Författare Ämne: Privatekonomi - Spartips  (läst 26396 gånger)

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
SV: Privatekonomi - Spartips
« Svar #15 skrivet: söndag 04, mars 2012, 16:51:15 »

alang, nu börjar det likna något.

Ja att se över kostnaderna är grundläggande. Också där de flesta kan börja.
Men när man nått upp till en viss nivå måste man ju hitta på ngt mer. I alla fall om man vill kliva upp till 1 %-arna... eller 0,5 %.

Min filosofi är att öka intäkterna mer än kostnaderna. Lite måste man ju unna sig om slitet bär frukt. Jag sätter upp små mål i företaget, en viss omsättning, visst vinst eller ett genomfört projekt. Sedan gör/köper jag ngt kul.

Skatten är det största problemet. Att betala skatt på löner, eller försäljning av hus, aktier osv är ok. Även om den kunde vara lägre. Men att vinstskatten för bolaget skall urholka mitt kapital är åt h-vete. De pengarna hade jag annars kunnat använda till att utveckla bolaget. Skatten hade ju staten fått in förr eller senare ändå. Antigen när jag anställer fler, min egen lön, aktieutdelning eller när jag säljer bolaget.

Är det inte svårt att lyckas lägga hus, båt osv på företaget?

Bara att undvika förmånsvärde för en bil som företaget äger är ett helvete.
Hotellet skriver ut inkl frukost på fakturan så spökar det med traktamentet.

Jag är villig att göra allt så länge det är på rätt sida av lagen. Kan även tänka mig att nyttja annat lands lag.

Vad gör man med vinsten i bolaget?

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #16 skrivet: söndag 04, mars 2012, 17:08:38 »
Båt är ingen höjdare kan jag intyga. Förmånsbeskattning varenda dag man bevisligen inte använder den i firman. Inklusive vinter och t.o.m. när isen ligger på både sjö och hav. Eller när det blåser storm.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: söndag 04, mars 2012, 17:26:59 »
Sätt upp en stiftelse utomlands t.ex i Lichtenstein som i sin tur äger ett holdingbolag också offshore. Skänk tillgångarna till stiftelsen alltså hela ditt företags tillgångar stiftelsen lånar sedan ut kapital till holdingbolaget som i sin tur lånar ut kapital till ditt svenska bolag som du betalar ränta på för att kvitta skatterna i det svenska företaget, samma gäller att holdingbolaget betalar till stiftelsen(här är jag dock inte säker på om man får betala och låna ut med ränta i detta led) Sen så ska holdingbolaget även äga rättigheterna till alla produkter eller tjänster företaget i sverige äger som ska betalas royalty på som går rakt in i stiftelsen.

Många stora svenska företag om inte alla fungerar exakt på det här sättet att det centrala är att man kvittar en stor del av sina skatter mot räntan som man betalar till sig själv utomlands, köp även tillgångar som du kan kvitta dina skatter mot med företaget i sverige och på så sätt öka tillgångarna genom att köpa något som är både en tillgång och något som kan ge dig en förlust resultatmässigt alltså minska vinsten.
« Senast ändrad: söndag 04, mars 2012, 17:30:05 av alang »

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #18 skrivet: söndag 04, mars 2012, 18:16:49 »
Båt har inte direkt varit något problem för oss. Har två båtar MEN vi använder dem huvudsakligen i bolaget. All drift förs i logg på den större båten, den lilla Linder 400 (fin liten eka) utan logg. Funkat bra i alla år. Inköp, försäkring, drift ligger i bolaget. Den större båten är även fartygsregisterad - så där betalas inte ens punkskatten för bränslet.
Som "egen" finns ingen fritid, därav blir allt ej debiterbar körning = underhållskörning och kompetensutveckling/kompetenskonserverade aktivitet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #19 skrivet: söndag 04, mars 2012, 19:09:25 »
Båt är ingen höjdare kan jag intyga. Förmånsbeskattning varenda dag man bevisligen inte använder den i firman. Inklusive vinter och t.o.m. när isen ligger på både sjö och hav. Eller när det blåser storm.
Båt har inte direkt varit något problem för oss. Har två båtar MEN vi använder dem huvudsakligen i bolaget. All drift förs i logg på den större båten, den lilla Linder 400 (fin liten eka) utan logg. Funkat bra i alla år. Inköp, försäkring, drift ligger i bolaget. Den större båten är även fartygsregisterad - så där betalas inte ens punkskatten för bränslet.
Som "egen" finns ingen fritid, därav blir allt ej debiterbar körning = underhållskörning och kompetensutveckling/kompetenskonserverade aktivitet.

Bryt gärna ut ämnet i en egen tråd, men det här är en frågeställning som intresserar mig.

Har själv haft funderingen på att starta ett charterbolag. Förena nytta, nöje och intresse genom att köpa en rejäl båt (ett fartyg med segel) på firman, slänga ihop en webbsida och om möjligt ha någon chartersegling då och då.

För detta alltså, att jag har tillgång till fartyget privat, skall jag (riskerar jag) alltså betala skatt för en skattemässig förmån?

Är detta rätt förstått?

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #20 skrivet: söndag 04, mars 2012, 20:34:06 »
Risk finns väl tyvärr alltid men jag har aldrig hört talas om det.

Exempelvis, den konsult jag tog förarbevis (ja, på firman = avdragsgillt men beviset är ju personligt) sysslade exakt med det du vill göra fast med motorbåt modell större (AMS Marine Trawler 390). Då just denna fråga intresserade mig med frågade jag och det var inga som helst problem att även nyttja den privat. Enda nöten att knäcka var när företaget någon gång i framtiden skulle avslutas måste båten köpas ut till privat ägo. Då bör man iofs beakta att allt underhåll, alla drift, båtplats etc under de år du är aktiv betalas med oskattade pengar. Så länge du driver ditt charterbolag med någon krona plus skulle jag anse dig vara "untouchable".

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #21 skrivet: söndag 04, mars 2012, 21:39:19 »
Kungsleden, Tack för svaret. :)

Som jag misstänkte då. Jag tänker närmast på exempelvis Persbrandt som upptaxerades efter att ha köpt en fastighet på Gotland i bolaget, som Skatteverket menade han kunnat använda betydande privat. Samma förhållande gäller ju för en båt.

Risken är ju också, att man inte hinner driva någon charterverksamhet i tillräcklig omfattning för att Skatteverket skall bli nöjda. Det är förvisso inte förbjudet att vara dålig affärsman, men jag vill minnas att det står i aktiebolagslagen, att ett företag skall bedrivas självständigt, varaktigt och med vinstintresse.

En intressant tanke här. En båt borde skrivas av på fem år (utan överavskrivning). 
Har man en nystartad enskild firma (aktiv näringsverksamhet) så kan man kvitta förlusten uppkommen i enskilda firman, mot inkomst från en anställning i upp till fem år.  Har för mig att maxbeloppet är 5 x 100´000 kr.

46 § 1 momentet i kommunalskattelagen (numera 62 kap 2-4 § inkomstskattelagen).

Man skulle med andra ord i vart fall rent teoretiskt, kvitta inköpskostnaden (avskrivningen) under fem år mot förlusten uppkommen genom avskrivningen. Givetvis skulle kvittningen underkännas vid deklaration, men rent teoretiskt (om man följde lagen), skulle det ju vara godkänt.

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #22 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 08:18:59 »
- Undvika lån och köpa varor på kredit. Har man inte pengar för en TV då får man vänta tills man har det. Liknande regel gäller andra varor.
- Inte falla för märkesvaror och köpa saker bara för att det är inne. Har fortfarande ingen iphone. Det finns billigare varianter som kan göra samma sak.
- Vad gäller maten, den nyttigaste är ju billigast. Man kan köpa billiga grönsaker: både fryst och färsk på billiga mataffärer som Lidl och Netto. istället för att köpa en hamburgare för 15 eller 20 kr eller mer, man kan köpa frysta grönsaker som är billigare och räcker för mer än bara en måltid.
- inte prenumerera på några tidningar, allt finns på nätet idag.
- inte ringa och sms:a onödigt. det kostar mycket när allt samlas ihop en månad.
- bor man kanske 20 minuter från jobbet, då kan man gå istället för att köra bil. eller cykla så klart.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #23 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 11:41:57 »
Detta må vara "ofrivilligt" enligt lag, men att säga upp tv-avgiften sparar mycket pengar. Personligen tycker jag att det är helt galet att påtvingas en kostnad för kanaler som sprider ut politisk vänsterpropaganda, bara för att man äger en tv. Är man inte intresserad av att se på tv överhuvudtaget är det bara att sälja dumburken och säga upp licensen. Många program går ändå att se gratis på internet. I annat fall säger man upp licensen ändå.

Om man är ateist och inte vill stödja kyrkan kan man även välja att gå ur Svenska kyrkan och spara ett par tusen om året.

Min bästa besparing jag gjorde på min förra arbetsplats var att gå ur facket. IF Metall var totalt bortkastade pengar på mitt jobb, motarbetade både de anställda och företaget.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
« Svar #24 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 13:38:14 »
Kanske inte så klokt att locka andra att göra saker som inte är så bra,tycker inte det var så seriöst tänk efter lite.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #25 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 13:44:51 »
Kanske inte så klokt att locka andra att göra saker som inte är så bra,tycker inte det var så seriöst tänk efter lite.

Jag lockar ingen att göra någonting, alla har ett eget ansvar över sina handlingar. Hur man väljer att spara in på sina avgifter i slutändan är upp till var och en att avgöra, liksom att bedöma vad som är "bra" eller ej.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
« Svar #26 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 14:43:50 »
A-kassa kan vara bra att ha med tanke på hur det ser ut i framtiden.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #27 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 14:46:14 »
TV-licesen kan snart vara ett minne blott då man funderar att lägga den på skatten för alla.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #28 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 14:58:19 »

Det är en försäkring, inget spartips :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #29 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 15:43:36 »

Vem har sagt att man ska spara pengar genom att gå ur a-kassan?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal