Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1178219 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #2055 skrivet: torsdag 11, augusti 2022, 15:45:19 »
Det hjälpte bra när "sff" gick in med höjt tonläge och klagade på det FALSKA guldet i Tradera auktionen.
Den är nu nedplockad och hittas bara på

Avancerad sökning och Objnr: 553583128

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #2056 skrivet: torsdag 11, augusti 2022, 18:15:11 »
Jag börjar bli lite trött på att ÄF ska sköta deras jobb.
Hoppas dom förstår att dom har ett ansvar gentemot både säljare men ffa köpare

Med dom vinster dom gör på sin verksamhet så har dom råd att ha folk som granskar,
utlagda annonser det är inte raketforskning vi pratar om.

Det finns gott om folk som kan konsulteras/anställas när det gäller gransknining av ädelmetaller,
och värdeföremål av övrigt slag där förfalskningar och kopior förekommer

Om ni anmäler annonser var noga med att påpeka deras ansvar eftersom dom får underlag för dito

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
« Svar #2057 skrivet: fredag 12, augusti 2022, 08:49:44 »
"ssf" har gjort ett fenomenalt jobb med att hjälpa till och stänga ner bedrägeriförsök på Tradera, med silver och guldmynt resp. tackor. Sådant tar på i längden och efter ett tag blir man trött på det.

Jag har också avsatt mycket tid med att hjälpa till. Tid som man kan användas till mycket annat. Jag kommer nu att avsluta mitt Tradera engagemang och drar mig sakta tillbaka till egna prioriteringar.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 506
« Svar #2058 skrivet: fredag 12, augusti 2022, 13:28:41 »
Skicka ett mail till Tradera och föreslå att de anställer dig / er på deltid :)

Utloggad RemusTh

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #2059 skrivet: fredag 12, augusti 2022, 17:08:42 »
Skicka ett mail till Tradera och föreslå att de anställer dig / er på deltid :)

För ca 10-15 år sedan anmälde jag 15-20 annonser i snitt per vecka under ett halvår till Tradera och Blocket. Det var rena vilda västern då. Förmodligen värre än idag. De försökte sälja allt som guld, silver och diamanter fast det inte var det.

Fick till slut ett telefonsamtal från en annonsansvarig på Tradera som undrade om jag kunde tänka mig att bli en extern "konsult" med rättighet/möjlighet att själv temporärt stänga annonser för vidare granskning. Frågade då om de kunde tänka sig någon typ av ersättning. De svarade bara att jag fick nöja mig med privilegiet. Inte ens några gratis annonser om året kunde dem ge mig.

Slutade därefter helt med att hjälpa dem i ren protest, vilket kanske var fel, men blev ordentligt irriterad på snålheten.

Kanske har dem ändrat inställning idag och kan tänka sig att ge en slant till forumet eller direkt till sff123? Kan kanske vara värt att kontakta dem och fråga.
« Senast ändrad: fredag 12, augusti 2022, 17:10:13 av RemusTh »

Inloggad JohanB

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2060 skrivet: lördag 13, augusti 2022, 03:42:34 »
Den här 10g Fortunan ser ut att ha ovanligt liten radie i hörnen.
Annars ser FORTNA bra ut.
https://www.tradera.com/item/344288/554060599/10-gram-pamp-suisse

Baksidan har lite större radier i hörnen av ngn anledning….?

Men grejen är att QR-koden går att skanna på den och ger både korrekt artikel och serienummer samma som på tackan, på min ajfån13 (bilden nedan)

QR-koden på falska som den Tyr visade några poster tillbaks, ger bara en länk till hemsidan och inget serienummer

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2057
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #2061 skrivet: lördag 13, augusti 2022, 14:27:56 »
Som Johan skriver: "Annars ser FORTNA bra ut. Baksidan har lite större radier i hörnen av ngn anledning….
Men grejen är att QR-koden går att skanna på den och ger både korrekt artikel och serienummer samma som på tackan."

Jag jämförde hörnen på baksidan av tackan med en äkte 10g Pamp. Och de är i stort sett likadana. När sedan QR.koden ger korrekt serienummer så är det nog en äkta 10g Pamp.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #2062 skrivet: lördag 13, augusti 2022, 21:02:34 »
"ssf" har gjort ett fenomenalt jobb med att hjälpa till och stänga ner bedrägeriförsök på Tradera, med silver och guldmynt resp. tackor. Sådant tar på i längden och efter ett tag blir man trött på det.

Jag har också avsatt mycket tid med att hjälpa till. Tid som man kan användas till mycket annat. Jag kommer nu att avsluta mitt Tradera engagemang och drar mig sakta tillbaka till egna prioriteringar.
Tråkigt men jag förstår dig
Du är en av dom som lagt ner mest tid på detta ofog min roll har varit mer modest,
jag har varit den som klargjort för Tradera för det mesta på ett civiliserat sätt deras skydigheter och ansvar.

Och ibland när det behövts varit lite mer frispråkig om man ska utrycka det milt ;)

Ni som lagt ner tid på att göra bildjämförelser och hitta syndarna har gjort det största jobbet, :)

Även om otack varit eran lön så kan ni tänka på alla som har er att tacka för att dom inte blivit blåsta av samvetslösa skojare

Jag hoppas fler tar vid för att stoppa detta ofog inte för Traderas skull utan för dom stackare som råkar illa ut.

Kanske är det så att mina två polisanmälningar har gjort att dom inte vill ha med den jobbiga jäveln att göra :D

Kan vi göra livet surt för dom idioterna som prånglar ut skiten även om vi bara stoppar,
en liten del av skiten så är det mödan värt

Jag vet att ni är många som hjälper till med detta så ingen nämnd ingen glömd :)

Utloggad zodiac

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2063 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 21:23:05 »
Jag har dragit undan mig från att handla från privat personer på Tradera just pga sånt ..

Har typ 2 seriösa aktörer som jag handlar från. Båda på Tradera och båda har butiker. Varav en finns i min stad som jag brukar besöka ..

Betalar hellre för mycket och få ett kvitto ifall något skulle visa sig vara fel, än och göra ett "fynd" och bli blåst  >:(

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #2064 skrivet: Igår kl. 21:13 »
Se upp för nyreggade kontot "Arilika" från Estland som lagt ut många ovanliga guldrubler och 1 oz silvermynt. Har endast ett omdöme från "bjobi" som varit inaktiv i 11 år tills för en månad sedan då "gargabel12" blev blåst på betalningen av en silver maple.

https://www.tradera.com/profile/items/5672747/arilika

Inloggad Argent007

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2065 skrivet: Igår kl. 22:02 »
Se upp för nyreggade kontot "Arilika" från Estland som lagt ut många ovanliga guldrubler och 1 oz silvermynt. Har endast ett omdöme från "bjobi" som varit inaktiv i 11 år tills för en månad sedan då "gargabel12" blev blåst på betalningen av en silver maple.

https://www.tradera.com/profile/items/5672747/arilika
Bilderna verkar stulna från https://www.ebay.de/str/magomunzen som jag tycke ser ut som en mer seriös shop på tyska ebay (har oxå egen shop på https://www.mago-muenzen.de/shop/).

Inloggad JohanB

• Palladiummedlem
« Svar #2066 skrivet: Idag kl. 00:11 »
Bra jobbat!
Helt uppebart en ryssjävel i Narva som ska blåsa svenskar!
Den lägger in nya hela tiden
Jag har detaljgranskat bilderna och dom är avgjort stulna från bl.a. den tyska siten.

Har anmält till Tradera. Bra om flera anmäler….!

Tycker alarmklockorna redan borde ringa på Tradera…..

Inloggad JohanB

• Palladiummedlem
« Svar #2067 skrivet: Idag kl. 00:43 »
Ryssjävelen har 70 auktioner ute nu!
Typiskt berägeriförsök med korta auktioner!

Han har fan suttit hela natten och lagt in fejkannonser….!
Det är nu bara ett dygn kvar tills de första slutar……

Anmäl ni andra också, så Tradera stänger av bedragarens konto!

Edit: Nu fortsätter den jäveln att lägga in nya annonser! Är 83st nu….och han har mängder med bud……..
« Senast ändrad: Idag kl. 02:20 av JohanB »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2068 skrivet: Idag kl. 02:44 »
Fanskapet är anmäld med länk till motsvarande ebay-annons. Traderas fortsatta tafatthet vid sådana här extrema fall är helt häpnadsväckande.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #2069 skrivet: Idag kl. 03:46 »
Fanskapet är anmäld med länk till motsvarande ebay-annons. Traderas fortsatta tafatthet vid sådana här extrema fall är helt häpnadsväckande.
Säherhetsavdelningen är bara tillgänglig under kontorstid.
Det är en annledning till att avslut oftast läggs på helger och kvällstid,
med korta auktioner

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
Idag kl. 03:46

Guldpaket, 100 g tacka, 4 1 OZ mynt, Stockholm eller Rek Post 142100 kr by d_g_s
Igår kl. 17:29

KINA by cyber
Igår kl. 08:30

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by DEScypher
Igår kl. 05:48

USA - hur har dom det by Birka
söndag 27, november 2022, 13:06:04

Lunar 3 2023 by Fantom
fredag 25, november 2022, 14:19:42

Riksbanken by Cash Is King
torsdag 24, november 2022, 15:01:01

Queens beasts köpes! by Silvern
onsdag 23, november 2022, 19:42:49

Är 1986 års Krugerrand 1OZ och 1/10 OZ sällsynta och dyra? by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 12:00:17

Dina pris-spekulationer för guld, silver i SEK och USD by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 11:57:22

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by cyber
tisdag 22, november 2022, 13:19:48

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar 1999 Year of the Rabbit 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:21:19

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar Year of the Tiger 2010 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:19:43

SÄLJES Stockholm: 86+464 st Silver Canadian Maple Leaf 2011-2012 by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:17:18

Säljes Stockholm: Enstaka eller flertal 1 KG Silvermynt. 2010 Year of the Tiger by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:13:03