Författare Ämne: När banken gör fel  (läst 17345 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
När banken gör fel
« skrivet: lördag 27, augusti 2016, 23:45:42 »
Låt mig börja med att säga att detta är en solskenshistoria.

Hösten 2015 kände jag i högra stortån att det höll på att barka åt fanders med det finansiella systemet. Detta var precis efter någon av de stora nerkörningarna på ffa NYSE och jag kom till slutsatsen att det var dags att även börja flytta pensionspengar till PM-sektorn. Jag har tidigare undvikit detta av vanliga riskspridningsskäl. Men nu var det dags. Så jag loggar i på pensionsfonderifördelningssidan och tittar på vad jag har, vad det finns för PM-alternativ och grunnar på hur jag skall strukturera om det. Den bank där pensionspengar från min nuvarande arbetsgivare hamnar har ett uselt PM-utbud av totalt en enda fond: BlackRock World Gold. Så jag tog en rejäl del av pensionspotten och dumpade diverse aktiefonder på olika marknader och flyttade till BRWG.

Dvs detta är vad jag försökte göra, men det gick inte, eftersom just den fonden var "utgråad" och inte gick att välja av någon anledning. Va f-n?

Så jag ringde bankens mäkleri och förklarade vad jag ville. Det tog en stund att få helt klart per telefon hur jag ville ha det, varför just den fonden var utgråad, etc, och vi pratade lite allmän ekonomi också och jag gjorde klart grunden för min pessimism och varför jag tänkte göra guldgruvor till ett stort innehav i pensionsportföljen medan jag drog ner på allt annat. Vi fixar sade mäklaren. Jag tackade och lade på. Sedan har jag helt glömt bort detta tills i juli när jag kom att tänka på pensionsportföljen och att rimligen t.o.m. BlackRocks guldfond rimligen måste ha gått upp som en raket sedan årsskiftet. Så jag tittade efter.

Katastrof! Banken hade inte köpt BlackRock World Gold, de hade istället köpt BlackRock Europeiska Sunkbolag av någon outgrundlig anledning. Dessa hade istället för raketen som jag ville se gått ner 10%. Grr.

Så jag ringer banken dagen innan jag försvinner off-line för semester, förklarar vad som verkar ha hänt och ber dem fixa. Oops säger banken, det låter inte bra, vi kollar och återkommer.

Nu har detta tagit en månad att få utrett, dels för att jag försvann, sedan för att lite högre chefer på banken var på semester. De återkom dock snabbt och förklarade att jag hade helt rätt, de hade gjort fel och allting skulle lagas retroaktivt. Dock var det ett så stort belopp att formellt beslut måste upp en bit i banken (dvs det måste upp till "kommittén för misstag som svider"). Men nu är det klart och banken har ersatt mig för precis allting, vilket har kostat dem ett stort och runt sexsiffrigt belopp.

Det som jag tycker är bäst med hela affären är dock att från första början har min version aldrig ifrågasatts, ingenstans har de försökt åla sig och på något sätt göra det till mitt ansvar utan banken har klart erkänt att de har begått ett misstag och att jag kommer att bli fullt kompenserad, vilket också skedde.

Nu tycker jag precis lika illa om banker som många andra här, men jag tycker även att man ge "credit where credit is due", och här tycker jag att banken (en av de fyra stora naturligtvis) förtjänar poäng för exemplariskt hanterande av eget misstag.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: När banken gör fel
« Svar #1 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 11:28:11 »
Stockholmssyndromet ?  :P :P :P :P :P
Stulen rikedom kanske man inte är lika rädd om?  8)

Lite som kortbedrägerierna som mörkas... Inga problem med lite svinn o betala ut när det går snett.

Men det var ju bra att de gjorde rätt för sig.  Fanns allt detta skriftligt så att en eventuell tvist i domstol hade gett dig rätt? Eller var de ärliga trots att du inte hade "bevis" ? Det har en avgörande betydelse tycker jag när man ska bedöma bankens agerande. Detta avgjordes ju högre upp osv..

Självklart finns det helt vanliga trevliga människor i banken på golvet....

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #2 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 11:55:08 »
Det tycker jag verkligen var bra agerat, riktigt bra av dem att ta sitt ansvar när de råkat göra fel. :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 12:35:23 »
Fanns allt detta skriftligt så att en eventuell tvist i domstol hade gett dig rätt? Eller var de ärliga trots att du inte hade "bevis" ? Det har en avgörande betydelse tycker jag när man ska bedöma bankens agerande. Detta avgjordes ju högre upp osv..
Det fanns ingenting skriftligt, jag kom inte ens ihåg vilken vecka jag hade ringt dem eller namnet på den jag hade pratat med. Noll "bevis" således.

Utloggad LongJohnSilver

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 12:52:10 »
Oj, det är inte ofta man läser något positivt agerande hos en bank. Men det är klart att det måste finnas en del guldkorn även inom den sektorn. Har en vän som svär vid swedbank och det beror bara på att dennes bankman är så engagerad i dennes ekonomi och har gett bra villkor och bra tips. Lite gott är det ändå och inse att det får svida lite för misstagen. De är ju samtidigt på som hökar om man har lite kontanter som man vill att de ska hantera.

Lite skumt också att så många känner hur allting är på väg åt helsike. Har träffat flera personer som helt oberonde av varandra har gjort en del saker som förr ansågs väldigt extremt. En har köpt en fastighet med odlingsmark, en annan lagrar vatten och mat hemma, en tredje flyttade sina pensionspengar till guld, en annan började prata om guldinvestering på en fest och så jag som kände precis som dig förra hösten och gick in i två omgångar i WG2. Sen om man får se pensionspengarna, det är ju en annan femma. 

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 13:33:22 »
Lite skumt också att så många känner hur allting är på väg åt helsike. Har träffat flera personer som helt oberonde av varandra har gjort en del saker som förr ansågs väldigt extremt. En har köpt en fastighet med odlingsmark, en annan lagrar vatten och mat hemma, en tredje flyttade sina pensionspengar till guld, en annan började prata om guldinvestering på en fest
Hehe. Jag var på en fest förra helgen där det pratades ekonomi. Mest var det swish, appar och hur bekvämt det är att slippa kontanter (mina inflik om hur ofta det blir stopp i dessa betalningssystem hände det inte mycket med). Men mycket oro finns, det är helt klart, många har fattat detta med skuldberg och att det är osunt och ett tecken på desperation när räntorna blir negativa. Plötsligt säger någon, apropos digitala pengar och negativa räntor, att "ni är medvetna om att detta bara är siffror i en dator och inte riktiga pengar? Enda sättet att rädda sig innan räntorna blir än mer negativa är att flytta tillgångar utanför systemet?"

En som sett ljuset tänkte jag och sade att, "Jo, så är det och det borde vi alla göra. Fysiska kontanter är en bra start, men det räcker inte."

Det var tyst i flera sekunder och sedan började fyra personer prata samtidigt. De liksom kastade sig in. Allihop pratade om att nä kontanter det vill de aldrig hålla på med igen, aldrig i livet, det är ju så jobbigt. Detta med riskerna med att ha alla tillgångar som siffror i en dator samtidigt som trenden med negativa räntor blir allt tydligare var helt borta. Nu var det bara bekvämligheten med kort och swish som gällde.

Förnekelsen är stark. Men han som verkade ha sett ljuset tittade mig i ögonen från andra sidan rummet. Jag vet inte vem han var, men vi vet att vi är på samma sida :-)
Citera
Sen om man får se pensionspengarna, det är ju en annan femma.
Jag är övertygad om att vi får dem. Frågan är snarare vad man kommer att kunna köpa för dem.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: söndag 28, augusti 2016, 20:08:40 »
Sen om man får se pensionspengarna, det är ju en annan femma.
Jag är övertygad om att vi får dem. Frågan är snarare vad man kommer att kunna köpa för dem.
Vi har enkelt uttryckt "ärvt" delar av USA:s pensionssystem och vi ser där hur pensioner decimeras i nominella termer redan idag. Det kommer ske här också är min övertygelse - inte minst beroende på att "pengarna" inte finns i systemet ens idag utan bygger på framtida inbetalningar likt ett ponzibedrägeri/pyramidspel. Det förstod många redan när systemet infördes men som privatperson kunde man inte göra så mycket åt det.

Lika illa är det med privat pensionsspar i IPS och andra skal med förvaltarregistrerade innehav. Bara det faktum att pengarna låses är en varningsklocka. När förvaltaren får grava ekonomiska problem kommer innehavet i pensionsskalen krympa rejält. Som tur var fick vi en öppning i början på året då det blev lättare att få tillåtelse att sälja av de pensionssparkonton där innehavet var under 1 basbelopp. Jag hade tre sådana och de är sålda, men den fjärde och den överdrivet största kan jag inte röra. Den ligger hos Folksam och är förvaltarregistrerad och har haft en värdeutveckling på 6 till 9 procent per år oavsett hur ekonomin mår och om börsen går upp eller ned. De "jämnar" ut siffrorna och frågan är hur de ska ta hem förluster under många år på annat sätt än att gå ut med att pengarna inte räcker när det väl är dags.

i Detta hänseende tror jag på en bekant som säger att den enda räddningen för pensionerna är invandrarna för vi behöver människor som kan betala skatt när det är dags att gå i pension. Han har 20 år kvar, men som tur är är det inte lika illa för mig. Den demografiska kurvan visar att det blir färre som skall göda fler framöver.

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 14:42:37 »
Tycker rösterna är lite väl kritiska mot bankerna, jag menar de driver ett företag vars syfte är att gå med vinst, samtidigt som majoriteten som arbetar på dessa institutioner är helt vanliga människor. Majoriteten följer också alla regler och lagar bortsett ifrån några få undantag så att klaga på vad de gör är väldigt underligt i mina ögon. Jag menar om ni själva drev ett bolag hade ni troligtvis också försökt att gå med en stor vinst det är ju hela poängen i 99,9 % av alla bolag som finns.

Att tycka att bankerna gör fel för att de följer reglerna i systemet är inte rimligt utan bara underligt. Man kan tycka systemet är felbyggt vilket jag själv också tycker, men det är politikerna som bestämmer reglerna för systemen och inte bankerna själva så missnöjet borde snarare riktas dit.

Om ett företag följer de uppsatta reglerna och lagarna i ett system är de inte djävlar utan sköter allt korrekt. Annars skulle massor av bolag i världen vara hemska djävlar. Jag menar då skulle man kunna säga att bolag som gräver kol är helt hemska då de förstör våran planet varför får bolag sälja vatten på flaska det är ett ont bolag varför får bolag sälja vapen det är definitionen av ondska de förstör vårt samhälle varför får vi äta kött då det är ett faktum att utsläppen är enorma och det är den största anledningen till skövling av regnskog,,, bla bla bla man kan hitta miljoner förslag på bolag som skulle kunna vara hemska.

Men det är vi folket i förlängningen själva som styr över alla regler genom riksdagens beslut, så alla regler och system som dessa bolag har att förhålla sig till bestäms av oss själva då är det lite underligt att kritisera någon annan för något vi själva bestämt är OK.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #8 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 15:15:02 »
Jag anser att banksytemet är djävulskt och girigt samt att det kommer att orsaka global ekonomisk kollaps.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 15:37:31 »
Banker är företag som följer givna regler. Reglerna avgörs politiskt i demokratisk ordning och signifikativt är den höga graden av demokrati transparens och fri konkurrens hos bankerna. Folket bestämmer över politikerna , bankerna är underställda politikerna . Hahahaha skojade bara. Både folket och politikerna kommer långt ned i makthierarkin. Banker verkar inte i en demokratisk ordning, ej heller i en kapitalistisk ordning.

Medier, den globala kartellen av affärsbanker och centralbanker särintressen lobbygrupper storföretag, alla är de en bra bit ovanför oss slavar som använder bankernas skuldvaluta. Även politiker använder bankvalutan för att köpa röster.  Ingen är så förslavad som den som inte förstår att han är en slav.

Ja Birka du har helt rätt!

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 16:56:34 »
Då antar jag att du sitter hemma och odlar din egen mat och sågar ner dina egna träd för att tillverka ditt eget papper för man kan ju inte vara en slav och använda banksystemet. Eller ja du stöder ju som alla andra samma bolag och system, du använder internet och el för att göra detta inlägg så välkommen in i slavgänget då. Om det känns så här lugnt och bekvämt att vara slav tycker jag det är ganska lugnt för mig.

Det sättet banker lånar ut på kan spåras tillbaka årtusenden, fiatvaluta är också något väldigt gammalt och är bekräftat att det redan fanns i antika Grekland och världen finns kvar idag och det är inte samma bankirer som äger världen idag som då.

Har du någonsin försökt påverka systemet själv? Jag menar det går att öppna banker som inte använder det systemet som storbanker gör idag utan som lånar ut med ja guld/silver som säkerhet eller som lånar ut fiatvaluta i den mängden fiatvaluta de faktiskt har på sina konton o.s.v. starta en sådan bank inget stoppar dig. Det går att starta nya valutor både fysiska och elektroniska som har en säkeerhet bakom sig finns ingen lag mot det. Eller engagera dig politiskt för att försöka ändra ändra på de saker du tycker är fel.

Jag menar ditt argument är underligt bara för något storbolag är stort och mäktigt och använder sina resurser för att blidka sin agenda, gör det oss andra till slavar. Du får också starta en lobbygrupp om du vill inget hindrar dig bara för att deras lobbygrupp är bättre kan man ju inte säga att man själv är en slav.

Det är väl ändå värre att vara den som tycker som du att man är en slav om man använder detta system och därigenom bidrar till detta djävulska system.  Men sen använder du det själv ändå fast du har den ståndpunkten? Det är rätt underligt att om du verkligen tycker så för då tar du ju ett aktivt beslut att stödja slaveri.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #11 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 17:39:25 »
Klart att vi behöver någon typ av bankverksamhet i samhället.
Men jag skulle vilja se att banker är ideella föreningar utan vinstintresse. Inga räntor och inga avgifter.
Staten står för löner och andra kostnader.
Storbankerna i Sverige beter ju sig ändå som myndigheter och vem vet vilka karteller som existerar.
Detta låter ju väldigt kommunistiskt men skulle nog stimulera  samhället.
Det skulle ju inte ta bort det grundläggande problemet att bankerna lånar ut pengar de inte har men det vore intressant att prova.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 20:02:09 »

Du svarar på och tillskriver mig helt andra saker än det jag tar upp ?
Ditt påstående var att bankerna gör bara det de kan göra inom ramen för det regelverk politiker har konstruerat samt att det faktiskt är politikerna som är ansvariga, så vi måste sluta vara så dumma och gnälliga mot bankerna för att de gör ju bara sitt jobb. Bankerna tar chansen när den dyker upp liksom. Vi måste klaga hos politikerna. Det är de som avgör allt. 

Jag håller inte med dig och det tar jag upp i mitt inlägg.
Istället för att  bemöta det så fokuserar du på min person , vad gör jag ? Hur kan jag nyttja slavsystemet trots att jag känner till dess ondska ?

Det blir ju lite missriktat att säga till en person att han stödjer slaveriet och gynnar bankerna när jag som en av få har ägda tillgångar tex obelånad bostad samt använder kontanter ädelmetaller m.m.
Det är väldigt viktigt att verka för ökad kunskap om bankernas makt,om hur bankerna är en del av vår infrastruktur och hur de fungerar.  Det gör jag också.  Så in i h-e dessutom.  Jag gör även andra saker än att sitta på detta forum, det kan du lita på.  Eftersom jag tänker försöka förbli anonym så tänker jag naturligtvis inte berätta vad jag gör.

Det är helt vanliga människor som jobbar på bank skriver du i ett inlägg. Korrekt, men är det någon som har påstått att alla som jobbar på bank är i maskopi med djävulen eller?
Själv skrev jag att det jobbar helt vanliga trevliga människor på golvet i banken.
Förstår inte varför man ens behöver ta upp det. Det är ganska banalt alternativt något slags retoriskt grepp.

Du menar att det går ju bra för vem som helst att starta en ny valuta eller öppna en bank och jag borde kunna öppna en själv ?
Innan jag eventuellt slösar tid på att  svara så vill jag fråga;  är du seriös ?
Har du en aning om vad som brukar hända när man utmanar bankerna ? Har du någon aning om svårighetsgraden ?

Tror du att det är lite som att ställa sig med en korv-vagn och sälja korv med bröd på något torg och konkurrera med andra korvgubbar ?
Kan jag betala skatt med min nya valuta eller delta i världshandeln ? Förmodligen så behöver jag kärnvapen för att ens kunna tänka tanken på att skapa ett nytt system.  Har du tänkt igenom detta ?

FIAT ?
Fiatvaluta behöver inte nödvändigtvis vara fel. Finans/bankparasitism och fiat är inte synonymt om du trodde det. Ditt inlägg tyder även på att du tror att vi använder fiat i vardagen.
Vi använder nästan inte fiat.  Vi använder räntebärande fordringar på icke existerande fiat som betalmedel normalt sett. Vi använder bankvaluta som pengar. INTE fiatpengar.   
Den som skapar valutan och kan styra över valutamängden dvs bankerna bestämmer.

Man kan argumentera för att bankvaluta ÄR fiat och även som så vore fallet så har vi inte använt bankskulder som valuta i tusentals år.

Dagens systematiska slaveri är ett dolt slaveri i stor skala. Inte heller det har pågått i tusentals år.

Slavens produktivitet ökar när han får en viss frihet. Den ökar även slavens motivation när han inte fattar att han slavar sig fram genom livet.  Det gäller även omvänt. När slaven förstår sin situation så finns risk att ändrar sina vanor till egen fördel eller gör uppror.
Slaveri har alltid funnits men om vi går tillbaka i tiden så visste man att det var slaveri på ett annat sätt. Ibland så såg man det som ganska naturligt eftersom människovärdet betraktades på ett annat sätt förr.

Om jag tillhör en skock som vallas åt ett visst håll av våldsmonopolet så skäms jag inte för att jag ibland väljer att följa skocken för min egna överlevnad.  Förmodligen så gör jag nog ett väldigt mycket större arbete än genomsnittet mot slaveriet.

Tanken att den som inte älskar status quo , rådande situation ,ojämlikheten i världen , krigen slaveriet genast måste ta avsked från sitt nuvarande liv, isolera sig i en skog och tillverka sitt eget skithuspapper för att inte gynna bankerna är en ganska absurd tanke .
Var det ett skämt eller är du helt seriös och kanske inte riktigt hade tänkt färdigt när du satte det på pränt om att tillverka eget papper ?

Har du tänkt på vad det skulle innebära för dig själv? Om detta är din moral så antar jag att du är 100% nöjd med rådande ordning ? Lugnt och skönt skrev du, så det kanske du är ?

Jag uppfattar det som ett väldigt egoistiskt uttalande.  Du är nöjd med lidandet och orättvisorna i världen. Du har det bra så då skiter du i andra. Det är en ganska liten del av världens befolkning som har det sähär bra som vi svenskar har det just nu (om än på lånade medel). Tex dör 16 000 barn om dagen (under 5 års ålder) och en busslast med folk äger halva jordens tillgångar. Folk drunknar, barnfamiljer ramlar ur båtar, en massa flyktingar flyter runt döda på Medelhavet. Finansoligarker tjänar på detta. Helt OK ?

Om du inte är helt nöjd, hur mycket hemsnickrat papper har du på lager ?

Även om nu bankerna är helt oskyldiga så måste det ju vara någon som är skyldig...vilka bojkottar du ?

Skulle du nu kunna motivera din tes?  Berätta på vilket sätt bankerna är underställda politikerna sett ur ett helhetsperspektiv eller iaf sett ur ett större perspektiv än att typ Per Bolund gör små utspel ibland.   Beakta gärna hur politiker finansierar saker såsom krig och  vallöften ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 20:04:06 »
Tycker rösterna är lite väl kritiska mot bankerna, jag menar de driver ett företag vars syfte är att gå med vinst, samtidigt som majoriteten som arbetar på dessa institutioner är helt vanliga människor.

Bankerna har en enormt viktig samhällsfunktion. De ska inte göda kapitalister med feta kapitalvinster på övriga världsmedborgares bekostnad. Hade de t ex ägts av det offentliga hade eventuella vinster kommit medborgarna till gagn. Nu skapar de endast klyftor och instabilitet i det finansiella systemet med hotande samhällskollapser och stora personliga olyckor som följd.

Dagens "vanliga människor" tycks ägna sig åt så djuplodande saker som att titta på tv och spela dataspel. Det mesta man ägnar sig åt är att gå genvägar för att kunna göda stimulanscentrum med mer "heroin" så om dessa jobbar på bank så är det verkligen inte ett bra argument för att andra mer kritiska röster skulle vara överdrivna. Jag själv skulle inte komma på tanken att ta en erbjuden tjänst på en bank hur bra lönen (och bonusarna) än var eftersom jag skulle kräkas över mig själv vareviga dag. Detta kanske för att jag ser hur de parasiterar på människan och mänskligheten.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 29, augusti 2016, 20:18:29 »
Låt mig börja med att säga att detta är en solskenshistoria.

....
utgråat
....
Nu tycker jag precis lika illa om banker som många andra här, men jag tycker även att man ge "credit where credit is due", och här tycker jag att banken (en av de fyra stora naturligtvis) förtjänar poäng för exemplariskt hanterande av eget misstag.

Denna historia låter allt för bra för att vara sann så den måste nästan vara det.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goldsilver.be by Lassiter
Igår kl. 23:05

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
söndag 26, april 2026, 15:15:11

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72