Författare Ämne: Gåva  (läst 24807 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Gåva
« Svar #15 skrivet: fredag 11, september 2015, 18:08:19 »
Så här säger Liberty Silver i frågan (år 2011)

LS har ingen generell rapporteringsskyldighet till skatteverket för försäljningar utan det ligger på individens eget ansvar att ta upp på självdeklarationen.
Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-18 23:53

Definitionen på investeringsguld under  år 2011 enligt Liberty Silver och mervärdesskattelagen. (Tror att det fortfarande gäller.)

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

1 kap
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.
Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-23 15:52

Om du inte har kvitton eller på annat sätt inte kan påvisa köp- och säljkurs är det troligaste att man då använder schablonvärdet, dvs att ditt inköpspris är 20% av försäljningspriset. På mellanskillnaden får du då betala 30 % kapitalskatt.

Så var det ja. Glömde hela definitionen, men den står tydligt i mervärdesskattenlagen precis så som Torgny beskrivit den. Tyvärr kan man då inte låtsas att man samlar på mynt om man har en gold maple från 2015.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: fredag 11, september 2015, 20:28:08 »
Förtydligande:
Naturligtvis spar man alltid kvitton, kan ju få inbrott el.likn. och då behöva visa försäkringsbolag vad man köpt osv.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Gåva
« Svar #17 skrivet: lördag 12, september 2015, 20:53:42 »

3 kap
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en fordran på guldet.

2. guldmynt som
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.
Tyvärr kan man då inte låtsas att man samlar på mynt om man har en gold maple från 2015.
Hmm. Jag har en defekt i min hjärna som gör att trots en i övrigt ganska logisk och rationell läggning så blir det virr på linan så snart det handlar om skattelagstiftning.

Så t ex låter kap 3, paragraf 10a för mig som att "omsättning" av investeringsguld är skattebefriad. Omsättning låter för mig som ett köp följt av en försäljning, då har man s.a.s "vänt" på affären. Men tydligen så missförstår jag något. Men vad? Jag fattar helt enkelt inte.

Sen detta med att en Gold Maple 2015 inte skulle kvalificera som "samling". Den springande punkten här tror jag är detta med att försäljningspriset normalt inte överstiger guldvärdet med 80%. Denna regel är givetvis skapad för att skilja "bullion" från "numismatics", vilket är helt ok.

Men lek då med tanken på en kraftig omvärdering av guld. Vad händer då? Till att börja med så medför Greshams lag ("bad money will drive out good money") att marknaden torkar igen, guldet försvinner in i garderoberna och bara fiat finns kvar. Metallbrist kort sagt.

Vad händer då? Det vet vi, för det har vi sett. Då går premierna upp. Är det rimligt att tro att premierna kan gå upp över 80% (så att bullionmynt enligt definitionen ovan övergår i numismatics och blir skattebefriade)? Tja, inte vet jag, men redan nu är ju premierna på riktigt små mynt (1/20oz och sånt) ofta närmast astronomiska och de säljs tydligen ändå.

Så för de som väntar på ett "apokalyps"-scenario med massflykt från fiat till fasta tillgångar, inklusive guld, så verkar premier över 80% inte omöjliga.

Å andra sidan, skulle det gå därhän så är sannolikt detaljerna i nästa deklaration inte det största bekymret...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #18 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:10:16 »
Jag har för mig att om du säljer för mer är 50.000kr oavsett vilken typ av lösöre(inkl myntsamling, veteranbil, antikviteter etc) det är så ska du reavinstskatta ifall du gör vinst...

Dvs, även om dina mynt klassas som numismatiska ska du reavinstskatta dem ifall du säljer för mer än 50.000kr. (Dock inte från första kronan...)

(Orkar inte leta efter källa just nu så jag kan komma ihåg fel.)

/H

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #19 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:33:09 »
Får man göra avdrag vid förlustförsäljning då?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:47:40 »
Snabbgoogling :

"Försäljning av lös egendom
Om du säljer lös egendom som är så kallad personligt lösöre ska du betala 30% skatt på vinsten. Du får istället för den verkliga anskaffningskostnaden alternativt göra avdrag med 25% av nettoförsäljningspriset. Du får dessutom ett grundavdrag med 50 000 kr.

Detta innebär att du under ett kalenderår kan sälja egendom för 66 666 kr utan skatt. Tänk därför på att om möjligt dela upp godset och sälja det på olika sidor om årsskiftet.

Observera att detta inte gäller så kallat investeringslösöre, dvs egendom som innehas i placeringssyfte.
"
http://www.ekonomi-info.nu/forsaljning_av_los_egendom_4176.asp

Under förutsättning att reglerna inte ändrats sedan artikeln skrevs...

Nej, tror inte du får bara göra förlustavdrag för försäljning av lösöre. Dock för förluster försäljning investeringsguld t ex.

/H
« Senast ändrad: lördag 12, september 2015, 21:50:10 av mega_n »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:53:13 »

Skatteverket har ett par dokument som är tydliga.

Undantag för handel med investeringsguld
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/322545.html

Två specialare som nog alla bör hoppa över.

Frivillig skattskyldighet vid handel med investeringsguld
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/322546.html
Omvänd skattskyldighet vid handel med guld
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/322548.html

(Man kan säkert vilja betala moms på guld via sitt företag och kvitta utgående moms i stället för att betala in momsen direkt till skatteverket. Går säkert att få tillbaka den momsen vid ett senare tillfälle för den som är skicklig)

Det finns ännu fler specialare som går ut på att man köpt in "momspliktigt" guld och sedan sålt investeringsguld. Då kan man få tillbaka momsen man betalt för det guld man köpt. T ex om man köper två guldtackor om 1 g och smälter ihop dem till en tacka om 2g.

Men nu till det väsentliga.

Genomsnittsmetoden för vinstbeskattning på kapitalplaceringsobjekt (guld) samt att det är beskattat till 100 %.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar.4.233f91f71260075abe8800099480.html

Jag skrev att kostnaderna skall läggas till inköpspriset, men det verkar som så att de ska dras av från försäljningspriset. Kapitalvinst/-förlust blir densamma.

Grundavdraget på 50.000 kr gäller personliga tillgångar, men dit räknas inte investeringsguld även om man har ett mynt framme som prydnadsföremål vad jag förstår.

Här är mervärdesskattelagen. Klicka inte, man blir trött.

https://lagen.nu/1994:200

Jag klipper ur en väsentlig del.

Kodstycke: [Välj]
10 a § Från skatteplikt undantas omsättning av
investeringsguld, inbegripet investeringsguld representerat av
värdepapper, om omsättningen medför en äganderätt till eller en
fordran på guldet
.

Skatt på omsättning är det samma som moms. Investeringsguld är momsbefriat som de flesta redan känner till.

Vad som kan vara mer oklart är vad som är investeringsguld. Det definieras i samma lag och jag klipper ut.

Kodstycke: [Välj]
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas
på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av
minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av
värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i
ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger
marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.

Små tackor eller plattor med en vikt av 1 gram eller mindre
omfattas inte av första stycket 1.

Guldmynt som omfattas av den förteckning som årligen
offentliggörs i C-serien av Europeiska unionens officiella
tidning ska anses uppfylla kriterierna i första stycket 2 under
hela det år förteckningen gäller.

Guldmynt enligt denna paragraf ska inte anses omsatta på grund
av det numismatiska värdet. Lag (2011:283).

Blev man klokare? Ja....

# Pappersguld är investeringsguld (haha, hahaha, hahahahahahahaaaaa)
# Guldtackor, mynt, m.m. om 1g eller lägre är inte investeringsguld.
# Samtliga villkor i 2 kap §18 ska vara uppfyllda vad jag förstår. Om premien på en gold maple 2015 går upp till 80 % så är myntet fortfarande präglat efter 1800 samt att det normalt likväl handlas till ett pris under 80 % av guldpriset.
# C-serien uppdateras årligen, men det kommer nog aldrig hända att en gold maple 2015 förs in i den.
« Senast ändrad: lördag 12, september 2015, 21:54:53 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 12, september 2015, 21:56:41 »
Snabbgoogling :

"Försäljning av lös egendom
Om du säljer lös egendom som är så kallad personligt lösöre ska du betala 30% skatt på vinsten. Du får istället för den verkliga anskaffningskostnaden alternativt göra avdrag med 25% av nettoförsäljningspriset. Du får dessutom ett grundavdrag med 50 000 kr.

Detta innebär att du under ett kalenderår kan sälja egendom för 66 666 kr utan skatt. Tänk därför på att om möjligt dela upp godset och sälja det på olika sidor om årsskiftet.

Observera att detta inte gäller så kallat investeringslösöre, dvs egendom som innehas i placeringssyfte.
"
http://www.ekonomi-info.nu/forsaljning_av_los_egendom_4176.asp

Under förutsättning att reglerna inte ändrats sedan artikeln skrevs...

Nej, tror inte du får bara göra förlustavdrag för försäljning av lösöre. Dock för förluster försäljning investeringsguld t ex.

/H

Skrev om det ovan. Det är personlig egendom du refererar till. Investeringsguld anses vara kapitalplaceringsobjekt även om det står framme som prydnad eller används som sänke i långreven.

Utloggad Aves

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: söndag 13, september 2015, 20:31:36 »
Oj!! Härligt att se alla svaren... Vet dock inte om jag blev mycket klokare, snarare mer förvirrad än jag var innan...

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 14, september 2015, 17:53:40 »
Oj!! Härligt att se alla svaren... Vet dock inte om jag blev mycket klokare, snarare mer förvirrad än jag var innan...

Du behöver inte betala gåvoskatt.
Din pappa behöver veta inköpspriset om han säljer med vinst. Schabloninköpspriset är för närvarande 25 % av försäljningspriset.
100 % av vinsten skall beskattas med 30 %.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: måndag 14, september 2015, 18:50:39 »

Din pappa behöver veta inköpspriset om han säljer med vinst. Schabloninköpspriset är för närvarande 25 % av försäljningspriset.

Eftersom det är en gåva är väl "inköpspriset" för honom noll kronor. Han kan ju dock ge tillbaka det för försäljning till givaren som sedan kan ge tillbaka försäljningsbeloppet minus reavinstskatten(med det äkta inköpspriset)...

/H

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 14, september 2015, 19:15:23 »

Eftersom det är en gåva är väl "inköpspriset" för honom noll kronor. Han kan ju dock ge tillbaka det för försäljning till givaren som sedan kan ge tillbaka försäljningsbeloppet minus reavinstskatten(med det äkta inköpspriset)...

/H

Givarens anskaffningsvärde följer med gåvan.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: måndag 14, september 2015, 19:32:31 »

Givarens anskaffningsvärde följer med gåvan.

OK. Det stämmer. Jag tänkte fel.
Jag jämförde med en överföring av tillgång för 1kr. Det är en väldig skillnad... För det sätter väl ett inköpspris(med tillhörande senare reavinst)... (Och en realiserbar förlust för säljaren.)

/H

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #28 skrivet: måndag 14, september 2015, 20:56:14 »
Å andra sidan, har skattefar sån koll på oss att han vet om nån skulle sälja en guldklimp för 10-50tusen?

Utloggad pulvermos

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #29 skrivet: söndag 15, november 2015, 13:33:59 »
Har studerat denna excellenta tråd.
Jag har precis sålt av några guldmynt med förlust.

# Det bör vara K4 som gäller i deklarationen?
# Kvittas det då mot vinster i andra tillgångsslag t.ex. aktier?
# Genomsnittsmetoden hmm äpplen och päron. Per gram guld, kanske.

# Är det lönt för en tusing cirka. Drar man på sig myndigheternas uppmärksamhet eller har min foliehatt trillat ner framför ögonen?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek
onsdag 22, april 2026, 20:00:18

Aktiespararna by Cash Is King
onsdag 22, april 2026, 00:55:58

Irankriget by gbz