Författare Ämne: Får man inte sätta in kontanter på andras konton längre?  (läst 12497 gånger)

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
Får man inte sätta in kontanter på andras konton längre?
« skrivet: måndag 02, maj 2016, 19:55:53 »
Tydligen finns det nu banker som nekar insättningar som ej går till egna konton. Man måste istället gå till sin egen bank, sätta in och föra över. Det går alltså aldrig att sätta in på någon annans konto. Ska dina pengar in på annans konto så måste du göra överföring från ditt konto.

Är det så här hos alla banker som har kontanthantering? Jag blir chockad.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
SV: Får man inte sätta in kontanter på andras konton längre?
« Svar #1 skrivet: måndag 02, maj 2016, 20:13:42 »

Är det sant! låter helt sjukt!

MVH

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #2 skrivet: måndag 02, maj 2016, 21:55:38 »
Tydligen finns det nu banker som nekar insättningar som ej går till egna konton. Man måste istället gå till sin egen bank, sätta in och föra över. Det går alltså aldrig att sätta in på någon annans konto. Ska dina pengar in på annans konto så måste du göra överföring från ditt konto.

Är det så här hos alla banker som har kontanthantering? Jag blir chockad.

Kontanter?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: tisdag 03, maj 2016, 00:52:27 »
Blir inte förvånad längre.. Mina förväntningar är lägre än Glocalnet i limbo. Töm era konton innan det är försent. Omvandla till guld kontanter och varor. Enda skälet jag ser att finnas kvar i systemet med banklikvid och fiatkontanter är principen om diversifiering.

Bankerna övertillämpar regler/lagar kring hur kontanter hanteras för de har allt att vinna på att utrota pengar så att vi istället ska använda bankskulder som betalmedel. (Alltså de bankskulder som i vardagligt tal felaktigt kallas "elektroniska pengar" och "pengar på banken".)

Om en bank är för "snäll" och gör det som skulle ha berättigat deras existens dvs att hantera pengar; då riskerar de smäll på fingrarna eftersom lagarna om tex åtgärder mot penningtvätt verkar lämna stort utrymme för godtycke.

Det finns inga incitament att hantera kontanter utom kanske för tex Forex som nischat in sig på det för att ta marknadsandelar samt för att de växlar valutor... men Forex är ganska bedrövliga de också. Lycka till att sätta in pengar på Forex. Hjälper inte alltid om du har uttagskvitton från just Forex.  De nekar dig utan att blinka.

Utloggad McBoogie

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #4 skrivet: tisdag 03, maj 2016, 14:46:07 »
Apropå att växla in kontanter. Nästa sommar upphör ju bland annat 5-hundringen att gälla. Man rekommenderas att gå och växla in de gamla mot nya. I följande mening skriver de att man måste vara beredd på att kunna redogöra vart pengarna kommer ifrån. Detta känns ju lagom godtyckligt och kan ju skapa frustration för en del. Lägg där till att det mer eller mindre är omöjligt att hitta bankkontor som hanterar kontanter.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #5 skrivet: tisdag 03, maj 2016, 17:09:54 »
Apropå att växla in kontanter. Nästa sommar upphör ju bland annat 5-hundringen att gälla. Man rekommenderas att gå och växla in de gamla mot nya. I följande mening skriver de att man måste vara beredd på att kunna redogöra vart pengarna kommer ifrån. Detta känns ju lagom godtyckligt och kan ju skapa frustration för en del. Lägg där till att det mer eller mindre är omöjligt att hitta bankkontor som hanterar kontanter.

Det där med att växla går inte...
Man måste ofta(alltid) först sätta in pengarna på kontot för att sedan ta ut (samma) pengar igen i nya sedlar.
Då måste man först redogöra vart pengarna kom ifrån. Bara för att sedan ange vad man ska ha pengarna till som man tar ut...

/H

PS. Angående trådens ämne : Jag tror man får sätta in pengar på annans konto, men man måste alltid ange sitt personnummer(ID). Åtminstone var det så för ett år sedan. (Handelsbanken). Vilken bank var det som nekade det?

« Senast ändrad: tisdag 03, maj 2016, 17:23:02 av mega_n »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #6 skrivet: tisdag 03, maj 2016, 19:08:58 »
Det där med att växla går inte...
Man måste ofta(alltid) först sätta in pengarna på kontot för att sedan ta ut (samma) pengar igen i nya sedlar.
Då måste man först redogöra vart pengarna kom ifrån. Bara för att sedan ange vad man ska ha pengarna till som man tar ut...

/H

PS. Angående trådens ämne : Jag tror man får sätta in pengar på annans konto, men man måste alltid ange sitt personnummer(ID). Åtminstone var det så för ett år sedan. (Handelsbanken). Vilken bank var det som nekade det?

Precis, bankerna hanterar aldrig en ren kontantväxling. Pengar måste sättas in och sedan tas ut. Det kan orsaka problem om det rör sig om "stora" belopp och obstinat bankpersonal när de gamla sedlarna börjar närma sig ogiltighetsdatum.

Min bankinsättning gällde en bank inom Handelsbanken. Har även fått samma behandling vid ett Swedbankkontor i en annan stad för ett par år sedan. För 4-5 år sedan gick det däremot att sätta in "anonymt" hos swedbank. Jag uppgav ett namn, men avkrävdes aldrig legitimation. Kanske går det på sina håll fortfarande att sätta in kontanter på andras konton, det kan säkert variera från kontor till kontor vilken praxis de har. Jag tror dock det är mycket ovanligt att man tillåts göra sådana insättningar idag.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: torsdag 05, maj 2016, 15:42:02 »

Det är väldigt viktigt att man i kontakten med banker tänker igenom vad man ska göra och vad man ska säga. Ärlighet varar inte längst när man talar med ondskan själv.

Jag har aldrig stulit lurats fuskat eller jobbat svart. Men i kontakten med banker misstänks jag vara   terrorist hälare och driver en systematisk verksamhet för att tvätta pengar åt knarklangare.

De har inga bevis och de har ingen rätt att straffa dig varken med eller utan domslut.

Men straffar dig, det gör de lik förbannat.  Banken agerar med glädje både domare och bödel.

Anledningen att banken hatar mig ? Eftersom jag inte vill gynna parasiterna genom att låna pengar, eftersom jag har en del tillgångar, och eftersom jag gillar att handla på ICA med kontanter utan att registreras i databaser hos banker visa/mastercard och eftersom jag vill ha en kontantreserv samt inte vill betala minusränta på sparkontot (företagskunder har redan fått minusränta  var så säker det kommer till privatkunder snart).

Du kan under inga omständigheter säga att du tänker sätta in pengar i gamla valörer / sedlar för att sedan ta ut nya sedlar.   Då kan de neka dig.  Varnar er på förekommen anledning. 

Du får hitta på ett annat skäl varför du ska sätta in pengarna.  Sen ligger du lågt o plockar ut pengarna vid ett annat tillfälle.  Du måste ändå förbeställa uttaget när du har fräckheten att begära ut dina egna pengar från din ägare.

Alla storbanker hanterar kontanter. Man får ev. åka lite längre numera dock.

Det finns sätt att få in pengar i systemet för att växla.. förutom det jobbigaste dvs att köpa saker o sälja....o sedan få kvitto el få bet i banköverföring.  Några halv- enkla sätt är ; många konton, maskiner, kassor . Men  passa på att  köpa guld för kontanter.. Det är inte kört för den som har mkt kontanter.. men det har kostat mig en del huvudvärk...

Har du pengar som du fått i dricks.. av vänner o släktingar osv när du jobbat åt dem.. ska du nog hålla de borta från systemet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 19:13

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek