, för att spara ett öre här och tre öre där. USCH och FY!



Utloggad sextio8

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #20 skrivet: lördag 18, januari 2014, 03:22:11 »
Jag tycker att vissa baconfabrikat "vätskar ur sig" nåt så fruktansvärt i stekpannan (inte minst Lidls). tillsätter fabrikanten vatten?

Inloggad Stacker

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #21 skrivet: lördag 18, januari 2014, 12:35:10 »
Jag tycker att vissa baconfabrikat "vätskar ur sig" nåt så fruktansvärt i stekpannan (inte minst Lidls). tillsätter fabrikanten vatten?

Javisst är det så. Alla lågprismärken injicerar runt 20% saltlake, konsistensgivare, fosfater, socker och andra skumma tillsatser i animaliska produkter, främst fläsk och kyckling. Detta för att kunna hålla ett lägre kg-pris och förbättra smaken på den dåliga råvaran från stressade och plågade djur från andra sidan jordklotet. Konsumenterna jagar ju lägsta pris hela tiden och ska du kunna köpa kycklingfilé för 49.90/kg så handlar det inte om lyckliga gårdskycklingar i förpackningen, det är ett som är säkert.

Läs gärna Mats-Eric Nilssons böcker om det utbredda matfusket inom livs- och restaurangindustrin! Det är ganska deprimerande läsning och man tappar helt matlusten för de flesta färdiga matprodukter efter att ha satt sig in i hur det funkar. Det blir till att laga sin egen mat från grunden, i möjligaste mån.

Utloggad maggan

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #22 skrivet: lördag 18, januari 2014, 22:20:11 »
Citera
Det blir till att laga sin egen mat från grunden, i möjligaste mån.
problemet kvarstår dock då det är råvarorna som är problemet.

Inloggad Stacker

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 2
SV: Någon som upplevt "krympflation" eller på engelska "shrinkflation"?
« Svar #23 skrivet: lördag 18, januari 2014, 23:39:00 »
Citera
Det blir till att laga sin egen mat från grunden, i möjligaste mån.
problemet kvarstår dock då det är råvarorna som är problemet.

Ja, om man köper de allra billigaste produkterna, det är de som det fuskas mest med. Kvalitetsråvaror innehåller lite eller inget av konsistensgivare, vatten, bulkmedel, socker, dextros, saltlake, fosfater, stabiliseringsmedel, antioxidationsmedel, konserveringsmedel, smakförstärkare, emulgeringsmedel, färgämnen med mera med mera. De kostar därför tyvärr mer. Ett enkelt sätt att komma runt det är att helt enkelt äta mindre animaliskt protein och gå över till en mer vegetarisk livsstil, eller hålla sig till fisk & skaldjur på tallriken. Där fuskas det mindre.
 
Men det här har inget med krympflation att göra så jag skriver inte mer om det i denna tråd. Intressant ämne dock, som borde få en tråd i övrigt-delen.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23