Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1178256 gånger)

Inloggad Philip

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 17
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #2025 skrivet: torsdag 24, mars 2022, 15:24:21 »
Okej tack för svar. Denne säljare har ändå hållt på över ett år och har 800 positiva omdömen så det borde gå att lösa men tre falska mynt på rad kan inte vara en slump heller så.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 252
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #2026 skrivet: torsdag 24, mars 2022, 19:55:05 »
Uppdatering:

Återbetalning sker fast han vill att jag ska skicka tillbaka myntet, verkar som det löst sig. Han berättade att han köpt mynten från tradera.

Jag brukar sällan köpa 1 uns silvermynt då mycket av dem blir förfalskade. Gjorde ett pingtest på aztec-myntet, fyfan vilket smutsigt ljud, låter inte nära silver någonstans.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 413
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2027 skrivet: torsdag 24, mars 2022, 21:30:06 »
Helt otroligt att dom som säljer falsk ädelmetall på tradera och liknande inte blir polisanmälda för bedrägeri eller falskmynteri och får skaka galler >:(
Dom har ju helt förstört privathandeln med metaller förutom här på forumet då som tur är...

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2057
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #2028 skrivet: måndag 11, april 2022, 14:29:09 »
Nu har det varit så många falska Perth Mint 1 oz tackor ute tidigare på Tradera, så man blir ju misstänksam emot denna auktionen nu också:

https://www.tradera.com/item/344288/536396563/guldtacka-1-ounce-31-1-gr-ny
Jag har tittat på bilden på Traderaobjektet och kan konstaterar att:
Typsnittet på serienumret på Traderaobjektet överensstämmer INTE med de på äkta 1 0z Perth Mint guldtackor.

Det finns dock bara en bild tagen på baksidan av den tackan, vilket gör det svårare att bedöma om den tackan är äkta...
Just det. En bild på framsidan skulle HELT kunna avgöra frågan om äktheten.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1963
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2029 skrivet: måndag 11, april 2022, 20:59:53 »
Här måste jag invända en aning. Sareks observation att det är tre punkter i underkanten på siffran ”noll” jämfört med referensbildens två punkter är naturligtvis korrekt.

Men det finns en annan möjlighet och det är att ”tre punkter” betyder ”bokstaven O” medan två punkter betyder ”siffran 0”. Detta är ett välkänt sätt att på gamla matrisskrivare skilja dessa två tecken åt.

Jag har ingen aning om Perth Mints serienummer kan innehålla bokstaven ”O” eller ej, jag bara konstaterar att antal punkter i underkant på siffran noll inte räcker som bevis på att tackan är falsk.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #2030 skrivet: tisdag 12, april 2022, 13:05:44 »
Men det finns en annan möjlighet och det är att ”tre punkter” betyder ”bokstaven O” medan två punkter betyder ”siffran 0”. Detta är ett välkänt sätt att på gamla matrisskrivare skilja dessa två tecken åt.

Jag har ingen aning om Perth Mints serienummer kan innehålla bokstaven ”O” eller ej...
August fundering att 0:an kan vara ett O är inte relevant, då Perth Mints serienummer inte till dags dato har mer än EN inledande bokstav på serienumret.

Jag har tittat på en till ÄKTA 1 oz Perth Mint med serienummer som har samma siffror som de i Traderaobjektet. Då finner jag att:
7:an i de äkta tackornas serienummer stämmer med varandra men inte med det i traderaqobjektet, samt att 5:an i serienumret från Canadian PMX har ett annat typsnitt än Traderaobjektets.

Jag har också jämfört designen på kängururna på Traderaobjektet med motsvarande från ÄKTA vara och konstaterar att kängururna i Traderaobjektet är större och det blir ett annat mönster på baksidan av guldtackan.

Om inte det är någon som hittar varianter av 1 oz Perth Mint guldtackor på nätet med typsnitt motsvarande det i Traderaobjektet samt känguru mönster som är likartat där, så anser jag att Traderaobjektet är falsk vara.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #2031 skrivet: tisdag 12, april 2022, 16:05:30 »
Med samma typ av typsnitt på serienumren och kängururna på rätt ställen för att vara en kopia...
Kängururna på rätt ställe ? ? ?
Det var ju bra att Chrille tog upp AliFakes guldpläterade souvenirtackor. När jag tittar på dem, på hans sajt, ser jag att:
Det är samma AVVIKANDE TYPSNITT på serienumrena på hans souvenirer, samt att kängururna är felaktig stämplade på baksidan av tackan. Det börjar alltmer luta åt FALSKT Traderaobjekt. Se nya jämförande bildstudier nedan, inkluderande AliFakes grejor!

Inloggad JohanB

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2032 skrivet: tisdag 12, april 2022, 20:53:31 »
Med samma typ av typsnitt på serienumren och kängururna på rätt ställen för att vara en kopia...
Det var ju bra att Chrille tog upp AliFakes guldpläterade souvenirtackor. När jag tittar på dem, på hans sajt, ser jag att:
Det är samma AVVIKANDE TYPSNITT på serienumrena på hans souvenirer, samt att kängururna är felaktig stämplade på baksidan av tackan. Det börjar alltmer luta åt FALSKT Traderaobjekt. Se nya jämförande bildstudier nedan, inkluderande AliFakes grejor!
Då är det samma sak som tidigare på Tradera med dessa inplastade 1 oz tackor av olika märken: Perth Mint eller Pamp Fortuna eller Argor-Heraeus m.m.
Traderasäljare som lägger ut sådant de köpt på nätet ifrån AliExpress eller liknande andra sidor som säljer kopior av äkta tackor. >:(

Bra jobbat Chrille!
Har anmält till Tradera.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1963
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2033 skrivet: tisdag 12, april 2022, 21:12:59 »
August fundering att 0:an kan vara ett O är inte relevant, då Perth Mints serienummer inte till dags dato har mer än EN inledande bokstav på serienumret.
Du har säkert helt rätt i detta, som jag sade så har jag ingen insikt i hur Perth Mints serienummer är konstruerade.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2034 skrivet: onsdag 13, april 2022, 08:46:03 »
Bra jobbat Chrille!
Har anmält till Tradera.

Bra JohanB! Jag var också i färd med att anmäla objektet till Tradera. Detta p.g.a. att typsnitten på serienumret är felaktiga, samt att kängururna är större på Traderaobjektet som gör att kängurumänstret förskjuts både till höger och nedåt på baksidan på guldtackeKOPIAN.

Saken var m.a.o. klar, men just nu när jag skulle anmäla auktionen så hade redan Tradera tagit bort den, som skulle sluta först i e.m.

Skulle säljaren envisas med att få den upplagd igen så skall Tradera i så fall kräva att säljaren lägger upp en bild på framsidan av tackan.
Jag misstänker att denne avsiktligt undvikit att visa den, och att denne vet att vi här på Äf. kollar Perth Mint loggan och typsnittet på bokstäverna i den, samt övre fjäderpaketet som skall nå fram och en bit under H:et.
Vi vet ju att det finns tusentals falska 1 oz Perth Mint tackor ute och att folk gång efter annan försöker sälja dessa som äkta på Tradera.

Men bra, nu är auktionen nere och ingen ovetandes stackare behövde bli lurad på 18.000 SEK, som den var uppe i.
Nu ser man bara auktionen om man söker på Obj.nr: 536396563

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #2035 skrivet: onsdag 13, april 2022, 11:02:07 »
Varför lägga upp en falsk 1 oz Perth Mint tacka och en äkta 5 grams Umicore tacka liksom. ???

En möjlighet är att säljaren själv köpt en falsk 1 oz Perth Mint guldtacka på Tradera och nu ville bli av med den, UTAN FÖRLUST. Min teori bara...

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #2036 skrivet: lördag 23, juli 2022, 15:25:09 »
Och hittade direkt en falsk Scottsdale 1 oz tacka, från säljaren "Lypen" som tagits upp tidigare här i tråden.
https://www.tradera.com/item/344289/550374874/silvertacka-1-oz-31-1gr-999-silver

Silvertackan på Tradera 1 oz Scottsdale Silver är FALSK.
Det ser man tydligt på baksidans mönster, som jag jämfört med en äkta silvertacka från Scottsdale Mint.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #2037 skrivet: lördag 23, juli 2022, 15:33:43 »
Här är några inplastade Pamp Fortuna tackor på Tradera:
https://www.tradera.com/item/344288/551124882/pamp-1-oz
1 oz Guldtacka PAMP Fortuna finns i olika utföranden. Så det är lite knepigt med just den. Men som den ser ut på Tradera har jag inte hittat någon på nätet.

Säljaren skriver: Kvitto medföljer givetvis från TAVEX. Tradera har granskat min vara och har fått in alla handlingar som behövs.

Vad betyder det att Tradera har granskat hans vara. De har ju inte från tidigare Tradera auktioner och anmälningar visat att de kan avgöra äktheten på ädelmetaller.

Säljaren har en bild med ask från Tavex. Men man kan ju stoppa in vilken falsk vara som helst i en sådan förpackning.

Som sagt så har jag inte sett en äkta 1 oz Guldtacka PAMP Fortuna som ser ut som Traderaobjektet, men  om det är någon som kan "fiska upp" en från någonstan så var vänlig och posta här!
Men bilden på en motsvarande hos Tavex ser då inte alls ut som Tradera objektet.
« Senast ändrad: lördag 23, juli 2022, 15:35:41 av Tyr »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #2038 skrivet: söndag 24, juli 2022, 00:14:03 »
Här är några inplastade Pamp Fortuna tackor på Tradera:
https://www.tradera.com/item/344288/551124882/pamp-1-oz
1 oz Guldtacka PAMP Fortuna finns i olika utföranden. Så det är lite knepigt med just den. Men som den ser ut på Tradera har jag inte hittat någon på nätet.

Säljaren skriver: Kvitto medföljer givetvis från TAVEX. Tradera har granskat min vara och har fått in alla handlingar som behövs.

Vad betyder det att Tradera har granskat hans vara. De har ju inte från tidigare Tradera auktioner och anmälningar visat att de kan avgöra äktheten på ädelmetaller.

Säljaren har en bild med ask från Tavex. Men man kan ju stoppa in vilken falsk vara som helst i en sådan förpackning.

Som sagt så har jag inte sett en äkta 1 oz Guldtacka PAMP Fortuna som ser ut som Traderaobjektet, men  om det är någon som kan "fiska upp" en från någonstan så var vänlig och posta här!
Men bilden på en motsvarande hos Tavex ser då inte alls ut som Tradera objektet.
Jag har kontaktat säljaren ska försöka få tag i min kontakt på Tradera
Man visar båda sidor av tackan
Dessutom gör jag samma bedömning vad det gäller objektet

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1706
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #2039 skrivet: söndag 24, juli 2022, 01:36:35 »
Tog fram en och fotade som jämförelse till Traderaobjektet.
Nu är objektet på Tradera svårt att detaljstudera jag ska få fler bilder av säljaren idag vi får de hur det blir med det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
Idag kl. 03:46

Guldpaket, 100 g tacka, 4 1 OZ mynt, Stockholm eller Rek Post 142100 kr by d_g_s
Igår kl. 17:29

KINA by cyber
Igår kl. 08:30

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by DEScypher
Igår kl. 05:48

USA - hur har dom det by Birka
söndag 27, november 2022, 13:06:04

Lunar 3 2023 by Fantom
fredag 25, november 2022, 14:19:42

Riksbanken by Cash Is King
torsdag 24, november 2022, 15:01:01

Queens beasts köpes! by Silvern
onsdag 23, november 2022, 19:42:49

Är 1986 års Krugerrand 1OZ och 1/10 OZ sällsynta och dyra? by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 12:00:17

Dina pris-spekulationer för guld, silver i SEK och USD by d_g_s
onsdag 23, november 2022, 11:57:22

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by cyber
tisdag 22, november 2022, 13:19:48

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar 1999 Year of the Rabbit 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:21:19

Säljes Stockholm: Australisk Guld Lunar Year of the Tiger 2010 24K 1 OZ 31.13 G by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:19:43

SÄLJES Stockholm: 86+464 st Silver Canadian Maple Leaf 2011-2012 by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:17:18

Säljes Stockholm: Enstaka eller flertal 1 KG Silvermynt. 2010 Year of the Tiger by d_g_s
söndag 20, november 2022, 15:13:03