Författare Ämne: Info om bail in  (läst 5364 gånger)

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
Info om bail in
« skrivet: lördag 13, februari 2016, 16:51:33 »
Då det verkar vara svårt att hitta info om bail in lagen postar jag här info jag har hittat, denna info kommer från riksgälden som blir den myndighet som kommer hantera banker i kris.

De insättningar du har hos banken används i verksamheten och kommer därför förloras vid en konkurs. Skulle detta ske kommer insättningsgarantin ersätta förlorade kontomedel med upp till maximalt 100 000 euro per person och institut. Eventuella överstigande belopp kommer bli en fordran på konkursboet. Skulle banken hanteras under resolution kommer insättningsgarantin skydda upp till 100 000 euro och överstigande belopp kommer att hanteras enligt fastställd prioriteringsordning och riskera att skrivas ned.

De tillgångar som banken tagit mot med redovisningsskyldighet, exempelvis investeringstillgångar som aktier och fonder, får banken inte använda i sin verksamhet utan är skyldig att hålla skilda från sina egna (separationsrätt). Tillgångarna omfattas därför inte av en bankens konkurs och kommer att återlämnas. Av detta skäl kan investeringstillgångar som banken förvarar för din räkning inte heller skrivas ned vid resolution.

IPS är explicit undantaget från insättningsgarantin och eventuella kontomedel kommer inte ersättas utan hanteras som andra fordringar i banken. För värdepapper på IPS kontot gäller separationsrätt.

En kapitalförsäkringar är en försäkringprodukt om kan inte utges av en bank. Bankens konkurs kommer inte direkt att omfatta försäkringsbolaget. Försäkringsbolagets hantering av försäkringstagarnas tillgångar omfattas av helt andra regler varför vare sig insättningsgaranti eller investerarskydd kan bli aktuellt för det fall försäkringsbolaget skulle träda i konkurs.

Med vänlig hälsning

Mats

Mats Ekstrand
Avdelning Finansiell stabilitet och konsumentskydd

Riksgälden

103 74 Stockholm

www.riksgalden.se

Jag har oxå fått höra att fonden som ska täcka insättningsgarantin endast innehåller ca 33 miljarder så vart ska resten av pengarna komma ifrån?
Mer info mottages gärna.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Info om bail in
« Svar #1 skrivet: lördag 13, februari 2016, 22:03:30 »
Intressant inlägg! Framförallt blir man ju lite överraskad av att likvida medel på IPS inte verkar skyddas alls! Snacka om intressant detalj!

KF kan också vara lurigt. Som jag förstått det är reglerna strikta för hur de ska hantera pengar och värdepapper, så i teorin är pengarna "säkra", men vem vet vad som händer om nån lyckas t ex stjäla pengar från försäkringsbolaget eller om något annat knasigt händer.

Har en hel del i KF själv, måste nog ta mig en funderare kring det där... KF är dock överlägset om man har en komplicerad arvssituation, men man måste ju hinna dö innan försäkringsbolaget kånkar förstås ;)

Är insättningsgarantin verkligen villkorad av att det finns pengar i den där fonden på 33mdr, eller är det bara ett sätt att ha pengarna snabbt tillgängliga? Om inte så kan ju staten kan alltid printa mer fiat (tjoho!), så i nominella termer borde det vara lugnt (nåja, i alla fall inte mindre "lugnt" än om fonden varit större, om staten får för sig att man inte VILL betala ut garantin så har man ju problem...)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2 skrivet: lördag 13, februari 2016, 22:43:00 »
Angående terminologin så tycker jag att det är otydligt vad "bail in" betyder.

Oftast så används det ju för att beskriva att förlusten tas av de som köpt obligationer eller andra instrument utgivna av banken (t ex CoCos som ju är i ropet just nu, se t ex http://foreignpolicy.com/2016/02/11/what-the-heck-are-cocos-and-why-is-everyone-freaking-out-about-them/), istället för staten (bail out).

Sen har jag iofs inget bra ord för när småspararna får ta smällen... Förslag?

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #3 skrivet: torsdag 24, mars 2016, 09:02:07 »
Ingen som har mer info?
Jag hittade en märklig regel till när jag läste 108 sidor bankprosa... ::)
Om ingen aktivitet skett på kontot på minst 24 månader så räknas kontot som inaktivt och insättningsgarantin gäller inte för det kontot, om det gäller en mindre summa.
Det står dock inte hur liten summa det ska handla om innan garantin förfaller, jag gissar upp till nån tusenlapp kanske?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King