Författare Ämne: COOP krash.  (läst 8366 gånger)

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
COOP krash.
« skrivet: måndag 29, augusti 2016, 18:19:13 »
Verkar bra detta med det kontantlösa samhället, bara man samtidigt har med sig tillräckligt med kontanter som backup när man skall handla. Tyvärr hade jag inte det idag. Det blev en timmas extra cyklande för att hämta inte riktiga pengar men väl valuta.  >:(

/Hasse

Just nu.

2016-08-29
Tekniska problem vid betalning med Coop-kort

Just nu går det inte att genomföra köp med Coops betalkort. Vi arbetar med att lösa problemet och beklagar det besvär det innebär för dig. Det går heller inte att se saldo på coop.se, i appen eller medlemspunkten.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: COOP krash.
« Svar #1 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 20:34:52 »
Vi borde ha ett arkiv med alla tekniska haverier i de elektroniska betalsystemen internetbankerna osv så. Gött att trycka upp i ansiktet på banklobbyn.

Själv ska jag skrota mitt sossek..förlåt mitt kort på kooperativet för de har ju satt en avgift på det. Ska bara göra några feta bankomatuttag först.   

Undrar förresten om kontantuttag via bankomat räknas av och drabbar respektive banks reserver eller om de har något gemensamt system eller om någon mer part är inblandad ?

Kanske verkar vara en dum fråga men du kan ju göra enorma kontanta transaktioner i maskin kontra över disk då de smäller dig på fingrarna ordentligt om du inte är "snäll" (dvs undviker kontanter).  Automater kan inte ge dig en uppläxning som bankpersonalen när de ska ta "sitt samhällsansvar" som de sa till mig när de försökte neka mig att ta ut mina pengar kontant.  Men automaterna kunde med lätthet få beloppsbegränsningar. Bankerna verkar inte lika "sura" när man tar ut från Bankomaten eller sätter in.

Har du konto på Forex får du ju göra kontantuttag i bankomat ?!
Forex äger inte någon del av Bankomaterna. De ägs gemensamt av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna

Vems reserver går åt när man tar ut från sitt Forexkonto? Storbankerna äger ju även bankernas depå som hanterar kontantförsörjningen . Vilket är helt sjukt förstås.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #2 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 21:03:14 »
Snart har vi väl bankomater som trycker upp sedlarna samtidigt som vi tar ut dem. :-)

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 21:42:05 »
Själv ska jag skrota mitt sossek..förlåt mitt kort på kooperativet för de har ju satt en avgift på det. Ska bara göra några feta bankomatuttag först.   

Jo, det svider att behöva använda detta men eftersom jag befinner mig utomlands hela tiden och förflyttar mig mellan olika länder försöker jag minska valutakostnaderna. Coop är numera det enda kortet som inte påför valutaväxlingsavgift eller har uttagsavgift. När jag ansökte om kortet försökte jag få ett rent betalkort och det hade jag kunna få men ett sådant är inte utan valutaväxlingsavgift.

Tidigare hade jag ICA-kortet men dom införde valutaväxlingsavgift i våras. För mig innebär denna en merkostnad på flera tusen om året.
« Senast ändrad: tisdag 30, augusti 2016, 00:55:32 av hasse_A »

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #4 skrivet: tisdag 30, augusti 2016, 00:24:06 »

Jo, det svider att behöva använda detta men eftersom jag befinner mig utomlands hela tiden och förflyttar mig mellan olika länder försöker jag minska valutakostnaderna. Coop är numera det enda kortet som inte påför valutaväxlingsavgift eller har uttagsavgift. När jag ansökte om kortet försökte jag få ett rent betalkort och det hade jag kunna få men ett sådant är inte utan valutaväxlingsavgift.

Tidigare hade jag ICA-kortet men dom införde valutaväxlingsavgift i våras. För mig innebär fenan en merkostnad på flera tusen om året.

Samma för mig. Blev tipsad här på forumet om betalkortet sanders. Ingen avgift för uttag eller valutapåslag. verkar också vara avgiftsfritt. kanske kan vara ett komplement?

https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort/

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 30, augusti 2016, 00:50:46 »
Samma för mig. Blev tipsad här på forumet om betalkortet sanders. Ingen avgift för uttag eller valutapåslag. verkar också vara avgiftsfritt. kanske kan vara ett komplement?

Jag tittade på Santander men kunde inte reda ut om man som på COOP kunde betala in i förskott.
Minsta kredit är tydligen 10 000:- på Santander. På COOP har jag 5 000:-.
Jag ville ha satt den till 0 men se det gick inte.
Det blev lite lustiga diskussioner med COOP eftersom man var tvingad att ha kredit och jag inte har några inkomster men sparade pengar som jag tänker leva på tills min 65-årsdag.
Jag förklarade situationen för damen jag talade med och då säger hon ungefär, att jag fick väl hitta på någon summa och då gjorde jag det.
Antagligen har jag därmed gjort mig skyldig till något regelbrott. Hur som helst så fick jag kortet.
Det är lite äckligt att man skall tvingas till att ha en kredit för att få tillgång till ett kort utan valutaväxlingsavgift.
Om bankerna nu är så kåta på att förmedla kredit kan dom väl i så fall skita i kreditupplysning.
Jag har aldrig utnyttjat krediten och kommer aldrig att göra det heller.

PS!
COOP bank funkar nu
DS!

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #6 skrivet: tisdag 30, augusti 2016, 11:06:55 »
Instämmer med tidigare inlägg att vi borde ha ett arkiv med rapporter om digitala likvider som inte fungerar. Bra om vi kunde ha en tråd där man rapporterar när bankkort/ log-ins inte fungerar, nu är dessa inlägg ganska utspridda.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 30, augusti 2016, 14:42:58 »
Vi borde ha ett arkiv med alla tekniska haverier i de elektroniska betalsystemen internetbankerna osv så. Gött att trycka upp i ansiktet på banklobbyn.

Mycket bra ide. Vi får väl samla ihop "gamla" inlägg som berör detta. Vore ju bra om de kunde läggas i kronologisk ordning. Hmm, kanske admin kan fixa det ? Lägga dom i ordning alltså. Inte hitta dom.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #8 skrivet: tisdag 30, augusti 2016, 19:47:46 »
Instämmer med tidigare inlägg att vi borde ha ett arkiv med rapporter om digitala likvider som inte fungerar. Bra om vi kunde ha en tråd där man rapporterar när bankkort/ log-ins inte fungerar, nu är dessa inlägg ganska utspridda.

Instämmer oxå, det var en ytterst utmärkt idé, det är aldrig fel att ha konkreta bevis om man vill hänvisa till något problem.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goldsilver.be by Lassiter
Igår kl. 23:05

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
söndag 26, april 2026, 15:15:11

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72