JA det kommer drabba oss alla, enligt min bedömning åtminstone.
Tur att man redan köpt momsfritt respektive lågskattat (med svenska mått) silver från utlandet.
Jag hade inga problem och jag fick inga frågor när jag gjorde STORA banköverföringar under 2015 men räkna absolut inte med att eliten kommer att underlätta för oss att köpa ädelmetall eller att flytta våra tillångar. Jag höll mig under de maxbelopp per tidsperiod som gällde.
Säljaren accepterade att jag spred ut betalningarna på flera dagar. Jag ringde banken anonymt om hur man skulle gå till väga och jag hade i så fall fått en massa pappers fylleri-arbete om jag gjort affären med hela köpesumman direkt och det ville jag undvika.
Det kommer snart bli ett h-e att köpa guld och silver från utlandet. Passa på nu.
Bitcoin kommer nog bli allt viktigare för utlandsköp.
Skönt att man skickat iväg värdelösa ettor och nollor och fått riktigt silver hahaha.
Det som är lite trevligt är att när vi betalar elektroniskt i Sverige så kvittas en massa överföringar mot varandra i ett slutet system i riksbanken samtidigt som bankerna mekar lite i sina bokföringar. Så det är bli alltid 2 transaktioner. Eftersom nästan allting kvittas så behöver banken knappt några pengar. Men när du handlar med det utrikiska folket, då gör det ooooooont för banken.Då måste de använda pengar.

<3 Om du dessutom köper silver så ökar du köpkraften hos silvret och minskar den för bankvalutorna.