Författare Ämne: Banker = maffia.  (läst 5725 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
Banker = maffia.
« skrivet: tisdag 16, augusti 2016, 15:19:28 »
Bankerna går från klarhet till klarhet när det gäller att suga ut folket.
Upptäckte idag att de har höjt årsavgiften på mitt mastercardkort från 250:- till 360:-. I vilken annan bransch kan man höja priset så mycket.
Jag ringde in och ifrågasatte det hela och då sade han att;  -Ja men du får ju bonuspoäng på ditt kort och det är ju pengar som sätts in i en fond åt dig.
Ja sa jag en fond som jag inte får välja själv och där ni tar ut en förvaltningsavgift på 1,5 % per år. En väldigt hög avgift för att vara på en till hälften räntefond.
Nej fy fan för bankerna. Nu är jag riktigt förbannad.

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
SV: Banker = maffia.
« Svar #1 skrivet: tisdag 16, augusti 2016, 15:29:44 »
Bankerna går från klarhet till klarhet när det gäller att suga ut folket.
Upptäckte idag att de har höjt årsavgiften på mitt mastercardkort från 250:- till 360:-. I vilken annan bransch kan man höja priset så mycket.
Jag ringde in och ifrågasatte det hela och då sade han att;  -Ja men du får ju bonuspoäng på ditt kort och det är ju pengar som sätts in i en fond åt dig.
Ja sa jag en fond som jag inte får välja själv och där ni tar ut en förvaltningsavgift på 1,5 % per år. En väldigt hög avgift för att vara på en till hälften räntefond.
Nej fy fan för bankerna. Nu är jag riktigt förbannad.

Antar att du har handelsbankens allkort. Ja det absolut sämsta på marknaden. Hade förhandlat till mig att jag skulla ha kortet avgiftsfritt. Fick ringa varje år och påminna till sist sa jag upp skiten. Finns inget med det kortet som är bättre än ett gratiskort.

Kortet som jag tycker funkar bäst nu är coop med mera mer. Kostar 250kr/år gratis första året.

Fördelar:
ingen uttags avgift i sverige eller utomland
inga valutapåslag vid växling av valuta
payback som har blivit sämre med upp till 2% på coop och 0,5% på övriga köp.
rabatt på betalo
Lägsta pris garanti :)

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: tisdag 16, augusti 2016, 15:52:32 »
Kortet som jag tycker funkar bäst nu är coop med mera mer. Kostar 250kr/år gratis första året.

De kommer inom kort göra en lika hög höjning, från 249:- till 348:-.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
Banker = maffia.
« Svar #3 skrivet: tisdag 16, augusti 2016, 16:25:46 »
Om du endast ska ha kortet för att betala med finns det ingen anledning att välja ett kort som du måste betala för. Det finns flera kort som är helt avgiftfria för användaren såsom tex OKQ8 visa där du själv får ta del av kortavgifter vid köp som annars banken själv lägger beslag på vilket resulterar i återbäring som går att få ut i kontanter eller i varor på bemannade OKQ8 stationer. Nackdelar med OKQ8 visakort är att det är dyrt att ta ut kontanter i bankomat (3% min. 35 sek) och valutapåslag vid omräkning från annan valuta är 2%. Med andra ord är OKQ8 visakort fördelaktigt så länge du handlar i sek och inte använder det för att ta ut kontanter via bankomat.

Om du vill handla i andra valutor än sek är Santander "Mitt kort" mastercard ett bra val eftersom valutapåslaget är 0% vid omräkning från annan valuta.

OBS! Ovanstående kort är fördelaktiga under förutsättning att man betalar innan den räntefria perioden upphör.

Jämför olika kort via nedanstående länk.
https://www.kortio.se/

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: tisdag 16, augusti 2016, 18:06:54 »
När det gäller produkter som är dyra i vissa sammanhang och billiga i andra sammanhang så finns en enkel lösning som Gudrun Schyman har lärt mig.  "Vänstra". Dvs var inte lojal och trogen mot din bank , utgivare av kort och teleoperatörer osv.
Ha flera kort flera abonnemang osv... för att använda i olika sammanhang så du får en billig kombination.

Medmera "före" är billigare.   har varit utan årsavgift men nu ska de införa det tyvärr.  Handels *anken har ju börjat med avgift på sitt sneak-kort. I och med att bankerna ännu inte har inför minusräntor på sparkonton för privatpersoner så börjar de titta på avgifterna.
Det är en trend som knappast lär vika av.. Avgifter på allt, sämre service och högre skatter.

Ja det finns diverse olika sidor som Cash is King är inne på där man jämför saker såsom kort..det är det enklaste sättet. Använd givetvis fler sådana sidor för att bilda dig en uppfattning. Ibland verkar de luras lite.   Pricerunner Finansportalen, finns många... Hittade en galen reklam när jag kollade dessa sidor..som jag bifogar bild på.

Jag gillar att ha många kort o ta ut pengar med ur bankomaten, jag gillar även kort som kan användas för insättning men de kostar allihop. 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Goldsilver.be by Lassiter
Igår kl. 23:05

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
söndag 26, april 2026, 15:15:11

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72