Författare Ämne: Fråga angående fortsatt QE  (läst 6233 gånger)

Utloggad Ason

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Fråga angående fortsatt QE
« skrivet: torsdag 12, maj 2016, 14:04:43 »
Hej, jag kollade precis på denna gamla videon från 2014 och blev lite intresserad av en fråga (som ställs till Peter Schiff), om vad som skulle hända vid fortsatt QE(Quantitative easing).
Jag tror att Schiff tyvärr missuppfattade frågan, och istället förklarade vad som skulle hända om man avbröt QE.  Frågan ställs vid 11:30.
https://www.youtube.com/watch?v=QeaI7hGy6tU
Så kort; skulle fortsatt QE få marknaden att "fortsätta som vanligt" och minska/stoppa efterfrågan på guld? Jag förstår att de flesta av oss förstår att QE=inflation, vilket i våra ögon är bra för guldpriset, men kanske majoriteten inte ser det på det viset och därmed inte "hjälper till" att pressa guldpriset uppåt när de ser att marknaden i övrigt går bra?

Jag antar att QE/låga räntor kan hålla på ett antal år till, men det borde till slut bli ohållbart. Om vi antar att ingen politiker eller människa självmant bestämmer sig för att höja räntorna/avsluta QE så borde det till slut få ett, av människor okontrollerbart slut (crash?). Hur ser det "slutet" ut i era ögon, vad kommer hända och vad kommer det betyda för guld?

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Fråga angående fortsatt QE
« Svar #1 skrivet: torsdag 12, maj 2016, 20:36:14 »
Så kort; skulle fortsatt QE få marknaden att "fortsätta som vanligt" och minska/stoppa efterfrågan på guld? Jag förstår att de flesta av oss förstår att QE=inflation, vilket i våra ögon är bra för guldpriset, men kanske majoriteten inte ser det på det viset och därmed inte "hjälper till" att pressa guldpriset uppåt när de ser att marknaden i övrigt går bra?
Nja, jag skulle inte säga att QE=inflation. Däremot så är QE på sikt inflationsdrivande, men det måste vägas mot att det finns en deflationstendens i en avstannande världsekonomi. Detta gör att man i dagsläget antingen ser eller inte ser inflation, beroende på vad man har för filter framför ögonen.
Citera
Jag antar att QE/låga räntor kan hålla på ett antal år till, men det borde till slut bli ohållbart. Om vi antar att ingen politiker eller människa självmant bestämmer sig för att höja räntorna/avsluta QE så borde det till slut få ett, av människor okontrollerbart slut (crash?). Hur ser det "slutet" ut i era ögon, vad kommer hända och vad kommer det betyda för guld?
Hade du frågat mig för tre-fyra år sedan så hade jag sagt att det finns ett scenario med en ordnad reträtt från QE. Men nu tror jag faktiskt att det gått för långt. USA har en DTG (Debt-to-GDP) som låg på 104% senast jag såg en siffra och det finns noll historiska exempel på fiatvalutor som tagit sig ur ett gravitationshål där DTG gått över 100%. Och eftersom det i dagsläget totalt sett finns väldigt begränsad probleminsikt i USA (även om Fed slutat med QE just nu, så lånar ju USG fortfarande upp ytterligare någon triljon per år) så är det givet att DTG kommer att stiga ytterligare och därmed befästa det långsiktiga ödet.

Alltså blir det en kollaps. När kan man inte säga, men däremot är det uppenbart att den kommer att bli ganska abrupt. Det funkar så länge folk inte tappar förtroendet, men sedan rasar det snabbt. Då blir det kaotiskt, och inte minst eftersom det finns vapen i varannan stuga i USA så kan det dessutom bli våldsamt.

Vad det kommer att betyda för guldet är ärligt talat en detalj. Gissningsvis kommer det att stiga kraftigt, men man skall inte inbilla sig att man kommer att kunna sitta skyddad mot en kollaps genom att man har lite guldmynt under krusbärsbusken. Dessutom så finns det skäl att vara extremt försiktig om guldet stiger kraftigt samtidigt som det finansiella systemet har stora problem. Försäljning av guld kan då vara direkt farligt. Du kan inte enligt svensk lag sälja guld till ett företag utan att legitimera dig, vilket gör att det blir känt att du har guld. Och det absolut sista du vill i en sådan fas är att få besök av folk med läderjackor och knivar som bestämt sig för att separera dig och din familj från det ytterligare guld som de är övertygade om att du har gömt någonstans.

Dvs ett mycket högre guldpris kommer bara att vara intressant om du lyckas undvika att bli av med det under en stökig fas innan samhället börjar ordna till sig igen.

Ja, jag är rätt pessimistisk. Men givet det himlastormande vansinne vi ser runt oss, år efter år, är det någon här på forumet som fortfarande är optimist?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: fredag 13, maj 2016, 00:12:48 »
I en annan tråd, Krashar världekonomin just nu? ; diskuteras  "the end game".

"Policymakers have no end , markets do."

Marknaden är en naturkraft som du endast kan manipulera under en begränsad tid. Jag tror att de sista åren på den manipulation  som åstadskoms av centralplanerare, bankägd media och karriärsugna politiker och som marknaden maximalt kan svälja; är här. 
Kanske befinner vi oss i stormens öga ?
När stryrräntan är negativ så uppstår stora svårigheter att sänka ytterligare. Kabalerna måste få bort kontanterna för att beröva människor möjligheten från att förfoga över sina egna pengar och därmed kunna undvika minusräntan. Eliten  måste låsa in folkets tillgångar hos de privata bankerna vilka har samhällets grundfundament som gisslan samt att de äger politikerna.  Tar folk ut kontanter kollapsar bankerna omedelbart eftersom 97% av valutamänden är (låtsaspengar/bankskulder) fordringar på de 3% riktiga pengarna som är skapade av riksbanken.

Syftet med Kvantativa lättnader ,QE är att öka utlåningen vilket ökar valutamängden. Det är på det sättet vi  stimulerar vår ekonomi i det monetära system vi har idag  vilket är ruttet och felbyggt från grunden. Skulderna måste ständigt öka för att systemet inte ska kollapsa.
QE ökar penningmängden av riksbankspengar vilket är inflation i sig men inte prisdrivande i sig. Prisinflationen kommer först när bankernas utlåning ökar och dessa medel cirkulerar i ekonomin under förutsättning att allt annat är lika.  Nu är inte allt annat lika, för att världen står inte still.  När förväntningar och psykologi gör människor försiktiga så stannar ekonomin av. 
Dessutom kan billig import samt ökad effektivitet i produktion driva ned priser.   Desstuom så suger den finansiella ekonomin ut och parasiterar på den fysiska ekonomin så detta sänker också efterfrågan och omsättningen i ekonomin. 
 I USA har 62% av folket bara 1000 dollar eller mindre i sin ägo. 
Fattiga människor kan inte efterfråga annat än när de blir pålurade lån av grigiga bankirer.  När marknaden ser hur skulderna exploderar och börjar fundera över hur skulderna någonsin skulle kunna betalas så kommer förtroendet för hela länders ekonomi och deras valutor att vackla. 
Man kommer inte vilja låna ut pengar till någon som inte betalar igen.  Ekonomin bygger på lån. När det inte går lätt att låna så går allt åt h-e.  Går räntor upp så kommer det smälla oerhört bland bolånetorskar i Sverige. Vi har rörliga lån och världsrekord i astronomiska bolån. Värden kommer gå upp i rök vilket är deflationärt.  Stimulansåtgärderna tillsammans med annat kommer göra besparingar värdelösa tror jag.     
 Valutorna backas endast upp av respektive lands våldmonopol och rättighet att beskatta sitt folk.     Den uppbackningen är inte tillräcklig.  Förr eller senare kommer förtoendet för valutorna att försvinnas varvid valutorna blir värdelösa då är det inte bara inflation utan hyperinflation.

Helikopterpengar medborgarlön krig  bidrag flyktingkriser skenande bostadspriser skuldsätning allt som skuldersätter privatpersoner och länder älskas av finanseliten. De lever och frodas av allt som bryter ner mänskligheten.
Om så bara en mycket  liten andel av världens befolkning väljer att efterfråga guld istället för fiat och andra tillgångsslag så kommer fiatvalutor minska i värde och guldet kommer bli svårare att få tag på. Tillgång/efterfrågan  kommer göra att guldets köpkraft inte bara bevaras utan ökar.  Jag tror att guldet kommer öka oerhört mycket i köpkraft men jag är helt nöjd om det bara bevarar sitt värde någorlunda.

Att det finns vapen i stugorna är bra. Det är viktigt att kunna försvara sig. Jag tror att den som vill inskränka rätten till självförsvar i USA har alldeles för stort förtroende för eliten och  centralmakten. Dessa lurar och tvingar människor på jorden att kriga och döda varandra i en oerhörd omfattning och dessutom får folket själva  betala för det via tvång vilket ytterligare möjliggör krigande och dödande vilket förutom att det är ren ondska kostar mycket pengar och skapar skuld och är gynnsamt för den lilla eliten. En del familjer som har det lite dåligt ställt skickar iväg sina söner i idiotiska krig. Eliten smutsar inte ner sina egna händer.  Man måste väga in proportioner och siffor när man talar om privatpersoners missbruk av  egna vapen kontra orsaker till at folk mördas i krig av stater. Det är mycket viktigt att individen kan skydda sig mot förtryckare, inte minst mot staten. Politiker styrs inte av folket. När pengarna styr i en marknad som inte är fri så har vi ingen demokrati  , ingen frihet. Hellre vapen hos folket än hos eliten.

Optimism är att se realistiskt på problemen utan skygglappar och ha tron att man kommer kunna lösa problemen och klara sig igenom dem. Att satsa på ädelmetall är resultat av positivt tänktande tycker jag.
Att vara optimist är inte liktydigt med att vara en idiot och tro att Stefan Löfven/Ingves är vår frälsare.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #3 skrivet: fredag 13, maj 2016, 16:46:54 »
Jag håller med August i det han skriver och det är oftast så, enligt forskningen, att de pessimistiska personligheterna är mer realistiska i sitt förhållningssätt till världen. Och jag håller med Unmanipulatable om att vi kan vrida på påståendet och hävda att i ett optimistiskt scenario så kraschar ekonomin och att vi i den omställningen blir av med den ledande elit som styr västvärlden (och världen).

Problemet är att kraschen skulle fått löpa igenom 2008-2009 och inte förhindrats av Bernanke, Bush/Obama, Goldman, Krugman m fl som räddade sitt eget skinn och offrade västvärldens befolkning istället. De lurade och duperade folken med att inte nämna de självklara negativa konsekvenser som följer i kölvattnet av att monetärisera världen. Så på ett sätt är skadan redan skedd och den värld vi växte upp i kommer aldrig tillbaka. Men, men, men är du inte orolig att ett nedställ i ekonomin ställer till oreda i världen? Den som ska vara orolig för det är den elit som förorsakat och förvärrat situationen, vi andra kan se möjligheter att utkräva rättvisa mot samma gäng.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 00:09

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Igår kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 23, april 2026, 23:07:27

Bad jokes. by Sarek