Författare Ämne: Banken blir otillgänglig.  (läst 199796 gånger)

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: Banken blir otillgänglig.
« Svar #105 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 10:45:15 »
Tidigare idag så låg alla bankomater nere några timmar

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #106 skrivet: fredag 06, mars 2020, 19:53:40 »
Går inte att komma in på Länsförsäkringar Bank
Både hemsidan och mobilbanken ligger nere

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #107 skrivet: måndag 09, mars 2020, 09:14:59 »
Det tar väldigt lång tid att komma in på både Avanza och Nordnet idag... börsen ner över sex procent, lider med alla som sitter i panik nu.

Tillägg: Nordnet går inte alls att komma in på för mig, varken med BankID på mobil eller dator.
« Senast ändrad: måndag 09, mars 2020, 09:19:25 av Coltrane »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #108 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 10:05:42 »
Avanza web bank ligger nere.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #109 skrivet: tisdag 05, maj 2020, 22:03:17 »
BankID verkar ligga nere!!!!!!!!!!!!!!

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
Banken blir otillgänglig.
« Svar #110 skrivet: tisdag 05, maj 2020, 23:52:15 »
Det alltmer ökande användandet av BankID är en mycket stor säkerhetsrisk som är svår att skydda sig mot eftersom det kan ge tillgång till flera olika plattformar med en och samma typ av inloggning. Samtidigt hjälper det inte att ha flera olika depåer, konton och liknande som redundans mot driftstörningar om samtliga är beroende av ett och samma inloggningssystem dvs BankID om detta felar eller stängs av.

Det bästa sättet för att få hög säkerhet och redundans är att använda sig av diversifierade inloggningssystem till varje tjänst som används vilket var möjligt tidigare innan BankID slog igenom.

BankID marknadsförs ofta och framförallt av banker som säkerhetshöjande vilket är helt fel. Att ha en och samma typ av inloggning till alla tjänster och plattformar försämrar säkerheten väsentligt samtidigt som det blir möjligt för aktörer som har kontroll över BankID att kontrollera och styra huruvida du ska ges möjlighet att logga in eller ej.

Finansiell ID-Teknik BID AB äger, förvaltar och vidareutvecklar BankID. Företaget som startades 2002 ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank enligt uppgifter på företagets hemsida.

Dvs bankarteller har full kontroll över BankID och kan slå ut viktiga tjänster, plattformar och funktioner för dig där det inte finns andra inloggningsmöjligheter utan att behöva ställas till svars då de kan skylla på "tekniska fel" i BankID.

haberdasher

• Gäst
« Svar #111 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 00:44:22 »
Dvs bankarteller har full kontroll över BankID och kan slå ut viktiga tjänster, plattformar och funktioner för dig där det inte finns andra inloggningsmöjligheter utan att behöva ställas till svars då de kan skylla på "tekniska fel" i BankID.

BankID supporterar bara ett fåtal (amerikanska) operativsystem och har bara ett fåtal möjliga kombinationer med oberoende webbläsare.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #112 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 09:08:57 »
Jag ville inte använda mig av Mobilt BankID när det kom, utan jag ville fortsätta med mitt BankID på fil. Men det sistnämnda togs bort på många inloggningsställen, och när jag frågade varför fick jag svaret att Mobilt BankID var mycket säkrare.

Jag har aldrig fattat varför Mobilt BankID skulle vara säkrare än mitt BankID på fil, som ju bara finns på min egen dator. Är det någon här som kan säga något om det?

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #113 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 09:18:58 »
Jag har inte bytt till mobilt bank id, har kvar mitt gamla bank id så länge det fungerar.
Tycker att mobilt bank id känns osäkrare.
« Senast ändrad: onsdag 06, maj 2020, 09:45:37 av PennyLane »

haberdasher

• Gäst
« Svar #114 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 09:48:49 »
Mobilt BankID blir hajpad för större lemming effekt. Jag tycker om varianten BankID på kort som är gratis, i alla fall i den bank jag använder. BankID på kort funkar även när bara Mobilt BankID anges som användbar.
« Senast ändrad: onsdag 06, maj 2020, 09:58:45 av haberdasher »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #115 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 11:07:06 »
Jag ville inte använda mig av Mobilt BankID när det kom, utan jag ville fortsätta med mitt BankID på fil. Men det sistnämnda togs bort på många inloggningsställen, och när jag frågade varför fick jag svaret att Mobilt BankID var mycket säkrare.

Jag har aldrig fattat varför Mobilt BankID skulle vara säkrare än mitt BankID på fil, som ju bara finns på min egen dator. Är det någon här som kan säga något om det?

BankID i mobilen är säkrare för att mobiler är svårare att hacka än datorer.

Om du får in ett virus (eller mer specifikt en trojan) i datorn så kan den få tag i filen där ditt BankID ligger, och avlyssna dina knapptryckningar när du skriver in din kod (fil+kod är vad som krävs för att kunna låtsas vara du)

Virus i mobiler är ovanliga (pga automatiska uppdateringar som täpper igen säkerhetshål, få/inga möjligheter för användaren att installera egna program utanför app store, etc). Och även om man lyckas få användaren att installera en applikation som innehåller ett virus så måste den även lyckas kringgå operativsystemet (mobilens OS är mycket mer restriktivt än datorns vad gäller att läsa andra applikationers filer & fånga input från användaren utanför sin egen applikation)

BankID på kort är i teorin ännu säkrare (eftersom koden aldrig lämnar dosan, och dosan är svår att knäcka). Men fy vad krångligt det är :)

De flesta bedrägerier riktar dock in sig på människan. Utbilda gärna era äldre släktingar/vänner (främst i att aldrig logga in för att någon ringer upp och ber en göra det, alltid ringa tillbaka på ett nummer man själv kollat upp)
« Senast ändrad: onsdag 06, maj 2020, 11:15:32 av cyber »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #116 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 11:50:15 »
Om du får in ett virus (eller mer specifikt en trojan) i datorn så kan den få tag i filen där ditt BankID ligger, och avlyssna dina knapptryckningar när du skriver in din kod (fil+kod är vad som krävs för att kunna låtsas vara du)

Virus i mobiler är ovanliga (pga automatiska uppdateringar som täpper igen säkerhetshål, få/inga möjligheter för användaren att installera egna program utanför app store, etc).

Jaha, det är där osäkerhetsfaktorn för BankID på fil finns. Tack för den informationen cyber!

Nu är jag riktigt försiktig när jag är ute i cyberrymden och surfar. Jag har t.ex. Web of Trust som visar vilka sajter som man kan lita på när jag gör en sökning på Google. Och därtill ytterligare säkerhetstänk och säkerhets saker...

haberdasher

• Gäst
« Svar #117 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 11:54:05 »
BankID i mobilen är säkrare för att mobiler är svårare att hacka än datorer.

Svårara, men inte omöjliga att hacka. Desutom väsentlig lättare att fysisk avlura på koden og därnäst sno mobilen, precis som vid en uttagsautomat (bankomat).

BankID på kort är i teorin ännu säkrare (eftersom koden aldrig lämnar dosan, och dosan är svår att knäcka). Men fy vad krångligt det är :)

Krångligt? ja, om du tar datoren med på café för att swisha. Jättebra att ha om det bara ska loggas in på internetbanken ett par gånger om månaden.  :)

De flesta bedrägerier riktar dock in sig på människan. Utbilda gärna era äldre släktingar/vänner (främst i att aldrig logga in för att någon ringer upp och ber en göra det, alltid ringa tillbaka på ett nummer man själv kollat upp)

Så sant.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #118 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 12:19:52 »
Största risken som jag ser det är att bli rånad / hotad en kväll ute på stan. Då har man både mobil och bankID med sig. På det sättet var det bättre med en bankdosa hemma.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #119 skrivet: onsdag 06, maj 2020, 12:20:17 »

Krångligt? ja, om du tar datoren med på café för att swisha. Jättebra att ha om det bara ska loggas in på internetbanken ett par gånger om månaden.  :)

Ja det beror förstås på ens livssituation. Själv använder jag bankid i snitt kanske en gång om dagen (för att t ex logga in och kolla dotterns schema på skolan, betala nån räkning, betala parkering, fylla på SL-kortet, lägga upp löneutbetalning från mitt bolag etc etc)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal