Författare Ämne: Säker placering av slant >> insättningsgarantin?  (läst 14090 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Säker placering av slant >> insättningsgarantin?
« Svar #15 skrivet: tisdag 18, april 2017, 10:01:09 »
Om du vet med dig att du kommer vilja köpa ett hus/lägenhet i ungefär samma läge/storlek/kvalitet etc om ett par år och inte är villig att ta någon risk att *inte* kunna göra det så faller det sig rätt naturligt att du ska ... *trumvirvel* ... Fortsätta vara investerad i fastighetsmarknaden! Don't time the market! Du kommer säkert utlösa en hel hög med reavinstskatt om du säljer också, så det kan vara stora kostnader för dig att genomföra det här...
Jo, jag är medveten om detta och även givetvis risken att marknaden inte kraschar utan istället fortsätter uppåt så att man tappar värdeutvecklingen när man inte längre följer med. Vad gäller reavinst så är reglerna sådana att denna inte löses ut så länge ny bostad köps senast 31/12 året efter (dvs 2018), så det skall inte vara något problem.

Citera
Om du verkligen är övertygad om att fastighetsmarknaden kommer krascha (i nominella termer) så fundera på vilket sätt den kommer krascha?
Jag är absolut inte övertygad om att fastighetsmarknaden kommer att krascha... just nu. Nån gång smäller det, och det kan absolut vara om två veckor men lika gärna om två år. Eller fem år. Så detta är givetvis inte en fråga om att spekulera i krasch med familjens boende. Riktigt så riskbenägen är jag inte.

Så givet förutsättningarna, dvs hus måste säljas i närtid och nytt hus köpas först om ett år eller så så utgår tyvärr alternativet med att hyra ut (bra förslag och jag kollade på det tidigare). Men detta att det går att få insättningsgaranti till högre belopp var väldigt bra information.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #16 skrivet: tisdag 18, april 2017, 11:08:04 »
Ok, ja om det inte är ett alternativ att bok kvar eller hyra ut så.. jag missade kanske det...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #17 skrivet: tisdag 18, april 2017, 12:39:20 »
Jag kan göra en liten instickare i ämnet. Jag ärvde år 2014 ett hus (mitt barndomshem) som jag behåll tillsammans med min bror. Den ursprungliga tanken var att så småningom köpa ut honom och ta över huset, så vi hyrde ut huset fram tills i höstas. Blev en avkastning på ca 50k var efter skatt/år, vilket i sammanhanget var en trevlig extrainkomst samtidigt som priserna gick upp i området.

Tyvärr kom jag senare fram till att priserna var alldeles för höga för att jag skulle ha råd att köpa ut brorsan och bestämde mig för att det var klokast att sälja, vilket vi även gjorde runt årsskiftet. Nu sitter det en fin slant till nollränta på bankkontot samtidigt som jag har i åtanke att köpa en egen bostad (bor i billig hyresrätt just nu). Nackdelen är ju förstås att priserna i Gbg med omnejd är höga och jag har en pessimistisk syn på bostadsmarknaden. Decisions, decisions...

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #18 skrivet: fredag 21, april 2017, 15:52:39 »
Jo, jag är medveten om detta och även givetvis risken att marknaden inte kraschar utan istället fortsätter uppåt så att man tappar värdeutvecklingen när man inte längre följer med. Vad gäller reavinst så är reglerna sådana att denna inte löses ut så länge ny bostad köps senast 31/12 året efter (dvs 2018), så det skall inte vara något problem.

Fast om du begär och får uppskov så måste du betala ränta. När jag räknade på det förra året så lönade det sig inte med något uppskov. Det var tom mer lönsamt att låna och betala reavinstskatten än att begära uppskov och betala ränta på det.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #19 skrivet: fredag 21, april 2017, 17:10:46 »
SC har rätt. Min like betyder förstås inte att jag gillar skattesituationen han beskriver :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #20 skrivet: söndag 23, april 2017, 19:53:53 »
Vad gäller reavinst så är reglerna sådana att denna inte löses ut så länge ny bostad köps senast 31/12 året efter (dvs 2018), så det skall inte vara något problem.
Fast om du begär och får uppskov så måste du betala ränta. När jag räknade på det förra året så lönade det sig inte med något uppskov. Det var tom mer lönsamt att låna och betala reavinstskatten än att begära uppskov och betala ränta på det.
Ajdå, det där hade jag förträngt. Mutter, det påverkar ju min kalkyl negativt. Jag håller med om att det i dagsläget är bättre att skatta av reavinsten än att betala en årlig avgift för nöjet att ha kvar reavinsten i framtiden.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goldsilver.be by Lassiter
Igår kl. 23:05

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
söndag 26, april 2026, 15:15:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz