Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 919814 gånger)

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 216
  • Affärsomdömen: 6
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1770 skrivet: lördag 27, februari 2021, 14:54:38 »
Heraeus har väldigt enkel och lättkopierad desing på de tackor du visar och baksidan är slät, så jag skulle bli förvånad om det inte finns ett flertal kina-kopior ute.
Det finns heller inga säkerhetsdetaljer på dom förutom "Kinegram" på vissa som man också får betala extra för.
Har du chans att välja så köp absolut såna med "Kinegram". Dom blirlättare att sälja i andra hand.
« Senast ändrad: lördag 27, februari 2021, 14:58:58 av JohanB »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 608
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1771 skrivet: lördag 27, februari 2021, 15:47:29 »
Ja, det får man ju verkligen hoppas att Liberty Silver inte säljer falska tackor.

Jag är ganska säker på att Liberty Silver har en sådan här Sigma Precious Metal Verifier, som de i förstone använder och kollar objekt som säljs till dem. En sådan apparat sållar ju direkt bort det mesta som inte är äkta vara.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2856
  • Affärsomdömen: 102
« Svar #1772 skrivet: lördag 27, februari 2021, 16:48:36 »
Gör som några andra på forumet gjort, köp en egen Sigma. Kostar runt 6 laxar.

Inloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1773 skrivet: lördag 27, februari 2021, 17:46:03 »
Ja, det får man ju verkligen hoppas att Liberty Silver inte säljer falska tackor.

Jag är ganska säker på att Liberty Silver har en sådan här Sigma Precious Metal Verifier, som de i förstone använder och kollar objekt som säljs till dem. En sådan apparat sållar ju direkt bort det mesta som inte är äkta vara.
Men hur ska jag som kund utan en Sigma verifierare veta till 100% att det är äkta det jag köpt hos Liberty Silver?
Kanske de fuskar eller missar någon falsk tacka ibland?

Räcker med att de säljer 1 falskt mynt eller tacka som sedan upptäcks av kunden så är hela deras verksamhet förstörd. Så tror dom är väldigt noga med att verifiera äkthet.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1543
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #1774 skrivet: lördag 27, februari 2021, 18:48:28 »
8-10.000 ;)

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1775 skrivet: lördag 27, februari 2021, 20:22:27 »
Men hur ska jag som kund utan en Sigma verifierare veta till 100% att det är äkta det jag köpt hos Liberty Silver?

Säkrast är att hålla sig till samma mynt så att du kan pinga dem med varandra och mäta och väga.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1776 skrivet: lördag 27, februari 2021, 21:21:17 »

Du är väldigt orolig så jag tycker inte du ska börja med inplastade tackor.
I ditt ställe skulle jag satsa på nya Maples!
Ytterst svåra att kopiera med de ultrafina radiella rillorna och lasergraveringen. Dessutom går den att mäta, väga, plinga, densitetsbestämma och bolla lite i handen för att känna tyngden. (Ger guldfeber.....)
Lätt att sälja worldwide i framtiden, även om kvittot bleknat eller kommit bort.......
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/goldmaple2021
Har bara sett ett taffligt försök till kopia på silvervarianten med halva antalet radiella rillor..... Det ska vara 8 rillor mellan II:na i ELIZABETH II
Maplen fick rillorna och lasergraveringen fr.o.m. året 2014.
Absolut det säkraste och mest svårkopierade bullionmyntet samt lätt att verifera och omedelbart känna igen, när man väl känt på dom.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1543
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #1777 skrivet: måndag 01, mars 2021, 19:35:59 »
8-10.000 ;)
Om de är så dyrt med en Sigma testare får det vara för mig. Jag får väl helt enkelt lita på att om jag köper från rätt ställe, så är det äkta. Från bullionföretag som Liberty Silver och Tavex osv. Tradera köper jag iallafall inte ifrån, därav behövs nog inte en Sigma testare.
En Silver slide eller en bra silvermagnet minst N52 duger bra det med :)
Till Silvret åtminstonde ;)

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1778 skrivet: torsdag 04, mars 2021, 18:41:21 »
Inte lite för tjock! Ska vara 1,7mm!
1:a bilden är även lånad och på en annan tacka.

Eftersom säljare visar en bild på den tjocka kanten, så är denne troligen inte medveten om att det är en förfalskning.

Säljaren måste informeras om omständigheterna och gör sig då skyldig till bedrägeri om han inte tar ner annonsen.

Har anmält till Tradera som varumärkeskopia och även bedrägeriförsök.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1779 skrivet: lördag 06, mars 2021, 12:33:30 »
Inte lite för tjock! Ska vara 1,7mm!
1:a bilden är även lånad och på en annan tacka.

Eftersom säljare visar en bild på den tjocka kanten, så är denne troligen inte medveten om att det är en förfalskning.

Säljaren måste informeras om omständigheterna och gör sig då skyldig till bedrägeri om han inte tar ner annonsen.

Har anmält till Tradera som varumärkeskopia och även bedrägeriförsök.
Jaså, det är bara ca 2 mm denna 1 oz tackan ska vara, ser ut att vara runt 6 mm på bilden. Auktionen verkar vara bortplockad nu, går inte att gå in till den länken längre, sidan kan inte hittas står det.

Auktionen är öppnad igen och jag har åter anmält den till Tradera med följande text:

Den här auktionen blev stoppad då objektet är falskt. Varför den öppnades igen är obegripligt och säljaren gör sig nu skyldig till BEDRÄGERI med fängelse i straffskalan, när denne nu är fullt medveten om att objektet är falskt och värdelöst.
Även Tradera gör sig skyldiga till medhjälp till bedrägeri, genom att publicera denna annons igen.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1780 skrivet: lördag 06, mars 2021, 15:44:05 »
Tradera har bara stängt ner den förra auktionen och nu har falskguldsäljaren lagt upp den igen. Att den är FALSK ser man tydligt i bilderna nedan.

Först så har jag jämfört Traderaobjektet med en äkta 1 oz Pamp Suisse.
I bild nr 2 har jag jämfört Traderaobjektet med en bild som jag har hämtat från DHgate  "1oz Gold Bullion PAMP Suisse Lady Fortuna Veriscan NON Magnetic Gold Plated Bar". Och i den bildjämförelsen ser man att objekten är HELT LIKA.
Sista bilden visar Traderaobjektets sida, som är alldeles för tjock. Så saken är HELT klar att Traderaobjektet är en FALSK guldtacka.

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
« Svar #1781 skrivet: lördag 06, mars 2021, 16:07:08 »

Jahapp, auktionen är uppe igen av samma Traderasäljare. :(
Får hålla koll på denne "Sotkamosilver": https://www.tradera.com/profile/items/4947364/sotkamosilver

Det blir ju inga bud på dessa annonser med falsk tacka. Det är ju lite hoppingivande iaf, att Traderas användare kanske har lite känsla för vad som är vad i guldvärlden. Men då borde den blivit anmäld av flera personer än från här på forumet.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1782 skrivet: söndag 07, mars 2021, 17:56:40 »
Tradera har bara stängt ner den förra auktionen och nu har falskguldsäljaren lagt upp den igen. Att den är FALSK ser man tydligt i bilderna nedan.

Först så har jag jämfört Traderaobjektet med en äkta 1 oz Pamp Suisse.
I bild nr 2 har jag jämfört Traderaobjektet med en bild som jag har hämtat från DHgate  "1oz Gold Bullion PAMP Suisse Lady Fortuna Veriscan NON Magnetic Gold Plated Bar". Och i den bildjämförelsen ser man att objekten är HELT LIKA.
Sista bilden visar Traderaobjektets sida, som är alldeles för tjock. Så saken är HELT klar att Traderaobjektet är en FALSK guldtacka.
Jahapp, auktionen är uppe igen av samma Traderasäljare. :(
Får hålla koll på denne "Sotkamosilver": https://www.tradera.com/profile/items/4947364/sotkamosilver

Tradera har tagit bort den igen.........

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
« Svar #1783 skrivet: söndag 07, mars 2021, 18:03:39 »

Och stängt av Sotkamosilver :-). Hoppas det är för evigt. Men såna där fulingar reggar väl bara ett nytt konto och återkommer  >:(
« Senast ändrad: söndag 07, mars 2021, 18:05:38 av Stacker »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1784 skrivet: måndag 08, mars 2021, 13:54:16 »
Och stängt av Sotkamosilver :-). Hoppas det är för evigt. Men såna där fulingar reggar väl bara ett nytt konto och återkommer  >:(
Kan inte se att kontot för "Sotkamosilver" i Trollhättan Reg. augusti 2019 är avstängt på länkarna:
https://www.tradera.com/profile/items/4947364/sotkamosilver
https://www.tradera.com/profile/feedback/4947364/sotkamosilver
Kontot blev säkert nedstängt, men Sotkamo-guben klagade nog över det, och så öppnade Tradera hans konto igen.
« Senast ändrad: måndag 08, mars 2021, 21:14:52 av Tyr »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kryptovalutor by gbz
Idag kl. 15:25

Tips på storlek/typ och var jag ska handla mitt silver by antoper
Igår kl. 23:09

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 20:09

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .999 ur serien Ruanda Nautical Ounce. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 14:25

[SÄLJES] 1x 5 oz Freedom Girl 2014 Silver shield. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 14:22

#silversqueeze by JL_GBG
Igår kl. 11:50

[AVSLUTAD] 5 st 1 kilo Silvermynt 999 fine, Koala 2013 Perth Mint. by Brageson
Igår kl. 08:51

Corona, inte ölen by hasse_A
tisdag 11, maj 2021, 19:58:22

Bilder på guld. by M-Ädel
tisdag 11, maj 2021, 19:03:55

Söker [KÖPES] Mythical Creatures - Dragon by Birka
måndag 10, maj 2021, 18:38:50

Möjligt köpa Silver momsfritt i dag? by norddal
måndag 10, maj 2021, 18:34:32

Ädelmetallsamlare, vad äger ni för aktier? by Tole
måndag 10, maj 2021, 12:35:00

Nybörjare i börsen, ISK eller AFK? by Mark
söndag 09, maj 2021, 22:46:08

[SÄLJES] 3 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Australian Emu. NYTT PRIS! by Birka
söndag 09, maj 2021, 17:37:50

Hoppsan, vad hände med ädelmetallpriserna ? by JL_GBG
fredag 07, maj 2021, 22:56:25