Författare Ämne: SvD: "Amortering på lånen – en glömd sparform"  (läst 12262 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SvD: "Amortering på lånen – en glömd sparform"
« skrivet: lördag 14, januari 2012, 19:54:57 »
Jag läste med förundran en artikel hos SvD där det hävdas att Amortering på lånen är en glömd sparform. Är det verkligen så illa? Har det verkligen gått så långt att ytterst få förstår att amortering är ett fint sätt att spara pengar på, att minska sina månadskostnader och öka sin ekonomiska säkerthet?
SvD känner sig faktiskt så nödgade att bena ut detta och kallar därför in Sveriges bredaste hängslen - Claes Hemberg - för att på ett pedagogiskt sätt förklara åtminstone delar av fördelarna med amortering. Som ni säkert ser missar han detaljen att amorteringen minskar de fasta månadskostnaderna - vilket i sin tur medför ökat utrymme för amortering som gör att månadskostnaderna minskar ännu mer osv.
SvD kanske här rätt, ytterst sällan jag stöter på någon som lovprisar amorteringen som sparform trots att jag gång på gång kommer ur garderoben och faktiskt erkänner att största delen av vårt sparande går direkt till att betala av huslånet.
Några andra bolånetorskar som extraamorterar?

Utloggad Dicky Swing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
SV: SvD: "Amortering på lånen – en glömd sparform"
« Svar #1 skrivet: lördag 14, januari 2012, 20:27:58 »

Här har du en till!
Vi amorterar också betydligt mer än vad vi skulle behöva enligt banken.
Förutom de ekonomiska fördelarna, så känns det bra rent psykologiskt, att minimera sin beroendeställning till någon annan, speciellt då till Banken...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: lördag 14, januari 2012, 20:57:02 »
Hade på 70-talet en VD som sa att Cash is king (PG) och det håller jag fullständigt med om.
Göran Persson (inte min kompis men han har rätt) sa att den som står i skuld inte är FRI.
Har inte en krona i skuld och det känns ytterst angenämt.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: lördag 14, januari 2012, 23:00:42 »
Jag läste med förundran en artikel hos SvD där det hävdas att Amortering på lånen är en glömd sparform. Är det verkligen så illa? Har det verkligen gått så långt att ytterst få förstår att amortering är ett fint sätt att spara pengar på, att minska sina månadskostnader och öka sin ekonomiska säkerthet?
SvD känner sig faktiskt så nödgade att bena ut detta och kallar därför in Sveriges bredaste hängslen - Claes Hemberg - för att på ett pedagogiskt sätt förklara åtminstone delar av fördelarna med amortering. Som ni säkert ser missar han detaljen att amorteringen minskar de fasta månadskostnaderna - vilket i sin tur medför ökat utrymme för amortering som gör att månadskostnaderna minskar ännu mer osv.
SvD kanske här rätt, ytterst sällan jag stöter på någon som lovprisar amorteringen som sparform trots att jag gång på gång kommer ur garderoben och faktiskt erkänner att största delen av vårt sparande går direkt till att betala av huslånet.

Tycker att det låter väldigt resonligt det du beskriver om en form av exponentiell? (om man nu kan säga så, iaf något av en liknande effekt om än inte så kraftig :P) effekt av att amortera så mycket som möjligt.

Dock måste man väl kanske ta in alternativanvändningen av dessa pengar och vad de hade skapat för värde av att t.ex investeras i ädelmetaller, kan bli lite klurigt att räkna på det mot den exponentiella effekten av amortering på längre tid dock.

Men ponera ett scenario där du istället hade lagt alla dina pengar i ädelmetaller som staten inte vet om. Du likväl som resten av Sveriges medelklass får i en kris gå ifrån sina belånade hus och sälja dessa? Du kan då köpa en ny bostad av någon med hjälp av ditt ädelmetallinnehav.
Vet att detta hade varit möjligt i ett forclosure sammanhang i Usa dock vet jag inte hur det juridiskt fungerar i Sverige, något säger mig att banken tvingar dig att betala av så länge du lever så man ska väl akta sig för att hamna i bankens klor helt enkelt  :-X

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: lördag 14, januari 2012, 23:22:06 »

Här har du en till!
Vi amorterar också betydligt mer än vad vi skulle behöva enligt banken.
Förutom de ekonomiska fördelarna, så känns det bra rent psykologiskt, att minimera sin beroendeställning till någon annan, speciellt då till Banken...

Ja, visst gör det! Även om varje enskild  extraamortering minskar månadskostnaden med någon/några hundralappar så är det ändå steg på vägen, och man behöver ju inte amortera stenhård hela vägen till skuldfrihet för att känna sig rejält mycket friare och tryggare än bekanta som kör löjligt hög belåning och lika löjligt lång amorteringstid.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: lördag 14, januari 2012, 23:47:14 »
Men ponera ett scenario där du istället hade lagt alla dina pengar i ädelmetaller

Det vore galenskap att lägga alla ägg i samma korg, dessutom kommer bankerna aldrig släppa greppet av låntagarna, inte en chans. Alternativanvändning är också mycket tveksamt, för mig handlar det i första hand om att åtminstone garantera tryggheten och i andra hand träffa jackpot. När jag spelade poker handlade allt om "Estimated Value", dvs sannolikhet*utdelning, men så går inte att tänka när det gäller privatekonomin, då är det riskminimering som gäller, hellre en garanterad liten förlust än chansen till storvinsten med tillhörande risk för storförlust.
Här kommer ädelmetallinvesterandets många sidor in i bilden. En liten ädelmetallreserv att använda vid eventuella katastrofscenarion är kanske, efter hushållsbufferten, viktigare än amorteringar till låg skuldsättningsgrad (vad nu det är), som i sin tur är viktigare än aktier/ädelmetallinnehav i spekulativt syfte.
Ungefär så har vi lagt upp det, och just nu är vi i amorteringsfasen på väg till ekonomisk frihet (och eventuellt världsherravälde).

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #6 skrivet: lördag 14, januari 2012, 23:51:58 »
Tidigare fanns det ett land som var i kris ock sade att from i dag så är det "nya kronor" som ersätter de gamla.
För 10 gamla kronor får du växla till en ny krona, men för varje gammal krona du har i skuld så gäller att den är likvärdig med en skuld på en ny krona.
Man skall inte underskatta vikten att amortera av sin skuld, sedan är det naturligtvis helt sunt tänkt vad kan jag alternativt använda min krona till.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: söndag 15, januari 2012, 01:10:46 »
I Sverige blir du inte av med skulderna. Simple as that. Det finns fortfarande tiotusentals människor som amorterar på lån till bostäder som de tvingades sälja i början av nittiotalet. Jag läste ett påstående att det kanske rentav var så många som 80 000 även om jag tyckte det lät högt. Ett fåtal har lyckats få skuldsanering, då får du leva på existensminimum i fem år. Sedan är du "ren" och kan börja om, det är enda chansen och det är rätt svårt att få godkännande till det. Man kan ju såklart ponera att om vi får en tillräckligt djup och jävlig kris att regering/riksdag ser sig nödd och tvungen att avskriva skulder för medelklassen för att undvika revolution men jag skulle inte satsa några pengar på det. Bygg upp en buffert, gärna lite större än vad du tror du behöver, spara en del i ädelmetaller utöver det, har du lån så amortera minst lika mycket som du sparar i övrigt oavsett hur du sparar. Och viktigast av allt, öka amorteringen när räntebetalningarna sjunker. Riskminimering.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: söndag 15, januari 2012, 02:16:06 »
Glöm inte heller att vi har bostadspriser som i många delar av landet ökat otroligt mycket under de senaste åren. En låg skuldsättning genom amortering ger därför större trygghet om/när priserna vänder nedåt. Banken blir inte glad om du är maxbelånad och lånet är större än värdet på huset...

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #9 skrivet: söndag 15, januari 2012, 03:01:16 »
Jag har inte amorterat tidigare eftersom jag har tyckt att pengarna kunde användas på annat sätt och ge bättre avkastning. Men med tanke på alla oroshärdar runt om i världen och det ohållbara i makrofinanserna så känns det helt enkelt bättre att göra sig mindre sårbar genom att minska sin belåning. Jag kommer fortfarande att köpa ädelmetaller, men en del får gå till amorteringar. Det är mitt "nyårslöfte" för 2012...

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #10 skrivet: fredag 20, januari 2012, 11:27:55 »

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: onsdag 01, februari 2012, 02:25:06 »
Sådärja, nu är "nyårslöftet" uppfyllt, en knapp procent av skulden borta och lite mindre pengar för banken att leka med.

Utloggad Springare

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
« Svar #12 skrivet: onsdag 01, februari 2012, 09:29:32 »
...lite mindre pengar för banken att leka med.

Men och andra sidan hade de inte dom pengarna från första början. Så man kan säga att du gav dem mer pengar att leka med då du betalade av en skuld av luftpengar med riktiga pengar. ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal